Nová cyklostezka severně od Prahy propojila Měšice a Mratín

Publikováno: 29. dubna. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Středočeský kraj
Publikováno: 29. dubna. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Středočeský kraj

Byla dokončena třetí etapa cyklostezky propojující obce Mratín a Měšice nedaleko Brandýsa nad Labem ve Středočeském kraji. Obce, které mají dohromady tři tisíce obyvatel tak získaly propojení, které cyklistům umožní vyhnout se hlavní silnici 5. května.

Tři metry široká stezka pro pěší a cyklisty vede po trati bývalé železniční vlečky. Má povrch ze světlé zámkové betonové dlažby. Všechny nyní dokončené etapy cyklostezek i chodníku tvoří 3,5 kilometr dlouhý okruh v polích severně od Mratína a Měšic. Nejnovější úsek stezky v Mratíně navazuje na zdejší obytnou zónu a zahajuje ji „šikana proti cyklistům“, která má za cíl zabránit rychlému vjetí do ulice a vjezdu motorových vozidel – ačkoliv ji lze jednoduše objet.

Podle vedení obce zabraly přípravy cyklostezky deset let. Stezka byla financována ze Státní fondu dopravní infrastruktury ve výši 8 milionů korun, z evropského fondu rozvoje venkova a Středočeský kraj na ni přispěl částkou 1,3 milionu korun.

Přírodní ráz

Obec Mratín zároveň zahájí údržbu okolní zeleně, na kterou bude dohlížet obecní zahradní architekt. Cyklostezka bude ponechána v přírodním stylu s četnými keři a křovinami, kolem bude vyseto luční travní semeno. Bylo vysazeno také několik stromů. Sekání trávy bude probíhat pouze metr po obou stranách cyklostezky.

V plánu je další etapa

Obec plánuje na stávající cyklostezku navázat pátou etapou. Ta bude pokračovat po bývalém drážním tělese a následně se stočí  a bude pokračovat podél silnici k tisícové obci Nová Ves.

Vedení Středočeského kraje cyklostezky podporuje

Otevření cyklostezky se na kole účastnili kromě místního starosty také hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková, radní pro oblast silniční dopravy Petr Borecký a náměstek pro oblast silniční dopravy Martin Kupky, který je také starostou nedalekých Líbeznic. Hejtmanka Petra Pecková konstatovala, že tato komunikace je její první otevřená cyklostezka ve funkci hejtmanky, a zároveň prohlásila, že doufá, že jich bude co nejvíc. Poděkovala také starostovi Měšic Martinu Čackému a Mratína Jiří Falkovi a konstatovala, že cyklostezka vznikla hlavně díky jim.

Nové vedení Středočeského kraje cyklodopravu podporuje. Byl totiž vytvořen fond na výstavbu cyklostezek, ve kterém je 18,5 milionů korun. Kraj zároveň hledá nového cyklokoordinátora.

Trasu cyklostezky jsme již zanesli do OpenStreetMap. Brzy se tak projeví v mapě Městem na kole nebo v Mapách.cz

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku7

Jan Fiala 29. 04. 2021, 13:54

To je děs, jak všechno dlouho trvá. Tato cyklostezka (4.etapa) se stavěla loni na jaře, v létě už byla hotová, včetně dopravního značení, projeto i nafoceno mám a teprve teď je oficiálně otevřena?

Jan Fiala 29. 04. 2021, 14:03

Oprava - samozřejmě 3. etapa.

pilotWeb 29. 04. 2021, 15:04
6
1

A to se chystá někde na něco navazovat? Takhle mi to přijde docela o ničem, v podstatě je tam účelná hlavně ta cesta podél Kostelecké - a to je zrovna jen pro chodce? :-(

pody 29. 04. 2021, 20:41

Nejsem příznivec asfaltování krajiny. Ale popravdě bych na cyklostezce raději přece jen viděl ten asfalt než takovoutu dlažbu. Člověk má pak pocit, že jede po chodníku.

újezďák 29. 04. 2021, 22:00

Pody : také nejsem přítelem asfaltování krajiny, ale tohle je asi 10x lepší než asfalt.
1. přeje jenom to dovolí, byť omezené, prosakování/zasakovaní vody
2. snáze se to opravuje v případě propadlin, kořenů pod stezkou, zejména ve srovnání s asfaltem to dává šanci na jednotný povrch po celou životnost ( záplaty, praskliny, propadliny, drolení asfaltu)
3. na rozdíl od asfaltu je podstatně světlejší, čili se to podstatně méně zahřívá sluncem...
4. část vodorovného značení není nutné malovat, lze použít barvenou dlažbu, spousta malůvek pekelně klouže...

Jedinou nevýhodou některých typů, většinou těch nejlevnějších dlažeb, může být vyšší náchylnost k namrzání/ ledovce...

mirek 04. 05. 2021, 17:12

Bude to někam navazovat? K čemu přesně má být takováto stezka? Dopravní význam nemá, cesta Měšice - Mratín je po silnici o polovinu kratší a díky asfaltu pohodlnější. Rekreační význam nemá, vede mezi poli nudnou krajinou. Špatně sjízdné dlažební kostky už jsou jen bonus.

To spíš vypadá, že si obce propojily dva satelity chodníčkem z peněz určených na cyklodopravu.

Pavel Mašek 25. 05. 2021, 16:02

Spojka je to pěkná, držím jim palce, aby podloží bylo dobré a hned se jim to nepropadlo nebo v tom nezačal růst plevel. Snad jim nebude oslizávat jako moje zámkovka na zahradě, na které jsem kolikrát uklouzl. Jsem rád, že tam má být původní keřina a navíc stromy, na videu ale nevidím žádné šípky apod, to by bylo nejlepší.

No a ta kiss gate tam na začátku, to je podle mě, mno...vlastně nevím, k čemu tam je :D

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat