Omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v obytných zónách a nulovou toleranci k řízení pod vlivem alkoholu si přeje Evropský parlament (EP). Tato a další doporučení Evropské komisi, schválená na plenárním jednání 6. října ve Štrasburku poměrem 615 ku 24 hlasům, jsou reakcí na fakt, že se v EU v posledních letech nedaří výrazněji snižovat počty úmrtí na silnicích. Usnesení prošlo bez podpory většiny českých europoslanců. Proti jich hlasovalo deset, další dva se zdrželi.
Úřady v zemích unie v současnosti v souvislosti s dopravními nehodami ročně evidují na 22.700 mrtvých a asi 120.000 vážně zraněných. EP uvádí, že počty v tomto směru stagnují a že unii se nepodařilo mezi lety 2010 a 2020 splnit cíl v podobě snížení počtu obětí o polovinu.
Parlament proto nyní Evropskou komisi vyzval, aby vypracovala a doporučila pravidla „bezpečného omezování rychlosti“ včetně „maximální rychlosti 30 km/h v obytných oblastech a oblastech s vysokým počtem cyklistů a chodců“. Zároveň zmiňuje možnost ponechat vyšší limit na hlavních tazích při současném „zajištění přiměřené ochrany nechráněných účastníků silničního provozu“.
Nová sada doporučení europarlamentu souvisí se snahou stanovit rámce pro unijní politiku bezpečnosti na silnicích pro roky 2021 až 2030. Je to součást širší iniciativy nazvané „Vize nula“, která se snaží zajistit, že do roku 2050 se bude počet obětí dopravních nehod na silnicích unijních zemí co nejvíce blížit nulové hodnotě.
Plošná omezení rychlosti na 30 km/h už platí v několika evropských městech, na konci srpna zavedla třicítku prakticky na celém svém území Paříž. Během prvních 15 zářijových dnů platnosti přineslo opatření jen minimální změny v dopravě, uvedla nedávno francouzská rozhlasová stanice RTL s odkazem na studii, kterou pro ni zpracovala společnost Coyote. Průměrná rychlost vozidel se údajně ve městě snížila o jeden kilometr v hodině z původních 23,7 km/h na 22,7 km/h. Ve městě ve sledovaném období ubyla asi čtyři procenta vozidel oproti průměru. Podle autorů analýzy se ale nedá spolehlivě určit, zda to způsobilo nové opatření.
Kromě omezování rychlosti volá Evropský parlament také po aktualizaci doporučení týkající se povolené hladiny alkoholu v krvi a po vyhlášení nulové tolerance řízení pod vlivem alkoholu. Připomíná při tom studii samotné komise, podle níž má přibližně čtvrtinu všech úmrtí na silnicích na svědomí alkohol a 15 procent návykové látky. Schválené usnesení také obsahuje řadu bodů týkajících se vybavení vozidel či dopravní infrastruktury.
Česká europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM [GUE/NGL]) při pondělní rozpravě označila text rezoluce za povedený a ocenila potvrzení snahy směřovat ke stavu „téměř nulového počtu obětí“. Členské státy EU by podle ní měly mimo jiné podporovat řidiče, kteří se chtějí zdokonalovat, například skrze „zážitkové kurzy bezpečné jízdy“. „Zkušenosti nabyté v těchto zkušebních místech mohou vést ke správnému rozhodnutí ve chvíli, kdy se náš život dostane na křižovatku mezi životem a smrtí,“ uvedla členka výboru EP pro dopravu a cestovní ruch.
„Počet obětí se za posledních 20 let povedlo snížit o víc než polovinu, ale tisícům tragédií lze jistě zabránit,“ doplnil český poslanec Luděk Niedermayer (TOP09 [EPP]). „Cesta ke snížení vede přes různá opatření zahrnující lepší infrastrukturu, bezpečnější auta či účinné omezení faktorů, které za významným počtem nehod stojí,“ uvedl.
Na rozdíl od Konečné a Niedermayera ale většina z 21 českých europoslanců novou sadu požadavků nepodpořila. Deset jich hlasovalo proti návrhu a další dva se zdrželi. „Chápu snahy zvýšit bezpečnost silničního provozu. (…) Nemůžu však souhlasit s návrhy, které podporují europoslanci hnutí ANO, na stanovení hranice maximální rychlosti 30 km/hod v některých částech obcí a měst. Zkušenosti z měst, kde byl tento limit plošně nastaven, jsou spíše negativní,“ vysvětlila svůj postoj Veronika Vrecionová z ODS [ECR].
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
MaT 12. 10. 2021, 13:00
7
1
Když paní europoslankyně Vrecionová tvrdí, že zkušenosti jsou "spíše negativní", tak by dozajista mohla uvést, která konkrétně města tyto "spíše negativní" zkušenosti mají. Třeba ta v článku zmíněná Paříž? Tam si starostku, která to prosadila (a před tím i různá jiná omezení automobilové dopravy) zvolili dokonce po druhé, tak asi tam z ní lidé nejsou zase tak naštvaní, jak se snaží pořád tvrdit především politici ODS...
A co to znamená - horší zkušenosti? Stoupl počet nehod s chodci? Jsou závažnější následky? Nebo to nějak výrazně zhoršilo plynulost dopravy? Nebo jenom že někde pár řidičů brblalo někde na nějakých fórech, že je to strašně štve, že teď musí jezdit pomaleji (ono třeba i v centru Prahy ta průměrná rychlost aut stejně ani těch 30 km/hod nedosahuje) a že se jim hůř soustředí na řízení, když jedou tak pomalu... Nebo ještě spíš - brblají ti, kteří zatím žádné takové omezení nemají, ale už teď musí psát svým poslancům, ať jen to proboha nezavádějí, protože by to určitě bylo strašné a že takové omezení je určitě progresivně levicové a neomarxistické... :-)
Jenda 13. 10. 2021, 12:43
1
Znovuzvolení proběhlo loni v červenci, ale ta třicítka je až letošní, ne?
MaT 14. 10. 2021, 10:11
To sice ano, ale ona paní starostka omezení pro automobilovou dopravu prosazovala docela dost i ve svém předchozím volebním období a pak před těmi posledními volbami se netajila tím, že v tomto duchu hodlá pokračovat... A přesto si jí Pařížané zvolili...
Ale úplně do detailu tam teď tu situaci neznám, jezdil jsem tam dřív dost často, ale naposledy jsem tam byl asi před dvěma lety.
Každopádně by mě podrobněji zajímaly ty "negativní zkušenosti". Když to paní europoslankyně tvrdí, tak bych byl rád, kdyby to nějak více rozvedla...
Ujezdak 14. 10. 2021, 16:18
1
Takže jednoho pivka za řídítky se už asi nedočkáme...