Návrhy stojanů pro Prahu 11

Publikováno: 15. července. 2013, min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 15. července. 2013, min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Městská část vyzvala občany, aby pomohli na  cyklo@praha11.cz vytipovat lokality pro další městské stojany. V redakci jsme poslali dva podněty.

Z pozice rezidenta

Vratislav Filler zaslal podnět z pozice obyvatele Prahy 11, který po Praze jezdí pravidelně na kole, a po městské části jezdí na kole často s dětmi. Podnět začal zdůvodněním pro dobrá umístění stojanů, ze kterého zkráceně volně citujeme:

Stojany je třeba umísťovat co nejblíže předpokládanému cíli cesty. Bude-li stojan (…) stranou od obchodů či jiných cílů, cyklisté kolo přivážou k čemukoliv poblíž vchodu do provozovny či obchodu, který je zajímá, a stojany budou ignorovat. Bude-li stojan daleko, nakupující kolo pro tento účel nepoužije. Konečně je žádoucí, aby byla uložená kola v „psychické“ blízkosti majitele, nejlépe na dohled od provozovny, do které šel. Druhý aspekt je sociální bezpečnost lokality. Mezi místy, kde si na náměstí kolo bez obav zamknete, a kde se o už něj budete bát, leží často třeba jen pár metrů.

Zaslal pak podněty na konkrétní návrhy (opět volně kráceno):

1. Billa Křejspkého.

Stojany nejen pro návštěvníky provozovny Billa, ale i pro řeznictví, blízkou restauraci, případně další provozovny v těsném sousedství. V létě se zde téměř trvale vyskytuje několik kol, která někdo hlídá, nebo je lidi strkají do meziprostoru ve vchodě prodejny. Navrhuji dvě místa, kde jsou kola dobře na očích, rozhodně nedoporučuji využít „hluchý“ prostor za rampou a přístřeškem na vozíky.

2. Poliklinika Opatovská

Doporučuji umístit stojany k oběma vchodům, tedy jak do dolního patra k dětskému oddělení, tak ke vchodu do horního patra, na rampu.

3. Hřiště Křejpského

V sezóně vždy obsazené hřiště leží přímo na křižovatce páteřní trasy A22 a budoucí místní trasy. Hřiště je obehnané plotem a rodiče s dětmi si kola zpravidla berou dovnitř, kde někdy překážejí. Bylo by vhodné umístit 2-3 podkovy ke vchodu na hřiště přiléhajícímu k cyklotrase A22.

4. Okolí metra Háje – východ

V okolí východního vestibulu metra Háje doporučuji umístit stojany na čtyřech místech: severní náměstíčko před multikinem (stojan byl mezitím již umístěn – pozn. red.), nahradit nevyhovující stojan před Albertem, doplnit stojan do obchodní pasáže nad garážemi, a konečně umístit stojany sloužící jako B+R, a to do zastřešeného prostoru vpravo od vchodu do metra.

5. Okolí metra Háje – západ

Zde doporučuji umístit stojany jednak k vyústění hlavní parkové cesty do „náměstíčka“ (pro návštěvníky farmářských trhů či jiných akcí), a dále před vchodem do kostela.

6. B+R stojany u metra Háje – západ

Stávající stojan u vchodu do metra navrhuji doplnit. Současný stojan není umístěn zrovna nejlépe. Místo je sice pod střechou, je ale i přes velkou frekvenci chodců příliš zastrčené. Lepší by bylo zvolit místo přímo na očích lidem čekajícím a vyhlížejícím autobusy, nebo pod nepřímým dohled lidí trvale se v místě pohybujících (řidiči autobusů, provozovatelé obchodů). Nejvhodnější místo by zde bylo třeba pečlivě zvážit.

7. KC Zahrada

Kulturní centrum Zahrada by si zasloužilo stojan hned u vchodu.

Za Prahou na kole obecněji

zaslal Václav Kříž

V dopise děkuje za snahu. Doporučuje rozmístit stojany tam, kde nejsou, při zdravotnických zařízeních, poštách, knihovnách, úřadech, volnočasových zařízeních (hlavně pro děti). Informuje o námi zmapovaných stojanech.

Zvlášť doporučuje instalovat kvalitní a dobře umístěné stojany při stanicích metra. Současný stav je následující:

  • Háje – u jednoho vestibulu je nekvalitní a na špatném místě (mapa), u druhého není
  • Opatov – místo dobré (mapa), nahradit kvalitním
  • Chodov – výborně, k dokonalosti chybí jen zastřešení (mapa)
  • Roztyly – dle mých informací není vůbec.

Dále prosí o kvalitní stojany u obchodních řetězců a obchodních center. Vím, že byly problémy, že byl a pak zmizel stojan u jižního vstupu do OC Chodov. Jestli chybí stojan u nějaké místní obchodní vybavenosti v pasážích, rozhodně doplnit. Pro malý obchůdek může stačit jediný stojan.

Konkrétně ví o nekvalitních stojanech, které je třeba nahradit podkovami: zde, zde, zde na P+R vyměnit za podkovy a zastřešit, zde, zde, zde a zde (Billa v Krejpského ulici nemá stojan vůbec).

V rámci dopisu dále prosí o snížení obrubníků zde a zde, a o demontáž zábradlí bránícímu vjíždět na parkoviště zde, které překáží propojení dvou cyklostezek. 

Na závěr nabízí, že dáme do mapy všechny stojany, o kterých nás informují.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat