Změna cen za přepravu kol ve vlacích ČD

Publikováno: 11. října. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 11. října. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Se změnou jízdního řádu od prosince dojde k úpravě pravidel pro výpočet cen za přepravu kol a psů. Zatímco doposud se tyto doklady prodávaly ve variantě pro jeden vlak nebo jeden den, nově bude cena záviset na počtu projetých kilometrů bez ohledu na počet přestupů. Nové ceny budou začínat na úrovni stávajícího přepravného, maximální ceny za přepravu kol nepřevýší 75 Kč. Na změnu avizovanou na webu Českých drah nás upozornil čtenář.

Dle informací, které máme, by chystaná změna tarifu za přepravu kol neměla mít vliv na přepravu kol ve vlacích na území hl. m. Prahy, která je nyní v rámci Tarifu PID zdarma.

Podle odborníka na multimodální dopravu Tomáše Prouska je tato změna zdůvodnitelná, logická a spravedlivější. Přeci jen je rozdíl, zda s kolem jedu z Prahy do Karlštejna (33 km, dnes 25 Kč), z Karlštejna na Křivoklát (40 km, dnes 50 Kč, protože s přestupem) nebo z Prahy např. do Vsetína (346 km, dnes 30 Kč, když přímým vlakem). Ostatně, v minulosti pásmový tarif pro kola býval a trest zvýšením ceny za přestup rovněž není přívětivý (jakoby ten přestup nestačil sám o sobě).
Prousek za mnohem závažnější považuje neexistenci „traťové jízdenky pro kolo“ (platila by například týden či měsíc) pro každodenní multimodální dojíždění a demotivační ceny za úschovnu (dnes 40 Kč/den, 160 Kč/týden, 350 Kč/měsíc). Tyto ceny kola v minulosti vyhnaly z úschoven v celé republice – v blízkém okolí konkrétně potvrzeno v Praze-Klánovicích, Dobřichovicích, Nymburce či Poděbradech.


 
Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Petr Dlouhý 11. 10. 2013, 08:06

Kdyby 40, to by se v Praze ještě vyplatilo oproti 2 jízdenkám na MHD, ale na Hlavním nádražím je cena za uschování kola minimálně 60 Kč na den (jestli správně chápu ten jejich cenník).

josuk 11. 10. 2013, 12:25

no nevím, jak jezdí kdo často s kolem z Prahy do Vsetína, imho tam mohli těch 30kč klidně nechat, protože na tom stejně nic nevydělají. Mě ve vlacích vadilo i těch 20 nebo 25 kč za kolo třeba jen na jednu jedinou zastávku. Ono když je to s rodinka, čtyři kola a dát cca min. stovku za pár kilometrů návratu z výletu je na houby. Řešili jsme to třeba tak, že nejschopnější člen se vrátí pro auto, v jakémkoli počasí, a ostatní přiveze za zlomek ceny vlaku (i přes dvojnásobným počet ujetých km autem!!).
IMHO to není správně nastavená cenová politika, úschovna by měla být zadarmo, jako pozornost podniku k věrnému zákazníkovi, možná zpoplatnit jen některá frekventovaná nádraží aby se jim to tam nehromadilo. Můj názor. Ale vlakem už moc nejezdím, tak se asi pletu!

Vokatý 11. 10. 2013, 13:07

Josuk: Na Tohle jsme narazili v Krušných horách, paní průvodčí přišlo poněkud chucpe chtít 16 Kč za lidi (2 × dospělý) a 100 Kč za kola (2 × dospělé a 2 × dětské). Jak to dopadlo neprozradím, protože jsme to té paní průvodčí slíbil. ;-)

JJ 11. 10. 2013, 14:52

1: Je-li to opravdu cena za hlídanou úschovnu, tak je dle mého názoru docela rozumná. Můžete si tam zkusit pronajmout nějaký prostor a provozovat to za méně.

Za parkování auta v téže lokalitě zaplatím za den šestnáctkrát tolik (v garážích či na parkovišti, tj. zde oblíbený zábor ulice můžeme tentokrát nechat stranou). Dost pochybuju o tom, že na ploše mého auta zaparkujete šestnáct kol ;-) Navíc i ta ostraha parkoviště je nic moc.

2: Zákazníkem drah nejste Vy, sprostý cestující, ale je jím stát nebo kraj. Očekávat v takovém prostředí nějaké rozumné jednání, vstřícnost apod. je poněkud naivní. Já jako daňový poplatník (byť v Kocourkově daním pouze část příjmů) mám plné zuby dotací do vlastní dopravy a jsem rád, že alespoň ty úschovny dotovat nemusím.

S těmi tarify sice v zásadě souhlasím, jenže podobným situacím se v takových dopravních systémech nikdy úplně nevyhnete (podobně nelogické situace vznikají např. u MHD ve městech, kde se platí podle pásem a ne času nebo délky cesty).

Milan 11. 10. 2013, 15:39

Souhlasím s názorem, že žádný tarif nikdy nebude dokonalý. Nevýhodou nového tarifu je fakt, že dopředu nebudu vědět, kolik za kolo zaplatím. To mne logicky povede k tomu, abych vlak raději nepoužil.

Pokud jde o motivaci jezdit vlakem, tak pokud to není v Praze a neškodí autům dopravní zácpa, tak vlak není zrovna extra výhodný. A jakmile jede víc lidí, je to ještě horší.

Já jezdím vlakem po Praze, protože je to rychlé a cenově přijatelné (pokud nejedu na kole). Jakmile chci jet někam dál, obvykle skončím u zjištění dostupnosti spojení, doby jízdy a ceny. Možná to někdy spraví konkurence.

S kolem jezdím jen se skládacím, protože za takové kolo se ve vlaku neplatí (vejdu se do velikosti zavazadla zdarma). S velkým kolem jezdím jen v nejvyšší nouzi (max. 1x nebo 2x za rok) anebo na dovolenou na těžko.

Jenda 11. 10. 2013, 17:19

Víte někdo, jak to mají ČD s ROPIDem/DPP finančně vyřešené? Tj. když si koupím „klasickou“ pražskou jízdenku (jsou na ní loga DPP a PID) a jedu s ní vlakem, komu jdou peníze?

//Jedním z hlavních důvodů, proč jezdím po Praze na kole, je nepodporovat mafii DPP. Nerad bych, aby mě, když jedu s kolem vlakem ČD, třeba zahrnovali do statistik podle prodaných jízdenek. OTOH, jízdenka ČD + 25 Kč za kolo většinou vyjde dráž než 24/32 Kč za jízdenku PID. OTTH (on the third hand :) na trase Vršovice -- Hostivař, kterou teď kvůli SCUK nejčastěji jezdím, průvodčí nestihne projít vlak a tedy mi neprodá za 25 Kč lístek na kolo.

josuk 11. 10. 2013, 18:47

4. JJ: právě že by nemělo být jedno daňovým poplatníkům, že se dráhy (Vy říkáte stát) chovají neekonomicky! Co se asi stane s obchodním centrem, která zpoplatní parkování od první minuty? Nezpoplatní, je to ekonomická hloupost. (náklady na úschovu kol u nádraží jsou navíc zanedbatelné, stačí kamera, pozemky jsou vlastní, každé druhé nádraží beztak uschovává pár vagonů nebo lokomotivu..) Nemělo by Vám být jedno, že dráhy dotujeme a ony kašlou na potenciální zákazníky! (za 40 kč, litr benzínu, některá auta dojedou už dost daleko, akorát dýchat ani pohybovat se tu pak nedá!!)

Milan 11. 10. 2013, 18:50

Hostivař - Praha hl.n. a zpět vyjde se zpáteční jízdenkou ČD levněji než s jízdenkou PID, ale jakmile se připlatí za kolo, je to v háji. Tramvajenka se mi nevyplatí, protože jezdím moc často na kole. Způsob dělení vybraného jízdného by mne taky zajímal, konkrétně jízdenky PID ve vlaku a Open Card ve vlaku. Obávám se, že se dopravci platí za linku a max. se linka zruší nebo omezí, kdy je dle průzkumu málo vytížená.

Petr Dlouhý 11. 10. 2013, 22:29

Josuk: Hlavně to nikdo nepoužije, když alternativy vyjdou levněji. Pokud mám na výběr 2x24 (32) za MHD, 2x25 za vzetí kola s sebou, cenu rizika za nechání kola na strategickém místě na nádraží (už jsem ho 2x na Hlavním nádraží nechal přes noc, nebo 60 za den, které se platí na Hlavním nádraží, tak úschovna jednoznačně prohrává.

Vratislav Filler 12. 10. 2013, 08:45

K té úschově na Hlaváku: Mělo by být hlavně ze strany města jasně řečeno, zda na Hlavním úschovu chtějí, a jakou. Imho na Hl.n. a Masaryčce možnost bezpečného parkování kol, využitelná pro časté cesty, dost významně chybí. Pokud jde o argumentaci komerčním pronájem, tak si prosím uvědomme, že Hlavák je v první řadě dopravní hub, který plní nějaké funkce, potom významná součást pražského veřejného prostoru, potom dlouho nic, a teprve potom supermarket, kde se všechno kromě kolejí může pronajmout.

Matka 12. 10. 2013, 10:44

Jakou cenu za úschovnu batožin tedy navrhujete?
Přičemž úschovnou batožiny v duchu obrázku v článku míním úschovnu zavazadel (kufrů, tašek, cyklobrašen), dětských kočárků a jízdních kol?

Milan 12. 10. 2013, 12:49

Ad úschovna
Asi jsem málo chápavý, ale není mi zcela jasné určení takové úschovny. Já to chápu tak, že někam jedu vlakem a jsem na nádraží s předstihem, tak si někam uložím své kufry, případně kočárek nebo jízdní kolo. V takovém případě mi přijde výše uvedený ceník jako rozumný a cena jako běžná.

Pokud někdo dojíždí na kole v kombinaci s vlakem, tak pak očekávám, že kolo s sebou doveze až na konec své cesty anebo ho někde zanechá už při nástupu do vlaku. Proč platit za cestu kola vlakem a kolo nechávat až na nádraží v centru?. V obou případech mi význam úschovny na hlavním nádraží v centru Prahy uniká.

Možná takový jedinec na hl.n. uvítá půjčovnu kol. To mi přijde logické, ale s úschovnou ČD to nějak nemá moc společného.

Opravdu tomu nerozumím. Možná jsem deformován tím, že vlastním skládací kolo, které svou konstrukcí problém s uložením řeší. Prosím tedy o vysvětlení, v jakých situacích a jak by podle vás měla úschovna ČD sloužit. Předem děkuji a za svou nechápavost se omlouvám.

Václav Řehák 12. 10. 2013, 19:22

Já běžně parkuju kolo u Masaryčky. Jedu na něm ráno do práce, odpoledne z práce na nádraží, vlakem na skály do Řeže a v noci zase na kole domů. Do úschovny bych ho dával jedině kdyby byla zdarma, jinak beru riziko krádeže jako nedílnou součást použití kola jako dopravního prostředku. Kdybych měl ale dražší (elektro)kolo, úschovnu bych asi využil.

josuk 12. 10. 2013, 20:35

pozn. k ceně za batožinu. Myslím, že není podstatná, pokud se nejedná např. o létající koberce či sedmimílové boty a nehrozí, že kvůli úschovnému většímu než nula se zákazník vůbec nedostaví. Vždyť i holub se nedá oškubat, pokud je na střeše. A žádná sleva nakonec není zadarmo, jak dobře víme ;-) A doufám, že si dráhy poradí i bez mých rozumů.. :-D

újezďák 12. 10. 2013, 21:31

úschovnu zavazadel na hl nádraží provozují dráhy ne ?
Úschovnu kol by mohl provozovat nějaký magistrátní subjekt ne ? :)
Přiznám se, že po té co jsem včera odpoledne jel po delší době s kolem vlakem a bylo nás tam na hlavním nádraží v 16,32 asi 7 cyklistů lezoucích do vlaku smět Úvaly, že dráhy asi nemůžou mít o moc větší zájem parkovat kola než je kapacita jejich vlaků :)

Milan 12. 10. 2013, 21:52

Kapacita je opravdu špatná. CityElefant pobere jen 8 jízdních kol. Cokoliv je tam navíc, je boj průvodčího s předpisy. V porovnání s vlaky DB velký rozdíl. To už i IC Jan Jesenius a Vindobona poberou kol víc.

Petr Dlouhý 12. 10. 2013, 22:04

Milan: Jedu do nějakého města (třeba i přes noc nebo na víc dní), kde kolo nevyužuju, ale na chci si na Hlavák na kole dojet. Vzhledem k tomu, že pro dopravu po Praze využívám výhradně kol, tak je to pro mě méně komplikované, protože nemusím hledat spojení a platit za lístek MHD, navíc je to pro mě rychlejší. Kdyby se mi úschovna vyplatila cenově, určitě bych jí využil.

Vašek Řehák: I když nechávám kolo běžně stát na ulici, tak nechat ho několik nocí na Hlaváku je docela výzva. Zatím jsem ho tam 2x úspěšně nechal přes jednu noc, na víc nocí si zatím netroufám.

JJ 13. 10. 2013, 11:25

12: mně je jasný smysl úschovny na nádraží obecně - prostě někde na vesnici či malém městě bez MHD dojedu na nádraží, nechám tam kolo a večer zase jedu na kole domů. Co mi jasné není je smysl takové úschovny konkrétně na Nádraží Františka Josefa resp. Státním v Praze. To bude spíše cíl dojíždějících než výchozí bod. A kde bych musel pracovat, aby se mi vyplatilo jet odtamtud do práce na kole a ne použít MHD nebo dojít pěšky?

Samozřejmě to, že já to nechápu, neznamená, že tam taková poptávka není. Proč to ale nikdo nevyzkouší? Ať se na měsíc zaplatí jedno parkovací místo v garážích a jeden či dva brigádníci, co to budou hlídat a ukáže se, jaká je reálná poptávka a zda a případně za kolik se to uživí.

Mosquit 13. 10. 2013, 12:09

Bydlel jsem v Antverpách a obří podzemní cyklo-parkoviště ( ... ) bylo téměř neustále zaplněné - jednak místní, když jeli někam vlakem, tak dojeli na kole na nádraží a dále vlakem, druhak dojíždějící přijeli každé ráno vlakem a po městě pokračovali na kole. Slyšel jsem i o lidech ,kteří mají 2 kola - jedno na cestu z domu na zastávku, druhé z městského nádraží do práce.

Cena je zdarma, ale byl tam nějaký maximální limit (asi 2 týdny) aby se jim ta nehromadila nepoužívaná kola.

http://fietsbult.files.wordpress.com/2010/05/09090506antwerpen-016.jpg
http://fietsbult.files.wordpress.com/2010/05/090602fietsstallingapencentraal-007.jpg
http://www.b-parking.be/info/images/stories/station/ACEN/imgp4302.jpg

Jenda 13. 10. 2013, 17:04

18: Já třeba monopolní MHD v Praze (DPP) rozhodně nepovažuji za použitelnou a proto na nádraží jedu, stejně jako kamkoli jinam po Praze, na kole. Když jsem jel třeba na pár dní do Berlína (kde jsem pak chodil pěšky a taky jednou použil S-Bahn), hodilo by se mi nechat kolo na nádraží v Praze a až přijedu, zase na něm odjet domů. Ostatní možnosti (řešit přepravu kola s sebou nebo se dopravit na nádraží v Praze jinak než na kole) jsou nevýhodné.

Jenda 13. 10. 2013, 17:13

(19) Jo a mimochodem -- v Hradci na nádraží je dost plno (pořízeno říjnové úterní dopoledne, viz EXIF). http://jenda.hrach.eu/f/SDC10269.JPG

(pozn. mé komentáře se týkaly pouze smyslu úschoven na nádraží, neříkají nic o tom, kdo a jak to má provozovat)

JJ 13. 10. 2013, 17:43

19: ale jo, podobných fotek udělám i u nás v Alphenu kvanta. Mimochodem, tahle stání v Holandsku a Belgii nemívají žádnou zvláštní ostrahu, jen někdy jsou tam bezpečností kamery.

U toho centra Prahy mi ale přijdou dopravní toky poněkud asymetrické. Někde jsem četl, že na Praze 1 žije kolem 35.000 lidí a za prací tam dojíždí ca 300.000 lidí. Kolik z těch 300.000 projde přes obě nádraží nevím, ale jak jsem napsal kolo jako přínos pro tu „poslední míli“ bude smysluplné jen pro velmi malou část.

20: de gustibus no est disputandum. Mně se na dotované monopolní MHD také spousta věcí nelíbí, ale musím uznat, že odhlédneme-li od nějaké efektivity, tak čistě po funkční stránce ta pražská vůbec není zlá.

Obávám se, že takových „fundamentalistů“ jako jste Vy nebude tolik, aby úschovna dávala smysl. Já mám také několik výrazně menšinových zájmů a koníčků a holt se musím smířit s tím, že pro ně nebudu mít tak luxusní podmínky jako mají lidé, kteří se věnují tomu, čemu skoro všichni ostatní. Každopádně se mohu plést, jak jsem už psal. Zřídit tam na měsíc či dva pokusnou úschovnu/hlídané stání, by ale nestálo tolik peněz a s daty z takového pokusu už by se dalo nějak pracovat.

21: HK se s Prahou nedá srovnávat, to byste mohl uznat i Vy.

Milan 13. 10. 2013, 21:58

Ad 19, 20, 21
Jednak si myslím, že taková služba nemá nic společného s činností ČD, maximálně tak se SŽDC a podle mého názoru by měla být placená. Moc nevidím důvod, proč něco takového dotovat. Současná cena úschovny ČD mi přijde OK.

Budování rozsáhlých cykloparkovišť u Wilsonova nádraží mi přijde přehnané. Na úroveň HK se v Praze jen tak nedostaneme (pokud jde o podíl cyklodopravy). Až se k tomu budeme blížit, pak má smysl o tom uvažovat. Kdyby se to realizovalo nyní, byl by to jen pomník nebo memento.

I kdyby se v Praze cyklodoprava více rozšířila, nemyslím, že po něčem takovém bude větší poptávka. Nejvíc cyklistů jezdí v Praze jenom do práce a zpátky domů a používají k tomu kola, která už doma mají (zpravidla horská a ne zrovna levná). Jsou to vlastně předělaní rekreační cyklisté, kteří mají parkování (na pracovišti) vyřešené, a proto si cyklodopravu mohou dovolit.

Poptávka po cykloparkování předpokládá, že v Praze jezdí pojízdný cyklo šrot. To jednak není pravda a pak změna cyklo parku je až další stadium městské cyklistiky, která je v Praze zatím vysloveně v plenkách. Zatím oproti cyklošrotu, skládačkám a městským kolům jednoznačně převládají sportovní kola všech typů a značek a nemalé pořizovací ceny.

Milan 13. 10. 2013, 22:10

Mimochodem rozdíl cykloparku hezky ukazuje i fotografie z diskusního příspěvku č. 21. To jsou kola z mého mládí a z mládí mých rodičů (některá možná i z konce první republiky, tedy mládí mých prarodičů).

Na druhou stranu ale neplačme. Všechno má své. Díky přerozeným rekreačním jezdcům a pražskému cyklo parku zase v Praze skoro nepotkáte cyklistu bez helmy. Naopak třeba v Nymburku je cyklista s helmou exot. Zítra tam pracovně jedu a je mi jasné, že až se na úřad pohrnu s helmou pod brkem a se složeným kolem v druhé ruce, budou na mne koukat jako na kosmonauta.

Vratislav Filler 13. 10. 2013, 23:18

Netvrdím, že by na slušně chráněná stání na Hlaváku byl takový přetlak, že po jejich zřízení v kapacitě 100 kol budou okamžitě nabitá, na druhou stranu, ta poptávka není nulová: Hradec má sice asi desetkrát větší podíl cyklo než v Praze, ale zase je proti Praze zase desetinový, takže potenciál je +-podobný. No a v Hradci už mají robotickou věž, která cílí právě na zákazníky s tím typem kol, který bude mít v Praze historicky větší podíl než v HK. Na to, co popisuje Milan, by to bylo optimální.

Jinak z Hlaváku jezdí zejména dálkové vlaky, které před opuštěním Prahy rozhodně nestaví na každém rohu (když vůbec) - takže pro dálkové cesty Hl.n. rozhodně neslouží jen P-1.

JJ 14. 10. 2013, 00:16

25: ale no tak. Těch rozdílů mezi Prahou a Hradcem je přece podstatně víc... Co třeba okruh(y), historický vývoj, terén?

Pokud jde o tu věž, tak ta je AFAIK financována ze soukromých peněz (až na pozemek). Myslím, že když to zafinancujete, dodavatel Vám ji v Praze rád postaví také. Například vedle Státního (dle vás Masaříkova) nádraží v blízkosti té moderní zástavby by to ani nepůsobilo rušivě. Upřímně řečeno i kdybyste prachy na takový projekt vytáhli z veřejných rozpočtů, tak jásat sice nebudu, ale rozhodně mi to bude sympatičtější než vaše zklidňovací kruciáta proti IAD.

Mimochodem, pro HK jsou k disposici čísla, poměrně dobře dokumentující odkud kam kolik lidí dojíždí (a částečně i jak). Pro Prahu je nemohu nikde najít, nemáte je někde náhodou?

Ad pražské Nádraží Františka Josefa - právě proto, že slouží převážně pro dálkovou dopravu, bych čekal poptávku po parkování kol výrazně nižší. Na větší vzdálenosti bude asi přece jen víc lidí jezdit se zavazadly atd. než při každodenním dojíždění do práce.

Milan 14. 10. 2013, 00:48

Ad 25
Já se obávám, že se tu hledají důvody pro důvody.

1. Jednak kdo kolo nechce používat v centru, odloží ho už při nástupu do vlaku, takže na hl.n. nemá co odkládat do úschovny. Dojíždí se z periferie do centra a ne naopak.

2. Argumentace dálkovými spoji je zcestná, protože pokud jedu s kolem, tak už se o něj při tom čekání i postarám. Pokud jedu někam bez kola, tak holt výjimečně pojedu MHD. Koneckonců ortodoxní příznivci IAD to zpravidla dělají stejně, pokud nepoužijí taxi. Způsobená újma neexistencí parkoviště pro kola je marginální (počet zkomplikovaných cest vůči počtu vykonaných cest celkem).

3. Jestli si někdo potřebuje někam během dne odskočit a kolo mu překáží, tak ať si za parkování kola zaplatí, pokud je mu kandelábr málo. To je obecný problém, který nemá konkrétně s hl.n. nic společného. Ze stejných důvodů lze požadovat parkoviště pro kola prakticky kdekoliv.

4. Alokace veřejných zdrojů by měla přinést nějaký efekt (užitek), a to co největší! No a tady je konkrétně parkovací věž pro kola v Praze čistokrevná debilita, protože za stejné peníze lze například zlepšit konkrétní křižovatku nebo jiné kritické místo v Praze. Efekt takového opatření přitáhne k městské cyklistice nové lidi, neboť zvýší bezpečnost cyklistů nebo jiných účastníků provozu. Naproti tomu zlepšení parkování kol na hl.n. žádnou bezpečnost cyklistů nezlepší, žádný veřejný zájem tu zatím nikdo nepřednesl (kromě soukromého zájmu několika jedinců), současná poptávka po takovém řešení prakticky neexistuje a změnu tohoto stavu nelze v blízké budoucnosti čekat. Sorry, toto není investice, ale vyhazování peněz.

Považuji za dobré napsat článek, kde se čtenář dozví o možnostech parkování kol na hl.n. Považuji ale za chorobné uměle vytvářet názor, že je nutné situaci řešit. Ty peníze jsou potřeba jinde a na věci, které z hlediska získaného efektu nesnesou s parkováním kol na hl.n. žádného srovnání.

Vratislav Filler 14. 10. 2013, 07:35

JJ: Cesty do zaměstnání už ÚRM má ze sčítání 2011, ale je na tom jěště nějaká práce, aby se s tím dalo jít ven (takže je nemám). Jinak jsou tu samozřejmě sčítače.

Milan: Nabídka parkování kol na Hl. n je jasná, klidně o tom napíšu víc. Ale skoro není o čem psát:
a) Nepřišroubovaný drátolam u pokladen (http://mapa.prahounakole.cz/misto/2200/)
b) Zábradlí na prvním peróně (http://mapa.prahounakole.cz/misto/3508/)
c) Úschovna za cenu, která eliminuje využití pro námi diskutované způsoby, neb je vyšší než 2x půlhodinová jízdenka na MHD (http://mapa.prahounakole.cz/misto/2722/ ).
d) Možná je někde něco pro zaměstnance, kam veřejnost nemá přístup.
Je to dostatečně důstojné a lákavé k tomu, aby to používalo víc než pár cvoků?

Já bych byl naprosto spokojen, kdyby cena za úschovnu vytvořila alternativu k MHD.

Kromě toho jsme v situaci, kdy je na PID lístek kolo zdarma, což při absenci parkování při nádražích obecně znamená často zbytečnou volbu vozit kolo vlakem.

Jinak souhlasím, že řešit křižovatky je priorita, ale ve srovnání s parkováním na Hl.n. jsou to tak mimoběžné procesy, že rozhodně neplatí rovnice "místo A jde udělat B."

JJ 14. 10. 2013, 10:15

28: sčítače jsou něco trochu jiného. Já mám na mysli data jako např. na straně 13 a následujících tohoto dokumentu: http://www.hradeckralove.org/file/1151_1_1/download/ Z takových čísel (+ čísel o chování lidí, důvodech pro volbu toho či onoho dopravního prostředku atd.) už se dají dělat nějaké kvalifikované odhady o tom, pro koho má a nemá smysl ten či onen způsob dopravy. Bez těchto čísel je každý pokus o stanovování nějakého potenciálu cyklodopravy dle mého názoru na úrovni věštění z křišťálové koule.

Pro Prahu jsem nic podobného neviděl, pouze tu a tam se objeví ojedinělá čísla (např. to, že do Prahy dojíždí denně ca 100 tisíc lidí z oblastí mimo Prahu atd.). Ta čísla by měla být k disposici z výsledků sčítání lidu, ale ani u ČSÚ je najít nemohu.

Petr Dlouhý 14. 10. 2013, 10:16

Nevím, jestli tady vlastně někdo požadoval vytvoření takového stání. Já si třeba jen posteskl, že ta cena za úschovnu je prostě moc vysoká oproti jiným alternativám. A taky že tam není žádné oficiální místo pro nehlídané vícedenní stání kol.

Já tedy rozhodně nepotřebuju úschovnu zadarmo, nebo mít tam hned plochu pro stání tisíce kol. Spíš si myslím, že úschovnu s takovou cenou nikdo nepoužije a když tam nezřídí nějaké oficiální místo, tak lidi začnou (s postupnou proměnou jejich vozového parku) nechávat kola kde se jim zlíbí.

Mě by vlastně nejvíc pomohlo, kdybych nebyl sám, kdo si tam to kolo nechává, ale mohl bych si ho schovat ve větším stádu. Proto tady taky propaguju, že je to možné nechat si tam kolo i přes noc.

Václav Řehák 14. 10. 2013, 10:36

K tomu co zde zaznělo dvě poznámky:

1. Není pravda, že hl.n. je jen o dálkové dopravě. Z osobní zkušenosti vím minimálně S3 (od Neratovic) a S9 (od Benešova) se v ranní špičce na hlavním prakticky vyprázdní, i když jsou průjezdné dále.

2. Zrovna od hl.n. je přínos kola pro poslední míli dost velký. Na dolní konec Václaváku je to cca 15 min. pěšky, nebo 5 min. na kole, MHD dost složitě. Rozumné řešení samozřejmě není tahat kolo vlakem, ale veřejná půjčovna kol.

újezďák 14. 10. 2013, 15:58

31...
to samé S7 ve špičce za tunelem pod Vítkovem vstane doslova celý vlak a když přijíždí od Berouna tak se vyhrne naprostá většina lidí, osobně tam pak často potkávám lidi ze Smíchovských firem, kteří jedou do Klánovic.
Možná někdy v turistický sezoně ty vlaky co jezdí po 8mé ráno jsou plnější na dálkovém cíli?

Na dolní konec václaváku 15 minut z Hlaváku mě přijde jako snadno oželitelná záležitost, ostatně i na tom kole to nemá nulový čas ale pokud se poctivě pochoduje z peronů až k parku tak bych řekl že zhruba 1/5 cesty jde člověk taky pěšky a navíc na schody s kolem je , alespoň pro mě, docela těžký hrnout se davem, takže jdu spíš pomaleji...

újezďák 14. 10. 2013, 16:03

31.. ještě dodatek k dost složitě MHD , jednoznačně by tomu prospěla tramvaj po povrchu Václaváku nebo třeba i okolo Hlaváku, kde ostatně jsou koleje....
Můstek a celý prostor Příkopů jsou nádherným příkladem toho, jak asi dobře myšlená pěší zóna zabije dostupnost velké části města protože je v rámci okolí obsluhována jen hlubinou MHD...

Vratislav Filler 14. 10. 2013, 17:52

Jo, vykostění tramvajové sítě v centru, to se vážně nepovedlo.

Petr Dlouhý 17. 10. 2013, 12:26

Zjišťoval jsem, jaká je skutečně cena za uschování kola na Hlavním nádraží. Nikde na internetu jsem to nenašel, dokonce na informačním emailu Českých drah to nevěděli, takže jsem tam musel zavolat (telefon je 777 082 226). Úschovnu totiž provozuje soukromník.

Cena je 100 Kč za den + za brašny se platí zvlášť.

Na sousedním Masarykově nádraží provozují půjčovnu České dráhy, tam je cena 40 Kč za den.

Nevím, jak jim dát vědět, že za takovou cenu si u nich nikdo kolo neschová, myslím že té paní na telefonu by to vysvětlovat nemělo cenu.

JJ 17. 10. 2013, 17:48

35: Proč něco vysvětlovat, to snad vidí na tržbách, ne? ;-)

Petr Dlouhý 17. 10. 2013, 23:21

No možná. Chtěl jsem jim jen oznámit, za jakých podmínek bych já úschovnu použil, jak by se zařídili je samozřejmě jejich problém.

Lei 18. 10. 2013, 12:35

No chtějí-li tam za vyčůrání 20 Kč, pak se této ceně za úschovu ani nedivím. Pokrok nezastavíš. Ale kromě prázdné úschovny možná budou mít i občurané nádraží, a docela bych jim to přál.

Honza 11. 11. 2013, 12:13

Trochu OT, ale zeptám se:

Mám Open card. Pokud pojedu vlakem např. z Karlštejna do Prahy, můžu si koupit jízdenku (+ poplatek za kolo) jen do Radotína a tam plynule pokračovat na Open card třeba až na Hlavák? Tedy jet jednu cestu na dva jízdní doklady?

Pevně doufám, že to jde a po změně cen přepravy za kolo by se tak dalo celkem ušetřit.

Milan 11. 11. 2013, 12:18

Ano, v současné době to jde, byť z hlediska jízdného za kolo to nemá žádný dopad. Podle nových tarifů by to mělo jít také, ale pokud jezdím do práce a většinou i po městě pracovně na kole, tak se mi OpenCard nevyplatí. Ale pro víkendové cyklisty to smysl má.

Honza 11. 11. 2013, 12:52

Díky, je fajn, že to jde. Ano, s OpenCard není co řešit a po změně cen za kolo to bude ještě lepší.

Václav Kříž 8. 2. 2014, 10:16

V lednu Pardubice - Praha, Libeň, 99 km ve služebním voze za 45 Kč. Někdo jiný máte jiné zkušenosti? Je někde kalkulačka ceny?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat