Řešení komunikací v okolí tunelu Blanka má už téměř definitivní podobu. Jakkoliv řešení pro jízdu na kole není v okolí staveb Blanky zrovna optimální, vznikla nová cykloopatření včetně značených úseků cyklotras. Na řadě míst je nová příležitost jezdit na kole jinudy — a snad i lépe :-)
Snažíme se tedy dát tunelu Blanka smysl tím, že jsme doporučené trasy v okolí zcela přepracovali a přizpůsobili dokončeným stavebním úpravám. V sérii několika článků popíšeme změny trasování v okolí jednotlivých částí tunelu Blanka: Na Břevnově, v Dejvicích, v Holešovicích, Troji a Kobylisích. Budeme se věnovat, odkud kam lze po nové infrastruktuře jezdit nikoliv podrobnostem provedení infrastruktury.
Tým Prahou na kole není neomylný. Uvítáme zkušenosti s volbou tras s využitím nových cyklopruhů či fragmentů stezek v širším okolí všech staveb tunelu Blanka. Máte lepší trasu? Napište do komentářů!
1. Patočkova
Cyklopruhy na Patočkově ulici a úpravy v okolí křižovatky Malovanka byly příležitostí k úpravě jedné z alternativ trasy A15 od křižovatky Patočkovy a Střešovické až k branám obory Hvězda na Vypichu. Trasa kombinuje cykloopatření na Patočkově a snesitelně klidné ulice.
(V mapě Prahou na kole najdete trasu zde.)
Nová trasa zkracuje jízdní dobu mezi ulicemi Keplerovou a U Vojtěšky oproti předchozímu trasování odhadem o 2-3 minuty a oproti alternativě (A150) přes Baterie stoupá mírněji, což je rozhodně příjemnější.
Směrem z centra musíte na Patočkovu odbočit na poněkud divokém semaforu, což je asi nejspornější místo celé trasy. Semafor nemá zelenou a funguje tak, že když na vaši výzvu zhasne červená, máte tak tři vteřiny na překřížení Patočkovy do Střešovické nebo na odbočení vlevo do Patočkovy.
Následují pohodové cyklopruhy na Patočkově, které jsou asi prvním úsekem v Praze, kde cyklopruhy vedou bez přerušení v křižovatce. Potom objížďka „mísy špaget“ Malovanka ulicí Na Petynce a po cyklostezkách, malý kousek chodníku podél Patočkovy, klidný kus Radimovy, rušný kus Radimovy a malý ztracený spád do Sartoriovy. Alternativně sem můžete dojet ulicí Na Petynce, která je ovšem z části dlážděná.
Sartoriova vás provede sídlištěm na místě, kde dřív stály vesnické domky starého Břevnova. Objedete Břevnovský klášter a cykloobousměrkou dojedete až do Ankarské.
V opačném směru je trasa prakticky stejná, jen s využitím kousku cyklosezky proti směru Patočkovy v místě, kde skončí ulice Na Petynce. Na odbočení z Patočkovy na stezku vedoucí k ulici U Brusnice máte, na rozdíl od divokého levého odbočení, velmi pohodlnou možnost sjet už před semaforem na zlegalizovaný kus chodníku.
2. Prašný most
Dostavba křižovatky Prašný Most a úpravy v okolí umožňují změnit vedení doporučené trasy A16 z Hradčanské. Stávající vedení jednosměrnou Dejvickou a přes nepříjemnou křižovatku Svatovítské jsme „ponížili“ na praktickou trasu A160. Zrušili jsme přitom „starou“ doporučenou A160 severně od Evropské, která byla spíš než praktickou trasou pokusem prokličkovat nepřehledným územím. Z cesty šel také dlážděný úsek Badeniho, kterému se dá od doby, co existuje přejezd U Vorlíku, docela dobře vyhnout.
(V mapě Prahou na kole najdete trasu zde.)
Praktická trasa A16 na třídě Milady Horákové tedy nyní pokračuje směrem na Prašný most a k Dejvické ulici se nově blíží až na Bořislavce. Směrem z centra využívá cyklostezku za zastávkami, ke které se ovšem ze silnice dostanete poněkud komplikovaně od přechodu pro chodce na konci tramvajových zastávek.
Za ulicí Pod Hradbami pokračujeme do Dělostřelecké. Zde bohužel vznikl blok jednosměrky směrem z centra, ulice byla až donedávna obousměrná. Dělostřelecká vás dovede prakticky až do starých Dejvic, kde teprve překřížíte koleje. Ulicemi U dráhy a U Dejvického rybníčku se dostanete pod Bořislavku, kde už můžete pokračovat buď Kladenskou nebo po cyklostezce podél Evropské.
Oproti alternativě Generála Píky se vyhnete dvěma nepříjemným křížením, s protisměrkami budete nastejno (ale dáte si ji v mnohem klidnější ulici), cenou je kousek po vyjeté pěšině a nějaké ztracené spády. I tak si ale myslíme, že se to vyplatí.
Ve směru do centra se z ulice Pod Hradbami můžete prokousat podchodem pod zastávkami Prašný most. Zde není jízda na kole dovolená až ke křižovatce s ulicí U Prašného mostu, kde vás navíc čeká křížení další větve z Blanky. Legální alternativou je zde řazení do druhého pruhu ve stoupání křížem přes autobusy, což ne každý dá.
Po cyklochodníku podél Milady Horákové dorazíte k bráně armádního areálu, kde vznikla vtipná propusť do ulice Na Valech fungující jen pro jednostopá vozidla. Do ulice Milady Horákové se dostanete o blok nebo dva dále: buďto hned za budovou archivu nebo Tychonovou. Jedete-li ale do centra, můžete v ulici Na Valech zůstat a nepříjemně dlážděný kus ulice Badeniho objet kolem historického objektu Písecké brány. Je tam méně kostek a je to hezké.
V dalších částech: Holešovice, Troja a Kobylisy
V pokračováních článku se budeme věnovat oblasti v okolo východní sekce tunelu a Trojského mostu. I zde přibyly stezky a pruhy, a nový Trojský most nabízí zajímavé možnosti, které nás přinutily přepracovat trasy dokonce až na ďáblickém sídlišti. O tom ale až příště.
Lei 3. 11. 2014, 11:28
Nechci tvrdit, že to takhle není lepší, jen si dovoluji podotknout, že - teda aspoň pro mne - je poměrně dost otravná ona zmíněná "vyšlapaná cesta" u křížení s tratí. Poněvadž ono nejde o to, že je to pěšina, ale o to, že je to bahnitá cestička s takovým srázem, že nahoru to dají jen milovníci Krkonoš a dolů jezdím trošku připodělán, třebaže jsem kdysi jezdit cyklotrial. Jinými slovy, ten úsek je prakticky ekvivalentní schodům se rampou, nebo jak se tomu říká.
Asi to stojí za to, ale ...
Na tom obrázku to vypadá daleko víc v pohodě, než to ve skutečnosti je. Leda že by to byla nějaká nová prokopaná úprava, naposled jsem tam jel v červnu.
Jiří Motýl 3. 11. 2014, 16:02
Lei: Souhlas. Většinou to vedu pěšky, pokud tam nějakou chybou musím. Spíš ale používám schody s lištou o kus vedle: http://mapa.prahounakole.cz/misto/5149/
Vratislav Filler 3. 11. 2014, 16:50
Lei, Jiří: A myslíte, že jsme s přetrasováním praktické A16 na tuhle pěšinku přestřelili? Předpokládal jsem, že to vyváží to bídné křížení Svatovítské a kličkování kolem Dejvického nádraží, a také amortizace nových cykloopatření mi přišla více než žádoucí...
Jiří Motýl 3. 11. 2014, 21:15
Ne to bych už protestoval. Přijde mi to lepší nově, těch pár diskutovaných metrů člověk buď opatrně sjede nebo provede, dle gusta. U doporučené trasy v pohodě. Tahle trasa je mnohem klidnější.
Stará trasa umí být dost nepříjemná - např. Gymnasijní, ale už i Generála Píky nebo Velvarská mají ve špičce docela provoz. Oproti tomu je Dělostřelecká, až na krátký úsek, úplná pohádka.
Lei 3. 11. 2014, 21:24
Souhlasil bych s Jiřím, i když jsem kdysi jezdil tu původní trasu; tam dál dole opravdu bohužel nepříjemně zhoustl provoz a křížení se Svatovítskou se stalo ještě nepříjemnějším.
Jen bych možná na ten menší oříšek přece jen upozornil, takhle je to zameteno pod koberec přespříliš a lidi by se mohli divit.
tik 4. 11. 2014, 00:57
pridam se ke kritikum hlinene cesticky: na novem plasti horskeho kola, pokud je sucho a je klika, tak se to da vyjet - ale jinak je to docela vyzva. Na mestskem kole bych to asi ani nezkousel.
Petr Dlouhý 4. 11. 2014, 11:23
No já tu cestičku jezdím, a kromě mokra jí vyjíždím a sjíždím i na trekovém kole s normálními plášti. Je to trochu výzva, ale pro mně je to výhodné, i když potom mířím na Hadovku. Rozhodně se mi to vyplácí ve srovnání s kostkami v Dejvické.
Je fakt, že to není pro každého, ale zase se to dá svést po těch schodech.
Rozhodně by se ale vyplatilo tu cestičku trochu vytunit. Já jsem ochoten do toho vložit energii i propůjčit nějaké nářadí.
vlákno 4. 11. 2014, 13:33
Tady je záznam z letošního Dne architektury, kdy Tomáš Cach provádel cykloexkurzi po nových cyklodopravních opatřeních kolem Blanky, zde vysvětluje to účelové návěstidlo na křižovatce Patočkova x Střešovická.
http://youtu.be/24zjiZYTed8
Pavel 6. 11. 2014, 12:45
Někdy v létě jsem za tím "účelovým návěstidlem" uvázl v půlce křížovatky a na ostrůvku mezi tramvají a auty vyčkat další fázi :-)