Na konci minulého roku se na Černém Mostě v Praze otevřelo největší P+R parkoviště v zemi. Jeho součástí je i kolárna pro 76 bicyklů. Uschování kola ale provázel složitý proces, který mnohé uživatele zřejmě odrazoval. Po článku Městem na kole magistrát upravil podmínky a zaparkování kola už probíhá jinak.
Zatímco při zprovoznění byl provoz kolárny spojen se zvýšeným zabezpečením, které zahrnovalo zvonění na vrátnici, půjčení místního zámku i placení zálohy v drobných, nyní provozovatel od veškerého zabezpečení upustil.
Dle provozního řádu i reportu uživatelů z místa nyní za uschovaná kola nikdo neručí a kromě toho je kolárna volně přístupná veřejnosti. V podmínkách je například napsáno, že prostor střeží kamerový systém, ale že neslouží k hlídání kol, pouze k dohledu nad prostorem.
Přístup do kolárny byl dříve přístupný pouze při zazvonění na vrátnici, nyní je volně odemčen pro všechny. Stačí vzít za kliku a dovnitř se může dostat i ten, kdo tam kolo neparkuje. Jan Šebek, pravidelný uživatel kolárny, k tomu redakci Městem na kole sdělil: „Provozovatel za nic neručí, kamery neslouží k hlídání a dle slov obsluhy je to jako kdybyste si nechal kolo venku na ulici. To je trochu smutné, u takhle drahého projektu a ve srovnání s podmínkami pro auta.“
Zatímco dříve byla kolárna zabezpečena tak, že se byl proces uschování kola daleko obtížnější než parkování auta a proces nebyl nikterak automatizovaný, dnes je tomu přesně naopak. Auta jsou zabezpečena klasickým automatizovaným systémem závor, zatímco ke kolům je volný přístup z ulice a jsou chráněna jen zámkem majitele.
Ve svém důsledku jsou tak nová pravidla úschovy srovnatelná s uzamykáním v běžných cyklostojanech. To nemusí být nutně špatně, zároveň ale obdobné systémy chráněného parkování mohou nabízet i vyšší úroveň zabezpečení. To bývá výhodné obzvláště při dlouhodobém odstavení kol, které lze na podobných parkovištích očekávat spíše. Uvádí se, že na čím delší dobu člověk své kolo opouští, tím lépe ho má při parkování zabezpečit.
Ve světě i v Česku lze najít řadu systémů, které umožňují uživatelům různou míru zabezpečení kol. Těmi nejjednoduššími možnostmi bývají zcela volně přístupná parkoviště nebo právě systémy s vrátným hlídajícím/zamykajícím kola. Zároveň se ale vyskytují i pokročilejší technologie.
Kromě v Česku dobře známých cykloboxů a cyklověží jsou to i automatizované kolárny, které dovnitř pouští jen registrované uživatele (například předem registrované uživatele s předplacenou kartou, či šířeji kohokoliv při vstupu identifikovaného čipovou kartou – například kartou platební). Dovnitř se tak dostávají jen kartou identifikovaní lidé, čímž se částečně snižuje pravděpodobnost namátkové krádeže. Zajímavým zlepšovákem může být i nabídka vlastních čipových stojanů, které umožňují parkování bez vlastního zámku po identifikaci kartou.
Ostatně, s takovým systémem má přijít magistrátní projekt KOLárna. Ten byl inspirován praxí v zahraničí a prostor na kola by se odemykal po přiložení karty Lítačky / jiné karty s RFID čipem. Původně měly první KOLárny v Praze pilotně vzniknout letos na jaře, projekt se ale dle našich informací zadrhl. Je s otazníkem, proč město zvažovanou technologii KOLárny nevyužilo pro novou kolárnu v rámci budovaného B+R Černý Most.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
MaT 4. 6. 2022, 22:43
1
Tak když jsme u toho Černého Mostu... U nedalekého obchodního centra už delší dobu bylo parkování pro kola - několik stojanů pod jakýmsi altánem. Myslím, že už to i někde někdo kritizoval, že je to zbytečně stranou od vchodu do centra (takže daleko), že je to tam dost opuštěné a tím pádem i větší riziko krádeže... No a zrovna včera jsem jel kolem a co to nevidím, místo stojanů tam bylo asi 8 (nebo možná ještě víc) uzavíratelných cykloboxů. Něco podobného, co je myslím u obchodního centra na Chodově...
Jakub Ditrich 5. 6. 2022, 07:17
4
Proč se nevyužil systém kolárny? Protože žádný takový systém nikdy neexistoval. To co je vyfocené je pouze ideový návrh konstrukce boudy. Hotové řešení od Ecoprogress bylo dojednáno na metru Opatov a metru Hůrka, kde mělo od loňského jara být pilotně nainstalováno, včetně toho, že dodavatel ty způsobí přístup na Lítačku. Kvůli ignoraci TSK se to ale nezrealizovalo a pozemky už nejsou k dispozici.
Michael 7. 6. 2022, 15:33
1
😉😉😉
§ 2945 OZ: Je-li s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a byla-li věc odložena na místě k tomu určeném nebo na místě, kam se takové věci obvykle ukládají, nahradí provozovatel poškození, ztrátu nebo zničení věci tomu, kdo ji odložil, popřípadě vlastníku věci. Stejně nahradí škodu provozovatel hlídaných garáží nebo zařízení podobného druhu, jedná-li se o dopravní prostředky v nich umístěné a o jejich příslušenství.
+ § 2896 OZ: Oznámí-li někdo, že svoji povinnost k náhradě újmy vůči jiným osobám vylučuje nebo omezuje, nepřihlíží se k tomu. Učiní-li to však ještě před vznikem újmy, může být takové oznámení posouzeno jako varování před nebezpečím.