Smlouva s firmami, které doposud zajišťovaly pilotní provoz, byla uzavřena na čtyři roky. Magistrát za každou 15 minutovou jízdu na Rekole zaplatí necelých 10 Kč a na kole Nextbike 12 Kč. Rozpočet na tuto doplňkovou dopravu pro Pražany je 48 milionů. Pražané tak mají na příští čtyři roky k dispozici přes 4 miliony jízd zdarma.
Podmínkou magistrátu bylo, aby provozovatelé svá kola rozšířili k 90 procentům stanic metra. Chce tak více lidem zpřístupnit možnost dopravy „na poslední míli“ – tedy od stanic MHD k dveřím domu. Například Nextbike má v současnosti stanice svých kol u 42 stanic metra, musí tak nově pokrýt dalších 9. Rekola jich musí nově pokrýt celkem 14.
To pro dopravu na poslední míli ale nemusí být výhra. Provozovatelé totiž prý nemají dostatek kol, aby stanicemi pokryli i jejich okolí: „Standardně při rozšíření operační zóny počítáme s počtem kol na metr čtvereční stávající zóny tak, aby byla kola dostatečně koncentrovaná v aktuální zóně. Tedy větší rozšíření i v okolí samotných stanic bude následovat po dodávce nových kol,“ popsal Jan Střecha z firmy Rekola.
Testovací provoz, který přes zimu probíhal od loňského října, byl úspěšný. V období mezi říjnem až 19. únorem jízdy na Lítačku využilo 11 680 lidí, celkový počet výpůjček byl 164 068. K červnu je číslo uživatelů, kteří si Lítačku propojili s aplikací Rekola či Nextbike, už 18,5 tisíc.
Po vzoru Prahy spustilo 2x denně 30 minutové jízdy zdarma také Brno. Systémy sdílených kol v Česku letos fungují už ve více než 25 městech. Nejnověji v Jihlavě, Dvoře Králové nad Labem, Kuřimi nebo Vrchlabí. Po celé republice mají lidé k dispozici více než 4000 kol Nextbike, 2000 růžových Rekol a další stovky elektrokol Lime nebo Bolt.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 11. 6. 2022, 21:35
7
Tak to je fajn, jsem za oba poskytovatele rád (i když používám raději rekola - jejich kola jsou lehčí). Co se elektrokol týče, čekal jsem že se přihlásí Lime, přijde mi že jejich počet se v ulicích zvětšuje. Ale nevadí, tak snad příště.
Tomáš 11. 6. 2022, 21:55
8
Já to mám taky rád. Zejména když jedu na vlak a vracím se až druhý den, nemusím řešit, co s kolem. Když mám Lítačku, nestálo by mi za to platit 24 za jízdu, ale když to mám v ceně Lítačky rád pojedu na Rekole. A hned je v MHD víc místa pro ostatní.
Tik 12. 6. 2022, 00:00
4
8
Pokryti stanic... Lol. Staci se podivat do mapky s volnymi koly a vecer je vsechno stazene v centru nebo podel Vltavy a Pankrac/Budejovicka je sporadicky sem tam neco.
Adekvatne druha strana - Kulatak az Petriny kolem metra - kde nic, tu nic - at se drzim mist, kde s tim mam osobni zkusenot. Che, zkuste si kolem Ladronky pujcit kolo na cestu do centra. Kdyz mate mooc kliku, tak se jedno najde.
Takze cileni na cizince v centru a jinak "pokRyVAMEe POsleDNI Km" za tucnou dotaci... Jasny.
MaT 12. 6. 2022, 01:10
4
Docela by mě zajímalo, jaké podmínky má třeba Nextbike dohodnuté s vedením Vídně. Jsem právě ve Vídni a tady stojí 30 minut 0,6 €, takže asi 15 Kč. U nás když pominu těch 15 minut dvakrát denně na Lítačku, tak každých započatých 30 minut stojí 30 Kč, tedy je to dvakrát dražší. Ta kola jsou víceméně stejná (má to 7 rychlostí, jen je to asi jinak natřené). To mají Rakušané o tolik menší platy, že to musí být tady dvakrát levnější? Pro zajímavost jednorázový lístek na metro (resp. i jinou MHD) je za 2,4 €.
Martin Šnobr 12. 6. 2022, 09:28
6
@MaT – ta nízká cena bude dána tím, že to tam taky podporuje město. Akorát nedávají jízdy zdarma, pouze zlevnili běžné tarify. V Praze tarify na 30/60 minut zůstaly při starém, protože město dotuje pouze jízdu na prvních 15 minut. https://mestemnakole.cz/2021/10/vidensky-dopravni-podnik-bude-mit-flotilu-sdilenych-kol-ve-svych-barvach/
Ujezdak 12. 6. 2022, 09:35
1
Lehce mimo téma ale zajímavý dopad levných jízdenek v Německu a pravděpodobně benefit pro firmy ve sdílené přepravě https://zdopravy.cz/dopady-jizdenky-za-9-eur-na-mesic-dopravce-zakazal-prepravu-kol-aby-se-lide-vesli-do-vlaku-116325/
Mus 12. 6. 2022, 12:20
3
@Tik Pokrytí u Petřin. Kola jenom u Vltavy.
Měl jsem teď možnost jezdit tejden na Petřiny, NextBikem, protože Rekola tam nejsou. A je to tak. 2x jsem si vyvezl kolo nahoru (od Vltavy k mé stanici 170 m převýšení). A další den už tam nebylo. Jednou bylo jedno u Ladronky a Na Bateriích jich jednou bylo hodně (možná je tam dovezli). Ještě jsem sporadicky viděl na mapce občas na Veleslavíně. Ale stanice kolem mě prázdné.
Tohle by změnily leda elektrokola, nebo edukace lidí kudy jet nahoru bez provozu. Z kopce je to mnohem rychlejší než MHD samozřejmě, ale do kopce už tak moc ne (170 m převýšení :D, proti tomu je Letná prd). Tak možná se na to lidi vykašlou. Jedině ten bonus 10 korun nebo kolik, jako maj Rekola za dovezení do kopce, ale to nevim, jestli by se NextBiku vyplatilo, když pak za další jízdu dostane jenom 12, ale mozna jo. 0 Kč versus 24-10=14 Kč, ale zas 14 Kč za opoužívání dvěma jízdama.
Jan H 12. 6. 2022, 14:11
2
újezďák - myslím zcela logický krok, cityelefanty na Brod jsou ve špičce tak plné, že to s kolem soudný člověk ani nezkouší, navíc od Klánovic zpoplatněné.
jkjk 12. 6. 2022, 15:29
6
Podle smlouvy to pokrytí stanic metra znamená bohužel jenom "umožnění zahájit a skončit jízdu v těchto oblastech" (+"Poskytovatelé nejsou
povinni zajistit dostupnost jízdních kol v těchto oblastech"). Tedy kolo si tam půjčíte (pokud tam náhodou bude), ale nebudete s ním moct nikam dojet (leda na jinou stanici metra). Lepší než nic, ale žádná sláva.
Brahma 13. 6. 2022, 09:09
5
Jezdím příležitostně na Rekolech od podzimu. Bohužel třístupňová převodovka je pro pražské kopce slabá. Když občas jedu od Dvorců (Žluté lázně) na Budějovickou, tak to chce šlapat docela silou a lehčí převod by se hodil. Také z toho plyne ta nechuť, vozit kolo od Vltavy vzhůru. Druhý problém Rekol je zadní brzda torpédo. Už na to nejsme zvyklí. Já si před obtížnějším prvkem podvědomně rovnám šlapky do roviny a ono mi to zabrzdí. Už jsem si kvůli tomu jednou nabil.
Nextbike má snad vícestupňovou převodovku a brzdy ovládané rukama. Musím ho vyzkoušet.
Ondra 13. 6. 2022, 09:35
4
@Brahma - jj vše co píšete má. Jediná nevýhoda je, že to kolo je fakt o dost těžší než rekola.
Tomas 13. 6. 2022, 09:50
2
Já bych to i využil ale zrovna u nás to je naprosto nepoužitelné. Chtěl bych jezdit z Novovysočanské na Krejcárek nebo Ohradu, takže dle mého celkem ideální trasa. Jenže tam je jenom jedno parkovací místo, kde kolo na Novovysočanské můžu nechat. Navíc to místo je dost nešikovné u nových domů a člověk musí objet asi 500m aby ta to kolo mohl dát protože tam jsou schody. Ale hlavně ty kola tam prostě nejsou. V centru kolo nepotřebuji, ale na okraji bych ho rád využil ale bohužel tam ty kola moc nejsou a není je kde nechat.
jkjk 13. 6. 2022, 10:13
1
Brahma: Je to o zvyku, každému vyhovuje něco jiného.
Nextbiky mají sedmistupňovou převodovku a subjektivně i lepší odpružení. Ale zase jsou těžší, přes schody se moc vynést nedají. A stanicový systém taky každému nevyhovuje.
Já na nejlehčí rekolí převod vyjedu relativně cokoliv snad kromě "letenského stoupáku" od Čechova mostu . Na torpédo jsem si zvyknul, "normální" brzdy na nextbike mi teď připadají slabé a pomalé ;-)
Pavloš 13. 6. 2022, 17:10
2
1
Brahma: Přesně jak píše "jkjk": Je to fakt o zvyku.
Mi naopak torpedo naprosto vyhovuje, je to brzdná jistota. U nextbike mám vždy pocit, že trvá celou věčnost, než brzy fakt pořádně zaberou. Odpružení u netxbike je asi lepší, i více stupňů převodu mají, ovšem šlapat s netxbike do kompce kvůli váze kola je dle mě náročnější než u třístupňové u Rekol. Za mě tedy Rekola mají +. Nicméně je za mě fakt škoda, že Praha 4 a vůbec jih Prahy nemá příliš využití vlastně ani u jednoho provozovatele... :-(
Martin M 16. 6. 2022, 14:45
2
A co ten Freebike? Proc se neprihlasil na el-kola? Ja si na torpedo rekol zvyknul - jezdim denne a ted mi jinde chybi. NB brzdy jsou fakt slaby na tu vahu. Po centru ma taky NB malo stanic, naopak pokryva vetsi uzemi. Oba mi chybi na periferiích Prahy, kde by se daly dobre pouzit misto Busu na dojizdeni k metru, ale snad se to zlepsi, pokud bude casem pouzivat vic lidi. Z tech. hlediska chybi integrace do aplikace Litacka, aby se rozsiril okruh i na nahodne prilezitostne uzivatele.
Kuba 16. 6. 2022, 16:11
2
Martin M: asi to pro ně není finančně zajímavý. Praha tam měla nějaký cenový strop, který je pro ni přijatelnej. Ostatně i Nextbike, kterej se s klasikou úspěšně přihlásil a byl i v tom pilotním provozu, e-kola umí. Ale za aktuálních podmínek (možnosti sehnání dostatečnýho počtu, zajištění nabíjení, servisu, atd.) to zatím očividně taky nevyhodnotil jako dostatečně lákavý na to, aby nabídku podal.
jkjk 16. 6. 2022, 18:54
1
Strop byl 12,4 Kč za 15 min. normálního kola nebo 5 min. elektrokola. Žádné požadavky na minimální počet kol tam nebyly.
Kuba 16. 6. 2022, 21:46
1
jkjk: minimální počet nebyl v požadavcích města, což neznamená, že ty firmy nemaj nějakej odhadovanej minimální počet, se kterým by se to vyplatilo spustit.
Pavloš 17. 6. 2022, 11:22
1
Prosím, nevíte náhodou někdo, od kdy mají Rekola a Netxbike plnit tu smlouvu ohledně pokrytí těch metro stanic?
Páč pokrytí linky "C" je od Budějovické dál naprosto tragické a sdílená kola v oblasti naprosto nepoužitelná.. :-( Tak už se těším, že se to snad díky této smlouvě trošku zlepší.
jkjk 17. 6. 2022, 14:38
2
Pavloš: Smlouva má být uzavřena do 31.8.2022. Ale jinak viz výše, ohledně stanic metra žádné zázraky nečekejte - stačí jedna malá zóna jen u stanice metra a povinnost je splněna.
Pavloš 17. 6. 2022, 15:53
jkjk: No lepší alespoň nějaká malá zóna, než vůbec žádná..., což je momentálně případ úseku na C lince od Kačerova až po Háje... :-(
Samozřejmě, že by bylo lepší, když by to bylo i v okolí stanic, ale co naděláme.. :(
Jan Táborský 20. 7. 2022, 13:52
Dnes jsem vyzkoušel Next z Baterií do Kauflandu na Vypich a zpět. Super jízda. Klidně bych to používal místo socky nebo vlastního kola denně. Problém je, že to nemohu zanechat před domem nebo i poblíž. E kola Bolt je cenově zlodějka, kostitřas.