Český aeroholding vyhlásil ve spolupráci Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy veřejnou anonymní dvoukolovou urbanisticko-dopravní soutěž na ideové řešení veřejného prostoru před terminály 1 a 2 Letiště Václava Havla Praha.
Na jediném pražském mezinárodním letišti lze očekávat změny v dopravě. Je zde plánována nová železniční zastávka a v návaznosti na ní by měl být reorganizován i systém ostatní dopravy. V plánu je i vytvoření reprezentativních pobytových prostranství, kultivace zeleně a reklamních ploch. Výsledek ale ještě neznáme, vyhlášení výsledků soutěže je předpokládáno pravděpodobně v prosinci tohoto roku.
Co je již nyní alespoň trochu uklidňujícím signálem, je skutečnost, že soutěžní podmínky neopomíjí pěší ani cyklisty.
PĚŠÍ A CYKLISTÉ
Hlavním cílem řešení v této části je:
→ Řešení páteřních pěších koridorů a obecně pěší pohyb v Území.
→ Na páteřních pěších koridorech navrhnout zastřešení.
→ Začlenit dosud chybějící cyklistickou dopravu do Území s napojením na stávající systém cyklotras.zdroj: soutěžní podmínky
Samozřejmě budeme v budoucnu sledovat, jak se jednotlivé návrhy s cyklistickou dopravou popasují. Nyní se pojďme podívat, jak to na letišti vypadá s cyklodopravou v současnoti. Situace není příliš růžová.
Současnost
Aktuálně je až na letiště proznačena cyklotrasa A168 začínající u mostu přes Pražský okruh na konci Evropské ulice (u sídliště Na Dědině a Šárky). Přemostění Pražského okruhu je řešeno na místní poměry obstojně, i když povrch na mostě tu za deště údajně dokáže být velmi kluzký.
Po překonání Pražského okruhu cyklotrasa pokračuje ulicí K Letišti běžně v provozu. Je zde nutné na křižovatce s Fajtlovou vykonat jeden nepříliš vyřešený přesmyk. Kolem Terminálu 3 je provoz spíše volnější a silnice je dvouproudá, předjíždění tedy snadné. Ideál to ale není.
Při jízdě dále k terminálům 1 a 2 vede silnice poli a je zde zákaz vjezdu s výjimkou vozidel letiště, MHD a kol. Provoz je zde minimální – čas od času vás předjede autobus. Je hezké, že se na výjimku pro kola nezapomnělo.
Problém nastává při příjezdu k terminálům 1 a 2. Nejprve je člověk naveden do již rušnějšího provozu a ihned poté je cyklotrasa ukončena v podstatě u začátku celého areálu. Toť tedy k popisu pravděpodobně té nejpříjemnější příjezdové trasy. Pokud byste chtěli přijet na letiště alternativně od Přední Kopaniny ulicí Aviatickou, pak to skutečně nedoporučujeme. Ulice má dálniční charakter a je zde silný a rychlý automobilový provoz. Na kole vás tu nikdo nečeká.
Dále do areálu terminálů 1 a 2 musí člověk kolo vést a nebo jet s auty v provozu a zmatečně se vyhýbat závorám při vjezdech na placená parkoviště. A to by měla řešit právě aktuální soutěž. Začlenit cyklodopravu do dopravního celku před terminály 1 a 2 – tedy vyřešit onu nepřehlednou změť parkovišť, kde se člověk na kole cítí skutečně jako cizí element a neví kudy kam. A samozřejmě dané řešení napojit na stávající příjezdové trasy (případně umožnit napojení na ty plánované). A neopomenout ani místa, kde lze kola případně zanechat.
Koncepce celoměstských cyklotras
Pohledem do koncepce celoměstských cyklotras je patrné, že k letišti je plánována kromě již proznačené cyklotrasy A168 i propojka A172 směrem k Přední Kopanině.
Tudy by šlo pokračovat směrem na Nebušice. Ostatně tato městská část uvažuje nad stavbou cyklostezky podél ulic Tuchoměřické a K Tuchoměřicům až do Přední Kopaniny.
Pohledem do nákresu je také viditelný záměr pokračování cyklotrasy A17 do Kněževsi. To je patrně hodně vzdálená budoucnost, ale takováto spojka by mnoha tamním obyvatelům pomohla v přístupu k autobusům MHD odjíždějícím z letiště.
Nyní jsou jejich dopravní možnosti dosti omezené: i přes skutečně minimální vzdálenost (cca 4 km) od letiště (a autobusů MHD s pravidelným krátkým intervalem) jsou odkázáni buďto na auto nebo na skutečně řídká spojení linky 319 z Jenče na letiště. Ona už by to byla zvláště k večeru hezká alternativa: jet od autobusu 119 domů dvacet minut na kole.
Kdo na letiště jezdí?
Cyklodoprava na letišti je skutečně o dost marginálnějším tématem než například zlepšování podmínek na Praze 1 a v širším centru. Zároveň ale svůj smysl má a je v pořádku, že se v případě nového řešení dopravy do celkového plánu začlení.
Patrně nelze očekávat, že se na letiště začnou ve velkém množství na kole dopravovat cestující. Vzdálenost je to již skutečně veliká. I když ani to nelze zcela vyloučit, zvláště v případě fanatičtějších redaktorů Prahounakole ;)
Začlenění cyklodopravy ale především slouží zaměstnancům letiště a dalších firem na letišti působících. Někteří mohou do práce dojíždět na kole, jiným to může usnadnit a zrychlit pohyb po poměrně rozlehlém areálu. V pražském případě by cyklostezka na letiště a vyřešení průjezdu areálem mohlo navíc zpřístupnit kvalitní spoje MHD více obyvatelům z okolí.
Inspirace
A na závěr několik snímků z amsterdamského letiště, ať vidíme, že kvalitní cykloinfrastruktura na letišti není zase takové scifi, jak to může po cykloprojížďce na pražské letiště vypadat. Doufáme, že z vyhlášené pražské soutěže vzejdou kvalitní řešení začleňující odpovídajícím způsobem i cyklodopravu.
Tomáš 22. 7. 2015, 10:28
Ale tak z bořislavky to zas tak daleko není, ne? I když je pravda, že když už jede člověk metrem s kolem na Bořislavku,asi může dál i autobusem namísto kola:-).
Pavel 22. 7. 2015, 11:35
Také bychom neměli zapomenout na tranzit, zejména v relaci Ruzyně-Kněževes. A 33 přes Př. Kopaninu není ideální, kolem Padesátníku se asi nedá žádná změna očekávat, dokud se nevyřeší dálniční okruh. A co se týče výstavby cyklostezky od Aviatické do Kněževsi, nedalo by se to sfouknout spolu s zřejmě již brzkou rekonstrukcí MÚK Aviatická? (Stavba zasahuje podél R7 až na hranici města.)
Jan Fiala (Kalimero) 22. 7. 2015, 14:21
Před pár lety jsem před letištěm v Aviatické potkal skupinu cizinců na kolech, hledali cestu do Prahy na Hlavní nádraží, pokračovali dál vlakem.
prt 22. 7. 2015, 15:08
Vliv na území (ať realizací, či jen stálým plánováním) má však tzv. Paralelní dráha, kvůli které musí část ulice K Letišti do tunelu.
Takže nějaká cyklostezka podél stávající stopy (viz popisek u cyklisty před zastávkou Na Padesátníku) je nereálná již dlouho.
Více třeba zde:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/140967-letiste-praha-ziskalo-kladny-posudek-na-novou-drahu/
Průjezd celou ulicí K Letišti byl pro cyklisty legalizován až v rámci proznačení cyklotrasy A168. Před tím se na letiště dalo legálně dojet jen přes Přední Kopaninu...
prt 22. 7. 2015, 15:18
A čerstvě:
"V oblasti cyklistiky je prioritou napojení na cyklistické trasy Středočeského kraje. Pomoci by měly i finanční prostředky z evropských fondů. Zajímavá varianta se nabízí v oblasti Letiště Václava Havla, kde by mohla vzniknout cyklostezka okolo celého letiště."
http://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Dolinek-CSSD-Magistrat-je-pripraven-pomoci-Praze-6-s-realizaci-dopravnich-projektu-385065
Vratislav Filler 22. 7. 2015, 20:46
Hm a proč by pod paralelní dráhou nemohl být ještě tunel pro cyklisty?
(Jezdit na kole na letiště přes Zadní Kopaninu je totální zvěrstvo).
prt 22. 7. 2015, 22:08
Doufám, že se podaří nalézt atraktivnější stopu (západně od Lipské), než tunelem (těch už bylo...) či přes Přední Kopaninu (o Zadní nemluvě ;o). Kopaninský potok a oblast čističky nabízí i sympatičtější vazbu na Přední Kopaninu, než přes dálniční přivaděč.
Vratislav Filler 23. 7. 2015, 08:09
Nemluvě o tom, že by se tam (v případě nouze) mělo být možné dostat i pěšky.
(Například ve Florencii jsem na letiště pěšky došel - byť tedy s přeběhnutím jednoho přivaděče, ale došel.)
Jan Musílek 25. 7. 2015, 14:52
To mi připomnělo, jak jsme asi tak před rokem absolvovali na letišti Geotour (v zásadě trasu, na které se dozvídáte různé zajímavé informace a nacházíte geocache). Přijeli jsme přes Šárku a projeli právě po té klidné komunikaci podél termínálu 3 až k terminálu 1. Došli jsme se na informace zeptat, kde si můžeme zamknout kola a bylo nám řečeno, ať si je radši vodíme všude s sebou, že by nám je venku někdo ukradl =o).
Pazzy 26. 7. 2015, 16:55
Chystá se cyklostezka kolem plotu. Dokonce s nějakými vyhlídkami. Problém je most přes R7, kde se neplánuje cyklopruh ani pořádný chodník.
Spojení Kněževse a letiště bohužel brání provozní most přes R7, kde se oplocení blíží až k dálnici a musela by tam vzniknout proluka mezi dvěma brankami, jinak je to řešitelné.
Zrovna jsem před pár týdny mluvil s ředitelem letiště pro bezpečnost či investice a říkal mu o parkovacích věžích, že by se jim tam pár věží vešlo, tak uvidíme ;)
pavel 29. 7. 2015, 15:14
Vzhledem k tomu, že nová RWY bude začínat kousek od R7 a na druhé straně povede až přes R6, tak jí bude muset cyklostezka buďto podejít tunelem, nebo opravdu bude jediná cesta přes. Př. Kopaninu.
Ad Kopanina, nedal by se pro cyklostezku využít ten pahýl, co zbyl z půovodního napojení z Kopaniny na Aviatcikou?