Bikesharing v Ostravě stále roste

Publikováno: 22. února. 2022, 4 min. čtení
Aktualizováno: 23. února. 2022
Publikováno: 22. února. 2022, 4 min. čtení
Aktualizováno: 23. února. 2022

Systém půjčování městských jízdních kol funguje v Ostravě už čtvrtým rokem a je stále oblíbenější. Za loňský rok více než 40 tisíc uživatelů uskutečnilo 515 tisíc výpůjček. Město tento individuální, efektivní a ekologický způsob dopravy podporuje a jízdy do 15 minut jsou tak zdarma.

„V Ostravě je v provozu zhruba 1 000 sdílených kol umístěných v 356 stanicích. Celý systém byl od loňského roku rozšířen do všech městských obvodů a fungoval již celoročně. Ze statistiky provozovatele vyplývá, že nejvyužívanější stanicí byla opět stanice Forum Nová Karolína. Nejčetněji jsou sdílená kola využívaná v městských obvodech Moravská Ostrava a Přívoz, Poruba a Jih, nejvytíženějším měsícem byl červen, kdy proběhlo až 80 tisíc výpůjček. Při srovnání jednotlivých let, kdy je v Ostravě bikesharing v provozu, pozorujeme stále větší zájem o půjčování kol. Nejen, že je více jejich aktivních uživatelů, ale zvýšila se také průměrně ujetá vzdálenost při jedné zápůjčce kola z 1,2 km na 1,4 km,“ vysvětluje náměstkyně pro životní prostředí Kateřina Šebestová (ANO). Město utratilo loni za provozování bikesharingu 3,7 milionu korun.

Nejaktivnější uživatel: téměř tři jízdy denně

Celkem 89 procent výpůjček bylo v roce 2021 do 15 minut. Kuriozitou loňského roku je také nejaktivnější uživatel Dominik Koutný. Ten sdílená kola loni využil celkem 1068krát, což znamená nejen ostravský rekord, ale i celorepublikový rekord. Za jeden den tak využil kolo průměrně 2,9krát.

„Pohyb byl pro mě vždy velmi důležitý. Po šesti letech života v Nizozemsku, kde na kole jezdí prakticky všechny generace každý den, si na tento způsob dopravy zvyknete také. Po návratu do ČR jsem samozřejmě tento zvyk díky službě Nextbike nemusel přerušovat. Kvůli sedavé práci v kanceláři pohyb potřebuji. A pokud si půjčíte kolo na cestu do práce, z práce, odpoledne do fitcentra a zpátky domů, občas zajedete pro malý nákup a zpátky, tak se v klidu dostanete i na 6 výpůjček za den. Co na službě Nextbike nejvíce oceňuji je to, že po cestě nemusím řešit servisování a uskladnění kola.“

Společnost Nextbike Czech Republic provozuje v Ostravě sdílená kola již od roku 2019 (mezi lety 2018–2019 zde fungovala také Rekola). „Ostrava je dlouhodobě vlajkovou lodí flotily Nextbike. V zádech máme již tři sezóny, a právě vyrážíme do čtvrté, na kterou se velmi těšíme. Cítíme skvělou synergii s magistrátem, který si uvědomuje důležitost mikromobility pro spokojený život ve městě. Zlepšuje infrastrukturu pro chodce i cyklisty, podporuje udržitelnou formu dopravy, pomáhá nám bojovat s vandalismem a podobně. Jsme přesvědčeni, že i tyto faktory motivují Dominika každý den ke svým cestám využít sdílené kolo. 1068 výpůjček za rok, 3 jízdy denně, to je super výkon,“ doplnil manažer společnosti Dan Rambousek.

Přibude stanic a zlepší se zabezpečení

Na příští sezónu Ostrava s navyšováním počtu kol nepočítá, kol bude tisíc jako loni. Novinkou bude pouze vyšší počet stanic, více distributorů i lepší zabezpečení kol. Město se totiž loni potýkalo s nebývale silnou vlnou vandalismu: zhruba 450 kol bylo zničeno a asi 50 odcizeno. Ve spolupráci s městem, Městkou policií Ostrava i Policií ČR se řada případů podařila objasnit. Nicméně se připravují další opatření, aby se toto protiprávní jednání minimalizovalo a službu mohli bez problémů využívat aktivní uživatelé.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Jan Herda 24. 2. 2022, 20:19
1
3

Tady bych si trochu rýpnul pohledem 3,7mil. náklady děleno 515tisíc výpůjček dělá 72Kč za 15min jízdy na kole? Takže platíme i ten vandalismus a servis předpokládám a cena odpovídá tak nějak taxíku s přirážkou ... 1,4km my na vsi teda obvykle chodíme na nádraží/k lékaři/do obchodu včetně dětí ze ZŠ nebo důchodců nebo si na to hold vezmeme svoje kolo :-) Kdo si potřebuje na 1km půjčovat kolo, tak asi nechodí těch 10.000 kroků co doporučují zdravému člověku denně, jen tak na okraj.

Zdenek X 24. 2. 2022, 20:34

@Jan Herda: chyba v desetinne carce, je to 7.2 Kc/vypujcka. To odpovida tomu, jak je receno ve smlouve mezi Nextbike a mestem Ostrava (dostupna on-line). Mam pocit, ze Praha plati skoro 2x vic.

Kuba 24. 2. 2022, 20:54

Jan Herda: Jo, je to hodně, ale je taky otázka, co všechno je v té ceně započítáno. Pravděpodobně je tam nějakej paušál za to, že ty kola jsou vůbec k dispozici. Můžou tam bejt investice do stojanů a vůbec vyznačení stanic, atd. Pokud jsou tam tyhle věci, je možný doufat, že další roky cena za výpůjčku o dost klesne. U novýho kola, na kterým máte najeto třeba jen pár set km vám taky z ceny děleno počtem km zatím najetých vyjdou absurdní čísla za km.

Co se týče té délky trasy, je to průměr, kterej můžou srážet kratičký cesty lidí, kteří si to chtěli jen zkusit. Navíc pokud se člověk chce vejít do toho 15 min limitu, tak s časem odemčení a rezervou na zaparkování a vrácení nijak daleko nedojede. Vůbec to taky nemusí znamenat, že to je celá cesta, ten člověk snadno může pár set metrů ujít než si kolo půjčí a stejně tolik po jeho zaparkování. Dohromady to může být trasa, na které by už leckdo uvažoval, že vezme auto - a to je pro město o dost lepší, když to vezme kombinací pěšky a sdílené kolo... Případně ten člověk třeba sdílené kolo používá na cestu k nebo od uzlu MHD jako urychlení. Taky si v Praze klidně půjčím sdílené kolo na trasy, které bych v pohodě ušel pěšky, když tam je k dispozici. Vůbec nic to neříká o tom, kolik nachodím ve zbytku dne. Prostě teď se někam potřebuju dostat a kolo tam stojí a bude příjemnější a rychlejší, tak ho beru a neuvažuju o tom, jestli ho potřebuju nutně. To se se sdíleným kolem stane málokdy, že bych se bez něj fakt neobešel. Zejména ve městě s funkční MHD.

Ostatně kdybyste je na té vsi měli, taky byste je nejspíš používali i na takovéto trasy. Je to jen přirozené, zejména když z toho nádraží budete třeba chtít odjet na celý den a nebudete před ním chtít nechat přivázané celou dobu svoje kolo. Nemáte je, tak holt jdete pěšky. Stejně jako lidi ve městech se sdílenými koly, když tam kolo zrovna k dispozici není.

Kuba 24. 2. 2022, 22:00

Zdenek X:
A jo, je tam chyba v dělení. Tu jsem přehlídl a hledal vysvětlení v nějakých domluvených investicích (protože jinak by to opravdu byla cena absurdní). Praha platí v tom pilotním provozu 12 korun za výpůjčku, jestli se to bude upravovat při slíbeném překlopení do trvalého provozu nevím. Na druhou stranu jestli to dobře chápu, v Ostravě to město platí všem, v Praze jen těm, kdo mají nějaký zaplacený kupón na tramvajence. Což by bylo asi taky potřeba vzít v potaz při srovnávání cen.

Jan H 25. 2. 2022, 07:06

Se omlouvám za chybu, jsem dělil 37mil. I tak mi přijde prostě spíš úsměvné dotovat lidem jízdy 1,4km. Takhle my co riskujeme parkování vlastního kola a servisujeme ho, jsme vlastně v nevýhodě. Při fungující MHD jsem nějak nepochopil smysl 15min jízdy na kole krom jízd mimo špičku nebo o víkendu při delším intervalu. Nebo to je jen k přilákání lidí aby se pak za tuto službu normálně platilo od první minutu v nějakých pásmech?

kuba 25. 2. 2022, 08:20

Jan H: je to proste dalsi prostredek mestsky dopravy. Tramvaji nebo busem taky muzete popojet jednu zastavku. Ve meste, kde se casto jezdi na predplaceny karty, to i rada lidi dela. Jasne, ze by to dosli, kdyby museli. Ale na druhou stranu to casto zdaleka neni jejich jedina cesta za den. A v souctu x cest uz to muzou byt pesky hodne velky vzdalenosti, i kdyz ty jednotlivy cesty nijak dlouhy nejsou.

Plus jak jsem psal vyse, je to prumer, ten muze byt zkreslenej ultra kratkyma vypujckama. Taky samozrejme je mozny si doplatit za delsi cestu nad tech 15 minut a taky to nektery lidi delaj. Ja treba moc ne, na to pro me ty sdileny kola nejsou dost pohodlny, takze na delsi cestu beru svoje kolo nebo MHD nebo auto, kdyz musim. Ale stejne jsem za ty sdileny rad. Obcas se mi na nejakej ten priskok hodej a cim vic lidi na kolech se bude Prahou pohybovat, tim spis to bude normalni vec, na kterou se treba casem zacne poradne myslet v infrastrukture, atd.

Martin Šnobr 25. 2. 2022, 22:40

@Jan H – řekl bych, že z bikesharingu benefitují i ti, kteří mají kolo vlastní. Díky Nextbike ap. se k cyklodopravě dostává víc lidí. To znamená větší tlak na bezpečnou infrastrukturu, vyšší všeobecnou podporu cykloopatření, tolerantnější řidiče a tak dále.

Stejně tak městská investice do bikesharingu zvyšuje konkurenceschopnost MHD (poslední míli vykonám za 2 minuty na kole), část lidí mění na krátké vzdálenosti auto za kolo,... To podle mě opět znamená benefity v podobě čistšího ovzduší, lepší mobility, zdraví obyvatel i atraktivity města přináší dlouhodobě městu jen profit. Naopak např. externality IAD nebo parkovacího socialismu znamenají pro město v dlouhodobém horizontu velké ztráty.

Kuba 26. 2. 2022, 14:32

K těm krátkým výpůjčkám. Je to samozřejmě jen jeden nijak reprezentativní příklad, ale zrovna dneska dopoledne jsem jel do divadla, kam jsme měli lístky na návštěvu zkoušky a povídání s dramaturgyní chystaného představení. No a cestou jsem se potřeboval stavit na trhu pro vajíčka. V místě, kde bych beztak přestupoval z tramvaje na tramvaj (a kde je to nejbližší zastávka k danému trhu, ale furt pěkných pár set metrů pěšky) jsem si půjčil kolo, dojel na trh, rychle koupil vajíčka a nějakou zeleninu, a vrátil se zpět k tramvaji. Celá tahle výpůjčka trvala pod deset minut. Ale zároveň jen díky možnosti si to kolo půjčit to bylo reálně stíhatelné, kdybych musel od tramvaje na trh a zpátky pěšky, nejspíš bych to nestíhal... Jasně, mohl jsem vyrazit o tramvaj o dvě dřív, ale znamenalo by to dřívější budík, atd. Reálně mi tak ty kola dneska ušetřily 20 minut spánku a/nebo stres z nestíhání při snídani...

Zkrátka a dobře, ve spojení s intervalama MHD může člověku i ta krátká pro někoho "zbytečná" výpůjčka ušetřit spoustu času.

Zdenek X 27. 2. 2022, 07:07

@Martin Snobr: ti lidi ve meste bydli v bytech 60m2, nekdy take 11 pater nad sebou, a vy jim budete vycitat, ze parkovani pro auto maji zadarmo (to je asi ten "parkovaci socialismus") na ulici? A jak potom chapete tu rozustajici se zastavbu RD v okoli mesta (jedna rodina rozhodne zabere vic mista nez rodina ve meste) a stale rostouci tlak na narust PID a s tim souvisejici "socialismus" (protoze tohle PID je zatracene bohate dotovano)? A to pisu s vedomim, ze ja k tehle skupine, ktera ma (ted) tu kliku zivota v RD se zahradou (a parkovacim mistem vcetne garaze na 3 auta), patrim. V panelaku jsem zil 40 let a vlastnictvi auta byla vec, ktera me ve meste udrzela nejmene o 10 let dele, protoze mi prislo docela snesitelne byt pres tyden ve meste a diky autu mit moznost na vikendy vypadnout (a zruseni parkovaciho socialismu by asi zvysilo naklady na vlastnictvi vozu, pro nekoho uz mozna za hranou). Kdyby nepribylo treti dite, asi bych to ve meste doklepal.

Knizeci rady nebo mate s parkovanim ve meste bez "parkovaciho socialismu" nejakou zkusenost? Kolik znate rodin, ktere by do zruseni parkovaciho socialismu sly? Prosim, kandidujte nekam s timto programem, rad bych to videl ... .

(P.S: mozna jsem z jednou pouziteho terminu "parkovaci socialismus" ve vasem prispevku vyvodil neco jineho, nez mate na mysli. Jsem ovlivnen tim, co tady casto ctu, a me chapani je proto mozna jiz vychyleno.)

kuba 27. 2. 2022, 08:59

Zdene X: myslim, ze parkovaci socialismus chapete spravne. V cem se podle me mylite jsou 2 veci: 1) jo, PID je bohate dotovana z rozpoctu mesta, ale ani zdaleka to nema na to, jak stedre je v Praze dotovana automobilova doprava. Infrastrukturou, ktera krome penez stoji neuveritelny mnozstvi cennyho prostoru a kterou ma zdarma nebo za naprosto symbolicky poplatek. 2) prave to silene mnozstvi aut je to, co dela z mesta misto, kde se to "musi pres tyden vydrzet a pak se muze vypadnou na chatu nebo jinam ven" jo, roztahovani mesta do sidelni kase kolem a nasledne trvani na dennnim dojizdeni autem, protoze prece nasledky meho rozhodnuti odstehovat se dal od prace maji nest zejmena ostatni, je prusvih. Ma ho Praha resit tim, ze v tom lidi bude dal podporovat? Najdete si podil dennich dojizdecu v Praze autem (a ostatnimi zpusoby dopravy) mezi obyvateli mesta a mezi obyvateli okoli. Je to dost poucne.

kuba 27. 2. 2022, 09:15

Zdenek X: PS rikate, ze to delate kvuli detem. Ale pokud si ti, kdo se takto odstehuji za mesto nevyberou obec za mestem slusne napojenou MHD, nebo s velmi nadprumernou obcanskou vybavenosti, v podstate tim sve deti na dobu detstvi a puberty odsoudi k naproste zavislosti na "mamataxi" zatimco pubertaci v dobrym meste (dobre napojenem satelitu) se pomoci MHD (a v opravdu dobrym i pomoci kol) v pohode dostanou za kamarady, jen tak zevlovat po kramech nebo na krouzky sami, ti z tech opravdu brutalnich "jen auto" satelitu musej najit dospelyho, kterej je odveze, a budou na nem zavisly az do doby, kdy sami ziskaj papiry. Znam to, s rodici jsme se takto prestehovali za mesto v dobe, kdy uz jsem mel papiry, ale nemel jsem vlastni auto. Nastesti to byla obec aspon velmi slusne obslouzena PID. Takze jsem mohl i na koncerty atd. nezavisle na tom, ze me nekdo vyzvedne. Stacilo stihnout posledni metro (pravda jeho ujeti znamenalo 5 km pesky z nocniho busu, ne nocni tramvaj na stejnou zastavku jako denni, jak je to ve meste...

Zdenek X 28. 2. 2022, 08:00

@Kuba: ano, takze knizeci rady. Krystalicky ciste.

Kuba 28. 2. 2022, 14:25

Zdenek X: Myslíte takový ty rady zvenčí obyvatelům města, jak by si ho měli uvnitř zařídit (hlavně teda aby se v něm obyvatelům okolí co nejlíp jezdilo autem)?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat