Lime přivezl do Prahy tisíc elektrokol

Publikováno: 17. června. 2022, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 17. června. 2022, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.

Americká firma Lime výrazně navýšila počet svých elektrokol v české metropoli. Lidé tak mají v širším centru možnost výpůjčky kola, které téměř bez námahy zdolá pražské kopce.

Lime působí v Praze od podzimu 2018, kdy sem přivezl své elektrokoloběžky. V roce 2020 do Prahy provozovatel poprvé přivezl několik desítek elektrokol. Letos firma zaznamenala větší zájem o elektrokola a tak jejich počet navýšila na 900 až 1100. Jejich počet se tak vyrovná počtu bicyklů, které zde v provozují Rekola nebo Nextbike.

Bicykl s předním košíkem váží 32 kilogramů a je poháněn 250 wattovým motorem napojeným na přední kolo. Existuje také možnost uzamknutí k pevnému předmětu, tedy stojanu – jako to šlo dříve u Rekol. Bez předplatného se platí 25 korun za začátek jízdy a dále 4 koruny na minutu.

Služba pro turisty?

Služby Lime narozdíl od místních firem Rekola a Nextbike využívají masově i turisté, uživatele má ale i mezi místními. „Podíl Pražanů a zahraničních uživatelů je přímo úměrný i počtu turistů v Praze a tím, že je Lime světovou jedničkou v oblasti sdílené mikromobility, naši uživatelé nás znají z více jak 300 měst po celém světě. Praha je mezi top 7 nejvíce navštěvovanými městy v Evropě a poměr je přibližně 50 – 50,“ doplnil manažer firmy Lime Václav Petr.

Nový typ koloběžek

Společnost kromě navýšení počtu elektrokol letos do Prahy přivezla také svůj nejnovější elektrokoloběžky – Gen 4.0: „Na tomto modelu je mnoho vylepšení oproti předchozím modelům, ale mezi ty největší určitě patří výměnná baterie, nafukovací kolečka pro pohodlnější jízdu na kostkách, koloběžka je níže položena a má dvojítý stojánek a tudíž více stabilní. V současné době jich v ulicích najdete pouze pár, ale během tohoto roku vyměníme celý koloběžkový park.“

V Praze tak v oblasti bikesharingu aktuálně působí Lime, Rekola a Nextbike. V minulosti zde fungovaly také elektrokola Bolt, Freebike a manuální kola Velonet nebo Ofo.

V součtu Pražanům aktuálně slouží více než 3000 jízdních kol. Zónami s možností půjčení je zatím pokryto především širší centrum. Okrajové části jako 80-tisícové Jižní Město, Kamýk či mnohá sídliště Prahy 8 na mapě provozovatelů stále chybí.

Zkusili už jste Lime elektrokolo?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tomáš 17. 6. 2022, 19:13

Víte někdo jestli Lime pořád jen pálí peníze investorů nebo si na sebe dokáže vydělat?

Marcus 18. 6. 2022, 07:30

Vzdyt je to nesmysl. Znam par lidi co se prilezitostne svezou nekde, ale z principu to neni duveryhodny, protoze nelze ocekavat, ze v miste bude dostupne kolo. To je obecny problem vsech techto pujcoven na kola i auta. Poctive jsem vyzkousel vsechno tohle, jak kola, tak auta vsech firem a finale je, ze uz treti den jsem jel zase metrem.
Ale zase by ti prilezitostni jezdci a par houzevnatych pravidelnych mohli tlacit na zlepsovani infrastruktury ? Pak by to prospesny bylo.

MartinM 19. 6. 2022, 13:33

Tomas: myslím, že jsou stále ve ztrátě, ale mají strategické investory, kteří hledají slibné firmy schopné prorazit se zcela novým modelem. Běžný model v tech průmyslu. Cena akcií nezávisí na zisku, ale na tržním podílu. Jejich cílem je tedy pokrýt jedním modelem co největší část světa a získat vedoucí pozici a hodně uživatelů. Podobně jako Facebook, Google nebo Amazon mnoho let prodělávali a netušili z čeho budou mít nakonec zisk.

Marcus: Používám každý den na cestu do.z práce. Rekolo nebo Nextbike vždy někde nějaký najdu. Jen občas musím prostě pěšky. Ten model vyžaduje dosažení kiritckého množství uživatelů v oblasti. Do té doby je to jen takové sondování.

Vitek 20. 6. 2022, 15:25

@Marcus Hodně záleží, kde bydlíte. Jezdím na Rekole každý den do práce a z práce, úplně v pohodě. Někdy ho nemám hned u domu, ale tak do 5 minut pěšky se vždycky najde.

Marcus 20. 6. 2022, 22:22

Asi mate oba pravdu, pohledem na mapu to vypada, ze jsou lokality, kde je toho vic a ted bydlim na P7, tak si stezovat nemuzu, ale uz to taky nevyuziju, jako na P10 a P11, kde bych je velice ocenil. Tady si uz vsude dojdu a sjedu tramvaji.

Tomáš 21. 6. 2022, 10:42

Martinm: Což ale taky může být součástí bubliny. Uber a spol. jedou na tom, že jednou budou samořiditelná auta (a na vykořisťování svých zaměstanců), jinak ten jejich business model zas tak moc smysl nedává.

Facebook a Google byli v černých číslech po pár letech, mimochodem, Aamzon po sedmi. Ale teď čtu, že Lime už prý taky (když se tam něco nezapočítá, ehm).

Nicméně ty valuace jsou dost založené na tom ,že se podaří dosáhnout něčeho, jako monopolu, což mi zrovna u takhle lokální záležitosti přijde dost nepravděpodobné. Zrovna u nás vidím jejich kola používaná s přehledem nejméně - přijde mi, že tu jen pálí peníze a moc si nemyslím, že turisti je tu dokážou udržet v černých číslech.

Češtinář 17. 8. 2022, 18:55

nejvíce navštěvovanými = nejnavštěvovanějšími
více stabilní = stabilnější

Martin Šnobr 17. 8. 2022, 22:18

Češtináři, děkujeme za korekce. V těchto dvou případech nejde o náš text, ale o citaci manažera Lime, takže do toho zásahy dělat nemůžeme.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy
Praha,

Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy

15. června. 2024, 2min. čtení4