Měsíc spojení Lítačky a bikesharingu přineslo 33 tisíc jízd

Publikováno: 16. listopadu. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 16. listopadu. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr

Za první měsíc pilotní spolupráce Pražské integrované dopravy a poskytovatelů sdílených kol využilo možnost půjčit si kolo zdarma až čtyřikrát denně na 15 minut již přes 5600 lidí. Celkem proběhlo již 33 tisíc výpůjček, Lítačku si s aplikací bikesharingu Rekola či Nextbike propojilo 11 tisíc lidí.

Pilotní provoz zapojení sdílených kol do systému Lítačky funguje od 11. října 2021. Každý den tak na Lítačku proběhlo v průměru více než tisíc výpůjček.

Nejvíc výpůjček u stanic MHD

Nejoblíbenějšími lokalitami pro půjčení kola jsou uzlové body MHD v Holešovicích, Karlíně a v okolí Vltavy. Jmenovitě jsou nejčastějšími body půjčení a vrácení kola stanice metra a tramvají Vltavská, Nádraží Holešovice, Výstaviště, Strossmayerovo náměstí, Hlavní nádraží, Masarykovo nádraží a také okolí vysokoškolských areálů v Dejvicích nebo Holešovicích.

„Ukazuje se tak, že pilotní projekt plní svůj hlavní účel, tedy pomoci uživatelům MHD přiblížit se do svého cíle pomocí kola od stanice metra, vlaku nebo zastávky tramvaje. Chladnější počasí Pražany nebrzdí. Výpůjčky na Lítačku nejčastěji trvají mezi 3 a 8 minutami, to ve spojení s lehkými podzimními rukavicemi znamená, že jezdci na kole při jízdě neprochladnou. Že Pražané se zimy nebojí, dokazuje i denní rekord v počtu půjčených kol z úterý 9. listopadu, kdy bylo zaregistrováno přes 1600 výpůjček čistě na Lítačku,“ doplnil ROPID.

Testování během podzimních měsíců

Podle dat z pražských sčítačů s nastupující zimou tradičně část lidí na kole z cyklostezek ubyla. Dá se to přičítat i teplotě, jejíž průměr byl v září 19 stupňů a v říjnu už jen 9 stupňů. Například cyklotrasa A2 na Rohanském nábřeží zaznamenala mezi zářím až říjnem pokles 36 %. Dle sčítače tudy za září projelo téměř 45 tisíc lidí, v říjnu to bylo kolem 29 tisíc lidí. Na druhou stranu, počty cyklistů a cyklistek rostou. Na výše jmenovaném sčítači meziročně za tyto měsíce přibylo přes 1500 průjezdů.

Pokud se provoz osvědčí, systém se rozšíří

Rekola či Nextbike půjčují svá kola především v širším centru města. Velká část okrajů Prahy včetně sídlišť je sítí sdílených kol stále nedotčena. Pokud se propojení Lítačky a bikesharingu osvědčí, mohl by se zvýšit počet kol a zároveň by mohlo dojít k expanzi na okraje metropole. O zapojení do systému projevily zájem další městské části, například Praha-Uhříněves.

Jak to funguje?

Prvních 15 minut zdarma na kolech Nextbike či Rekola má čtyřikrát denně k dispozici každý majitel elektronické předplatní jízdenky Lítačka na území Prahy. K vypůjčení kola je potřeba stáhnout si aplikaci provozovatele daného kola a následně do ni zaregistrovat svou Lítačku. Detailní návod najdete na stránkách PID.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Ondra 16. 11. 2021, 14:03
7
1

Je to super, sám to skoro denně využívám. Jen by se mi víc líbilo mít denně 2x30min místo 4x15 min. Nebo, aby si to člověk mohl nastavit zda chce 2x či 4x.

Pavel Mašek 16. 11. 2021, 21:04

@Martin Šnobr
- kde najdu projevený zájem Uhříněvse? Nějak nevěřím, že na Háje do 15 minut se to dá stihnout, možná tak na jejich vlak nebo na vlak do Měcholup a to ze samé hranice Uhříněvse...

@Ondra
- těch 15 minut může být fakt málo, stačí dvakrát červená a jedna kolona v ulici a nikam nedojedu, na druhou stranu půl hodina už je veliká vzdálenost a ne poslední míle... také je třeba pro firmy i město vytvořit snadno přesažitelnou hranici pro další platbu :-)

Martin Šnobr 16. 11. 2021, 21:08

@Pavel – v měsíčníku Praha-Uhříněves, tuším říjnové/zářijové číslo. :) A v Uhříněvsi mají hlavně vlaky, takže myslím, že by to zamýšleli na pohyb hlavně k nim.

Pavel Mašek 16. 11. 2021, 21:36

@Martin Šnobr
- v uhříněvském časopise jsem zaznamenal právě jen "výzvu" v tomto duchu na participaci občanů... ale já nečetl ještě listopadový a tam je jen malinkatá větička, že to případně také podpoří

https://www.praha22.cz/e_download.php?file=data/editor/661cs_9.pdf&original=uz11-2021.pdf

Ondra 17. 11. 2021, 08:46

@Pavel - je to málo, já to teda dělám tak že přesedám z rekola na nextbike a pak mi to těch 30 minut udělá, ale není to prostě úplně pohodlné :-) Asi si koupím předplatné

Pavel Mašek 17. 11. 2021, 10:39

@Ondra
- takže to evidentně dobře funguje, další, co si koupí předplatné :-)

jkjk 19. 11. 2021, 15:43

Zajímavá aktivita. Já díky tomu kromě "osvědčených" Rekol vyzkoušel i nextbike. Kola mají myslím lepší, ale stanicový systém je mnohem méně pohodlný (zvlášť na "přískoky"). U Rekol se mi to ale dost špatně kombinuje s předplatným na 4x30 min jízdy za měsíc, když i 5 minutový přískok na Lítačku na začátku měsíce sežere celou 30 min. jízdu z předplatného :-(

Kuba 23. 11. 2021, 13:23

Taky jsem to díky tomu konečně zkusil. Co se týče času, je těch 15 minut ještě OK v centru, kde se za tu dobu dá někam rozumně dostat a je i na výběr co do směrů, ale na okrajích je to podle mě taky omezující až moc. Tipuju, že budou stanice (a mimo nejužší centrum jsou ty systémy stanicový oba, i když Rekola tomu tak možná neříkaj), odkud se za tu 1/4 hodinu ani rozumně nedá dostat na nejbližší sousední stanici, minimálně ne na takovou, na kterou by významnýmu počtu lidí dávalo smysl jet. A už rozhodně ne s rezervou na její možné hledání, zamotání se cestou, atd. pokud je to někde, kde to neznám jak své boty.
Celkově fajn doplněk, za kterej jsem rád a možná ho občas na nějakej přískok v centru využiju (zejména Nextbike, jejich kolo mi přišlo proti tomu Rekolímu výrazně použitelnější). Ale delší cestu bych absolvovat nechtěl na žádným z těch kol.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat