Včera se otevřel Dvorecký most, nová spojnice mezi Podolím a Smíchovem, která výrazně zkracuje cestu mezi oběma břehy Vltavy mezi centrem a Barrandovským mostem. Stavba připravovaná více než deset let se realizovala od roku 2022 a její cena se během času vyšplhala zhruba na dvojnásobek původního odhadu, tedy téměř dvě miliardy korun. Most je určený pro tramvaje, autobusy a ty, kteří jdou pěšky nebo jedou na kole.
Podoba mostu vznikla na základě architektonické soutěže z roku 2018, kterou vyhrála studia Tubes a Atelier 6. V prvních verzích projektu se počítalo s oddělenými cyklopásy podél tramvajové tratě, které by umožnily ho na kole projet odděleně od veřejné i pěší dopravy.
V průběhu příprav se od tohoto řešení postupně ustoupilo poté, co Praha 4 zpochybnila oddělené cyklopásy. Pražská cyklokomise pak doporučila zřídit zkušebně společné obousměrné stezky pro chodce a cyklisty a umožnit navíc jízdu na kole ve vozovce. Hlavním argumentem bylo napojení na novou rampu na Smíchově. Legalizace na nich totiž umožňuje obousměrný provoz na kole a při vazbě Podolí–nová rampa směr Smíchov tak lidé na kole nemusí dvakrát křížit vozovku, tedy dvakrát čekat na semaforu.
Výsledkem je „pražský duál“. Cyklisté si mohou vybrat, zda pojedou ve vozovce spolu s tramvajemi a autobusy, tedy v prostoru mezi kolejemi, nebo využijí chodník, který funguje jako stezka pro pěší s povolenou jízdou kol. V tomto režimu je ale nutné jet maximálně 20 km/h a neomezovat pěší.
Obě řešení tak mají své výhody a nevýhody. Ve vozovce může člověka dohnat tramvaj nebo autobus, na chodníku se zas kličkuje mezi chodci. Už při otevření bylo patrné, že část cyklistů volí raději jízdu ve vozovce, zatímco jiní zůstávají na chodníku. Ze strany Podolí nicméně most poměrně výrazně stoupá, v tomto směru budou lidé tak volit spíše jízdu po chodníku.
Povrch mostu tvoří tmavě červený asfalt, který sjednocuje celý prostor. Architekti ho vybrali na poslední chvíli – původně zde měl být použit okrový či béžový asfalt jako na stezce v Podolí, ten zde ale z důvodu technologií nešel položit. Vybíralo se tak mezi asfaltem černým a červeným. Právě červený asfalt se přitom používá v zahraničí, včetně Slovenska, pro výstavbu oddělených cyklostezek.
Velmi rozdílné je napojení infrastruktury pro cyklistickou dopravu na obou březích. Na straně Podolí je situace přehledná a komfortní, na most se totiž dá plynule navázat přímo ze stezky A2 podél Vltavy bez složitých manévrů. I z cyklopruhu se sem dá poměrně jednoduše odbočit.
Na Smíchovské straně je situace složitější. Nabízí se sice více variant, jak most opustit, žádná z nich ale není úplně intuitivní. Nejoddělenější možností je sjet po bílé rampě k přejezdům a napojit se na cyklotrasu A1 směrem pod Barrandovský most nebo podél Strakonické, kde jsou buď kusé cyklopruhy ve vozovce či nesouvislý legalizovaný chodník. Další možnost je pokračovat ve vozovce směrem na Zlíchov nebo do Nádražní ulice.
Třetí možností je využít legalizovaný krátký chodník podél ulice Na Zlíchově směrem k Nádražní – a pak se taktéž vydat do vozovky. Přes ulici Strakonickou ale časem přibude další přejezd pro cyklisty poblíž odbočky na Císařskou louku, který návaznost dovede až do Strakonické.
Přímo na mostě a v jeho okolí zatím najdeme pouze tři cyklostojany, a to na Smíchovské straně u zastávky. Na tak významnou stavbu jde o poměrně skromné zázemí. Na Podolské straně parkování u předmostí chybí, ale je možné, že se stojany doplní v rámci dokončení navazujících veřejných prostranství.
Zároveň na mostě a v jeho okolí zatím chybí žluté navigační značení pro cyklisty. To se teprve připravuje a má být doplněno v následujících týdnech nebo měsících. Na most přitom bude přeložena trasa EuroVelo 4, která nyní kříží Vltavu po mostě Barrandovském. V současnosti jsou na místě pouze značky legalizující jízdu po chodníku a orientační prvky pro pěší a bezbariérové trasy.
Dvorecký most je tak z hlediska cyklodopravy, jak to v Praze bývá, souhrnem kompromisů. Až následující týdny a měsíce ukáží, jak tato nová infrastruktura funguje a kolik lidí ji bude využívat. Také se otevřou nová navazující veřejná prostranství, které z mostu udělají také atraktivní cíl. Pokud se smíšené řešení časem neosvědčí, pozitivní je, že Praha stále má projekt původního děleného řešení, které lze na most doplnit.
Co na nový most říkáte Vy?
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Clovek 18. 4. 2026, 20:11
10
1
Myslim ze dokud na Smichovske strane nebudou bud okamzite cile, nebo navaznosti (momentalne neni ani jedno), bude provoz pesich a cyklistu skromny, na urovni mostu Barrandovskeho - kde jsem se sdilenou stezkou nemel nikdy problem. Mnohem vetsi fail v tomto ohledu byla Holka, kde jsou problemy na dennim poradku
Ondra 18. 4. 2026, 21:46
17
Myslím, že až zájem o prohlídku mostu opadne, bude to tam ok. Z technického hlediska mi ale dané řešení nepřijde správné. Most bohužel doplácí na to, jaké jsou na obou březích návaznosti. Možná jsem snílek, ale ty se měly řešit ještě před vznikem samotného mostu. To by samozřejmě vyžadovalo osvícené vedení města, a to už před mnoha lety. Takhle máme zkrátka jen to, na co jsme v Praze zvyklí: chodník, po kterém můžeme jezdit na kole. Poslední dobou přemýšlím, jestli by nestačilo odsouhlasit, že se smí jezdit pomalu a opatrně po všech chodnících. Vypadá to totiž, že k tomu nakonec pomalu, ale jistě stejně dospějeme. Nic jiného se nerýsuje. A ušetříme za značky.
MaT 19. 4. 2026, 00:12
8
Já pro využití mostu nepotřebuji cíle na Smíchově. Já třeba někdy jezdím z centra (pravého břehu) do Prokopského údolí. A obráceně. A tohle bude určitě příjemnější, než po Barrandovském mostě...
Ondřej Fiala 19. 4. 2026, 13:46
10
0
Byli jsme tam včera, což byl samozřejmě extrém: první volný den po otevření a navíc krásné počasí. Myslím ale, že provoz pěších a cyklistů tam bude časem výrazně vyšší než na Barrandovském mostě. Na Smíchově v bezprostřední blízkosti se staví spousta bytů, a ti lidé budou mít potřebu z toho sevření Strakonické a Nádražní ulice unikat... K tomu cyklo řešení: smíšený chodník by byl za normálních okolností asi OK, až na úzká hrdla kolem zastávek (s lavičkami). Tam když bude postávat pár lidí, bude to prakticky neprůjezdné. A nelze sjet operativně do vozovky - je tam vysoký obrubník. Taky jsem zvědavý, jestli se podaří nějak vyřešit to úzké hrdlo na A1, na legalizovaném chodníku u Strakonické, u sjezdu po kočičích hlavách k Vltavě. Je to pár metrů, ale prakticky vždy se tam zahustí provoz pěších a cyklistů.
Karel 20. 4. 2026, 07:23
27
Pardon, ale když se něco staví úplně zgruntu nové, tak volba slalomu mezi lidmi po chodníku, nebo tramvají v zádech opravdu není dobrý výsledek. Jediné plus dávám za to, že tam není dlažba ....
David 20. 4. 2026, 08:45
2
15
Karel: Máte pravdu. Chybí tam auta. Nebo ne?
Že by to byla vlastně infrastruktura pro chodce a cyklisty, kde je 8 m společného bezpečného prostoru, a k tomu mohou cyklisté ještě vozovkou, pokud tak uznají za vhodné? Dnes ráno jsem se tam byl projít. Chodníky prázdné, pár lidí u zastávky na Smíchovské straně, ale tak polovina z nich "na čumendu". Cyklistů? Nula.
Klotylda 20. 4. 2026, 13:02
12
Tzv. prazsky dual = tedy nefunkcni reseni pro vsechny :(
Cerveny asfalt na chodniku nedava smysl, kdyz se bezne pouziva na cyklostezky. Navic je na vyrobu drazsi nez cerny.
Kuba 20. 4. 2026, 14:55
12
David: 8 metrů by bylo fajn. I v té verzi 4 na každé straně. Jenže reálně je to kolem těch zastávek metr na jedné straně a metr na druhé. A ten napojovací tobogán má kolik? 3 metry? Se 180° vracečkou o malém poloměru. Tam bude fakt stačit minimum lidí, aby byly nepříjemné problémy.
Samotný smíšený provoz není moje preferované řešení, ale asi při té šířce OK. Nicméně ty úzký hrdla jsou tam fakt extrémní a to je u fungl nový infra opravdu neomluvitelný.
David 21. 4. 2026, 09:25
10
1
Teoretizování, jak každý chodník měl být o metr širší a měla na něm být samostatná obousměrná výškově oddělená cyklostezka a samostatná stezka pro chodce upřímně moc nebere. Asi jim na to Spořitelna půl miliardy navíc prostě nedala. Víc mi vadí, že když člověk dojede "vozovkou" na druhý konec mostu, tj vyhne se zastávkám i chodcům, tak ho semafory zastaví relativně daleko před křižovatkou, bez možnosti najet na stezku a dál po ní pokračovat. Stejně tak nikde po celé délce mostu není z chodníku nájezd do vozovky, aby člověk mohl přejet na kole, s kočárkem nebo na invalidním vozíku na druhý chodník. Jedno jestli se chce jen podívat, nebo potřebuje přejít, protože bude pokračovat tím směrem a na semaforu na začátku byla prostě červená. To nikoho nenapadlo, že taková potřeba bude? Nebo to projektanty napadlo, ale z důvodu "preference MHD" tuto potřebu prostě vyignorovali? A která varianta je horší?
Neo Moucha 21. 4. 2026, 10:09
Já si na hodnocení přínosu ještě počkám - v ulici Na Zlíchově je ráno pomalu jedoucí kolona aut do kopce, protože se opravuje K Barrandovu do centra (zúženo na 1 pruh), takže zatím jezdím stále po Barrandovském mostě...
MaT 21. 4. 2026, 10:13
8
Tak přidám moje dojmy z prvního „normálního“ průjezdu, tzn. dnes ráno do práce (přes Prokopské údolí, jo, z Vinohrad do Motola to není nejkratší trasa, ale příjemnější, než třeba po Plzeňské a tak si občas i takhle zajedu)...
Říkal jsem si, že takhle ráno tam snad jen na procházku asi nevyrazí, ještě když před tím pršelo. Najedu od Podolí na most, na levém chodníku ani noha, na pravém jsem zahlédl asi 2 lidi. To je na minutí na pohodu. Člověk vyjede ten kopec (jo, most je fakt v tomhle směru do kopce). Při tom stoupání bych fakt nějakou tramvaj či autobus nerad brzdil, takže chodník asi výhodnější. Jenže pak ta zastávka. Projet kolem ní už trochu komplikace byla, protože byla celkem obsypaná lidmi. Bohužel jich asi 5 stálo i právě v tom prostoru mezi zábradlím mostu a zastávkou. Tak jsem musel použít zvonek, tak se i celkem bez řečí uklidili někam mimo a já mohl projet. Zvažoval jsem, jestli třeba po tom vystoupání i nepřejet na koleje, ale ten obrubník je fakt dost vysoký (dolů by to asi nějak šlo, nahoru už by to pak bylo o dost horší). Jenže ono právě v té zastávce může často i něco stát...
Další věc, co mě nepotěšila - chtěl jsem pak pokračovat ulicí Na Zlíchově, říkal jsem si, že to bude do Hlubočep asi nejkratší a nejpřímější, sice taky možná s tramvajemi, ale párkrát jsem to tam už jel, je to mírně z kopce, tak to celkem fičí... A že to asi bude rychlejší, než pak ty dva přechody dole a snažit se dostat na cyklostezku. Zmáčkl jsem si tlačítko na semaforu a čekal... a čekal... Jako chápu, že tam asi budou mít tramvaje a autobusy nějakou preferenci, ale když budou jezdit v jednom kuse, tak se na tom přechodu/přejezdu člověk může té zelené dočkat třeba až za 3-4 minuty a to už mi přijde neúměrně dlouho. Navíc dost těch tramvají jelo od Smíchova na most, takže vůbec ne v kolizním směru s tímhle levým přechodopřejezdem. Tak možná by si s cykly toho semaforu šlo taky ještě nějak pohrát.
Kuba 21. 4. 2026, 12:18
5
David: neni to o penezich, ale o pristupu. Dokud bude v Praze pristup, ze cyklo se nejak udela (rozumnej na 99,999 % se tam prdne vice ci mene zprasenej dual) a neni vubec potreba se jim zabyvat od zacatku navrhu, lepsi to nebude.
David 21. 4. 2026, 14:47
8
Kuba: Kdyby se domyslely "detaily", tedy třeba aby se do/z vozovky dalo najet na chodník před semafory, v půlce mostu a před/za zastávkou, nebyl by duál rázem nebyl zprasenej, ale začalo by to být najednou použitelné. Takže souhlasím že to není o penězích (které na cyklo stejně nejsoou), ale o přístupu. Prostě na to nikdo nemyslí.
Kuba 21. 4. 2026, 17:51
2
David: přesně tak, i pár blbejch zkosenejch obrubníků skoro zadarmo by citelně pomohlo.
O nějakým rozšíření v oblasti těch zastávek, aby tam průjezd neucpal jedinej člověk opírající se o zábradlí, nemluvě. To už by nějaký peníze stálo, ale otázka je jestli citelný vzhledem k celkový ceně mostu. O možnosti sjet jinak než vozovkou v Na Zlíchově i z té severní strany nemluvě. O tom, že by ten tobogán dolů byl napojenej před zastávkou a ne až za ní nemluvě.
V podstatě jen napojit ten tobogán až za zastávkou, udělat na západním konci mezi zastávkami bezbariérovej přechod pro lidi s kočárky (nebo ještě líp chodník podél toho kousku Na Zlíchově k Lihovaru, jinak nechat jižní chodník jako obousměrnou cyklostezku bez pěších, naopak severní jen pro pěší (plus tedy zachovat pro otrlé průjezd po kolejích) a fungovalo by to IMO celé řádově líp pro všechny bez výrazného zvýšení nákladů.
Clovek 22. 4. 2026, 11:18
6
Dnes jsem testoval jako cyklista a včera jako běžec, a beru zpět optimismus z předchozího komentáře. Sdílený chodník by byl ještě OK, ale ty zastávky jsou fakt problém, stojí na nich mnohem víc lidi než jsem čekal. Jak už je napsáno výše, velmi vysoký obrubník znemožňuje operativně měnit pruh. Konflikty na zastávce ve směru Smíchov jsou nevyhnutelné, protože ze Dvorecke strany přes horizont není zastávka vidět. Jízda po téměř každém pražském mostě je méně problematická. Snad měsíční testovací období ukáže že toto nefunguje a budou jednosměrné cyklopásy za přístřeškem. Za mě mnohem lepší řešení, kdo spěchá a vadilo by mu přejet dvakrát přechod, může jet mezi kolejemi
Caidel 22. 4. 2026, 12:26
7
Na kole jsem tu čest ještě neměl, ale dnes jsem tam jel tramvají a celkem okamžitě jsem si všiml tří nedostatků (dva z nich už tu pár lidí zmínilo, třetí zatím nikdo nezmínil):
1) chodníky jsou široké, to půjde, ale v oblasti těch zastávek bude hodně konfliktů, tam ten průjezdní prostor prostě není
2) obrubníky hrozně vysoké, ano, někde v půlce by tomu třeba jeden přechod se zkosenými obrubníky hodně pomohl
3) pokud vás Dvorecký most nezajímá a chcete jet prostě páteřní A2 Modřany-Centrum nebo Centrum-Modřany (což si myslím, že bude nadále majoritní dopravní tah), tak už to rovně a bezproblémově neprojedete, i kdyby na té křižovatce zrovna svítila zelená. Sjezdy z obrubníku a přechod u semaforů nejsou v původní chodníkové linii, ale je potřeba Esíčkovat.
nythrix 22. 4. 2026, 16:27
9
Prostor za zastavkami mne prijde podobne siroky (uzky) jako chodnik v tunelu pod Vysehradem. Cekam, ze medialni humbuk kolem toho bude stejny. Ale co bysme za ty miliardy nechteli, zejo.
Nevim jestli jsem jeste nekde jinde v Praze videl tak vysoke obrubniky. Vnimam to jako velmi nepratelsky, az dehumanizujici prvek na jinak esteticky vydarenem moste. Cestou dolu to je jak bobova draha.
Na Dvorecke strane jsou obe zabradli zakoncena naprosto neviditelnymi sedivymi schody. Zkusenejsi cykliste to asi ustoji ale mene sikovne, deti a lidi s mensimi kolecky (brusle, kolobezky) poleti hlavou napred...
Lukáš 23. 4. 2026, 07:19
5
Dneska ráno jsem ten čekal na tramvaj - spousta lidí (protože čekají i na busy). Mezi nimi to pálili cyklisti. Tohle je fakt špatný...
David 23. 4. 2026, 08:08
11
Dneska další pozorování. Nemožnost objet zastávku vozovkou a pak se přes nájezd vrátit z vozovky na chodník (nebo naopak sjet z chodníku do vozovky a objet zastávku), to nebude dobrý.
Piskvor 24. 4. 2026, 13:22
1
@David: To pry nejde. Samotna konstrukce mostu pry znemoznuje, aby tam byl skoseny obrubnik.
(Jakym zpusobem je NAPROSTO NEMOZNE ten hranol obrubniku nahore skosit, to jsem se radsi nedoptaval)
Kuba 25. 4. 2026, 11:26
1
Piskvor: zkoseny nema v nabidce"jediny spravny dodavatel"? Neco jako kanaly s logicky a bezpecne natocenou mrizi?
KarelK 25. 4. 2026, 21:56
3
Jel jsem tam od otevření několikrát a musím říct, že zvolené (cyklo) řešení je úplně naprd. Po tramvajovém pásu si to netroufnu ani bez dětí, slalom na chodníku v exponovanější době taky nic moc.
V pátek odpoledne málo chodců, nicméně přejezd přes zastávku na Smíchovské straně je šílenej. Ty betonový lavičky ještě mohly být naštorc, aby to bylo ještě zajímavější...
V sobotu při hezkém počasí fakt tragédie. Všude hodně lidí, rozprostřeni po celé šířce (ne, že by třeba šli u zábradlí a dalo se jet na kole vedle tramvajového pásu, což je s dětma taky adrenalinový sport). Vrcholem byla důchodkyně, která na mě křičela, že tohle je chodník a ať jedu po tramvajovém pásu.
TLDR Barrandovský most je o 40 let starší, hnusnější, ale pro cyklodopravu je mnohem POUŽITELNĚJŠÍ. A to i přes těch několik sloupů osvětlení uprostřed cyklostezky...
komentář