Omezení průjezdu po pěších zónách na Praze 1 začne za několik dnů

Publikováno: 03. července. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 03. července. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Po roce od zveřejnění záměru se v nejbližších dnech na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a Můstku začnou objevovat značky omezující průjezd cyklistů mezi 10 a 17 hodinou. Praha 1 vykáže cyklisty na mnohem nebezpečnější ulice se silným provozem tramvají a aut. V obsáhlém článku o tom informuje Auto*Mat.

První značky upozorňující na přípravu cykloobousměrky Jungmannova se objevily před několika dny a vyplývá z nich, že vodorovné značení se bude zřizovat od středy 3. 7., tedy ode dneška.

Omezení, které šlo řešit jinak

Omezení jízdy na kole mezi 10 a 17 hodinou se dotkne Můstku a přilehlých ulic, severní části náměstí Republiky, Staroměstského náměstí a přilehlých ulic (Celetné a Železné až po Ovocný trh), a části ulice Maiselovy.

Dle údajů Policie ČR v dotyčných pěších zónách mezi roky 2007 a 2017 došlo ke 3 nehodám chodce s cyklistou a 22 nehod chodce a automobilu. Městská část argumentuje obecným nebezpečím, které chodcům od cyklistů hrozí a blíže neurčeným počtem neevidovaných incidentů. Rychlý pruzkum Auto*Matu ale prokázal, že bezohledně se v zónách chová méně než 5 % cyklistů. Omezení je tak kolektivním trestem, který dopadne na zhruba tisíc cyklistů, které oblastí denně projíždějí.

Omezení vyžene cyklisty do nevhodných ulic (Jindřišská či Spálená, Smetanovo nábřeží). Jako kompenzace je zřízeno pět cykloobousměrek, pro solidní objezd by jich byl potřeba zhruba dvojnásobek.

Zákaz jízdy na kole přitom není podle Auto*Matu řešením, spolek už téměř před rokem zpracoval podrobný koncept, jak realizovat zákaz jízdy na kole jen tam, kde to nepoškodí cyklistickou dopravu (viz zde). Opatření obecné povahy navrhující omezení jízdy zónami připomínkovalo 65 subjektů.  Tři z nich (Auto*Mat a dvě fyzické osoby) se nyní s městskou částí soudí, protože nepovažují své připomínky za věcně dostatečně vypořádané a opatření obecné povahy tak považují za nelegální.

Ve dvou papírových peticích a internetové výzvě se proti zákazu postavilo kolem 5000 lidí. Z politiků se proti zákazu vyjádřili Petr Dolínek (pražský radní pro dopravu), Jan Čižinský (starosta Prahy 7),  Petr Kučera (Zelení Praha 1), Ondřej Mirovský (Zelení), Ondřej Profant (Piráti), Robert Pelikán (ANO, býv. ministr spravedlnosti) nebo Jiří Pospíšil (předseda TOP09), jakož i další.

Zajímá vás vývoj kauzy pěších zón? Čtěte zde:

 

Jak budete jezdit přes pěší zóny po omezení průjezdu?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

tik 3. 7. 2018, 23:02

jo, pruhy pro kola, zakazy pro auta... ale pokud je to proti kolum, tak "budeme ignorovat"
Dobre vy!

Tomáš 4. 7. 2018, 12:52

tik: anketa pochopitelne nevyjadruhe nazor reakce.

Za me - kdyz by ridici parkovali dle predpisu po centru, tak to tam zacnu vodit. ale uvidim, v ty omezene hodiny tam projizdim malo.

tik 5. 7. 2018, 01:52

@tomas: ano, mel jsem explicitneji zminit, ze komentuji anketu. (ale doufal jsem, ze PNK ctou prevazne osviceni cykliste, kteri podepsali Neprasim a tak)
A to ublizenecke "kdyby ostatni neco delali, tak bych...." je nadherne.

tik 5. 7. 2018, 01:56

@redakce prahou na kole
smutne, videt po letech "neprasim" a osvety tuhle anketu...
A lehce k tematu: v posledni dobe sleduji fakt vyrazny narust "prasicich" cyklistu (krizovatka na cervenou, na chodnik, prechod na cervenou, za krizovatkou zpet", chodniky. Jasne, kazdy prasi (obcas), ale tohle je na mistech, kde je vedle stezka, hromada mista na silnici... Ja ten trend sleduju (z kola i auta) posledniho pul roku.

Vratislav Filler 5. 7. 2018, 10:19

tik: V tom postoji je zřejmý vzdor. A já se mu vůbec nedivím, protože omezení je z větší části nesmyslné.
Prasící trend jsem nezaznamenal. Mohou to být noví cyklisté (byť čísly nemám ověřeno,ale tipuji, že 2016 a 17 nějaký nárůst na sčítačích bude). Ti se po čase zklidní a přesunou do vozovky, stejně, jako tomu bylo dřív, když tu byl boom (2011-12).

Tomáš 5. 7. 2018, 10:44

Tik: ja tim hlavne chtel upozornit na to, ze cykliste zdaleka nejsou jedini, kteri tam porusuji predpisy. Totedy argument pravda neni, nesmyslnost toho omezeni je vetsi faktor.

Jinak ja na cervenou jezdim, proto jsem tu mistni etiketu nepodepsal. Jako chodec cervenou vnimam jako jednoznacne sikanujuci a nerespektuji ji programove (s ohledem na zachovani sveho zivota), jako cyklista casto vjizdim par vterin pred koncem cyklu, cimz prujezd motoristum za mnou jen urychlim. Na kole mam mnohemvetsi prehled, co se v krizovatce deje (v autebych na cervenounejel, vim, ze z nej pres sloupky neni moc videt) a jednoduseji ji vyklidim. A na par krizovatkach co znam jako je treba dvojice svetel na krizivkoe u autobusoveho nadrazi to projizdim programove. Jeto tam optimalizovanena jiny smer pro auta a pritom tam tech aut jezdi malo a clovekjinak jen v prumeru skoro miutu stravi cekanim na prazdne krizovatce. Ze je to PRově nešťastné chápu.

tik 7. 7. 2018, 00:49

@tomas: prosim, nejezdi hlavne pankrac/letna / bohnice a pankrac / cernosice /zbraslav.
Nechci te potkat v provozu, at uz pojedu na/v cemkoliv, protoze se obavam, ze tva ideologie te privede k nejakemu pomerne osklivemu konci, na kterem se nechci podilet - hlavne tedy pro nadbytek papirovani a opletacek s PCR - ty osobne jsi mi jedno.

tik 7. 7. 2018, 00:52

@vratislav: ehm, v aute povazuji mnoho omezeni rychlosti (a dalsiho) za nesmyslne.
Budu to tedy ze vzdoru ignorovat. Dekuji za tip

Vratislav Filler 7. 7. 2018, 09:20

tik: Nechápu, proč chcete vytvořit dojem, že někomu radím, aby ten zákaz ignorovali. Tvrdím, že v dané podobě je to omezení přemrštěné a že proto chápu, proč dost lidí v anketě hlasuje v tom smyslu, že jej budou ignorovat.

Omezení rychlosti jízdy autem v obcích je jasně odůvodněné následky dopravních nehod. Určitě víte, že sražení chodce ve 30 km/h vede k jeho úmrtí jen výjimečně, zatímco v sedmdesátce je to víceméně tutovka.

Vratislav Filler 7. 7. 2018, 17:05

Dovolím si k tomu omezení ještě zformulovat svůj osobní postoj.

Nikomu neradím, zda má zákaz respektovat nebo ignorovat. Radím pěší zóny pokud možno objíždět, ať už zákaz zrovna platí nebo neplatí. Když někdo odmítne zákaz respektovat, naprosto to chápu, ostatně, poslední rok jsem strávil poukazováním na jeho nesmyslnost. Myslím si ale, že pouhé ignorování tohoto zákazu není cesta k jeho zrušení. Každý, kdo bude zákazem zasažen, by to teď měl především dát řádně vědět své politické reprezentaci.

Tomáš 7. 7. 2018, 20:28

@tik to je mnohem mene ideologie a vice neochota ztracet cas. Zrovna z Pankrace po magistrale obcas jezdim. Ale samozrejme nechci umrit, tak jezdim na cervenou kdyz tam nic nejede. Pesky se taky pod rozjeta auta nevrham. Jinak na kole nebo pesky dost tezko nekoho zabiju (leda sebe), proto ma smysl v aute ty regulace dodrzovat vic. Treba aby clovek neprejel nekoho, kdo jde na cervenou. Jinak ja bych teda zabit nechtel i nekoho, s kym nesouhlasim, fascinujici necitlivost.

tik 8. 7. 2018, 00:14

@tomas: proc bych ja mel v aute dodrzovat _vic_ regulace, abych neohrozil nekoho, kdo na ne kasle ?
Domnivam se, ze dopravni predpisy jsou zalozeny na urcite duvere, ze je dodrzuji i ostatni (na cervenou mi tam nikdo nevleze, napriklad. Nebo ze me na chodniku nesrazi cyklista).
Pokud je nekdo nedodrzuje, povazuji to za jeho chybu (za kterou by mel v rozsahu leknuti - pokuta od pcr - utraceni platit).
Jestli tedy neochota ztracet cas znamena vice-mene toto, je to nejen risk s vlastnim zivotem, ale i ohrozeni druhych.
Posledni veta je osobni utok nebo nepochopeni psaneho textu ? Tezko posoudit.

Nicmene predpokladam, ze me tvoje (na internetu nevykam) zivotni filozofie a jeji nasledky minou a protoze ani necekam nejake prozreni ci uzpusobeni beznym dopravnim standardum, nebudu dale pokracovat.

tik 8. 7. 2018, 00:29

@vratislav:
ok.
me spis napada, proc to doslo az k zakazum - resp. to, ze cyklisty nenavidi vetsina meho okoli nevzniklo samo od sebe.
Kazdy jsme si to parkrat svihnuli po chodniku a mezi lidmi, vysledek je tenhle. Ano, je to vylita vanicka, dite, voda a dum, ale tim, ze budeme kontaktovat politiky, zlepseni neprijde. Pravdepodobne.
Co je z nas videt ? Praseni a (polu)funkcni stavby, casto kopirujici soucasnou silnicni infrastrukturu, za (casto) premrstene castky. Vy v PNK vite, ze salamovou metodou se ulice XY za par let podari zprujezdnit cela, mistni vidi deset metru cervene barvy, minus pet parkovacih mist a vyhozene dve mega (cisla si vymyslim).
Lide vidi cyklisty (a hazi je do jednoho pytle), co chteji bezpecnou infrastrukturu a mysli si, ze maximalne proto, ze nejsou schopni se naucit jezdit podle predpisu. Kdyz stejne jezdi po chodnicich a prechodech.
Beh na velmi dlouhou trat bych spis videl ve zlepseni image cyklistu v praze - ale to je spise teoreticke, protoze dokud jediny bude na chodniku a dokud vsichni nebudou pomahat starenkam na prechodu a s nakupem, tak se to nezlepsi (nadsazka).
V mladi ;) jsem se ucastnil prvnich cyklojizd a pamatuji tu euforii, kdy " jsme vzali autum kus silnice". O neco pozdeji (jeste bez ridicaku) jsem se naucil s auty koexistovat tim zpusobem, ze jsem zacal jezdit jako auto - dodrzovani predpisu, razeni, odbocovani a ke sve spokojenosti tak funguju dodnes.
Dokonce bych se pochvalil, ze diky kolu mam v aute lepsi prehled, predvidani chovani ostatnich a rozhodne cyklisty objizdim velkym obloukem a blikam ;) //konec sebechvaly.
Presto ci prave proto ctu vas web - ac obcas nesouhlasim, vetsinou ano. Minimalne nahlednuti za oponu, kdo vsechno mluvi do zbudovani jedne obycejne cyklostezky ci jak to delaji jinde je fajn.
Min fajn je pro me pocit z webu "prosadime vic cyklostezek, bude jezdit vic lidi a bude to fajn". Kdo chce jezdi a nauci se, cast na to kasle, ale PROC by melo vic lidi jezdit na kole jen kvuli stezkam mi hlava nebere.
Nebo trochu jinak - na kole je to fajn, proc by ale meli jezdit vsichni a proc by nekdo mel organizovat vytvareni infrastruktury ?
Uplne se mi nedari vyjadrit, co chci, tekze je mozne, ze si v tomhle neporozumim. Uz je dost hodin. ;)
Takze mych obcasnych kometaru zde se jeste chvili nezbavite :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat