Výstavbu TT na Strahov kvitujeme s povděkem. Při studiu dokumentace pro výběr zhotovitele to dokonce na první pohled vypadá, že spolu s komfortem cestujících MHD se výrazně zvýší i komfort a bezpečnost pro jízdu na kole. Ostřílení pražští cyklodojíždějící budou jistě spokojeni. My jsme se ale pro jistotu podívali na dokumentaci ještě jednou a pár nedostatků objevili.
V AutoMatu (Městem na kole je nezávislým projektem spolku AutoMat, pozn. red.) jsme se zaměřili jednak tradičně na soulad s platnými Standardy aktivní mobility a dále na bezpečné podmínky z hlediska prostorového uspořádání. Abyste nemuseli dokumentaci studovat ve velkých PDF souborech, přikládáme schéma, znázorňující řešení infrastruktury pro jízdu na kole na celé trase. Proč jsou vyznačeny i podélné prahy (tzv. bumlíky) se dozvíte níže.
Minimálně: cyklopruhy s legalizací chodníků
Jakožto ulici v modernistické struktuře města zde předepisují Standardy pro hlavní cyklotrasy (je tudy vedená A 132) minimálně duální řešení – tedy cyklopruhy + legalizace jízdy po chodníku.
Legalizace ale určitě nebude možná v celé délce. Dle návrhu dopravního značení, které je součástí dokumentace se například neplánuje legalizovat průjezd kolem stadionu v úseku mezi nástupními schodišti. V místech tramvajových smyček se pak chodník vůbec nenachází. U té nové na Strahově lze očekávat povolení průjezdu pěší zónou kolem výduchů z tunelu, podél Dlabačova zatím chráněná varianta zcela chybí.
Dopravní značení, a tedy ani rozsah legalizací jízdy po chodníku není ve fázi stavební dokumentace zcela jistý. Proto jsme vyzvali městskou část, aby potvrdila, které úseky chodníků bude pro jízdu na kole možné využít.
Dánský pás vedený ve stoupání od Bělohorské nesplňuje Standardy svou šířkou 1,75 m. Pro splnění bylo by třeba doplnit minimálně bodová rozšíření pro možnost vzájemného předjíždění v pruhu, nebo přidat v celé délce půl metru navíc. Nepovažujeme to za významný prohřešek, ale když už se dělají stavební úpravy, musíme na to alespoň upozornit.
Dle zkušeností z pražského provozu nepodporujeme dlouhé úseky, kdy je sdílený jízdní pruh pro automobily a jízdní kola vymezen z obou stran fyzickými překážkami – obrubami nebo podélnými prahy (tzv. bumlíky). V případě TT Strahov jde o úseky extrémně dlouhé, částečně navíc vedené v oblouku. Na základě našich pozorování víme, že v takových místech je zvýšené riziko vjíždění automobilů do ochranného či vyhrazeného cyklopruhu a ohrožování v nich jedoucích lidí.
V místech, kde není vyznačen ani cyklopruh, je zase tendence řidičů automobilů předjíždět cyklisty bez dodržení zákonného odstupu. Nejdelší úsek mezi obrubami bez ochranného cyklopruhu (v klesání) je 360 m, úseky mezi obrubami s ochranným cyklopruhem podél 2,5 m širokého jízdního pruhu dosahují až 240 m (viz úvodní grafika).
Vyzvali jsme proto Dopravní podnik a Hlavní město k tomu, aby zvážili, zda je umístění dlouhých podélných prahů v ulici Vaníčkova skutečně nutné a zda by nebylo možné v rámci zvýšení bezpečnosti cyklistů projekt ještě upravit. Stejně tak se ptáme i na možnost rozšíření dánského pásu alespoň v krátkých úsecích, doplnění cyklopiktokoridoru v klesání a zvýraznění ochranných cyklopruhů dle nových vzorových řešení.
Vaníčkovu ulici vnímáme pro severojižní spojení jako sklonově výhodnou, a tudíž některými uživateli jízdních kol rozhodně preferovanou. Je pro nás tedy důležité, aby se stavební úpravou podmínky pro nechráněné uživatele v celé délce zlepšily nikoli zhoršily.
Ondřej Matěj Hrubeš radní Prahy 6 pro dopravu (ODS) odpověděl, že se dopravní značení bude řešit až po stavebních úpravách a zároveň informoval, že legalizace chodníků pro jízdu na kole je možná jen ve výjimečných případech.
Zástupce Dopravní podniku naše podněty vzal v úvahu pro další jednání, nicméně upozornil, že vzhledem k pravděpodobnému otevření tramvajové trati ještě v době plánovaného uzavření strahovského tunelu minimálně na podélných prazích spíše trvají. Připustil však, že je možné podélné prahy před realizací případně vypouštět. Uvidíme tedy, jak se vše časově sejde.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Hafan 12. 12. 2025, 18:27
4
3
Já bych poprosil, aby si před uveřejněním takovéhoto článku příště každý autor pořádně tu dokumentaci přečetl, neboť velká část tvrzení je zde pak zavádějící či vyloženě nepravdivá. Schéma či obrázek obratiště mluví za vše, neboť svědčí o zásadních neznalostech nebo nepochopení dokumentace. Když je čistopis dokumentace kompletně veřejný na profilu zadavatele, odkud jej také mám, myslím, že to nebude takový problém dohnat a opravit článek, který by podle mne jinak nevznikl vůbec nebo v hodně odlišném znění. Je to asi jako psaní recenze na román po přečtení pouhých několika kapitol.
Nápověda: má to víc objektů, než jen SO101-SO103... :-)
Zuzana Poláková 12. 12. 2025, 22:17
9
2
@Hafan moc díky za doplnění. Máte pravdu, že jsem mohla použít podklad dopravního značení. Zároveň je potřeba si uvědomit, že návrh dopravního značení nemůže být považován za definitivní neboť prochází samostatným schvalovacím procesem - a to až následně. Je to ten důvod, proč jsme s dotazy oslovili Prahu 6, která má chodníky ve správě, aby nám legalizace potvrdila. Za nepřesnosti se omlouvám a článek doplním, protože to, pravda, není úplně srozumitelné. Ještě jednou díky za upozornění!
Hafan 13. 12. 2025, 09:51
5
5
@Zuzana Poláková: dovolim si rict, ze spis MĚLA, nikoli MOHLA, vychazet z vykresu dopravniho znaceni. Jestli ono to nebyva tak, ze stavebni reseni a dopravni rezim na nem navrzeny spolu koresponduji a ze toto reseni byva treba i projednano. Ve schematu tak toho hapruje docela dost vcetne cele krizovatky s Belohorskou i obratistem u stadionu (dost podatatne vyznamove rozdily proti zobrazenemu schematu), vcetne stavebne zajistenych chranenych vazeb a neprimych levych odbocenich.
A teda moc nechapu osobne, proc se na dopravni rezim ptate radniho misto tech, kdo o tom skutecne budou rozhodovat. O rezimu ve vozovkach bude rozhodovat stanovenim MHMP-PKD neb se jedna o mistni komunikaci 1.tridy a o chodnicich a dalsich pridruzenych plochach odbor zivotniho prostredi a dopravy UMC P6 a do obou procesu vstupuje PCR. Radni zpravidla o takovychto detailech a rozsahu stavby nemaji ani za mak tuseni (nic ve zlem proti panu Hrubesovi, na pomery historie Prahy patri ke spicce, co se tyce znalosti sve gesce). Ale to je takovy jemnocitny detail. ;-)
Nicmene dekuji za validni reakci a prislib doplneni-opravy clanku.
Jo a jeste takovy bezpecnostni rejpanec, ten si proste nemuzu odpustit - jestli chcete zkusit ze strahovskeho kopce dolu jet Vanickovou ochrannym cyklopruhem, natoz v danem profilu nebo i jen jemu blizkem, a nechat se nedejboze predjizdet autem, asi je to rychla jednosmerna a uplne zbytecna jizdenka na onen svet a pro ridice cesta nezavinene do kriminalu. Cyklista ma navic dva dalsi legalni zpusoby, jak se dostat bezpecne dolu, pokud nebude chtit sjet kopec vozovkou stredem pruhu stejne rychle jako auta.
Milca 14. 12. 2025, 14:56
Az moc technicke. Pres Strahov jezdim na Biliu horu nekolikrat tydne. Je to tam uz ted docela v klidu. Ke clanku - to jako fakt 1.75m nestaci na predjeti? Kdyz pocitam, ze clovek jede 10cm od kraje, ma sirku kola 50cm (a to dost prehanim), tak je tam porad jeste pres metr mista. A nechapu, ktery cyklista by jezdil po chodniku, kdyz okolo je dobry asfalt (priznavam se, ze kdyz jedu na zavodnim kole, tak u Pohorelce z kopce volim asfaltovy/zamkovo-dlazbovy chodnik misto kostek s dirama pres 2cm.
Milan 14. 12. 2025, 15:00
2
2
At Hafan - naprosto souhlasim s poslednim odstavcem. V cyklopruhu v tom sjezdu vedle zaparkovanych aut muze jet jenom sebevrah. Normalni clovek jezdi uprostred silnice rychlosti aut (teda aspo nlegalni rychlosti ve meste).
Kuba 14. 12. 2025, 16:16
1
1
Hafan: k tomu poslednímu odstavci: Proč nezaviněně? Jasně, infra, atd. by tomu taky nahrály, ale odpovědnost řidiče za škody způsobené jeho autem to nemaže. To, že je na mnoha místech nebezpečná infra navádějící k těsnýmu "předjíždění" neznamená, že je k tomu ten člověk v autě nucenej. Jo, občas jedu chvíli autem za člověkem na kole, kterej jede v cyklopruhu vedle toho mýho. Radši se za ním chvíli potáhnu, než abych ho sundal tlakovou vlnou auta nebo třeba zrcátkem jen proto, že zrovna zakolísal a dostal se řídítkem pár cm přes čáru. Zase zrychlím, když mám jistotu, že je prostor ho minout bezpečně.
Zuzana Poláková 15. 12. 2025, 10:20
2
Hafan i všichni ostatní: Díky za komentáře. V tom klesání požadujeme doplnění piktokoridoru dál od kraje právě proto, aby bylo všem jasné, že když na kole jedu uprostřed vozovky, tak je v pořádku. V těchto úsecích vymezených z obou stran obrubou by to měl být v klesání standard. A to i v případě, že tam parkování není (na Strahově skutečně v návrhu zmizelo).
Myslim, že se tady většina z vás vyjadřuje z pozice zkušenýho jezdce (aka "normálního člověka", co nemá problém zabrat pruh, jet z kopce rychle a nenechat se znervóznit naléhajícím řidičem. ("Normalni clovek jezdi uprostred silnice rychlosti aut (teda aspo nlegalni rychlosti ve meste."). Pro ty "míň normální lidi" to prostě komfortní neni. Jak říkáte, alternativy v tomhle místě jsou - po kostkách na Petřín a nebo výrazně vyšším sklonem parkem. V tomhle kontextu na to chceme upozornit.
Radního Hrubeše jsme oslovili proto, že chodníky jsou tady ve správě MČP6. A projekt tramvajové trati IMHO zrovna on moc dobře zná;---).
Kuba 15. 12. 2025, 13:46
1
Milca: 0,5 m šířka kola fakt není přehánění, ale naopak silný podhodnocení. Do toho se možná vejde hodně štíhlej člověk s úzkejma ramenama na silničce s beranama nebo městským kole s hodně úzkejma řídítkama. Realita je spíš kolem 70-80 cm a i tam budou výjimky směrem k větší šířce. Plus při pomalý jízdě do kopce se většina lidí docela kýve ze strany na stranu. Může mít v sedačce dítě, který nečekaně natáhne ruku do strany, atd. Minimálně metr na jednoho bych počítal.
Hafan 15. 12. 2025, 18:36
2
@Kuba: domníval jsem se, že je to jasné, ale ok, asi ne, zkusím dovysvětlit a určitě to dozacvakne:
Máme profil 4,0 - takový standard 2,5+1,5 OCP, solidní klesání a ještě se mění různě poloměry oblouků. Přirozená rychlost pouhým gravitačním zrychlením je přes 40 km/h snad i u ukrajiny, natož moderního kola. Otázka za zlatého bludištáka - jste schopen se v takovém OCP udržet v dané rychlosti, aniž byste sebeméně vybočil přes hranu OCP nebo se naopak napravo nepotkal s obrubou? Odpověď zní: když jste hodně dobrej a máte kliku nebo když hodně ale hodně brzdíte (tak na 20 km/h) a zdaleka nenecháte kolo rozjet. V praxi nebude dostatečně brzdit nikdo. Doba kontaktu s paralelně jedoucím (legálně předjíždějícím ve svém zbytku JP) tím bude maximalizována. No a pak je přesně ta otázka za zlatého bludišťáka. Škrtnete, letíte a v lepším případě skončíte mimo vozovku a mimo STV/SVO vstupní kinetickou energií přes 4kJ. Jak řidič dokáže, že cyklista přejel do jeho JP, když to žádná kamera nemůže chytnout, pokud někdo nebude natáčet bezprostředně za jedoucím autem? Nedokáže. Takže proto píšu nezaviněně. A reálně to ani nelze vyčítat cyklistovi, tohle je prostě případ systémově nebezpečné infrastruktury, kdy její uspořádání dovedlo oba účastníky bez jejich aktivního přičinění do kolize. Samozřejmě takováhle situace dost podporuje i ten opačný případ, kdy to motoristovi o pár cm ujede do strany. Rezerva nula ale vyloženě nula. Noční můra každého bezpečáka.
Dovětek: ano, možná by se mohly doplnit průběžně i další pikťáky, než jen na začátku (v ose pruhu, kde probíhá změna z OCP na CPK, samozřejmě), ale mne to třeba přijde dostatečné (věc jemnocitu).
@Zuzana Poláková:
citace: "Jak říkáte, alternativy v tomhle místě jsou - po kostkách na Petřín a nebo výrazně vyšším sklonem parkem."
reakce: tak v tom případě jsou tři alternativní trasy, kostky přes Petřín jsem nebral vůbec v úvahu.
A varianta parkem (ano, fest vyšší sklon, naštěstí jen dolů, kde to není takový fatální problém jako ve směru nahoru - zdraví moje plíce) je fakticky pokračování prakticky ochráněné trasy od obratiště Stadion Strahov až přes překonání Bělohorské. Když se pořádně podíváte do dokumentace a opravíte si podle toho dost výrazně ono schéma na začátku článku, tak zjistíte, že možných kombinací jak jet s různou úrovní integrace nebo segregace podle schopností nebo nálady uživatele je tam docela dost. Já si tam dovedu představit úspěšně oba módy - jedu sám (rychle i lajdákem), jedu s dětma. Reálně je tohle možná i ta nejvíc procyklistická akce, co Praha zažila/zažije za dlouhou dobu (když nepočítám nová přemostění, těm se vždycky konkuruje blbě). :-)
Samozřejmě jak to dorazí nejlépe na konci výstavby nějaký orgán nebo "náhodný" nekompetentní deus ex machina toho času zrovna u moci, co si začne na investorovi nebo zhotoviteli vztekle vynucovat různě neopodstatněné změny, to je bohužel rakovina každé dopravní stavby v Praze. Takže bavíme se samozřejmě o případu "když to někdo svojí aktivitou úplně nepodělá".
Jo, oddělená široká stezka jen pro cyklisty v celé délce trasy by byla moc pěkná, akorát tam překáží takové nesmysly jako stadion, kopec, skála, historické opevnění, segregovaná tramvajová trať a další takové ty zbytečnosti. Já bych pro začátek zboural ten stadion, najednou tam bude takovýho místa! [v dobrém míněná ironie :-) ]
PS: jo, nasázejte tam všichni ty mínusy, ať je trochu legrace... :-D
Kuba 15. 12. 2025, 21:24
Hafan: jo, přesně proto souhlasím, že takový OCP by tam byl nebezpečný. Stejně jako je nebezpečnej na Mariánskejch Hradbách, kde je sice mírnější podélnej sklon, ale zato výraznej příčnej sklon od středový čáry do hlubokejch dlážděnejch škarp.
Jen říkám, že ten člověk v autě, který by tam viděl takového člověka na kole, by ho pro zachování bezpečnosti neměl předjíždět, i když by ho k tomu značení nabádalo. Právě proto, že to není bezpečný a on je odpovědnej za auto, který řídí. To, že by se ten člověk na kole nejspíš neudržel ve svým pruhu, není poukaz na to ho přejet nebo odrazit do pangejtu... Jinými slovy, souhlasím s mechanismem pravděpodobné nehody, nesouhlasím s nulovým zaviněním na straně řidiče auta...
Zdenek X 15. 12. 2025, 22:52
3
1
Strucna odpoved na otazku v titulku je: ano, prinese.
V Nizozemi se po letech a pri neporovnatelne vyssi frekvenci cyklistu posunuli od doporucene sirky jednosmerneho pruhu 2 m na hodnotu 2.3 m (a podle zaberu na YB jsou nekdy 2 m zbozne prani a nebo se na ty 2 m vejdou 3 kola vedle sebe), a proto my budeme resit 1.75 (a pozadovat takrka nizozemskych 2.25) ve stoupani na Strahov, kde budete mit kliku, kdyz budete nekoho predjizdet jednou za tyden, urcite nikoli kazdou jizdu.
Nightrider 18. 12. 2025, 14:34
->Kuba: po Mariánských hradbách jezdím často a cyklopruhy mi tam naprosto zásadně pomáhají v obou směrech. Kdyby tam nebyly, při každém druhém průjezdu bych stál nebo kličkoval v koloně. Jet tam těsně u kraje není problém, protože do těch širokých dlážděných krajnico-škarp by šlo v nouzi celkem bezpečně sjet (i když jsem to zatím nikdy nepotřeboval). Žádné obrubníky, značky, parkující auta, lampy ani zábradlí, o které by se dalo přerazit. Výrazný příčný sklon jsem tam nezaznamenal, a to někdy jezdím na tříkolce, která je na něj dost citlivá. S míjejícími auty taky nikdy žádné problémy nebyly.
Připravované cykloopatření na trase popisované v článku si netroufám hodnotit, protože tamtudy nejezdím.
komentář