Praha: integrace cyklodopravy na Strakonické

Publikováno: 30. listopadu. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 30. listopadu. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Š.

Již před několika týdny byly na Strakonické ulici v Praze provedeny úpravy, které měly za cíl zohlednit přítomnost cyklistů a cyklistek v tomto úseku. Podle generelu cyklistické dopravy Prahy tudy vede páteřní cyklotrasa A1. Ve vozovce byly částečně vyznačeny ochranné cyklopruhy a částečně piktokoridory. Pojíždět chodník podél Strakonické je na kole nově legální. Jak to vypadá v praxi?

Pokud se vydáme po vozovce, čeká nás poměrně pohodlný povrch a plynulá jízda do centra. Nevýhodou je silný automobilový provoz, na části komunikace je navíc stále povolena rychlost 70 km/h. Ačkoliv má řešený úsek délku 1,5 kilometru, cyklopruh má délku jen 700 metrů – na další část Strakonické se ho zkrátka nepodařilo vměstnat.

Na chodníku, který byl nově zlegalizovaný, se toho příliš nezměnilo. Jeho povrch je stále ve špatném stavu, k doplnění cyklopřejezdů u křižování vedlejších komunikací došlo jen v některých úsecích. Jak je vidět na křižovatce u vjezdu na ostrov Císařská louka, většinou nedošlo ani ke sklopení obrubníků.

Akce přinesla jen nejnutnější změny, které částečně zlepšily podmínky na levobřežní cyklotrase. Legalizace jízdy na chodníku je přínosem, brzy ale bude třeba zapracovat i na jeho fyzické sjízdnosti. Žádná podobně vytížená cyklotrasa by totiž neměla vypadat tak, že je potřeba se neustále vyhýbat nerovnostem nebo přeskakovat obrubníky.

Strakonická jako páteř pro cyklodopravu

Důležitost Strakonické pro cyklodopravu navíc dál bude vzrůstat. Podél ulice brzy vyroste několik rezidenčních objektů a u zastávky Lihovar Praha brzy začne vznikat Dvorecký most, jehož součástí kvalitní cyklistická infrastruktura bude – a bude potřeba se na ni napojit.

Chystá se v dohledné době rozšíření, obnova povrchu nebo i vznik cyklostezky na dnes legalizovaném chodníku podél Strakonické? Kdo ví. Odpověď na tuto otázku se nám nepodařilo zjistit u Prahy 5 a ani pražský magistrát redakci Městem na kole na dotaz neodpověděl.

V mapě MNK si opatření prohlédněte zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Ondra 30. 11. 2021, 12:57

Dotaz: v mapě je vedena A1 ulicí Nádražní, je tedy ofiko po Strakonické nebo není ?

Martin Šnobr 30. 11. 2021, 13:09

V reálu je cyklotrasa A1 vedena Nádražní, pražský generel ale výhledově počítá s vedením této cyklotrasy v ulici Strakonická. V ulici Nádražní má být dle generelu trasa A121. Viz zde: https://mestemnakole.cz/app/uploads/2018/02/cyklogenerel_2018_Usnesen%C3%AD_Rady_HMP_-_PDF_eBook-Usnesen%C3%AD_č.201_verze_1.1_VEŘEJNÉ.pdf

Ondra 30. 11. 2021, 13:10

@Martin - díky za info!

Vratislav Filler 30. 11. 2021, 14:12

Pokud vím, tak souběžná stavební akce (obruby, povrchy chodníků) se připravuje a má už SP. Termín realizace by snad věděl David Horatius z ODO.

Zbyněk 30. 11. 2021, 16:24
19
4

Právě Strakonická je to lesk a bída pražské cykloinfra. Auta sice mají luxusní alternativu v Dobříšské, přesto na Strakonické zůstáva 70 a cykloopatření se střídají podle toho, "jak to vyjde", jen aby jsme nedej bože neomezili autíčka.

A to se bavíme o páteřní A1, která nemá alternativu ani v Nádražní, ani v Křížové.

Michael 30. 11. 2021, 16:52
13
1

Existuje, a jestli ne, proč neexistuje závazná norma pro projektování cykloopatření, která by s vyšší maximální povolenou rychlostí požadovala vyšší separaci cykla od automobilové dopravy. Tzn. že s povolenou 70 by tam měla být ideálně oddělená stezka, reálně aspoň vyhrazený cyklopruh, naopak v zóně 30 by nebylo potřeba v podstatě nic.

Vratislav Filler 30. 11. 2021, 18:45
9
1

Tak omluva, napsal jsem to nepřesně, o stavební povolení bylo pouze požádáno. Termín realizace nejistý.

Michael: ČSN doporučuje segregaci, samozřejmě, ale je vážně otázka, co je i v té 70 lepší, zda ochranný cyklopruh nebo alibisticky předstírat, že tam cyklisti nejsou. Principielně správně by mělo být zpomalení na 50, stejně jsme ve městě a jsem docela překvapený, že tam padesátka už není.

Pavel Masek 30. 11. 2021, 19:01
7
2

Jestli nekde neplati: "postavte to a oni prijedou", tak tady... :(

David 30. 11. 2021, 19:48

VF: Tohle je zakletá akce. Nejdřív tu P5 parkovala své truhlíky. Když je odvezla, začaly blokovat jednání o rozšíření stávajícího chodníku na parametry stezky (nutné zejména tam, kde se budou sklápět obruby, nebo kde je na stezku stávající chodník příliš úzký a navíc osazený lampami VO) České přístavy. Teď už zaznívá požadavek na koordinaci s výstavbou na železničním terminálu. Nepovažuji to (koordinaci) osobně za šťastné rozhodnutí. Jinak zrovna tohle je jedna z komunikací, kde jsou cyklopruhy trnem v oku PČR a motoristům obecně. Z mého pohledu byl zázrak, že se povedla projednat a stanovit integrace do centra v podobě, v jaké je. Že není ideální - no to rozhodně není. Ale po letech je to vlastně první přiznání statutu qou, že se zde v tomhle dopravním pekle vyskytují teď desítky a jinak stovky cyklistů denně...

David 30. 11. 2021, 19:55
11
1

Zbyněk: Připomněl jste mi relativně (ne)dávné dilema Prahy 5, zda zamezit průjezdu IAD před Smíchovským nádražím. Nádražní - 5 tis. aut, 3 tis. vozidel MHD. Radlická - 30 tis. aut. Strakonická - 30 tis. aut. A 80 % smrtelných či s těžkým zraněním nehod s účastí chodců je v cele oblasti kde? No před Smíchovským nádražím. A za většinou z nich stojí kdo - IAD. A podařilo se projednat zákaz průjezdu IAD před Smíchovským nádražím? No nepodařilo... Přece to auta nebudou objíždět přes Strakonickou, když tudy můžou "místní mazáci" svižně nadjíždět Strakonické, nebo jezdit do Křížové, když na Strakonické či Radlické / Dobříšské stojí kolona...

Kuba 30. 11. 2021, 20:45
9
1

VF: ona i účinnost toho zpomalení na padesát je s velkým otazníkem. Vidím to na Patočkově - pokud tam zůstanou dva pruhy pro auta a ta ulice bude svým charakterem říkat řidičům, že je tam minimálně 70, pár červenobílých plechových koleček s pětkou a nulou, nebo dokonce žádné značení (jsme přece ve městě, 50 by měl být standard, který netřeba značit) s tím reálně nic moc nenadělá. Takže na takové ulici by to chtělo jednoznačně separaci, ať tam značkama upravená rychlost bude jakákoli. Nebo úpravu tý ulice tak, aby svým charakterem odpovídala potřebné maximální rychlosti pro bezpečné soužití. Na nic jinýho se moc spoléhat nedá.

bob 30. 11. 2021, 22:51
16
8

Za nejlepší řešení bych zde považoval zúžení vozovky na jeden pruh směrem do centra (pro tranzit do centra by měla primárně sloužit Mrázovka) a místo zrušeného pruhu postavit obousměrnou cyklostezku oddělenou od vozovky sloupky. Přesunutí směru z centra na stranu ulice blíž k vodě by takto také zajistilo lepší návaznost na pokračování stezky podél Vltavy, ale i železniční most a smíchovskou náplavku.

Kuba 1. 12. 2021, 14:32

bob: ono by to ubrání pruhu mohlo, pro někoho asi paradoxně, kdyby se dotáhlo až k Barranďáku, pomoct i části řidičů. Pokud dneska člověk přijíždí autem od Chuchle a chce pokračovat na Dobříšskou, musí na velmi krátkým úseku v 70 km/h dvakrát změnit pruh, nebo se připojovat z vedlejší v ostrém úhlu rovnou mezi auta vyjíždějící 70 ze zatáčky (které má navíc v mrtvém úhlu zrcátek) s minimem připojovacího pruhu. To je manévr, který znervózňuje i zkušené řidiče (vyjma těch bez představivosti) a začátečníky za volantem to místo rovnou děsí. Už jsem tam pár kamarádům začátečníkům radil, ať se na to vykašlou (respektive zkusej to jen při velmi slabým provozu) a radši to vezmou rovně na Strakonickou a přes Smíchovskej jednosměrnej okruh, když si nebudou úplně jistý. Ostatně sám to mám v hlavě jako variantu B, pokud by byl provoz tak hustej, že by se mi tam bezpečně zařadit nepovedlo.

josuk 2. 12. 2021, 18:54
6
7

ubrání pruhu, světe div se, prodlouží ve špičkách kolonu na dvojnásobek a zhorší průjezdnost vzdálených křižovatek čímž se průjezdnost a emise zhorší v celé oblasti.. https://mapy.cz/s/batuvutuso v Amsterdamu to vědí...

Kuba 2. 12. 2021, 20:55
5
2

josuk: A teď si zobrazte tu "turistickou" verzi mapy s vyznačenýma cyklostezkama. https://mapy.cz/turisticka?x=4.8524190&y=52.4043982&z=17&base=ophoto Kolem toho dálničního obchvatu vedou v pohodě použitelné oddělené cyklostezky téměř po celé jeho délce...

Zdeněk N. 4. 12. 2021, 17:47
2
5

josuk: porovnávat dálnici a multimodální cestu v centru je zavádějící. Navíc díky dopravní indukci v ulici doprava klesne.

josuk 4. 12. 2021, 21:28
5
5

..jen jsem chtěl naznačit, že jedno bez druhého prostě není a nebude (v přírodě se říká symbióza), přestože si současný magistrát myslí něco jiného. V městě, kde chybí pořádné komunikace se totiž v podstatě nedá existovat, posléze ani na kole..
(proč třeba v tom holandsku nezúží tunely a komunikace v přístavu namalováním ochranných a vyhrazených cyklopruhů..?) :P

David 4. 12. 2021, 21:49

Když jsme u toho zužování, tak myslím, že zrovna Strakonická se zrovna rozšiřuje. Tak za miliardu? Nebo jen stovky milionů? Bohužel zrovna o kousek dál...

Kuba 5. 12. 2021, 16:42
4
5

josuk: To není tak úplně pravda. Když v tom Amstru byla stávka veřejný dopravy, takže nejely ani přívozy, který běžně vozej lidi s kolama paralelně k tomu tunelu, tak ten dálniční tunel prostě pro auta zavřeli a pustili do něj kola https://www.bicycling.com/news/a27612338/train-strike-netherlands/
Protože když maj prostor pro obojí, nechaj obojí. Ale když si někde musej vybrat, protože maj prostor jen pro jedno, maj naprosto jasno, jestli jsou přednější ty kola nebo auta... Auta to vždycky můžou objet nějakou delší cestou, tou krátkou a přímou pustěj kola. Protože když člověk jede autem, je x km objížďka jenom nepříjemná. Na kole může taková objížďka znamenat, že lidi radši vezmou auta místo kol a město ucpou a tomu je potřeba předcházet.

josuk 5. 12. 2021, 18:59
5
4

..asi nikoli náhodou vznikala sídla člověka na komunikacích a jejich křižovatkách, nejen Praha.
Pokud se Praze zaškrtí komunikace, tak prostě nebude ta zajímavá Praha, (btw lokace zajímavých obchodů, zábavy, práce i bydlení se posunou do Zličína, Čestlic..nebo dál??), už teď se na místech kam a odkud se nedá dostat 24/7 nejsou k plnohodnotnému žití.

A přece nevěříte, že tohle relativně laciné lití barvy do klíčových komunikací je pozitivní nebo snad jediné možné řešení pražské cyklodopravy? Za mě tohle kreslí naprosto zbytečně, v Praze se dostanu na kole kam chci, ale pruhy na zúžených radiálách (rychle přivádějících a odvádějících) nepotřebuji.

Kuba 5. 12. 2021, 19:09
5
5

josuk: To je právě to, ideální by bylo, kdyby to nebylo jenom lití barvy, ale našla se odvaha do některých těch komunikací zatnout pořádně a udělat pořádnou část pro kola, i kdyby to znamenalo odebrat pruh pro auta. Nemusí to být nutně Strakonická, klidně to může být úplné uzavření Nádražní pro průjezd auty a její ponechání pro MHD, zásobování a kola (ale pak bude třeba vyřešit její napojení na obou koncích).

Vemte si v centru, kde najdete víc a zajímavějších obchodů? Na Příkopech, nebo v Legerce/Sokolské? Kolik zajímavých obchodů najdete na Strakonické a kolik kousek odtamtud ve Štefánikově? Tam, kde v provozu převažují pěší/kola/MHD nad auty se obchodům daří dost výrazně lépe než tam, kde převažujou auta nad vším ostatním. Divné, že?

Přesun zajímavých obchodů na periferie je právě akcelerován přílišným spoléháním na auta. Protože ta se do centra nevejdou. A když už jím projedou, je pro ně při spatření zajímavého obchodu/podniku strašně obtížné se k němu vrátit, zaparkovat, atd. Města, která si to uvědomují a podporují dopravu na kolech a pěší, mají centra o dost živější.

Kubajsu 5. 12. 2021, 20:31

Tak tady by se hlavně hodilo udělat cestu přes Císařskou louku a nemusela by se žádná Strakonická řešit...

Martin Šnobr 6. 12. 2021, 14:33

@Kubajsu – Bohužel lávku majitelé pozemku zamítli. I kdyby tam měla být, stále to neřeší, že na Strakonické bude pro spoustu lidí jedinou cestou do centra (např. pro místní) a nějaké důstojné cyklo-řešení tam být mělo.

Kubajsu 6. 12. 2021, 22:47
3
1

Když se staví cokoliv pro auta, taky obvykle majitelé úplně nesouhlasí. To je normální.
Ad Strakonická; pokud by byla rozumně průjezdná Nádražní (třeba bez té zoufalé dlažby) pro místní a pro "dálkovější" cesta přes Císařskou louku, opravdu nevidím důvod upravovat výrazněji Strakonickou. Z jedné strany ulice beztak nic není a ze zástavby mezi je myslím celkem fuk, jestli člověk jede na východ nebo západ...

Brahma 9. 12. 2021, 10:19

Včera jsem to schválně projel od Lihovaru až k Palackému mostu. Opačně to jezdím pravidelně, ale ve směru do města jezdím raději Nádražní. Tedy poté, co Nádražní znovu otevřeli. Strakonická proti době před rokem, kdy byla Nádražní v rekonstrukci, se pro kola hodně vylepšila. Po celé délce mé trasy od Lihovaru je nějaké cyklistické opatření a jede se tam tudíž docela dobře. Ten pruh pro kolo tam vždy nějaký je a tak mne žádné auto neutlačovalo. Povrch skvělý, hladce se dá jet 30. Za mne je to takhle asi OK. Aut tam jezdí hodně, ale jezdí po vlnách generovanými světelnými křižovatkami. Když jedna vlna odjede a jede se těch 30km/h, tak je šance, že to ta druhá nestihne dojet. Pak se jede osamoceně.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat