Návod: Nebojte se sjet z chodníku

Publikováno: 13. dubna. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 17. dubna. 2021
Autor: redakce
Úvodní foto: Tomáš Cach
Publikováno: 13. dubna. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 17. dubna. 2021
Autor: redakce
Úvodní foto: Tomáš Cach

Jízda po chodníku je přestupek. I když je to z hlediska předpisů nešťastné, kvůli nedostatku bezpečné infrastruktury a vlastních zkušeností odšlape nezanedbatelná část cyklistů v mnoha velkých českých městech své první kilometry po chodnících. Chodníky znají z dřívějška jako chodci a vědí, že jsou na nich v bezpečí, a proto na nich při počáteční nejistotě začínají.

Ve městech, která postrádají dostatek cyklistické infrastruktury, mohou mít cyklisté tendenci na chodníku zůstat, i když se už dostatečně zocelí. Zkušení městští cyklisté ale vědí, že to není ani tak bezpečné, ani tak praktické, jak by se z pohledu prvního kilometru jízdy městem zdálo. Nebojte se jet po silnici!


Znovu vydáváme naši populární sérií návodů pro jízdu na kole ve městě. Aktualizovanou pro rok 2021. Nepůjdeme striktně popořadě od začátků až po nejpokročilejší kapitoly. Ve druhém pokračování se podíváme, jak a proč opustit chodník.

Více návodů najdete v sekci Návody nebo v přehledné knize Městem na kole


Výhody jízdy ve vozovce

Jet po silnici často nebývá složité. Tam, kde je slabý provoz, jízdou v silnici jen získáte. Protože:

  • Na silnici máte přednost. Při jízdě po chodníku křížíte boční ulice, křížíte je po přechodech, a spoléhat zde na přednost, kterou požívají chodci, není zrovna rozumné.
  • Rozlehlé křižovatky projedete najednou. Zvlášť velké křižovatky překonávají chodci po přechodech dělených na několik částí, s vyčkáváním mezi fázemi. S auty projedete velkou křižovatku zpravidla rychleji a pohodlněji.
  • Jste ohleduplní vůči chodcům. Po frekventovaném chodníku můžete jet buď rychlostí chůze, nebo bezohledně, jiná možnost není.
  • Ukážete ostatním, že kolo patří na silnici a do běžného městského života.

Jak se zbavit strachu

Autům se ve městě nevyhnete. I kdyby ve vašem městě vznikly desítky nebo stovky kilometrů oddělených cyklostezek (dle velikosti města), na ulicích, kde je slabý nebo středně silný provoz, se budete o společný prostor dělit s auty vždycky. Tak tomu je i v cyklisticky vyspělých zemích. Výjimkou je Nizozemsko, kde pro komfort lidí na kole udělali všechno; tam se to týká jen ulic s velmi slabým provozem. Ale nezoufejte: čím víc cyklistů bude v ulicích, tím více s nimi budou řidiči aut počítat.

Zvládáte-li základní dovednosti z předchozího návodu (ukazovat, ohlížet se a odbočovat), máte v zásadě vyhráno: můžete bez obav do všech vedlejších ulic a zvládnete i překřížení ulice hlavní. V další fázi můžete začít pošilhávat po ulicích, kde auta nejsou vzácností. Tam už potřebujete znát zásady bezpečné jízdy v provozu, které popíšeme v příštích dnech.

Kdy byste měli jet ve vozovce?

  • Ulice je v režimu zóny 30 nebo obytné zóny.
  • Slabý provoz. Pokud po ulici jezdí tak málo aut, že každý, kdo vás předjede, bude mít místo v protisměru, není vůbec čeho se bát. Každý řidič si najede do protisměru a objede vás širokým obloukem.
  • Tam, kde (téměř) nejezdí autobusy a nákladní auta.
  • Tam, kde neparkuje mnoho aut. Ulice zavalené parkujícími vozy jsou méně přehledné. Musíte se držet alespoň metr od parkujících aut kvůli nebezpečné dveřní zóně nebo nepozorným řidičům na křižovatkách.
  • Tam, kde jsou chodníky úzké nebo přelidněné. Na mnoha místech v širším centru, u stanic metra, obchodních center a na podobných místech můžete zjistit, že na silnici je větší pohoda než na přilehlém plném chodníku.
  • Když nemusíte přímo odbočovat vlevo. Ani na rušnější silnici nemusíte mít problém, pokud jedete třeba jen jeden blok a pak odbočujete vpravo, nebo pro odbočení doleva využijete nepřímého odbočení.
  • O víkendu nebo mimo špičku. Provoz mimo dopravní špičku bývá podstatně slabší a řada míst, kam byste si v úterý v půl osmé ráno netroufli, je v neděli v poledne prakticky pustá.

A kdy se o to nepokoušet bez dalších dovedností?

  • Když je provoz příliš silný nebo rychlý. Jakmile vás předjíždějící auta musí těsně míjet nebo jedou sedmdesátkou, jste s kolem na nebezpečném místě.
  • Když je chodník široký, pustý a není v kontaktu se zástavbou. Chodníky mimo zástavbu, vedené podél hlavních rychlých silnic, jsou obvykle chodci využívány tak málo, že se po nich můžete pouštět bez větších obav. Některé takové chodníky dokonce bývají pro jízdu na kole legalizovány. Jakmile ale vjedete mezi domy, zbystřete: tady chodí lidé, velmi opatrně objíždějte vchody, vjezdy do dvorů, parkující auta, zahrádky, sloupy, boční ulice, jeďte rychlostí chůze. Nevyplatí se nakonec vzít to přeci jen ve vozovce?
  • Když vás jízda s auty nutí k obtížně zvládnutelným manévrům. Řazení do druhých či třetích pruhů v hustém provozu, jízda rovně druhým pruhem, velké kruhové objezdy, turbo křižovatky. Takové situace nejsou ve městech bohužel vůbec vzácností, ačkoli jsou pro jízdu na kole vyloženě nevhodné a zvládají je jen zdatnější jezdci.
  • Když doprovázíte menší děti. Děti smějí jezdit po chodníku až do 10 let. Pro děti do deseti let nejsou vhodné ani cyklopruhy, nejsou-li souvislé. Přesto jestli chcete, aby vaše děti uměly jezdit na kole ve městě, musíte je to pomalu a postupně učit.

A konečně jedna rada na závěr: Je-li chodník zalidněný a vy se nechcete pouštět do provozu, nestyďte se z kola slézt a vést ho. Za žádných okolností na chodníku neohrožujte, neomezujte a ani neobtěžujte pěší.

redakce

Redakční tým online magazínu Městem na kole

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat: Návody 2021
Návod: První šlápnutí v provozu
Začínáme,

Návod: První šlápnutí v provozu6

29. března. 2021, 6min. čtení