Cyklisté sobě (10): jak lze také web používat

Publikováno: 06. března. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 06. března. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

V říjnu jsme zprovoznili platformu pro řešení problémových míst, web Cyklisté sobě, který má již 150 uživatelů. O zajímavých podnětech napíšeme někdy příště. Dnes Vašek Kříž píše o tom, proč používá web tak megalomansky, a jak mu můžete pomoci.

Ze 304 podnětů jsem 75 přidal sám. Především za poslední měsíc jsem web zasypal hromadou materiálu. Chci si jej přivlastnit? Ne, nechci. Ani já, ani Prahou na kole. Jde o společný web. Také po nikom nechci, aby to s podněty přeháněl jako já, tedy nadšenec, kterého vymýšlení podnětů baví. Web používám atypicky:

  • přidávám podnět pro zlepšení orientace úředníků. V mailu, který posílám (obvykle na odbor dopravy), používám odkazy na jednotlivé podněty na webu včetně fotky a přesného umístění. Před několika týdny jsem to využil na Praze 10, v pondělí na Praze 1. Odboru městského investora magistrátu jsem takto ukázal, kde je stav stezky přes Rohanský ostrov nejhorší.
  • objevím nesrovnalost v dopravním značení a uložím jí do mapy. Jinak bych jí mohl zapomenout. Jde o chybějící dodatkovou tabulku „mimo: symbol kola“ pod domnělou slepou nebo ze zvyku použitý zákaz vjezdu místo zákazu vjezdu všech motorových vozidel
  • pokud cizí podnět vidím poprvé, místo zařadím na některou ze svých objevně-mapovacích výprav, kdy ho patřičně zdokumentuji
  • je pro mne skvělým nástrojem. Jeden konkrétní ze stovky podnětů je snazší najít v mapě než v historii emailu
  • všechny své podněty neuhlídám. Budu rád, když se mých podnětů někdo ujme a rozvine je
Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

1) domlouvejte akce

Aktuálně se chystá vymetení štěrku, pravděpodobně na Hlávkově mostě. V Praze je totiž zvykem nechávat stezky a cyklopruhy dlouho do jara plné svinčíku, ostré kamínky pak řežou pláště. Svolavatelé uvítají pomoc s přípravou i na místě.  Definitivní termín můžete ovlivnit.

2) napište, co víte

Jakýkoliv podnět či diskuse může přijít vhod, protože různé městské části se tu a tam, někdy nahlas, jindy potichu, zajímají o to, jak vylepšit podmínky pro jízdu na kole. S podklady připravenými na Cyklistech sobě, lze rychleji a lépe reagovat.

Víte, kam přesně příště umístit stojany, aby byly používané? Palackého nám.

3) navrhujte stojany

Byl jsem požádán o vypracování podkladů pro Prahu 5, 6, 7, 8 a 11, kam přesně umístit  stojany. Vytvářím proto podněty, kde je to zakresleno a vysvětleno (například takto). Budu velmi rád za pomoc urychlující časově náročnou práci tohoto “ magistrátního oddělení“. Například v Lipsku mají na tuto práci vlastní oddělení. V Praze ho tímto „zakládám“, za práci však zatím „pracovníkům tohoto oddělení“ nikdo nezaplatil.

  • vytvořte podnět s nákresem přesného umístění
  • i pokud nevíte, kam přesně stojany umístit, podnět má cenu a dá se s ním pracovat
  • komentujte u podnětů, přesně kde, jak a proč parkujete
  • po městě sledujte, kde přesně a jak se parkuje
  • komentujte, kde by se stojany hodily, nehodily či překážely

Kvůli absenci uvažování o smysluplnosti umístění a  rozmístění cílů, kvůli absenci sledování chování uživatel, máme v Praze i špatně umístěné stojany. Je dost dobře možné, že právě Vy víte nejlépe, kam konkrétně stojan umístit. Ze mého dopisování to vypadá, že pracovníci odborů dopravy v tomto často tápou.

4) požadujte řešení

Měřítkem úspěchu není počet přidaných podnětů, ale zlepšení města. Vystavte třeba podnět několik týdnů diskusi, a až uzraje, postarejte se o to, aby o něm na úřadě věděli. Jak posílat podněty.

Stezka přes Rohanský ostrov -> OMI MHMP.

Protisměrka a obrubník Barvířská -> Praha 1.

Protisměrka Klimentská -> Praha 1 

Doplnění „mimo: symbol kola“ pod slepou, Nad Vršovskou horou -> Praha 10.

Přesnější podklad má větší šanci. Návrh na stojany u metra Dejvická.

 

Václav Kříž
Mezi lety 2011 a 2015 redaktor magazínu. Dále editor mapy. Poté postupně cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4 a TSK Praha. Od 2021 především cargobajker. Má za to, že pestré zacílení a inovace nutné k řešení výzev, kterým civilizace čelí, nacházíme někde mezi politikou, úřady, firmami a občanskou společností.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
AutoMat projektuje pro město
Cyklisté sobě,

AutoMat projektuje pro město

14. prosince. 2022, 8min. čtení