V říjnu jsme zprovoznili platformu pro řešení problémových míst, web Cyklisté sobě, který má již 150 uživatelů. O zajímavých podnětech napíšeme někdy příště. Dnes Vašek Kříž píše o tom, proč používá web tak megalomansky, a jak mu můžete pomoci.
Ze 304 podnětů jsem 75 přidal sám. Především za poslední měsíc jsem web zasypal hromadou materiálu. Chci si jej přivlastnit? Ne, nechci. Ani já, ani Prahou na kole. Jde o společný web. Také po nikom nechci, aby to s podněty přeháněl jako já, tedy nadšenec, kterého vymýšlení podnětů baví. Web používám atypicky:
- přidávám podnět pro zlepšení orientace úředníků. V mailu, který posílám (obvykle na odbor dopravy), používám odkazy na jednotlivé podněty na webu včetně fotky a přesného umístění. Před několika týdny jsem to využil na Praze 10, v pondělí na Praze 1. Odboru městského investora magistrátu jsem takto ukázal, kde je stav stezky přes Rohanský ostrov nejhorší.
- objevím nesrovnalost v dopravním značení a uložím jí do mapy. Jinak bych jí mohl zapomenout. Jde o chybějící dodatkovou tabulku „mimo: symbol kola“ pod domnělou slepou nebo ze zvyku použitý zákaz vjezdu místo zákazu vjezdu všech motorových vozidel
- pokud cizí podnět vidím poprvé, místo zařadím na některou ze svých objevně-mapovacích výprav, kdy ho patřičně zdokumentuji
- je pro mne skvělým nástrojem. Jeden konkrétní ze stovky podnětů je snazší najít v mapě než v historii emailu
- všechny své podněty neuhlídám. Budu rád, když se mých podnětů někdo ujme a rozvine je
Prahou na kole běží s podporou Citybikes: Elektrokola, skládací kola, městská kola |
1) domlouvejte akce
Aktuálně se chystá vymetení štěrku, pravděpodobně na Hlávkově mostě. V Praze je totiž zvykem nechávat stezky a cyklopruhy dlouho do jara plné svinčíku, ostré kamínky pak řežou pláště. Svolavatelé uvítají pomoc s přípravou i na místě. Definitivní termín můžete ovlivnit.
2) napište, co víte
Jakýkoliv podnět či diskuse může přijít vhod, protože různé městské části se tu a tam, někdy nahlas, jindy potichu, zajímají o to, jak vylepšit podmínky pro jízdu na kole. S podklady připravenými na Cyklistech sobě, lze rychleji a lépe reagovat.
3) navrhujte stojany
Byl jsem požádán o vypracování podkladů pro Prahu 5, 6, 7, 8 a 11, kam přesně umístit stojany. Vytvářím proto podněty, kde je to zakresleno a vysvětleno (například takto). Budu velmi rád za pomoc urychlující časově náročnou práci tohoto “ magistrátního oddělení“. Například v Lipsku mají na tuto práci vlastní oddělení. V Praze ho tímto „zakládám“, za práci však zatím „pracovníkům tohoto oddělení“ nikdo nezaplatil.
- vytvořte podnět s nákresem přesného umístění
- i pokud nevíte, kam přesně stojany umístit, podnět má cenu a dá se s ním pracovat
- komentujte u podnětů, přesně kde, jak a proč parkujete
- po městě sledujte, kde přesně a jak se parkuje
- komentujte, kde by se stojany hodily, nehodily či překážely
Kvůli absenci uvažování o smysluplnosti umístění a rozmístění cílů, kvůli absenci sledování chování uživatel, máme v Praze i špatně umístěné stojany. Je dost dobře možné, že právě Vy víte nejlépe, kam konkrétně stojan umístit. Ze mého dopisování to vypadá, že pracovníci odborů dopravy v tomto často tápou.
4) požadujte řešení
Měřítkem úspěchu není počet přidaných podnětů, ale zlepšení města. Vystavte třeba podnět několik týdnů diskusi, a až uzraje, postarejte se o to, aby o něm na úřadě věděli. Jak posílat podněty.