Hybernská je po necelém měsíci opět průjezdná

Publikováno: 26. června. 2022, 6 min. čtení
Aktualizováno: 27. června. 2022
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 26. června. 2022, 6 min. čtení
Aktualizováno: 27. června. 2022
Úvodní foto: Martin Š.

Předminulý týden byla opět obousměrně zprůjezdněna Hybernská ulice v centru Prahy na cyklotrase A25. Stalo se tak po necelém měsíci od uzavření protisměrného cyklopruhu, čímž byl znatelně zkomplikován příjezd do centra města z oblasti Žižkova.

Hybernská je po aktuálních dopravních změnách nově průjezdná obousměrně pro veškerou dopravu. Původní protisměrný cyklopruh za zaparkovanými auty z roku 2015 byl nově nahrazen obousměrným průjezdem pro veškerou dopravu. Obousměrný úsek je ukončen novým kruhovým objezdem před Prašnou bránou, od kterého lze pokračovat cykloobousměrkami do ulice Na Příkopě, pod Prašnou bránu do Celetné, nebo pěší zónou s povoleným vjezdem kol na náměstí Republiky.

Nový kruhový objezd se stal po svém vyznačení silně medializovaným tématem a předmětem sváru na sociálních sítí mezi politickou reprezentací Prahy 1, respektive radním pro dopravu Prahy 1 Richardem Burešem (ODS), a magistrátním náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha sobě).

Spor byl veden o to, nakolik se jedná o vhodné řešení, především z hlediska kruhového objezdu před Prašnou bránou, a zda by neměla být již nyní více respektována koncepční studie IPR pro tzv. Hradební korzo. Obě strany se navzájem přely o to, nakolik s daným řešením souhlasily.

Širší změny v okolí

Nové zobousměrnění Hybernské je součástí širších dopravních změn v okolí. Tou nejvýraznější je vytvoření nové pěší zóny (s povoleným vjezdem cyklistům) v Havlíčkově před Masarykovým nádražím. Radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš (ODS) k tomu pro Městem na kole dodává, že cílem řešení bylo zklidnění dopravy v této části města.

Od nového dopravního režimu si radní Bureš slibuje především snížení dopravní zátěže v ulicích Jindřišská, Panská a Na Příkopě, včetně snížení zpožďování tramvají v Jindřišské. Pro Městem na kole dodává, že obdobně zafungovala nedávno zobousměrněná Národní, která velmi zklidnila provoz v oblasti Perlové a Skořepky. Pokud by se změny osvědčily, tak by dle slov radního Bureše bylo možné uvažovat i o omezení vjezdu jen pro dopravní obsluhu do oblasti ulic Jindřišské, Panské a Na Příkopě.

Kontroverze

V průběhu realizace změn ale došlo k silné negativní mediální vlně proti kruhovému objezdu před Prašnou branou. Na podkladě bublajícího sporu mezi Prahou 1 a magistrátem zároveň došlo k malé koordinaci změn a Hybernská přestala být na více než tři týdny obousměrně průjezdná pro kola, přestože před tím se jednalo o jedno z nejpřímějších spojení Žižkova s centrem města.

Přerušení obousměrného průjezdu cyklistů Hybernskou bylo způsobeno nutností upravit na nový obousměrný provoz světelnou signalizaci na křižovatce Hybernské a Havlíčkovy před Masarykovým nádražím. Úprava semaforů, kterou měl na starosti magistrát, ale nenavázala na rušení protisměrného cyklopruhu okamžitě a příjezd do centra ze Žižkova tak byl na několik týdnů značně ztížen. Dle (z více zdrojů nepotvrzených) informací Městem na kole ke zdržení došlo pravděpodobně kvůli vyjednávání některých detailů finálního dopravního řešení celé oblasti.

Radní Bureš uvádí, že se již k dané záležitosti nechce více vracet, považuje ji především za důsledek předvolebního boje před pražskými komunálními volbami. Dle jeho sdělení na změnách úspěšně spolupracoval s týmem pražského náměstka pro dopravu Scheinherra a spolupráce se Scheinherrovým týmem z jeho pohledu velmi přínosně ovlivnila výslednou podobu celého řešení.

Vyzdvihuje, že se díky novému kruhovému objezdu podařilo zlegalizovat průjezd cyklistů mezi Hybernskou a ulicí Na Příkopě bez nutnosti závleku před Obecní dům a dále zdůrazňuje, že před Českou národní bankou si Praha 1 dovolila zrušit díky nedalekým kapacitním podzemním garážím vícero parkovacích míst. Pro Městem na kole dále zmiňuje, že se zasadil, aby bylo na kruhovém objezdu co nejméně baliset a že v křižovatce byly rozsáhlé bílé dopravní stíny i dříve, část mediálního ohlasu tak přičítá především výraznosti nového značení díky čerstvé bílé barvě.

Spolupráce se podle něj zadrhla teprve ve finální fázi celého řešení, kdy i došlo k negativním reakcím veřejnosti na estetiku vzniklého kruhového objezdu.

Redakce Městem na kole požádala o reakci i náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě), do data vydání článku ale odpověď neobdržela. V případě jejího dodatečného obdržení bude doplněna.

I po zprovoznění pozor

Hybernská je tedy od předminulého týdne již obousměrně průjezdná. A to jak na kole, tak pro motorovou dopravu. Při jízdě do centra je ale třeba být stále velmi obezřetný. Řada řidičů jezdí po paměti, aniž by zaznamenali nový dopravní režim, mohou tedy jet po zvyku v protisměru. Je pravděpodobné, že se situace časem stabilizuje.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

MaT 27. 6. 2022, 12:05

Ano, konečně. Také jsem kvůli tomu na Prahu 1 psal a prudil je, že se měli lépe zkoordinovat, ale házeli to samozřejmě na magistrát, oni se prý tak moc snažili...

Každopádně dnes jsem tam jel a všiml jsem si v tom pruhu od Bulhara k Havlíčkově dočasného žlutého značení v podobě šipek směřujících právě směrem do centra. Byly nalepené asi tak v polovině jízhního pruhu. Nalepili to tam teď někdy aby ty řidiče, co by si ještě mysleli, že to je dvoupruh směrem k Bulharovi to nějak praštilo do očí, že jedou asi blbě?

Martin Šnobr 27. 6. 2022, 12:26

MaT – ty žluté šipky jsou tam skutečně kvůli tomu, aby řidiči jasně viděli, že už to není jednosměrka. Praha 1 to vydala jako dočasné opatření krátce po zobousměrnění.

Neo Moucha 27. 6. 2022, 12:53

Kolik že to napočítal Janek Rubeš nových dopravních značek u Prašné brány? 17? :P

Michael 27. 6. 2022, 13:31

Těšme se, až tihle samozvaní dopravní experti jako radní Bureš začnou řádit po celé Praze 💀

Ondra 27. 6. 2022, 15:21

Jediná pozitivní věc co z toho vzešla je ta pěší zóna

MaT 27. 6. 2022, 20:13

A když už se tam v tom tedy hrabali, nešlo nějak udělat, aby se když jedu od Bulhara a chci zahnout kolem Masny do Havlíčkovy, abych mohl legálně jet vpravo když nic nejede, i když je červená? V Paříži je to možné skoro na každé křižovatce, mají tam obvykle k semaforům přidělanou takovou plechovou cedulku s šipkou doprava... Pravidlo je pokud vím takové, že cyklista se má rozhlédnout a pokud v kolizním směru nic nejede, tak jet může... Zrovna na tomhle místě by to strašně pomohlo a moje cesty tam by byly mnohem plynulejší...

Pokud to neumožňuje naše legislativa, na koho začít tlačit, aby se ta legislativa změnila? Na poslance? Může se v tomhle nějak angažovat i Auto-mat?

No a nebo tam dát doplňkovou zelenou vpravo, pokud se na ten semafor stejně šahalo - a ještě to trvalo tak dlouho...

Martin Šnobr 27. 6. 2022, 21:10

@MaT pokud se nemýlím, podobný návrh měl původně být součástí „cyklonovely", která přinesla povinný boční odstup 1,5 metru. I spolu s dalšími změnami jako nepřímé levé odbočení (známe z Německa/Rakouska), lepšími cyklo-semafory atd. Překládal to Jan Čižinský, jenže se tyto nápady nakonec z novely (stejně jako mnoho dalších) z mnou neznámých důvodů vyškrtly.

https://mestemnakole.cz/2021/02/poslanecka-snemovna-dalsi-navrhy-u-cyklisticke-novely/

Tik 28. 6. 2022, 06:07
2
5

@Michael 27. 6. 2022, 13:31
"... až tihle samozvaní dopravní experti..." lol, automat/mestemnakole v kostce

MartinM 28. 6. 2022, 09:12

Vypadá to divně a Hybernská i prostor před Praš. bránou působí nepřívětivě. Zajímalo by mě naplnění toho cíle: jak moc se opravdu provoz zklidnil. To je asi pro vyhodnocení zásadní. Jinak pro průjezd je to celkem funkční. Cyklopruh byl příjemnější, ale ve směru do centra skoro nic nejezdí, tak je to OK. Ve směru z centra bývá zácpa a mezi 2 pruhy se dalo nějak protlačit, teď to bude asi těžší. Prostor navíc před Masaryčkou se hodí, ale chybí spíš mezi kolejemi a nádražím na druhé straně.

MaT 28. 6. 2022, 14:55
2
1

Tik: No tak konkrétně pan Richard Bureš se dle dohledatelných údajů vydává za odborníka na dopravu, ale co ho do této pozice odborníka vlastně dostalo jsem nějak nenašel. Snad jen že jako radní má mít na starosti dopravu... Ale nenašel jsem, že by třeba vystudoval nějakou dopravní fakultu, urbanismus či něco podobného. Vlastně jsem ani nenašel, jestli vůbec má nějaký vysokoškolský titul.

Takže možná je to "rozhodnutím strany (ODS) dopravní expert", nebo opravdu samozvaný expert. Nebo k tomu máte nějaké další informace?

Neo Moucha 29. 6. 2022, 16:44

@MartinM: Dnes jsem ráno jel směrem z centra, skrz Prašnou bránu, na kruháči na nám. Rep., bylo zhruba 8:40, Hybernská myslím stála, nebo to byla pomalu jedoucí kolona, po o. jsem jel zpět, asi v 13:40, z nám. Rep. na Příkopy, z obou příjezdových směrů (Příkopy, Prašná brána) stojící kolona skrz kruháč, všichni na sebe troubili. Tak nevím, jestli se to tu zlepšilo...

Zdenek X 1. 7. 2022, 09:05
3
1

@Michael, MaT: vyjadreni o samozvanych expertech povazuji za typickou ukazku "nevidet si do huby". Budeme-li to posuzovat oficialne dosazenym vzdelanim (jak cini MaT), potom se to tady i napr. v Auto*matu samozvanymi experty jenom hemzi. Ja nerikam, ze experty nejsou, ale stejne jako p.Bures (ktereho neznam a nemam potrebu o nem neco hledat) mohli znalosti ziskat jinak nez ve skole. Zasadni rozdil mezi p.Buresem a ostatnimi je, ze p.Bures sel do volebniho boje, dostal ve volbach dost hlasu na to, aby se stal radnim a mohl prosazovat svoje cile. Zatimco tady jsem necetl ani jeden clanek od nekoho, kdo dostal ve volbach nejakou podporu. Na co potom nejaka "expertise" je?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat