Třebíč zavedla kilometry nových cyklopruhů, nové stezky i cykloobousměrky

Publikováno: 08. prosince. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 09. prosince. 2021
Úvodní foto: Třebíč
Publikováno: 08. prosince. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 09. prosince. 2021
Úvodní foto: Třebíč

Pro město Třebíč na Vysočině byl rok 2021, co se týče cyklistické dopravy, přelomový. Město s cílem zvýšení bezpečnost lidí na kole, „vylákání“ lidí z aut i zlepšení kvality života nechalo vyznačit řadu nových cyklostezek, cyklopruhů, cykloobousměrek i piktokoridorů. „A když cyklistům a cyklistkám umožníme bezpečnou jízdu, užijí si cesty po Třebíči kvalitněji, bezpečněji a častěji.“

Stovky lidí na kole, kilometry nových cyklopruhů

Poměrně vysoké intenzity lidí na kole byly v tomto poměrně kopcovitém městě již před dopravními změnami. Například na Brněnské projelo 160 cyklistů a cyklistek za den. Podpořit další má 3,5 kilometru nových cyklopruhů, které nově fungují v ulicích Táborská, Míčova, M. Majerové, Modřínová, Cyrilometodějská a Brněnská.

Bylo zřízeno také několik nových oddělených stezek či legalizovaných chodníků. Například podél ulic Sportovní a Brněnská. Město připravuje oddělenou cyklostezku Palečkův mlýn–Vladislav–Náměšť nad Oslavou, cyklostezku na Dukovany, v rámci města připravuje propojení železničního mostu se čtvrtí Borovina – a to podjezdem pod železniční tratí.

Šest nových cykloobousměrek

Ve městě také začaly fungovat první cykloobousměrky a je jich rovnou šest. Nachází se v ulicích Benešova, Na Výsluní, Přerovského, Martinské náměstí, Hasskova a Janouškova. Protisměrný provoz cyklistů je v těchto ulicích značen nejen svisle (značkami), ale také piktokoridory ve vozovce.

Velké množství cyklopiktokoridorů

Třiceti pěti tisícové město vyznačilo také velké množství úseků s piktokoridory, které „vedou v úsecích s užší silnicí, kam se nevejde ochranný cyklopruh.“ Zajímavostí je, že Třebíč piktokoridory doplnila i na většině kruhových objezdů. Značení ukazuje, že se na kole má tímto druhem křižovatky jet spíše uprostřed pruhu, což je řádově bezpečnější, než se na kruhových objezdech držet při pravé straně vozovky.

Z hlediska cykloturistiky byla v roce 2020 provedena revize značení cyklotras, letos byl v terénu vyznačen takzvaný cyklookruh, který vede po památkách a zajímavých místech města. Jeho délka je 15 kilometrů.

Lepší parkování kol

Město také plánuje rozšířit síť kvalitních stojanů typu obráceného „U“. Celkem 26 se jich nachází před hlavním nádražím. Funguje zde také 7 boxů na kola. Uschování bicyklu v nich je na 24 hodin zdarma.

Osvěta

Třebíč v rámci informovanosti občanů spustila také portál Třebíč na kole, který slouží jak dopravním, tak rekreačním cyklistům a cyklistkám. Nachází se zde mapa všech opatření i tipy pro jízdu na kole aplikovatelné i na jiná města. Na hlavním webu Třebíče nová opatření vysvětluje článek s názvem „Město je pro všechny“.

V příštích letech město chystá chystá další zlepšování podmínek pro cyklodopravu. Na velké části ulic jakákoliv integrace cyklodopravy totiž stále chybí. Byla také zahájena revitalizace Karlova náměstí, která má být dokončena příští rok a jejíž součástí bude také mnoho nových stojanů pro kola.

Proměnu cykloopatření města si můžete porovnat na dvou snímcích mapy Městem na kole: před a po nových opatřeních. Třebíč v naší mapě najdete zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Michal 8. 12. 2021, 15:44

Tak to rád slyším, že je město pro všechny. Jen nevím, zdali jdete správným směrem. Povolit cyklistům, kteří jsou všeobecně známí svojí drzostí a bezohledností, vjezd na chodník přímo na dětském hřišti, tak to chce fakt fištóna. ? Doufám, že svoje dementní rozhodnutí přehodnotíte dříve, než nějaký cyklistický fanatik sestřelí dítě.

Pavel Mašek 8. 12. 2021, 20:48

@redakce
- můžete zcenzurovat příspěvek Michala? Nejen že špatně viní magazín, ale je vulgární, děkuji

@Michal
- můžete poskytnou foto, kde je na dětském hřišti vedena značená trasa pro cyklisty?

Pavel Mašek 8. 12. 2021, 21:08

Jsem si ještě pročetl odkazy na Třebíč, krásný příklad, jak si házet klacky sobě pod nohy :D:

"Pracovní nároky na člověka se zvyšují, pracovní doba bývá velmi nepravidelná a jen málokdo z nás má to štěstí, že může za vzděláním nebo prací dojíždět hromadnou dopravou nebo chodit pěšky."

David 14. 12. 2021, 08:54

Super, že do toho v Třebíči šli. Když se sice dívám na stezku podél Brněnské, tak si říkám, jestli by jí víc neslušela C7 + E13 (šířka, výška svodidla, vegetace...). Ale jako z nouze ctnost super. Oceňuji hlavně kombinaci s cyklopruhem v protisměru.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat