Brno od 11. dubna 2022 dává lidem sdílená kola zdarma. Pilotní projekt umožňuje výpujčku kol od firem Nextbike nebo Rekola dvakrát denně až na 30 minut zdarma.
Brněnský magistrát se tak inspiroval řadou českých měst, kde tento režim funguje již delší dobu. Praha od loňského podzimu v rámci předplatného MHD poskytuje na růžových či modrých kolech 4x denně 15 minut zdarma. Jízdy zdarma v rámci zkvalitnění dopravy po městě a motivaci k šetrnému způsobu přesunu poskytuje také Ostrava, Opava, Mladá Boleslav, Kladno nebo Pardubice. Na letošní rok tento krok dále plánuje například Hradec Králové.
Na území druhého největšího českého města v současnosti nalezneme kolem 550 sdílených kol. 400 jich zde provozuje firma Nextbike, 150 firma Rekola – ta jejich počet v blízké době bude navyšovat. Od loňského roku zde fungují také zelená elektrokola Bolt, která do magistrátního programu „2x denně 30 minut zdarma“ ale zapojena nejsou.
Devět výhod systémů sdílených kol uvádí Brno na stránkách BrnoInMotion:
Dvě třicetiminutové jízdy by měly uživatelům sdílených kol v aplikaci Rekola nebo Nextbike v Brně automaticky naskočit. Není třeba si tak tuto možnost manuálně zadávat, jako například u Lítačky v Praze.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
MaT 10. 4. 2022, 12:26
1
No v Praze sice máme 4x denně na 15 minut, ale je fakt, že těch 15 minut může být v některých relacích málo. V minulosti jsem si bikesharing vyzkoušel v Paříži a ve Vídni. Tam byla cenová politika tehdy docela fajn i pro turisty - za den se zaplatilo 1,5 € a pak měl člověk ten den neomezeně jízd do 30 minut za které už neplatil.
Zrovna tenhle týden jsem si poprvé v Praze vyzkoušel Nextbike - vlastní kolo jsem měl v servisu, tak jsem do práce šel zase po čase párkrát pěšky a abych si to trochu zpestřil (a zkrátil), tak jsem se párkrát i popovezl. Třeba z Vinohrad dolů k Vltavě to bylo tak akorát do těch 15 minut. Jedno jsem jel i z Motola na Anděl, podařilo se mi to za 14 minut a 40 sekund, ale bylo to jen tak tak. A mezi Motolem a Andělem žádnou další stanici nemají...
Neví někdo přesněji jak je to s tím vracením mimo stanice? Na webu mají psáno, že za to může být poplatek "až 500 Kč". To už nevypadá moc jako poplatek, ale spíš jako pokuta. Při vzdálenosti od nejbližší stanice větší než 3 km prý až 1000 Kč... Kolik to ale tedy bývá? Počítají to třeba nějak úměrně k té vzdálenosti? Zrovna jedna z těch jízd byla na přiblížení se k servisu, kde jsem si byl vyzvednout to svoje kolo a nejbližší stanice byly docela daleko... V centru je těch míst docela dost, ale mimo centrum to stojí za prd...
Já chápu, že asi to byl požadavek některých centrálních městských částí, aby se kola neválela kdekoliv po chodnících (jako dřív koloběžky), ale ta třeba v širším centru by to asi takový problém zase nebyl a použitelnost takové služby by pak byla mnohem vyšší.
Já ta kola asi budu využívat občas i s tím svým kolem - třeba na přiblížení se na nějaký nákup a podobně. Je to fajn pocit dojet na nákup na kole a nemuset mít o to kolo během nákupu starost. A když náhodou kolo během nákupu fakt zmizí, tak člověk to nemusí řešit s policií a hned kupovat nové kolo... :-)
Zdenek X 12. 4. 2022, 17:26
3
Uplne stejny socialismus jako napr. "parkovaci socialismus". Spolecnost se posunula a chce to platit z dani (jako doposud plati MHD, stavbu silnic, ...), tak to proste je. Snad jenom jeden povzdech: ve vedlejsim clanku se resi bezpecnost na silnicich (dira na penize a cas uredniku jmenem "Dam respekt") a pritom tyto pujcovny kol generuji jezdce bez prileb, bez viditelneho odevu. Ja bych bez techto dvou jednoduchych opatreni po Praze nevyjel (na Sumave jezdim jinak) a z pozice ridice (po Praze zcela vyjimecne) to vnimam negativne. No nic, beru si svuj svitivy buzno-oblecek a vyrazim z prace domu na svem kole ... .
Zdenek X 12. 4. 2022, 17:30
1
Pardon, odeslano pod spatny clanek ...
Zdenek X 12. 4. 2022, 17:32
... tak nevim, ted vidim muj komentar na spravnem miste. Asi starnu.