Zázrak v Brně. Město po letech čekání vyznačilo cyklopruh v Lidické

Publikováno: 22. června. 2022, 3 min. čtení
Úvodní foto: Kolemjdoucí (Twitter)
Publikováno: 22. června. 2022, 3 min. čtení
Úvodní foto: Kolemjdoucí (Twitter)

V centru Brna se po velmi dlouhé době objevil nový cyklopruh. Usnadňuje jízdu z centra na 700 metrech Lidické ulice.

Místní jsou nadšeni z toho, že po dlouhé době v ulicích města vzniklo opatření ulehčující jízdu na kole. Ostatní ale nechápou, že se na tak jednoduché opatření čekalo téměř 10 let. Projekt na cyklistický pruh v této ulici vznikl již v roce 2013. Nesouhlasila s ním Policie ČR, která se odvolávala na to, že tudy začne jezdit víc lidí na kole a začnou je tedy srážet auta.

I když je stanovisko Policie ČR nezávazné (samosprávy můžou značení realizovat bez jejího souhlasu), město proti němu nechtělo jít. A tak se projekt na vyznačení cyklopruhu upravoval až do letošního roku, kdy konečně došlo k vyznačení.

Opatření není souvislé

„Co v Praze realizují jak na běžícím pásu, tak v Brně trvá deset let. Cyklopruh na Lidické je možno přivítat jako zlepšení, zároveň však slouží i jako připomínka toho, jak funguje veřejná správa v Brně, když se na realizaci triviálního dopravního značení čeká 10 let,“ komentoval situaci spolek Brno na kole.

Ten zároveň kritizuje, že opatření není dotažené do konce. Cyklopruh totiž končí před začátkem řazení do křižovatky ulic Lidická a Pionýrská. I přesto, že je šířka pruhů dostatečná (6,8 m) pro vytvoření řadícího cyklopruhu, lidem na kole bezpečnější průjezd umožněn nebyl.

Brno má nejnebezpečnější ulice v zemi

Brno má nejméně bezpečné ulice v zemi. Podle statistiky Centra dopravního výzkumu se zde v roce 2021 stalo nejvíce smrtelných nehod a nehod s těžkým zraněním v přepočtu na počet obyvatel. V roce 2020 na brněnských silnicích při dopravních nehodách zemřelo 12 lidí a 60 lidí utrpělo vážná zranění.

Cyklistická i pěší infrastruktura ve městě dlouhodobě stagnuje. Město místo nových opatření dokonce usilovalo o zrušení několika cykloobousměrek, což po námitce spolku BrnoNaKole zakázal soud. Brno za prohraný soud i mazání cykloobousměrek a jejich následovné obnovování utratilo přes půl milionu korun. Pravidelně dochází také k zužování či rušení chodníků.

Situaci v přehledném videu analyzovali a popsali pracovníci brněnského magistrátu, jejichž video „Proč je jízda v Brně na kole noční můrou“ shlédnete níže.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Mlezitom 23. 6. 2022, 10:18

Ta úvodní fotka je tak výstižná.. hned v tom pruhu parkujou dvě auta na blikačkách :-D

Petr 23. 6. 2022, 14:25

Mlezitom: Přesně jak to říká náš ochočený troll TiK: To by nebyla fotka na tomhle webu, aby na ní nebyly aspoň dva přestupky.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat