Senát pravděpodobně neschválí uzákonění předepsané vzdálenosti pro objíždění cyklistů

Publikováno: 09. června. 2021, 4 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Wikimedia (Krokodyl)
Publikováno: 09. června. 2021, 4 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Wikimedia (Krokodyl)

Senát pravděpodobně neschválí uzákonění předepsané vzdálenosti pro objíždění cyklistů. Podle kritiků především z řad ODS je tato změna nedomyšlená a nerealizovatelná na českých silnicích. Její zastánci pak v dnešní obsáhlé diskusi avizovali záměr snížit sankci za její porušení, kterou označili za nepřiměřeně přísnou. Senát večer projednávání přerušil a dokončí jej ve čtvrtek.

Motoristé by podle poslanecké novely silničního zákona měli od července objíždět cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku. Odpůrci předepsané vzdálenosti poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha silnicích dodržovat ani kontrolovat, což připouštěli i podporovatelé změny.

„Pravděpodobnost, že by policie masově kontrolovala vzdálenost aut od cyklistů, je malá,“ uvedl například senátor STAN Mikuláš Bek. Změna má podle něj ale symbolický význam a pomůže více ochránit slabší účastníky silničního provozu. „Není to zákon proti ohleduplným řidičům, ale proti těm, kteří ty slabší ohrožují,“ souhlasil předseda senátorů STAN Petr Holeček.

Hlasovat se bude ve čtvrtek

Předseda senátorů ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra namítl, že změna nijak neřeší souběžnou jízdu vozidla s cyklistou jedoucím ve vyhrazeném pruhu, zákaz předjíždění plné čáry a není v souladu ani s požadavky ministerstva dopravy. Návrh zkritizoval i senátor ODS a bývalý policejní prezident Martin Červíček, podle něhož měla úprava mimo jiné vymezit, na kterých silnicích ji bude možné dodržovat. „Opět je to podle mne prostě blbě postaveno,“ prohlásil. Návrh měl být podle Červíčka součástí širších změn, které by ukládaly také povinnosti cyklistům.

Nytra rovněž upozornil na navrhované sankce za porušení nového opatření, které jsou srovnatelné s postihem za řízení pod vlivem alkoholu. Za porušení předepsané vzdálenosti by řidič podle poslanecké předlohy mohl dostat pokutu až 10.000 korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo by mu být odebráno sedm bodů. Senátor Ladislav Kos z klubu Pirátů proto navrhl snížit sankce na pokutu maximálně do 2000 korun, což podpořili i zástupci Starostů.

Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů, která má platit od července, navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově by tam, kde je to možné, musel řidič auta míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost.

Novela má zavést také odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené, což prosadil poslanec za KDU-ČSL a starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Senátní výbor pro dopravu se postavil proti dalšímu Čižinského návrhu umožnit odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Týká se to také kol a koloběžek, které bývají odhozeny na pražských chodnících. Senátní výbory naopak podpořily zákaz provozování takzvaných pivních kol.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Petr 10. 6. 2021, 13:53

Problém: Na mnoha silnicích nejde předjet cyklistu bezpečně.
Řešení: No tak to musíme legalizovat nebezpečné předjetí.

Jenda 10. 6. 2021, 17:32

Na mnoha silnicích jde předjet cyklistu bezpečně s odstupem menším než 1.5m a zařídit odstup znamená jet dost dlouho za ním.

Ujezdak 10. 6. 2021, 17:41
4
2

Ad Jenda a Petr, mnozí cyklisté, když to jde , rádi uhnou. Třeba včera jsem uhýbal autobusu ve vyhrazeném bus /cyklo pruhu na Výstavní. Proč? Protože mám v hlavě mozek . Mimochodem do zákona slušně zařízl senátor za Piráty, kterému najednou přišla možná pokuta moc vysoká, zajímavé je že si toho pan pirát nevšiml dříve, protože " ceník platí už dávno" , tolik k pirátství jako " naději bezpečnějšího veřejného prostoru" ?

Michael 10. 6. 2021, 22:20

To, že zákon zařízlo navrhnutí snížení oné pokuty, je úplná blbost s prominutím, právě naopak se díky tomu pro ten návrh nakonec našla podpora a byl otupen odpor některých senátorů...

Ujezdak 11. 6. 2021, 07:01
2
4

Michael, chápání psaného textu by chtělo procvičit ? nenapsal jsem zařízl zákon, ale něco jiného. Prostě pirát v rámci cykloparagrafu změkčil sankci, která by byla platná pro všechny přestupky. Tak budeme mít v ochraně nás cyklistů měkčí paragraf pro pachatele přestupků. To je opravdu" báječné" díky piráti...☹️

mirek 11. 6. 2021, 10:05

Snížení sankce byla cesta, jak schválit aspoň ten odstup, jinak by nebylo nic. To je důležitější než samotná výše pokuty. Slušný řidič to bude dodržovat a neslušnému je obvykle jedno, jaká mu hrozí pokuta.

Jiří Boháč 11. 6. 2021, 10:36
2
2

Ujezdak: s odpuštěním říkáte úplné nesmysly; nikdo žádnou sankci nesnížil; přeformulovali paragraf o tom bočním odstupu, aby se na jeho porušení vztahovala jiná sankce než jak to přůvodně prošlo ve sněmovně.

újezďák 11. 6. 2021, 12:44
2
1

Jiří Boháč, nesnižili ale se bude vztahovat nižší sankce :) Výborně , takže nakonec to při " nesníženém a jen přeformuloaném" stropu 2000 kč v praxi bude znamenat něco jako ctyři stovky. Mě to z pozice cyklisty přijde jako takové postupné / účelové ořezávání potřebného zákona. Navíc , z logiky věci by pro všechny účastníky provozu měla platit stejná sankce, zákon by neměl být plný vyjímek a únikových možností typu " pokud řidič sice nedodrží zákon, ale cyklistu neohrozí" , to je přece výsměch logice zákona. Takže nám pomalu ale jistě vzniká paskvil, který sice určuje hned dvě normy na cm vzdálenosti, ale na druhou stranu rovnou připravil únikovou cestičku pro ty, kteří ho poruší, ale sankce o nebezpečném předjíždění , která je v zákoně již léta, pro něj " nebude tak úplně platit" ... Česko, 2021 realita všedního dne politiků, kteří na všechno koukají přes hlasy...

David 11. 6. 2021, 23:45

Pokud nakonec (aktuálně už v PSP) projde, že použití cyklistické infra je nepovinné, tak palec nahoru.
Pokud se ustanoví 1,5/1 m, v jakékoliv podobě, tak palec nahoru.
A jestli bude nižší sankce daní za to, že to teď senát "nezamázl", čert to vem. A že teď bylo na mále. Ruku na srdce - v porovnání s dnešní realitou všedního dne bude jakákoliv sankce úspěch.
Pokud nám na téhle novele záleží, napišme před příštím hlasováním poslancům, že by ji měli schválit a proč. Tlaky na její neschvaleni jsou obrovské. Téměř každý den si o tom můžeme přečíst v meinstreamu. Proti tomu je to, co se s oblibou označuje jako cykloloby, jaksi k pousmáni...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat