Nové cyklostojany ve stanici Praha-Zahradní Město

Publikováno: 29. listopadu. 2022, 3 min. čtení
Úvodní foto: František Huber
Publikováno: 29. listopadu. 2022, 3 min. čtení
Úvodní foto: František Huber

Na začátku léta jsme psali zprávu o tom, že u nových pražských železničních stanic chybí parkování kol. Nyní, o čtyři měsíce později došlo k instalaci cyklostojanů u železniční zastávky Zahradní Město, což bylo jedno z míst, kde infrastruktura pro parkování kol chyběla.

Železniční zastávka Praha-Zahradní Město vznikla v září 2021 a leží mezi stejnojmennou čtvrtí a sídlištěm Skalka. Je uzlem hromadné dopravy, jezdí tudy vlaky, tramvaje i autobusy.

V rámci přidání mobiliáře a terénních úprav na čtyřech místech v okolí stanice přibyly kvalitní cyklostojany typu obráceného „U“. Mají celkovou kapacitu 36 kol, většina z nich je pod střechou. O jejich návrh a instalaci se postaral pražský Institut plánování (IPR) ve spolupráci se Správou železnic. Jakuba Hendrycha z IPR jsme se ohledně stojanů zeptali na několik otázek:

Komentář IPR

Kdo zadal doplnění stojanů v okolí stanice Zahradní Město?

  • Investorem stavby je Správa železnic. Idea umístění stojanů na kola v podchodu však vznikla na IPR v rámci jednání a diskuzí k tomuto projektu.

Proč na okolí stanic nebyl použit pražský mobiliář?

  • Projekt vznikal ještě v době, kdy nový pražský mobiliář nebyl ještě vysoutěžen. V původním projektu se tak počítalo s jiným typem.

Víte, jestli se podobné doplnění parkování pro kola plánuje i na stanicích Eden a Vršovice? Případně kdy? (My víme jen o tom, že se něco připravuje u východu z hlavního nádraží na Žižkov)

  • Za nás by bylo jejich doplnění určitě vhodné. Ale je dotaz spíš na Správu Železnic, případně městkou část.

Jak probíhá v tomto komunikace města, IPR a Správy železnic?

  • U projektů, které jsou nyní v přípravě, například Terminál Smíchov, Nádraží Veleslavín, Dlouhá Míle, Hlavní nádraží (Soutěžní dialog Nový Hlavák) spolupracujeme již od začátku, a to nejenom s ohledem na řešení cyklistické infrastruktury, ale i z celkového pohledu města, veřejného prostoru a uživatelů. V rámci projektů, které se nyní realizují a jsou staršího data, se snažíme vstoupit do procesu s komentářem obdobně jako u zastávky Zahradní město.

Stojany ihned využil bikesharing

V reakci na nové stojany v lokalitě zřídil stanici provozovatel sdílených kol Nextbike. Rekola ji mají jen u nedaleké stanici metra Skalka.

Jde to

Realizace v Zahradním Městě je pozitivním příkladem toho, že se parkování kol dá implementovat i do již realizovaného projektu. Problémem tohoto projektu nadále zůstává, že se k železničnímu uzlu stále nedá dostat bezpečně na kole. V rámci nedávné celkové rekonstrukce tudy procházející ulice Průběžná totiž nevznikla žádná adekvátní cyklistická infrastruktura – tedy ani cyklopruhy, ani oddělená cyklostezka.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Kuba Kutílek 1. 12. 2022, 09:23

Při umístění těch (nezastřešených) stojanů evidentně došlo k porušení vyhlášky č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb.

Kubajsu 1. 12. 2022, 10:12

Vidím správně, že stačí povolit 4 matky a jakýkoliv zámek je k ničemu?

Neo Moucha 1. 12. 2022, 11:34

Neumím si moc představit, že by někdo soudný k těm stojanům ve výklencích podchodu zamknul nějaké hodnotnější kolo :(

Pavel Mašek 1. 12. 2022, 11:57

@Kua Kutílek
- vodící linie je obrubník vlevo ne?

@Kubajsu
- pod Mírákem jde/šel zakopaný vytáhnout, takze nekdy je jedno, jak to je delane. Jednou jsem chtel odsroubovat z betonu podobnou vec a nestlo to vubec vytocit s metrovou pakou.

taky jsem na asi měsí dozadu koukal jak spadlý z jahody :D...

Kuba Kutílek 1. 12. 2022, 14:13

@Pavel Mašek
Obrubník směrem do vozovky nikdy nemůže plnit vodicí funkci.
Přirozenou vodicí linií bývá typicky fasáda domu nebo převýšený obrubník směrem do zeleně. Tady je to jednoznačně ta opěrná („zárubní“) zeď. Takže podél ní má být podle vyhlášky volný pás šířky 1,50 m, do kterého nesmějí zasahovat ani stojany ani zaparkovaná kola.

Kuba Turek 2. 12. 2022, 12:53

Tak znovu: novou veřejnou dopravní stavbou za miliardu korun nelze projet na kole (pokud nepočítáme jízdu velmi frekventovanou ulicí s tramvajemi, busy a auty). Ke stojanům nelze legálně přijet. Viz https://youtu.be/6APUJUPymU4?t=208 Stavbu otevíral před volbami Andrej Babiš a jeho nohsledové.

Zdenek X 2. 12. 2022, 13:14

Ze se na to, kluci z IPR, nevykaslete. Na silnicich v Praze potkavate asi pet a pul cyklisty (ted v prosinci budete mit kliku, kdyz vubec nejakeho potkate), ale i tak vybudujete stojany na kola, nektere pod strechou, a vysledkem jsou stiznosti. Ale hlavu vzhuru, jinde to jde, jinde jsou cykliste spokojeni i bez zabezpeceni a/i strechy:

(1) z nasich luhu a haju, dokonce z mistnich zdroju: https://mestemnakole.cz/2022/08/rozhovor-s-architektkou-prednadrazniho-prostoru-v-revnicich/

(2) na vylete v cyklisticke cizine: https://www.youtube.com/watch?v=94LOIOVyj_k

Kdyz vidim miru nespokojenosti na cyklistickem webu (kde prispevatele a diskutujici snad na kole jezdi, snad i casto), myslim, ze muj dosavadni osobni odhad mozneho modal split v Praze 5% je nadmiru optimisticky az utopisticky (tim mam na mysli jarni-letni-podzimni, o zimnim se ani nebavim). Jo, chce to jezdit, a pak se mohou zlepsovat podminky, obracene to vetsinou nefunguje (obecne, to se netyka jenom cyklistiky).

Kuba 2. 12. 2022, 14:33

Zdenek X: to je právě ten váš omyl, reálně to opačně funguje daleko líp.

Co nefunguje je přístup: "Když vás dost tu řeku plnou krokodýlů zkusí přeplavat, postavíme most, jinak smůla."
Je daleko účinnější, když je první aspoň základní bezpečná a použitelná infrastruktura, nejen pro hardcore odvážlivce a nadšence. Pak už se můžou počty lidí na kolech a další vylepšení infrastruktury navzájem posilovat v kladný zpětnovazební smyčce. Což platí ve všech ročních obdobích.

Zdenek X 2. 12. 2022, 15:12
1
1

@Kuba: muzete mi to "realne" ukazat na nejakem realnem prikladu? Nikoli na vymyslenem prikladu krokodylu? Mam-li ukazat priklad podporujici "mou realitu" nemusim jit vubec daleko (nemusim opoustet ani cyklistiku): napriklad ony Revnice, kde se parkovalo zivelne odjakziva, na zaklade potreby se stav zlepsil. A takovych prikladu jsou mraky. Add reka krokodylu: kolik cyklistu bylo temi krokodyly (= v dusledku spatne infrastruktury) sezrano (= zabito) v Praze v minulem roce?

Jestlize navazu na nasi predchozi diskuzi: myslim, ze byste udelal pro cyklistiku lepe, kdybyste po Patockove jezdil kazdy den (jako jsem to nekolikrat udelal v minulych dvou tydnech ja, avsak pouze ze "studijnich" duvodu, moje bezna cesta vede jinudy) nez namitkami proti cykloopatrenim, ktere tam vznikla, a motanim se nejakymi okolnimi ulickami. Jsem si jist, ze byste prezil, mozna byste pritahl par nasledovniku, a kdyby tam nakonec jel cyklista (a zaroven volic) kazdou minutu, verte, ze by dalsi zmeny prisly drive. A s temi stojany je to podobne. Ze budou vsude stojany pod strechou, ze zabezpecenim od pocatku ... utopie. Jestli chcete, aby stojany zacaly vznikat vsude, musi byt patrno, ze v mistech, kde existuji, jsou vyuzivany. Za to, ze se v Praze krade a ze v Praze je treba mit pomerne slusne kolo s prevody (aby se dalo nekam do kopcu dojet), za to aktualne vybudovane stojany na Zahradnim Meste nemohou.

Mimochodem: byly tady v poslednim pul roce dva clanky o stojanech a dokonce parkovacim domu pro kola na Cernem Moste. Kdo z mistnich diskutujicich tam pravidelne parkuje (a asi prestupuje na metro)? Zkusenosti? Kolik kol tam byva?

Kuba 2. 12. 2022, 23:34

Zdenek X:
Chcete příklady? Amsterodam 70. léta - kola, před válkou rozšířená, extrémně na ústupu, plány na protnutí centra hned několika dálnicemi, těsně přehlasovány. Začalo to omezením rychlosti automobilů díky protestům vyvolaným počtem zabitých dětí. To vytvořilo prostor, do kterého se vrátily kola a pak začal ten cyklus, kdy se to navzájem podporovalo. Ale "zkrocení" aut bylo v novodobé historii Amsterodamu příčinou renesance kol. Pomohlo i to, že tehdejší auta byla v průměru o desítky cm užší, než dnešní, takže kolem nich na stejně širokých ulicích zbývalo víc místa.

Kodaň - město málem zbankrotovalo, tak začalo stavět cyklostezky, protože byly nejlevnější. A zjistili, že jim to ve výsledku vydělá víc peněz, než ta infrastruktura stojí.
Kolem uzavření první pěší zóny v Kodani pro auta musel mít starosta kvůli výhrůžkám smrtí policejní ochranku. Dnes je to nejrušnější nákupní ulice v Kodani.

Z poslední doby Paříž, před pár lety město, kde bylo vzácné narazit na člověka na kole. Udělali aspoň nějakej základ infrastruktury, zrušili dálnice kolem Seiny a najednou jejich sčítače kol trhaj jeden rekord za druhým.

Lublaň, Berlín, Helsinky, Stockholm, Vídeň, atd. atd.

Zdenek X 3. 12. 2022, 00:55
1
3

@Kuba: prominte. ale Amsterodam odpovida presne tomu, co pisi. Potreba vyjadrena "ze spodu":
(1) Modal share nikdy neklesl pod 25%, 10x vic nez v Praze. To bylo take pricinou poctu mrtvych (sezranych krokodyly) a nutnosti hledat reseni -- obyvatele se kola nikdy nevzdali a jezdili. O tom mluvim.
(2) Vyvoj po roce 1970 byl vysledkem mohutnych protestu (= potreba vyjadrena znatelnym podilem obyvatel). Ukazte mi to v Praze. O tom mluvim.

Ne, skutecne nerozumim tomu, kdyz se neco postavi, a odezva je, ze je to k nicemu, ze nekdo stojan odmontuje, ze tam stoji (mozna) auta a ze to pouzivat nebudu. To potom vidim na problem v makovici (nebo zastupny duvod "proc to nejde", realny je jiny, treba kopcovitost, absence sprchy v praci, namaha, pohodli, pocasi ...) a nedokazi si predstavit, ze se to nejakym technickym resenim zmeni.

Mimochodem: dnes vecer super -- vyrazel jsem v 18:30 z Dejvic, kdyz jsem vysel z kancelare, zjistil jsem teprve, ze nasnezilo. Z pohledu milovnika cyklistky a bezeckeho lyzovani (mam rad snih) skvele, ale domu jsem prijel jak snehulak, kolo (= kouli snehu) jsem nechal na zahrade, v dome by bylo bozi dopusteni. To je realita kazdodenniho dojizdeni, tohle neni nic vyjimecneho. Cyklo-infra tomu nijak nepomuze (v tomto pripade dvojnasob, jizda u obrubniku nebo cyklopruhu v neporusenem snehu je riskantni).

Kuba 3. 12. 2022, 13:06

Zdenek X: OK, s vaší interpretací toho Amstru nesouhlasím, ale nechme jej. Co ty ostatní případy, třeba ta Paříž?

A sorry, fakt nebudu jezdit po Patočkově v cyklopruhu, kde je pro mě jízda nepříjemná a stresující. To nedává smysl, proč bych si měl něco takovýho dělat? Takovou infrastrukturu nechám vám, kterým stačí nebo dokonce vyhovuje a sám budu jezdit tudy, kde to vyhovuje mě.

A na rovinu budu psát, že taková infra jako pruhy na Patočkově je pro mě osobně (a ne, opravdu v tom nejsem výjimka) nepoužitelná a že jsem přesvědčen, že taková infrastruktura je využitelná opravdu jen pro hrstku lidí. Přeju vám ji, ale pokud město deklaruje, že chce být pro lidi na kolech přátelské, toto není cesta, jak se k tomu dostat. Takže to udělám jako dneska, dojedu na Hradčanskou MHD a tam si vezmu sdílený kolo, na kterým budu pokračovat dál do Holešovic, protože na P7 je to s infrastrukturou o něco lepší. Zdaleka ne ideální, ale už pro mě použitelné. Čímž městu dám přesně najevo, že a) chci jezdit, nevadí mi tohle počasí, ale b) potřebuju na to aspoň základní použitelnou infrastrukturu.

Tomáš 12. 12. 2022, 04:55

"Jakuba Hendrycha z IPR jsme se ohledně stojanů zeptali na několik otázek"
Chápu, že někoho zajímají otázky. Mě však zajímají odpovědi, proto se neptám na otázky, ale na odpovědi.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat