Drobné legalizace a opravy na Praze 8

Publikováno: 16. prosince. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 16. prosince. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Za poslední týdny se na Praze 8 objevilo několik zlepšení pro jízdu na kole. Konkrétně deset legalizovaných průjezdů na cestách vhodných ke stoupání z horní Libně na Ládví a v bočních ulicích na Invalidovně, v Čimicích a Kobylisích. Dále byly opraveny kanály na A2 přes Rohanský ostrov a záplatovány díry na A26 u Rokytky. Vysvětlím smysl těchto opatření a proces jejich realizace.

Drobné legalizace

Pod zákazy vjezdu a slepé ulice byly namontovány dodatkové tabulky “mimo kol”. Jde o boční ulice na Invalidovně, v Čimicích a Kobylisích,  a cesty vhodné ke stoupání z horní Libně na Ládví.

Jak se upravené značení projeví, si ukážeme na konkrétní cestě. Po Praze na kole jezdíte už rok. Teď potřebujete na Ládví. Tušíte jak se tam dostat metrem, tramvají i autem, ale na kole tam zavítáte poprvé. Našli jste si trasu ve vyhledávači, ale každou zatáčku a uličku si nepamatuje, na Bulovku víte kudy, ale dál budete tipovat. Na Bulovce odbočíte na trochu nešikovnou Zenklovu. Stoupání v provozu po hlavní není nic moc, chcete uhnout někam víc do klidu. První boční ulice je slepá a vede do nějakých garáží, asi nikam nepovede, jedete dál.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Střih, prosinec 2013. Dodatkovou tabulku sem asi někdo nedal jen tak zbytečně, usoudíte, a skutečně, průjezd v zaslepeném konci je pro kolo široký dost.

Nezabloudíte, budete si jistí.

I v parku Okrouhlík vám značení poradí, že na Ládví vystoupáte.

Také o kus dál ke školské zahradě vystoupáte legálně.

Na cestě zpátky do Davídkovy rovněž legálně.


Pokud pro jízdu dolů nezvolíte rychlejší Davídkovu, pamatujte prosím na to, že průjezdy nebyly legalizovány, abyste děsili ve sjezdu chodce. Tak či tak se nevyhnete spodní části Davídkovy, kde je případná úprava složitější. Davídkova je již tzv. vybraná komunikační síť, o které rozhoduje Odbor dopravních agend magistrátu. I tady uvítáme pomoc prosadit řešení a rádi poradíme jak podněty psát.

Úpravy značení nechal provést odbor dopravy Prahy 8. V září dostal návrhy předložené. V druhé půlce listopadu už bylo domluvené, kde TSK dodatkové tabulky namontuje. TSK má ve správě většinu ulic v Praze, hlavních i vedlejších, pokud nejsou soukromé, stará se tedy o dopravní značení. Některé místní ulice městským částem patří, ale není jich mnoho. Odbor dopravy Prahy 8 je vůči podnětům otevřen. Ví o mnohých dalších, nejen od nás. Pracuje na nich postupně, i úprava značek zabírá víc času a práce, než by se mohlo na první pohled zdát. Všechno obejít, vyjádření policie atd.

Přesné umístění všech legalizovaných míst:

Zkontrolováno v terénu:
stoupání Na Pěšinách
Malý Okrouhlík
Na Okrouhlíku – Nad Okrouhlíkem
Davídkova – Na Okrouhlíku
vjezd do ulice Kočova, Nedomická a Pešinova

Neověřeno
Hovorčovická – Chotovická
vjezd k metru Ládví po A283
Na Kopečku
U Invalidovny – Molákova
U Vlachovky

Lidem na Odboru dopravy Prahy 8 děkuji za vstřícný postoj. Navíc na Praze 8 by do konce roku (či alespoň do jara) mělo přibýt 50 kusů městských stojanů. Čeká se, až je TSK namontuje.

Úředníkům by jistě dlouhodobě ušetřilo práci, kdyby česká legislativa znala verzi značky „Slepá pozemní komunikace“ na které je zároveň vyznačena možnost pokračování pěších či cyklistů, které často skutečně existuje. Informační značka by plnila svou funkci hned při osazování nové značky.

V Německu, Dánsku, Nizozemsku značku používají. Nedaleko Kodaně.


Vystouplé kanály

Červnové povodně nějak uvolnily kanály na Rohanském ostrově, jeden z nich vystupoval až o deset centimetrů nad zem. Kdyby jel někdo po neosvětlené stezce za tmy aniž by si místo předtím prohlédl za světla, nemusel by si kanálu všimnout. Stezka byla zúžená, při míjení musel jeden počkat.

Na konci září jsem problém nahlásil na TSK. Reagovali mailem a udělalo mi radost, že nejsem první, kdo se ozval. Nějakou dobu zjišťovali komu kanál patří a přeposlali na provozovatele vodohospodářské infrastruktury hl.m. Prahy -– PVK. Z  info@pvk.cz mi poděkovali, je pravděpodobné že sami o závadě nevěděli. Do půle prosince byly nově opraveny všechny kanály v okolí, nikoliv jeden či dva nejhorší.

TSK patří poděkování za to, že aktivně řešila podnět, který se netýká komunikací v její správě. Stezka A2 není ve správě TSK v úseku hotel Hilton – protipovodňová vrata na Rokytce. Z vyjádření TSK vyplývá, že úsek zřejmě stále zůstává u investora – OMI MHMP. Případné další podněty k vylepšení stezky přes Rohanský ostrov tedy směřovat OMI s pomocí návodu.

Ještě odstranit bloky, vyrovnat panely a hrboly. Přidělat osvětlení a lepší odvodnění.


Poděkování a výzva

Děkuji všem, kteří pomáhají s podněty na Cyklistech sobě. Podnětů přibývá a bude hodně práce s tím sledovat, jestli se něco změnilo. I takhle můžete jízdě na kole v Praze pomoci, zaregistrovat se a sledovat svou oblast.

Děkuji všem, kteří se na akci kanály a dodatkové tabulky podíleli. V Praze jistě existují desítky, spíše stovky podobných zákazů vjezdu či značek průjezd zakázán. Všude tam na kole nemůžete legálně. Ještě více je slepých, do kterých sice můžeme, ale nevíme, jestli někam dojedeme. Boční ulice, lesní, polní a parkové cesty však tvoří logická a pohodlná spojení. O mnohých  místech vhodných na úpravu víme, ale jistě ne o všech. Pomozte nám je zmapovat na Cyklistech sobě (jak na to). Rádi poradíme, jak sami navrhnout změnu značení.

Výše prezentované nejsou jediné pozitivní změny, které na Praze 8 za posledních několik let proběhly. Jmenujme plošné cykloobousměrky v Karlíně, zprůjezdnění Palmovky, odstranění starého přejezdu betonárky. I přes promarněné příležitosti (cyklopruhy na Čimické, obnovené zábradlí u Divadla pod Palmovkou). Politici zjevně mají vůli svou městskou část měnit k lepšímu. Spoustu nápadů je ještě nezrealizovaných, především pořádné stojany u metra Ládví, zprůjezdnění Sokolovské, další várky stojanů a cykloobousměrek.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

jonáš 29. 12. 2013, 15:05

Sláva na výsostech, že aspoň někde.
Jinak bychom se mohli inspirovat třeba v Norsku, kde stačí na všechno jedna věta v dopravnim předpise:
"Cycling on footpaths, pavements or on pedestrian crossings is permitted if there is little pedestrian traffic and the cycling does not endanger or obstruct pedestrians."
Ostatně ten jejich kodex stojí za to celej, už proto že se vejde na 20 stránek a platí bez novelizací třicet let.
http://www.vegvesen.no/_attachment/61989/binary/15308?fast_title=Norwegian+traffic+rules+in+English
Přeju pěknej novej rok a hodně bezpečných kilometrů.

Václav Kříž 29. 12. 2013, 22:57

Pokud shrnete to nejdůležitější a nejzajímavější z těch norských pravidel, může z toho být zajímavý článek a diskuse. Uvítáme zaslaný na redakce@prahounakole.cz

Můžete se na tom podílet, aby to šlo i jinde. Ať už s návrhem či pochvalou oslovit úřady, s radami odsud: https://mestemnakole.cz/cykliste-sobe/napiste-svym-politikum/
tak návrhem na zlepšení přidaným zde: http://www.cyklistesobe.cz/
Jak na to: https://mestemnakole.cz/2013/11/cykliste-sobe-8-novy-web-ve-zkusebnim-provozu/
Mnohá místa navržená čtenáři na zlepšení se chystám navštívit a zařadit si je na svojí mentální mapu možných zlepšováků.

jonáš 1. 1. 2014, 12:09

No já tam podle toho nikdy nejezdil, tak bych těžko psal něco co by nebyly pohádky. Autem jo, a to mi přišlo extrémně v pohodě, nikdo nezávodil .. asi tam maj všichni dlouhýho ;-)
A srovnat čistě paragrafově by to chtělo zas přes víc států, a na to nejsou kapacity, dal jsem to sem jen pro inspiraci.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
AutoMat projektuje pro město
Cyklisté sobě,

AutoMat projektuje pro město

14. prosince. 2022, 8min. čtení