Opraveným nádražím v Praze chybí parkování kol. Správa železnic ho ani neplánuje

Publikováno: 28. července. 2022, 4 min. čtení
Publikováno: 28. července. 2022, 4 min. čtení

Kombinace dopravy vlakem a na kole je velmi praktická. Proto se v zahraničí a někdy i u nás běžně při železničních stanicích zřizují kapacitní parkoviště pro jízdní kola. V Praze v nedávné době prošlo či prochází rekonstrukcí pět vlakových uzlů, kde ale nevzniklo takové místo ani jediné. Proč? Ptali jsme se Správy železnic.

Proč u nově postavených či rekonstruovaných stanic Praha-Zahradní Město, Eden, Vršovice, Vysočany, či u nového podchodu z hlavního nádraží na Žižkov v rámci mobiliáře nebyly doplněny stojany na kola, případně kolárny či jiná zařízení?

Optimalizace traťového úseku „Praha-Hostivař – Praha hl. n., II. část ­Praha-Hostivař ­– Praha hl. n.“ (Eden, Vršovice, Zahradní město) byly projektovány v období 2011 až 2015. Nový podchod na Žižkov byl projektován v letech 2016­ až 2018. Akce s názvem „Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) ­Praha­–Vysočany (včetně)“ byla projektována v letech 2017­–2018. V daném období projekčních prací ještě Koncepce [pozn. red.: Koncepce nakládání s nemovitostmi osobních nádraží, která od r. 2019 udává i počet parkování pro kola] neexistovala, tudíž projektování a financování těchto prvků nebylo jednoznačně ukotveno. Vedle této skutečnosti můžeme uvést, že městskými částmi nebyla cyklostání požadována.

Parkoviště typu P+R (B+R, K+R) budou SŽDC nově zřizována zejména u železničních stanic s intervalovou dopravou na předměstích měst. (…) Nově zřízená místa pro jízdní kola typu B+R (Bike & Ride, pozn. red.) budou dostatečně zabezpečena proti krádeži (kamerový dohled nebo jiná forma zajištění) a umožní uložení jízdního kola. Při zřizování záchytných parkovišť P+R a B+R bude zohledněna jejich prostorová náročnost v oblasti přednádraží a investice budou koordinovány s místní samosprávou.

(Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží)

Počítá se s doplněním mobiliáře pro parkování kol v blízké budoucnosti?

V tuto chvíli není v Plánu investiční výstavby podobná akce zařazena.

Plánujete doplnění cyklostojanů v rámci nového mobiliáře při východu z Hlavního nádraží na Žižkov?

Stavební správa západ prověřuje možnosti přístupu cyklistů k výstupu z prodlouženého podchodu na Žižkov. V lokalitě jsou připravovány další projekty, u kterých se již v souladu s metodikou počítá se zřízením parkovacích ploch pro cyklisty.

Proč mimo Prahu stojany na kola Správa železnic v rámci rekonstrukcí běžně zřizuje, zatímco v hlavním městě se s nimi nepočítá? Je důvodem lepší koordinace s jinými městy?

Koordinace s hlavním městem Prahou je aktuálně stejně intenzivní, jako v případě jiných měst. Příkladem může být právě připravovaný multimodální dopravní terminál na Smíchově, kdy investičními počiny jak Správy železnic, tak Magistrátu hlavního města Prahy a jím zřízených organizací dojde k vybudování velkého přestupního uzlu mezi vlaky, autobusy, metrem, tramvajemi, součástí kterého bude i kapacitní Bike & Ride a stojany pro kola s celkovou kapacitou cca 550 míst.

Koordinuje se Správa železnic s dalšími aktéry (České dráhy, města) při rekonstrukcích železničních stanic v rámci výstavby parkování pro kola?

Koordinace s uvedenými subjekty probíhá a SŽ se v rámci nastavených pravidel snaží vyhovět požadavkům těchto subjektů, neboť jde zpravidla o subjekty ­účastníky územních či stavebních řízení. ČD např. vznáší požadavky na zachování prostor pro úschovny či půjčovny kol, které zpravidla akceptujeme. Z nedávné minulosti můžeme uvést jako výsledek součinnosti s městy vybudování cyklověže v Čelákovicích.

Výhody parkování kol u nádraží

Jak popisuje Jiří Motýl ve svém článku ke klánovickým cykloboxům v časopise Dopravní inženýrství, B+R parkoviště slouží cestujícím k zaparkování jízdních kol u stanic veřejné hromadné dopravy. Jedná se o jeden z nástrojů, jak propojit výhody rychlosti a flexibility jízdního kola při dopravě na kratší vzdálenosti s veřejnou hromadnou dopravou, především s vlakem, který vyniká rychlostí při dopravě na vzdálenosti delší.

Díky propojení s jízdním kolem se rozšiřují spádové oblasti jednotlivých stanic veřejné hromadné dopravy a tím se vytváří rychlý a velmi flexibilní způsob přepravy, který může potenciálně konkurovat svou atraktivitou i individuální automobilové dopravě. To platí obzvláště pro oblasti mimo centra měst s menší hustotou osídlení a především pro vlakové stanice. Ostatně již první plány rozvoje cyklistické dopravy v Praze z 80. let hovořily o tom, že první kroky rozvoje cyklistické dopravy by bylo výhodné směřovat především směrem k podpoře dojížďky ke stanicím kolejové dopravy.

Je třeba vzít v potaz i několik dalších aspektů: v první řadě B+R parkoviště umožňuje rozšíření spádové oblasti stanice za hranici docházkové vzdálenosti. Zahraniční zkušenosti ukazují, že B+R parkoviště u vlakové stanice má potenciál přilákat cestující dojíždějící ze vzdálenosti 2-5 km.

Za druhé se v zahraničí osvědčila i kombinace B+R parkoviště s cykloboxy nebo jinými systémy bezpečné úschovy kol – B+R parkoviště jako celek bývá spíše využíváno pravidelnými cestujícími, uzamykatelné cykloboxy se pak osvědčují jako možnost volby pro majitele dražších kol nebo při pocitově zvýšeném riziku krádeže kol v okolí stanice. Ve využití parkoviště B+R hrají roli ale i další faktory, jako je navazující síť cyklistické infrastruktury, hustota zalidnění ve spádové oblasti 2-5 km, roční období a další.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tik 28. 7. 2022, 11:09

Ano, cyklostojany by mely byt vsude!

Tomáš 28. 7. 2022, 11:59
13
1

Plně souhlasím s tik-em. Je to řádově nízká investice a spoustě lidí to pomůže a taky zatraktívni železniční dopravu. Je s podivem že na malých městech to jde a v Praze ne... Zvlášť to hlavní nádraží zamrzí.

Tomáš 28. 7. 2022, 22:19
11

Tak naštěstí SŽ nesetří na zábradlí, to na spoustě místech situaci zachraňuje.

Pepa 1. 8. 2022, 10:49
2
5

Ahoj.
Bylo by možné kromě článků, ve kterých se píše, jak se na cyklisty nedostatečně myslí a jak je jim ubližováno, sepsat i nějaké články o tom, jaké prasárny cyklisti dělají? A to píšu jako aktivní cyklista!

Příkladně téma: "Zastávka MHD není cyklostezka." Hloupí cyklisti, kteří se motají po zastávce autobusu, aniž by slezli z kola, a dokonce i při příjezdu autobusu kličkují mezi vystupujícími cestujícími, no to je k vzteku. Nevěříte-li, postůjte si chvíli na Kačerově, směr Michelská. Díky, kolu zdar.

Zvol 1. 8. 2022, 14:55
5
1

Pepa: Opakovaně tady vycházejí články o tom, jak jezdit podle pravidel, a vyzívající k ohleduplnosti ostatním (především "slabším") účastníkům provozu.

Pokud někdo na kole projíždí zastávkou s vystupujícími lidmi, není to o tom, že by byl hloupý, ale že je bezohledný.

Pepa 1. 8. 2022, 17:12

Tak asi blbě koukám, neb zde vidím zejména články typu jak naštvat řidiče ještě víc a montovat se jim na magistrálu a ideálně snad i na dálnice :)

Zvol 1. 8. 2022, 18:07

Ano, podívejte se do sekce návody, např: https://mestemnakole.cz/navody/etiketa/

kuba 2. 8. 2022, 08:13
5
1

Pepa: jo, i lidi na kole nekdy porusujou pravidla, i kdyz podle serioznich danskych vyzkumu, ktery to pocitaly z videozaznamu provozu, tak cini nasobne min nez ridici aut. A jeste min (pokles na tretinu) to lidi na kolech podle tech vyzkumu delali tam, kde pro ne byla slusna infrastruktura.

Takze ta stavba poradne infrastruktury, vcetne toho podle vas "montovani se na magistralu" (ktera opravdu nepatri jen ridicum aut a je velkej prusvih, ze se jich tam spousta chova bezohledne k okoli, lidi na kolech na ni taky patrej a jsou tam zcela v souladu s predpisy) je naopak dulezity pro omezeni poctu prestupku pachanych lidmi na kole.

Jiří Motýl 2. 8. 2022, 11:41

Pepa: Řadu doporučení a apelů k slušné jízdě máme v rámci našich návodů (viz sekce "návody". Vydáváme je průběžně každý rok zas a znova. https://mestemnakole.cz/category/navody/
Vydali jsem cyklistickou etiketu, kterou průběžně propagujeme, zvláště vždy na začátku cyklistické sezóny na jaře. Viz https://mestemnakole.cz/navody/etiketa/

Individuální přestupky je pak obtížné tematizovat tak, aby to bylo čtenářsky zajímavé. Určitě se dějí, mnohde zasluhují odsouzení, ale jednak se o nich povětšinou nedozvíme, nebo nevydají na samostatný článek.
Ale reportovali jsme například takové shrnutí záběrů zachycených na webu: https://mestemnakole.cz/2019/03/takto-na-kole-ne/
Na žádost místních jsme se věnovali tématu porušování předpisů na chodníku v Podbabě na Praze 6: https://mestemnakole.cz/2016/06/chodnik/

Jistě by se našlo i mnoho dalších článků, toto jsem si jen teď v rychlosti vybavil. Pokud je nějaké konkrétní téma, které by dle Vás stálo za pokrytí, vždy uvítáme tipy na e-mailu redakce@mestemnakole.cz

Pepa 3. 8. 2022, 16:03
1
7

Tak to jsou ty návody dobře schované, měly by se průběžně prostřídávat s aktualitami, jinak to vypadá opravdu jen jako procyklistický aktivismus bez špetky sebereflexe. Konstruktivní palba do vlastních řad není slabost.
Představa, že město MUSÍ vybudovat síť cyklostezek, aby cyklisti mohli frčet rušným centrem města na cestě oddělené od aut a hádám že i bez semaforů, protože cyklista je zdravá a basta, to není dobrý přístup. Vlastně je to protiextrém k autíčkářské lobby, možná záměrně vyšinutý, aby se našel nějaký kompromis uprostřed, ale taky je možné že kdo chce víc nemá nic. Pokud je doteď magistrála jako hlavní tepna, tak ji ucpávat cyklisty je nerozum, jen si na sebe svedeme víc hněvu. Buď se to objede mimo centrum, poskočí se zadarmo MHDčkem (tím myslím bez příplatku za kolo) a může se vyhlížet nějaká změna až magistrála nebude plnit funkci tepny. Představa, že když se cesty pro auta zenší, tak si autíčkáři auto odpustí a pojedou MHDčkem nebo snad na kole, je nepodpložená. Ale to už jsem odběhl, prostě cyklisto, veď kolo na zastávce :)

Jenda 3. 8. 2022, 18:34

Pepa: Pokud vím, tak ten článek byl doslova o tom jak zlepšit magistrálu pro cyklisty aniž by se zhoršila propustnost pro auta. Ale nezkoumal jsem příliš podrobně jestli to tak bylo -- ale jak jsem tam komentoval, já bych na magistrále rád jiná opatření, která propustnost pro auta naopak zvýší (cyklisté jim nebudou muset v mnoha místech překážet, například budou moct legálně zajet dříve na krajnici).

Proč ale nemohou „objet mimo centrum nebo poskočit zadarmo MHDčkem“ ti lidé v autech, které cyklisti na magistrále tak strašně štvou? Že by se jim to nehodilo? No vida, mně se z mnoha různých důvodů zase nehodí jezdit místo na kole MHD nebo to objíždět delší cestou.

> Představa, že když se cesty pro auta zenší, tak si autíčkáři auto odpustí a pojedou MHDčkem nebo snad na kole, je nepodpložená.

A o dvě věty před tím požadujete to stejné od cyklistů.

Pepa 5. 8. 2022, 10:16

Všespásnost cyklodopravy je nesmysl. Ne všichni jsou fit na jízdy na kole, Praha je kopcovitá, s kolem sotva vyjedete na velké nákupy, kolem nedopravíte caparty do školy, na kolo není vždy počasí a ne každý bydlí tak, aby kolo časově konkurovalo.

Nejdřív postavit komunikaci, která má svést všechna auta z okolí, a pak na té komunikaci přistřihávat křídla a hledat pro ni jiná využití, to není dobré. Až nebude mít magistrála účel jaký má, pak se dá bavit o větším využití. Zkulturnit se to dá, ale snižovat propustnost případně zvyšovat rizikovost tím, že tam nahrnete cyklodopravu, to jen vyvolá zlou krev.

Motrorista neposkočí MHDčkem, protože si přirozeně nemůže svést svoje auto s sebou metrem ani vlakem :) Leda by měl auta dvě a tímhle způsobem to kombinoval. Anebo využíval autopůjčovnu či jiný sharing. Teď ještě jestli tím autem veze jen sebe nebo i nějaký velký náklad...

Pepa 5. 8. 2022, 10:27

Jen říkám, že některé nápady, kudy plánovat cyklodopravu, jsou až moc troufalé až nehorázné. Ti romantičtější by řekli, že jen předbíhají svou dobu, ale že nejdřív je potřeba někudy odklonit auta než se tam pustí víc cyklistů. Anebo motoristy "převychovat" a vyhnat je z aut a nemyslím si, že přimotat jim na silnice cyklopelotony :) je ten nejlepší způsob jak vnuknout lidem myšlenku, jestli by to nešlo i bez auta.

Kuba 5. 8. 2022, 11:11

Pepa: auta v Praze nedělaj ani půlku přepravního výkonu. Zato prostoru v ulicích na to dostávaj drtivou většinu. Ani to jim nestačí, blokujou MHD (která odvádí v Praze co do přepravního výkonu zdaleka nejvíc práce), chodníky, ohrožujou ostatní bezohlednou jízdou i bezohledným parkováním tam, kde to blokuje výhled. Ne dávat jim další a další prostor fakt není řešení. Jediný, co to reálně přinese je, že jich ještě přibude (protože pro další lidi bude najednou výhodný do aut přesednout třeba z MHD) a s tím přibudou i problémy s nima.

Všespásnost cyklistiky je váš slaměnej panák. Za covidovejch lockdownů klesl počet aut o pětinu a dopravní situace v Praze byla rázem nesrovnatelně lepší. Nepotřebujeme, aby na kolo přešli všichni. Když to udělá 5 nebo 10 % a přesednou z aut (nebo uvolněj dalším přesedávačům z aut místo v dnes přetížený MHD), bude to znatelnej rozdíl k lepšímu. A to je bez problému dosažitelný i v kopcovitým městě. Kdyby to udělalo 20 %, město bude k nepoznání.

Použít metro C ve špičce k přískoku přes neprůjezdnou oblast Prahy 2 je zhruba stejně proveditelný s kolem, s motorkou i s autem. Reálně to nejde ani s jedním z nich...

Jenda 5. 8. 2022, 11:29

> Všespásnost cyklodopravy je nesmysl.

To si naprosto uvědomuji a vysvětlete mi kde jsem takovou věc tvrdil, vy si zkuste uvědomit totéž s MHD.

> Ne všichni jsou fit na jízdy na kole, Praha je kopcovitá, s kolem sotva vyjedete na velké nákupy, kolem nedopravíte caparty do školy, na kolo není vždy počasí a ne každý bydlí tak, aby kolo časově konkurovalo.

Ne všichni jsou fit na jízdy MHD, ne všude MHD jezdí nebo v použitelných časech a intervalech, s MHD sotva vyjedete na velké nákupy (na kole s turistickými brašnami a dvěma košíky, nebo dokonce přívěsem, dopravím tolik co MHD nedáte ani omylem) nebo přepravíte věci zakázané v přepravním řádu (kde jsou překvapivě fuzzy definice zakazující všechno), na kole lidi do školky a školy děti vozí, asi jste jim ještě neřekl že to nejde, za 10 let nepřetržitého ježdění na kole po Praze jsem ani jednou nezažil počasí kdy to nešlo, ne každý bydlí tak aby MHD časově konkurovala, ne pro všechny je DPP politicky průchodný.

(S jediným vámi popsaným argumentem částečně souhlasím, kopcovitost v případě že se nemůžete osprchovat v cíli považuji za blocker pro lidi kterých se to týká, na druhou stranu kdybych takový problém měl, zkusil bych ho řešit elektrokolem a třeba by to pomohlo.)

> Nejdřív postavit komunikaci, která má svést všechna auta z okolí, a pak na té komunikaci přistřihávat křídla a hledat pro ni jiná využití, to není dobré. [...] ale že nejdřív je potřeba někudy odklonit auta než se tam pustí víc cyklistů

A proč ne naopak? A kdo přistřihává křídla a která využití jsou ta správná? Na magistrálu se může na kole od postavení, silnice pro motorová vozidla končila vždy nejdál na Pankráci.

Ale teda znova píšu, že já cykloopatření na úkor aut nevyžaduju, naopak, stačilo by mi přemalovat pár čar které se aut dotkne pozitivně a nově přesadit jednu z baliset které tam před týdnem nainstalovali a nejde kvůli ní jet nad Bulharem po krajnici. Přehlcení Prahy autama se nemá řešit snižováním propustnosti, ale třeba mýtem.

> Motrorista neposkočí MHDčkem, protože si přirozeně nemůže svést svoje auto s sebou metrem ani vlakem :) Leda by měl auta dvě a tímhle způsobem to kombinoval.

Může ho nechat na kraji Prahy a jet MHD odtamtud přece. A pokud Prahou projíždí, tak "se to objede mimo centrum" jak sám píšete.

> Teď ještě jestli tím autem veze jen sebe nebo i nějaký velký náklad...

Znovu upozorňuji že je zajímavé že při strkání cyklistů do MHD tuhle či podobné starosti nemáte.

Aleš 5. 8. 2022, 12:03
4
1

nekrmete trolla, víra racionální argumenty nepotřebuje a ani nechce...

Pepa 5. 8. 2022, 12:05
1
3

K "přemalovat pár čar" - neoddělený provoz bude vždycky rizikový, tím spíš čím víc pruhů ta silnice má. Na magistrálu se podle mě moc lidí neodváží, ani kdyby se tam vymaloval celý rudý pruh a semtam přidal sloupek.

Starosti auto/cyklistika je samozřejmě účel cesty. Cyklostezky se staví i pro rekreační účely, takový účel pro motoristy ve městě hledat nebudeme :)

Pepa 5. 8. 2022, 15:52
1
3

To je ten problém. Kdo se mnou nesouhlasí, to je troll, já mám argumenty bezvadné a on mizerné, já se vyhlašuju za vítěze, protože je nás tady a teď v naší bublince víc.
A to se tady domlouváme mezi pumpičkami, počkejte až vám sem přijde točvolant :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat