Nová cyklostezka v Olomouci podjíždí Hodolanskou ulici

Publikováno: 15. srpna. 2021, 2 min. čtení
Aktualizováno: 17. srpna. 2021
Úvodní foto: Olomoucký report
Publikováno: 15. srpna. 2021, 2 min. čtení
Aktualizováno: 17. srpna. 2021
Úvodní foto: Olomoucký report

Olomouc má novou 710 metrů dlouhou cyklostezku, která projíždí rušnou Hodolanskou ulici, nachází se přibližně 500 metrů od hlavního nádraží. Na obou stranách navazuje na cyklostezky a je posledním místním úsekem páteřní cyklotrasy č. 5, neboli Jantarové stezky. Ta prochází centrem Olomouce a dál vede podél řeky Bystřice, kde museli cyklisté dříve křižovat Hodolanskou ulici.

Investici popsal náměstek primátora Olomouce Martin Major (ODS).: „Nový úsek cyklostezky vede po levém břehu řeky Bystřice pod tramvajovým mostem v Hodolanské ulici až k lávce, kde se na křižovatce ulic Lermontovova a Bystrovanská napojuje na hotovou část Jantarové cyklostezky vedoucí do Bystrovan.“

1500 lidí denně

Cyklostezka významně ulehčuje dojíždění na kole, úsekem denně projede až 1500 lidí na kole – a to hlavně během pracovních dnů. Náklady se vyšplhaly na 11 milionů korun, nejvíce pokryla dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury (6,3 milionů korun), 3 miliony zaplatilo město a 1,4 milionu platil Olomoucký kraj.

V mapě Městem na kole nový úsek cyklostezky najdete zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Jenda 16. 8. 2021, 16:46
1
1

Nechápu tu značku s tou dodatkovou tabulkou.

Lukáš Měkota 16. 8. 2021, 17:58

Ta značka s dodatkovou tabulkou je skvělá, náhodou

Lukáš Měkota 16. 8. 2021, 17:59

Ta značka je náhodou skvělá. Chtěl bych jí vídat často v Praze.

Tonda 17. 8. 2021, 00:42
3
1

Co je na té značce skvělé? Já tedy nechápu co chtěl autor značkou "C 8a - Stezka pro cyklisty" s dodatkovou tabulkou se symbolem chodce říci. Pokud to má být vstup chodců povolen, proč tam není rovnou "C 9a - Stezka pro chodce a cyklisty společná"

Jenda 17. 8. 2021, 03:04

Na C 9a tě chodci nesmí ohrozit, tipoval bych, že cílem tohoto skvostu bylo říct, že tam chodci můžou, ale nesmí tě ani omezit. Ale nevsadil bych na to, a vzhledem k tomu, jak chodci nechápou ani to, že nesmí na C 8a (bez dodatkové tabulky), tak úplně vidím, jak to v praxi bude fungovat.

zangief 18. 8. 2021, 22:03

Dovolim si přihodit moje dva centy. "C 9a - Stezka pro chodce a cyklisty společná" by byla jiná hlavně psychologicky, chodci by byli obecně volnější, ‘nevadilo’ by jim se více roztahovat přes šířku stezky, a naopak i cyklisté by to ‘museli tolerovat’ protože společná stezka prostě psychologicky chodcům to právo dává. Takhle chápu že se dává jasně najevo že stezka je primárně pro kola, a chodci a pejskaři a maminky s kočárkem tak budou mnohem obezřetnější.
Dokonce si myslim že při týhle intenzitě by tam chodci měli chodit v protisměru tak jako na silnici, a tohle značení to myslim narozdíl od společné stezky podporuje.

Zdenek 19. 8. 2021, 07:04

Stezka uprostred mesta po brehu ricky - prirozena rekreacni zona, v stisnenych prostorech mest navic velmi cenna. Volani po omezeni chodcu, (pejskaru, maminek s kocarky, ...) mi pripada ponekud zvlastni, to je urcite skupina uzivatelu, ktera je pocetnejsi. Za me "Stezka pro chodce a cyklisty společná" je urcite spravna, stezka pouze pro cyklisty (prestoze je stav zmirnen dodatkovou tabulkou) je sobecka. Kdo se na kole neciti jiste, ten necht jede pomalu po stezce spolecne s chodci, kdo si je jist a umi to, necht to vali po silnici (jako mnoho z nas cyklistu, kteri porad neremcaji a jezdi), tuto moznost stale ma.

zangief 19. 8. 2021, 07:18
1
1

Zdenek: pardon ale nevím jestli znáte cyklopoměry v Olomouci, rozhodně bych si nevsadil že skupina chodců a pejskařů je početnější než cyklo, při 1500 cyklistech denně to je přes palec víc než 100 za hodinu, navíc v Olomouci vám opravdu nikdo po silnici jezdit nebude, tam to fakt není tak jako v Praze, všude jsou oddělené stezky, jezdit po silnici tak tam jste za exota a od aut dostanete potroubeno

Jenda 20. 8. 2021, 00:06

Zdenek: V Olomouci není mentalita "vypadni ze silnice, támhle máš cyklostezku"?

Martin_L 20. 8. 2021, 09:17

Rozumím záměru vyznačit komunikaci tak, aby značení zdůrazňovalo, že jde především o cyklostezku, na níž je ale umožněn i "menšinový" provoz chodců. V opačném gardu (stezka pro chodce s povolením vjezdu cyklistů) se to používá docela běžně a také to dává smysl. Problém je v tom provedení. Takto, jako je to vyznačeno to doslova znamená "stezka pro cyklisty, která platí jen pro chodce". Dodatková tabulka, na které je pouze symbol druhu vozidla nebo účastníka provozu, totiž omezuje platnost nad umístěné značky pouze na tuto kategorii. Stejně jako značka parkoviště s dodatkovou tabulkou se symbolem jízdního kola znamená parkoviště pouze pro kola (a ne parkoviště pro všechny, na která můžou kola taky). Aby to bylo vyznačeno správně, nemůže být na dodatkové tabulce pouze symbol chodce, ale chodec s textem "chůze povolena".

Zdenek 20. 8. 2021, 09:32

zangief & Jenda: nerozumim vasim argumentum. Ja rikam, ze pocet potencialnich pesich (obecne dalsich) uzivatelu brehu ricky uprosted mesta je vyssi nez pocet cyklistu. Proto situaci, kdy konecne nekdo upravi takovy breh (o vysoke hodnote pro obyvatele mesta) a potom tam umisti znacku "pouze pro cyklisty", bych povazoval za neakcepovatelnou. To se maji chodci, bezci, deti ... prochazet v tech krovinach okolo? Tudiz to reknu na celou "hubu" -- umistit znacku C8a v takovem miste povazuji za drzost (ackoli je asi zmirnena dodatkovou tabulkou). Ale nejsem z Olomouce.

Jenda: nevim, jaka je kde mentalita. Ja po cyklostezkach nejezdim, ale protoze asi nikde nejedu v miste, kde je soubeh silnice-stezka, nedokazu soudit, ale obecne chovani ridicu "vypadni ze silnice" v Praze a v blizkem okoli necitim.

zangief 21. 8. 2021, 09:37

Zdenek: A já zase říkám že pěších víc není. Sám říkáte že Olomouc neznáte. Není to uprostřed města, je to na výjezdu z města, obklíčené průmyslovým areálem. Až na pár domů se tudy nikam nedostanete, stezka pokračuje dál na průmyslové areály a Bystrovany, i z mapy je poměrně evidentní že to je hlavně pro dojíždění.
Proč to přeháníte že by měli chodci chodit křovím? Ostatní se poměrně shodli že tohle značení jen podrthuje vyšší význam pro cyklisty.
Nevíte jaká je mentalita - proč se teda vlastně vyjadřujete, resp jakou to má hodnotu když neznáte místní poměry? :) Proto jsem vám ji napsal do minulého komentáře. Prahou s Olomoucí jaksi nemůžete srovnávat. Nechte Olomouc dělat svojí věc, je to jednoznačně nejlepší cykloměsto v Čr.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat