Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny k cyklonovele: bez stanoviska

Publikováno: 03. února. 2021, 3 min. čtení
Aktualizováno: 10. února. 2021
Úvodní foto: Fahrrad XXL
Publikováno: 03. února. 2021, 3 min. čtení
Aktualizováno: 10. února. 2021
Úvodní foto: Fahrrad XXL

Ve středu 3. února 2021 se konala schůze Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny, který projednával tzv. cyklonovelu, o které jsme nedávno psali. Výsledek je takový, že k ní výbor nevydal žádné stanovisko. Rozhodne se tedy až při příští schůzi Poslanecké sněmovny, tedy příští středu (10.2.2021), kdy bude novela procházet třetím (definitivním) čtením.

Právník Tomáš Kindl a další iniciátoři této dopravní novely nadále vyzývají k tomu, aby lidé napsali poslancům, a nejen těm z hospodářského výboru.

Kdo byl proti a kdo pro?

Proti definici bezpečného odstupu aktivně vystoupily poslankyně Zuzana Ožanová (ANO) a Helena Langšádlová (TOP09). Obě se nejvíce obávají toho, že na úzkých komunikacích cyklistu nepůjde předjet. Paní poslankyně mají pravdu, že cyklistu nepůjde předjet na silnicích širokých pouhých 3,5 metry. Jenže zapomínají na to, že na takto výjimečně úzkých komunikacích by cyklistu neměli předjíždět ani dnes. Není to bezpečné. Na druhou stranu to samozřejmě neznamená, že by cyklista na takové silnici nutně blokoval motoristu. Žádný cyklista přece nechce někoho zbytečně zdržovat. Při nejbližší možné příležitosti zajede ke kraji a motoristovi umožní své bezpečné předjetí. Je totiž povinný neomezovat plynulost provozu a dělá to i pro svoje bezpečí. Obvyklá šířka venkovských silnic je kolem 5,5 metru. Tam se vyhnou dvě auta a je tam i dost místa pro bezpečný odstup od cyklisty.

 

Proti bezpečnému odstupu vystoupil i ředitel dopravní policie Jiří Zlý, kterého podpořil poslanec Martin Kolovratník (ANO).

Podle Zlého spočívá vada návrhu v tom, že policie nezná žádný způsob kontroly bezpečného odstupu, a proto by byl bezpečný odstup nevymahatelný. Na otázku, proč si nezjistil, jak se bezpečný odstup kontroluje například v Německu či řadě dalších států, kde definován je, přiznal, že o tématu bezpečného odstupu ví pouze jeden rok a že na to zatím neměl čas. Zároveň dodal, že podle jeho názoru bezpečnost cyklistiky zajistí povinné helmy pro všechny cyklisty.

Definici bezpečného odstupu naopak aktivně podpořili předkladatelé Petr Dolínek (ČSSD), Jan Čižinský (KDU-ČSL), Leo Luzar (KSČM), dále Patrik Nacher (ANO) a prof. Pavel Pafko.

Za text a  informace děkujeme Tomáši Kindlovi.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Brno značí cyklopruhy v Kohoutovicích
Česko,

Brno značí cyklopruhy v Kohoutovicích

20. července. 2024, 1min. čtení1
Jihlava zavedla další cykloobousměrky
Česko,

Jihlava zavedla další cykloobousměrky

18. července. 2024, 1min. čtení