Obchvat Havlíčkova Brodu přerušil plánovanou cyklostezku do Herlif

Publikováno: 14. května. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 25. května. 2024
Úvodní foto: čtenář MNK
Publikováno: 14. května. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 25. května. 2024
Úvodní foto: čtenář MNK

Dlouho očekávaný jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu, který byl otevřen vloni na podzim, má hořkou pachuť. V rámci výstavby obchvatu se nepovedlo zakomponovat cyklostezku do stavby nového mostu překlenujícího obchvat a spojujícího Havlíčkův Brod s místní částí Herlify. Plánovaná cyklostezka do osady Herlify tak bude pravděpodobně v místě obchvatu přerušena.

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu byl slavnostně otevřen na podzim 2023. Dle dřívějších zpráv z médií přes něj město počítalo se stavbou cyklostezky, pro stezku vykupovalo pozemky a plánovalo ji dokončit v období po zprovoznění obchvatu. Chtělo tím i kompenzovat skutečnost, že Herlify budou od města novým obchvatem odděleny. Přičemž byla slibována i cyklostezka vedoucí přes samotný obchvat, ta měla navázat na již existující cyklostezku podél Mírové ulice.

Stezka do Herlif je dle sdělení města aktuálně v přípravě: „Stavba vlastní stezky je ve fázi přípravy. Město zde hodlá vybudovat společnou stezku pro pěší a cyklisty o šířce 2,5 m a délce cca 226 m. O termínu realizace zatím nebylo rozhodnuto,“ vysvětlila pro Městem na kole tisková mluvčí města Alena Doležalová. Zároveň ale dle zjištění redakce nebyla stezka zakomponována do stavby mostu přes obchvat. Budoucí stezka z Herlif do Havlíčkova Brodu tak bude novým obchvatem přerušena. Místem je navíc vedena i celostátní cyklotrasa č. 19 (Posázavská).

V rámci stavby obchvatu byl přes most postaven jen chodník o šíři 1,5 metru. Ten je tak výrazně užší než plánovaná stezka a i užší než již existující návazná stezka podél Mírové ulice.

Proč došlo ke zúžení stezky přes most, a zda město žádalo v rámci přípravy obchvatu po ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) výstavbu cyklostezky, jsme se i přes opakované urgence do vydání článku nedozvěděli. „Město Havlíčkův Brod není stavebníkem jihovýchodního obchvatu města, tedy nerozhodovalo o stavebně technickém řešení chodníku (stezky) vedené po mostní konstrukci,“ sdělila tisková mluvčí města.

ŘSD: „Na mostě není cyklostezka“

To že stavba obchvatu s převedením cyklistické stezky skutečně nepočítala, potvrzuje pro Městem na kole tiskový mluvčí ŘSD Jiří Veselý: „Most převádí dle schválené projektové dokumentace silnici III/03810 a  veřejný chodník o šířce 1,5 m (ne cyklistickou stezku). Dále v rámci přeložky silnice III/03810 byl vybudován nový veřejný chodník šířky 1,5m před a za mostem (SO 112.1 Chodník podél silnice III/03810) a také v tomto případě se nejedná o cyklistickou stezku. Na nový most nenavazuje cyklistická stezka, ale nově vybudovaných veřejný chodník a na mostě není cyklistická stezka, ale veřejný chodník. Před, na a za mostem by se měl cyklista pohybovat po sil. III/03810. Cyklistická stezka ve směru z Havlíčkova Brodu končí cca 100 m před mostem a je vyvedena na silnici III/03810.“

Je tak zřejmé, že oproti dřívějšími proklamacím nebylo s převedením cyklistické stezky přes obchvat počítáno. Šíře chodníku 1,5 metru sice zcela nevylučuje provoz cyklistů, dle norem TP179 se ale jedná o naprosto nouzové řešení, které lze zvolit jen při nízkých intenzitách provozu a pouze pokud existuje možnost vyhnutí v dohledové vzdálenosti. Bylo by tak s podivem, pokud by se jednalo o cíleně zvolené řešení u nově budované cyklostezky.

Zda bude na mostě povolena alespoň po chodníku jízda cyklistů nouzově tak, aby nebyla budoucí cyklostezka do osady Herlify obchvatem přerušena zcela, nám město i přes opakované žádosti do doby vydání článku neodpovědělo. V případě obdržení odpovědi doplníme.

Aktualizace 25. 5. 2024: Dodatečně obdržené vyjádření města bylo publikováno v novém článku zde. Cyklostezku se nepodařilo zakomponovat do samotné stavby mostu, město usiluje o dodatečnou legalizaci jízdy cyklistů po chodníku.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Zbyněk 14. 5. 2024, 20:16
12

Klasické české řešení cykla. Ale aspoň se dá projet po silnici a chodci mají i chodník.

Např. v Řevničově dopadli chodci i cyklisté hůř. https://mapy.cz/s/nodofafajo

Mirek 15. 5. 2024, 17:29

Je to havlíčkobrodská klasika.

Radúz 18. 5. 2024, 18:35

Ten Řevničov, to je vtip? :D

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat