Po delší době se trošku uklízelo v cyklomapě Prahou na kole. Částečně na základě odezvy z našeho mapathonu, částečně proto, že jsem se už na některé věci nemohl dívat. Co je tedy nového?
Změny s dopadem na celou republiku
První věcí byly dlouho odkládané úpravy v mapových značkách. Největší změnou prošlo značení zastávek veřejné dopravy. K metru a tramvajím přibyly značky „přívoz“, „lanovka“ a „autobus / cyklobus / jiná veřejná doprava“. Především mimopraským přispěvatelům do mapy se tak otevírají možnosti proznačit řádně své místní systémy veřejné dopravy přátelské cyklistům.
V Praze jsem na základě toho označil novými značkami stávající přívozy, doplnil zastávky lanovky na Petřín a doplnil nástupní zastávky linky 147 do Suchdola, na které se testuje přeprava kol v nosičích na zadním konci autobusu.
Značka „info“ byla přejmenována na značku „poznámka“, a změněn její obrázek. Z „íčka“, které bylo matoucí, je nyní symbol tužkou psané poznámky. Ostravští admini používali značku „info“ pro infopanely a rozcestníky, doplnil jsem tedy značku „Mapa, informační centrum, infopanel“ (s původním „i“ v ikonce) a ostravské infopanely na tuto novou značku převedl.
Ve značce „poznámka“ jsou i nadále především věci, které nešly zařadit jinam, případně komentáře k místům, které nemají charakter varování před konkrétním problémem či nebezpečím.
Pražské články v mapě
Ve značkách odkazů na informace mimo mapu jsem se vrátil k historickému dělení a kromě „odkazu na článek“ jsem přidal ještě značku „článek Prahou na kole“. Ikona pro článek se také změnila z písmene „i“ na stylizovanou ikonu textu s obrázkem.
Zpětně jsem pak do mapy přidal odkazy na články o infrastruktuře zhruba od konce roku 2014, nyní je v mapě 35 odkazů na články Prahou na kole. Uklidil jsem také v odkazech na starší magistrátní web Praha cyklistická (podstránka Praha.eu, dříve změnili systém, ale články nezmizely). Přidal jsem také pět odkazů na články z nového magistrátního webu Čistou stopou Prahou (sekce infrastruktura cyklo), kde budou patrně čláky k cyklistické infrastruktuře dlouhodobě vycházet. K významnějším kusům infrastruktury tak můžete najít přímo v mapě odkazy na to, jak jsme o nich psali my, nebo jak o nich psal magistrát.
Podstatnější změnou, která navázala na doplnění odkazů na web, je uvedení cykloobousměrek v Karlíně do souladu se stavem realizovaným loni v září, kdy byla část cykloobousměrek zrušena. Dlouho jsem neměl srdce to v podkladu OSM opravit, ale povinnost mapéra nakonec zvítězila nad trucem aktivisty.
Feedback (trochu) zpracován
Odezvu na nedostatky v mapě můžete posílat buďto přes formáulář odezvy, nebo formou komentáře ke konkrétním místům. Prošel jsem tedy komentáře a odezvu od počátku roku 2016 a pokud to mělo smysl, upravil jsem buďto popisek místa, nebo provedl větší úpravy v mapě. Také jsem smazal některé ukončené uzavírky.
Nejvýznamnější novinkou na základě odezvy je přetrasování doporučeného průjezdu A25 z běchovických uliček na cestu mezi potokem a tratí.
Úklid v centru
Na základě komentářů a zpětné vazby, kde jsem zaznamenal také stížnosti na přeplácanost obsahu, jsem se nakonec pustil do menšího úklidu ve značkách v okolí historického centra. Zde jsem odstranil řadu duplicitních či překrývajících se značek. Kde se příbuznému jevu věnovalo víc značek těsně u sebe, tam jsem značky sloučil (třeba dvě značky pro přechody u Bulhara). Zrušil jsem také některé stojany přiléhající k cykloservisům. Ostatně, u cykloservisů se celkem předpokládá, že budou stojanem vybaveny. V centru jsem odstranil značky fotografií, které už nebyly aktuální, ale chybně se v mapě zobrazovaly.
Uklidil jsem značky mimo doporučené trasy, často relikty dávno přetrasovaného vedení. Buď jsem je zrušil, nebo převedl na fotografie (měly-li platnou fotku). Výjimečně jsem nechal značky protisměrek mimo doporučené trasy tam, kde je v protisměru významná cyklistická frekvence, nebo by ulice sváděla k objetí jiné překážky.
U některých značek jsem také mírně změnil polohu nebo upravil text, hlavně s ohledem na současnou znalost lokalit. Takto jsem upravil přes padesát značek v historickém centru a jeho okolí.
Další úklid příležitostně
Mimo hromadné editace tak došlo k nárazovým úpravám celkem u zhruba dvou stovek značek. Nebyl jsem ale 100% důsledný. Určitě jsem nekontroloval například všechny fotografie, jestli náhodou někde není fotka neplatná či smazaná. Další úklidovou akci udělám zase, až na to bude čas.
I nadále nejspíš nebude v redakci Prahou na kole prostor věnovat se zpětné vazbě z mapy jinak než v několikaměsíčních cyklech. Budete-li tedy mít v budoucnu urgentní aktualizaci, je vždy nejlepší napsat ji rovnou do komentáře ke konkrétnímu místu v mapě, kde ji ostatní uvidí ihned. A skutečně podstatné věci pošlete rovnou na mail redakce@prahounakole.cz .
Vzpomenete-li si tedy na váš rok starý feedback a zjistíte, že jsem s ním nic neudělal, tak jsme to pravděpodobně z časových důvodů jednoduše nezvládl. Chcete-li ale něco opravit v mapě hned teď, klidně to napište tady do komentáře, zkusím se polepšit.
Lei 7. 9. 2017, 13:52
Dobrá práce.
Nightrider 7. 9. 2017, 16:24
Príma.
Možná by stálo za to upravit značení intenzity provozu podle typu komunikace. Třeba silnička Máslovice - Vodochody, klasifikovaná jako tertiary road, se v mapě zobrazuje růžově (silný provoz), i když po ní projede asi tak jedno auto za den a zasloužila by si tmavě fialovou. Bojím se to v OSM změnit na unclassified nebo něco podobného, abych tím něco nepokazil. Mimochodem, zrovna na téhle trase jsem před pár týdny nastavil povrch na asfalt a smoothness=excellent a v mapě je pořád přerušovaná. Jak často se podklad aktualizuje?
Vratislav Filler 7. 9. 2017, 22:28
Nightrider: Problém s klasifikací je, že v OSM není další informace o provozu. Leckteré residential v Praze mají horší provoz než tertiary za hranicí frekventovaného suburbanu - a nedá se s tím mnoho dělat. Jestli má ta silnice z Máslovic evidenční číslo, tak bohužel musí zůstat tertiary. Jako tweakovat to prakticky neužívaným tagem atrativity (teď z hlavy nevím ani, jak se jmenuje) nebo vymyšlenou "traffic=weaker/heavier", mi přijde sice možné, ale strašlivě nesystémové.
Podklad se aktualizuje nepravidelně jednou za několik měsíců - zpravidla potom, co uděláme větší balík aktualizací. Vyžaduje to dost velký výpočetní výkon a průběh není zcela triviální, takže se na to musí ručně dohlížet.
DJ 8. 9. 2017, 17:22
Heatmap DPNK je stále rozbitá (už 2-3 týdny). :(
Jiří Motýl 9. 9. 2017, 10:13
DJ: Díky za připomenutí, přišlo nám to i e-mailem. Zkontroluji u naší IT sekce, jak se to vyvíjí.
Batat 9. 9. 2017, 13:39
Pro atraktivitu lze použít class:bicycle http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:class:bicycle
Bohužel OSM zatím nemá tag pro intenzitu dopravy. Již jsem uvažoval podat návrh na jeho zavedení. Pak jsem si uvědomil, že o sčítání dopravy moc nevím.
Redakce, měli byste čas a vědomosti na oponenturu návrhu?
Vratislav Filler 11. 9. 2017, 21:23
Batat: Ano, class:bicycle je ten tag, co jsem měl na mysli :-) . Potíž je v tom, že se jím nedají plošně kompenzovat systematické rozdíly, mělo by se to používat jen výběrově.
U intenzit dopravy by šlo jít jednoduše objektivní cestou, to je v souladu s principy OSM. Takže různé údaje ze sčítání se dají do OSM určitě korektně vložit třeba ve formě "traffic:daily=5000", případně "traffic:daily:hgv=150", "traffic:yearly:cyclists=25000", apod. Pak je ale otázka, jak s tím dál pracovat, protože tyhle údaje nebudou k dispozici pro všechny ulice a bude se to i těžko aktualizovat (třeba TSK má čerstvá data pro hlavní ulice každý rok).
Pro posouzení atraktivity cyklo by pak bylo potřeba doplnit takové věci jako počty jízdních pruhů, šířku pravého pruhu, apod.
Vložit do OSM intenzity provozu mi nepřijde složité samo o sobě, náročnější ale bude navrhnout dobrý mechanismus automatických aktualizací, a najít spolehlivý způsob využití třeba v těch cyklomapách.