Praha v Asociaci cykloměst? Jsme rádi, ale…

Publikováno: 10. března. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 10. března. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Praha předminulý týden vstoupila do Asociace měst pro cyklisty. Asociace je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací, založenou jako zájmové sdružení právnických osob. Členy Asociace jsou obce, města a svazky. Asociace měst pro cyklisty je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. Podílí se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření týkajících se oblasti městské mobility, zejména cyklistické dopravy.

Činnost Asociace je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům spojených s cyklistickou dopravou.

Soutěž o hlavní město cyklistů, vzdělávací program Cyklistická akademie, integrovaný přístup k dopravnímu plánování – věnuje vyváženou pozornost všem druhům dopravy. Asociace měst je na národní úrovni svorníkem, který musel vzniknout. Vzájemná komunikace, inspirace i soutěživost na městské úrovni je věcí, která by mohla zmenšit zaostávání měst v ČR za městy ve vyspělých evropských zemích – včetně našlápnutých měst bývalého Východního Německa, jako jsou Drážďany nebo Berlín.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Znamená to něco pro Prahu? A je vstup Prahy dobrá zpráva pro Asociaci?

Na cyklistické akademii, konferenci asociací pořádané, hovořil i primátor Tomáš Hudeček. Musím přiznat, že role Prahy v Asociaci mi z jeho vystoupení příliš zřejmá nebyla. Praha je největší město ČR a z této pozice bude mít zastoupení hlavního města v Asociaci jistě obrovskou váhu. Jenže, co se změní v Praze samotné? Náměstek Jiří Nouza, zodpovědný také za cyklodopravu, přednesl na konferenci ten nejprázdnější a nejbezobsažnější příspěvek, jaký bylo možné ten den zaslechnout. Nepředpokládám, že náměstek pro dopravu v Praze bude cyklistickým vizionářem. Očekával bych ale aspoň trochu konkrétní zhodnocení, co pro Prahu vstup do Asociace znamená. V čem se bude zlepšovat, co bude dělat jinak, lépe. Zřejmě nic. Podle Nouzy je totiž vše v pořádku. Cyklokoordinátora máme, cyklodoprava dostala letos 45 milionů (míněno cyklostezky 25 + údržba TSK 20), do voleb bude bikesharing, a věci se daří.

Podíváte-li se ale do útlé cyklistické ročenky 2013, která byla na konferenci rozdávána, získáte docela jiný dojem. Investiční příprava stojí, loňské akce budou hotové až letos. Dodělávají se staré záměry, zahájené před rokem 2011. Pravda, je to důsledek postupného rozkladu podpory cyklodopravy v letech 2011-2012, kdy Nouza v radě nebyl (v tomto budiž „sláva“ jeho předchůdcům, Březinovi a Noskovi). Jenže na zmíněném rozkladu má největší podíl předsedkyně cyklokomise Krobová, která ve čtvrtek představila bikesharing jako své adoptované „dítě,“ a Nouza se nebál pochválit ji za dobře odváděnou práci. O tom, že mezi pracovní výsledky Krobové patří zejména tiché pohřbení koncepce z roku 2010, se taktně pomlčelo. Podpora pražské cyklodopravy je na tom v roce 2014 skoro hůř než o čtyři roky dříve, za nenáviděného Béma.

Jaroslav Martínek, národní cyklokoordinátor, vysvětlil postoj Asociace: do asociace vstupují „nemocná“ města. „Martínkova“ Olomouc je na tom stejně špatně jak Praha, a jmenovat se dá i Kroměříž, Moravská Třebová, Dvůr Králové, Zlín… Tady nejde o Prahu, ale o změnu vnímání cyklistické dopravy v ČR. Asociace požádala města a další partnery, ať nám pomohou toto vnímání změnit. A Praha na to kývla.

Tohle beru: Vstup Prahy do Asociace nepochybně zvýší její váhu na národní úrovni. Pro město je to deklarace navenek, že cyklodopravu bere vážně. Ale kam navenek? Směrem k ostatním městům, k Ministerstvu dopravy.

To je jistě záslužné, kde ale zůstali obyvatelé Prahy? Jak se členství v Asociaci propíše do denní praxe v projektování, plánování a hlavně v ulicích? Moc rád bych napsal, že to bude fungovat. Že se Praha poučí, že přijme postupy, které asociace deklaruje, že začne plánovat všechny druhy dopravy, udělá akční plán a dodrží ho, že se začnou dělat cyklistická řešení s menším dopravním stresem a skrz křižovatky.

Dá se ale věřit magistrátu, v němž je bohužel stále nezměněnou tradicí zametat pod koberec usnesení Rady, jakmile přestane být vhod?

Hudečkovi se nedá upřít dobrá vůle. Myslí-li to ale s rozvojem cyklodopravy v Praze vážně, bude toho potřeba udělat víc, než učinit z Prahy váženého člena Asociace. I proto se Prahou na kole připojilo k dopisu Daniela Mourka, místopředsedy Evropské cyklistické federace, který je adresován primátoru Hudečkovi, popisuje dno, na kterém se podpora cyklodopravy v Praze plácá, a nabízí maximální pomoc při znovunastartování systémové podpory jízdního kola v našem hlavním městě.

Celý dopis si můžete přečíst zde

Bude mít kde? Suchdol.

Už umí, bude nucen uhýbat z cesty? Řepy.

Bude se o sebe bát celý život? Lysolaje.

Dočká se práva na pohyb? Uhříněves.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 11. 3. 2014, 13:27

Moje dojmy z akademie:
Zajímavý pohled do Lublaně – i když v reálu to bude ještě malinko složitější, než jak se to jeví do světa..?
Příjemně překvapila zasvěcenost zástupce spořitelny do cyklo (bikesharing, srovnání s Vídní). Slušná připravenost některých zástupců městských částí (Kbely, Černý Most).
Prahu 11 radši nekomentuju. Jednak tam žiju, ale hlavně starostu (ODS) co objíždí se svou suitou „problémová místa“ na kole přednostně za přítomnosti novinářů a před volbami častěji, za vzor nepovažuju. Na druhou stranu na Praze 11 dle mého tamní koaliční partner (ČSSD) nějaká kola ještě asi vůbec ani nezačal registrovat ;-)
J.Martínka mi bylo chvílemi možná trochu líto, pro tu jeho „hanáckou“ zapálenost, která se v „intelektuální“ (?) Praze asi moc nenosí a nechytá…?
Bikesharing je, jak jsem pochopil, asi hlavně kšeft (?) (pro jeho adoptivní rodiče?) Praha nebo ČS (?) do něj chce dát 50 Mega?? :-O.
Čili akademie akce jistě chvályhodná, díky za anonci na ní, něco jsem se dozvěděl. Přínos pro cyklodopravu ale očekávám momentálně spíš v tom, že se bude jezdit a jezdit a represivní složky dorovnají krok a začnou vyžadovat, co je třeba (např. povinnou výbavu a osvětlení atd.) místo zbytečného šikanovaní na předem daných místech (Podolí pumpa, tunel Vyšehrad apod.). Čímž by se mohl snížit dopravní stres, který cyklisté vyvolávají sami (špatným osvětlením a nevhodným chováním). A různí cyklofobové a jejich sdružení by mohla už jen souhlasně mručet….protože by neměli pravdu už vůbec ale vůbec v ničem :-D

újezďák 11. 3. 2014, 16:13

Trošku mě zarazila ta fotka z Uhříněvsi, pravidelně tamtudy jezdím a opravdu netuším, proč ten pán jede po chodníku, skrz autobusovou zastávku, když se tam dá naprosto na pohodu jet doslova o pár metrů vpravo úplně auto prázdnou ulicí...

Vratislav Filler 11. 3. 2014, 16:22

Třeba ten pán jede do obchodu nebo hospody, která leží v této ulici a ne v sousední auto- a obchoduprázdné... Třeba jediná větší sámoška v Uhříněvsi (Norma) je, pokud mě paměť neklame, právě tímto směrem (a pak přes přechod vlevo).

Vratislav Filler 11. 3. 2014, 16:26

Ne, sakra, blbnu, tohle je Picassova, ne Nové Náměstí. Hm, tak to asi jede tak, jak jezdí už padesát let.

Pavel 12. 3. 2014, 12:22

Nebo o té ulici vedle neví

újezďák 12. 3. 2014, 14:32

Docela bych se divil, že o ní neví. Konkrétně v Uhříněvsi potkávám docela dost starších lidí s taškama nebo košíky na kole právě v těch vedlejších ulicích, ale doprava se tam většinou tak plouží, že jet přímo po hlavním tahu je možná bezpečnější :)

Kdyby Uhříněves byla v Rakousku, tak už je kolem ní 30 let obchvat, klidně částečně zapuštěný do země. Skutečně si tam nepamatuju jedinou obec, která by měla skrz centrum takový provoz jako je třeba v Újezdu nad lesy, v Uhřínevsi nebo ve Vinoři.
Přitom aut tam jezdí víc. Jejich klika je v tom, že tam proti obchvatům nikdo nebojoval , nebo možná neměl takové metody jako jsou u nás....

Václav Řehák 12. 3. 2014, 14:57

Je to dost OT, ale projížděl jsi někdy třeba skrz Freistadt nebo Steyer? Navíc zrovna v Rakousku se nedělají takové věci, že místo řešení hlukové zátěže se upraví tolerance měření. Naopak jsou schopní na desítkách kilometrů Inntal Autobahn omezit rychlost na 100kmh (to by u nás bylo řevu).

Kdyby se u nás místo silového prosazování politicky stanovených řešení opravdu posuzovaly varianty a hledala řešení, možná by nebylo ani tolik bojovníků a i ten obchvat u Běchovic mohl být třeba hotový (klidně zapuštěný do země :).

újezďák 12. 3. 2014, 15:55

Vida tak na ten jsem si nevzpoměl, hned ale vesnici za Freidstadtem ještě pamatuji že se nejezdilo tunelem, ale pěkně skrz Neumarkt....

No a Freisdtat bude brzo úplně v pohodě,dodělávají tam 4 kilometrový obchvat s několika tunely... mám pocit že letos už má být hotovo

újezďák 12. 3. 2014, 15:58

obchvat na google, je to na východ od města, je už pěkně vidět.

https://goo.gl/maps/uJapu

újezďák 12. 3. 2014, 16:02

obchvat na google, je to na východ od města, je už pěkně vidět.

https://goo.gl/maps/uJapu

no a u nás by stavbu dálnice v podobném prostředí jako v Inntalu ani neprošla, takže je těžko soudit jestli by jsme měli na čem omezovat rychlost....

Václav Řehák 12. 3. 2014, 16:16

Ono jich je víc, třeba Poysdorf na trase Mikulov-Vídeň (tam se taky bude stavět), ale určitě mnoho jiných. Obecně se domnívám (subjektivně), že stejně jako skoro všechno, i stavby silnic jsou v Rakousku lépe plánované.

A opravdu netuším, proč zrovna obdoba Inntal Autobahn by u nás neměla projít (ale rozebírat to nemusíme, ať se držíme tématu).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat