Praha vypsala tendr na zhotovitele nové tramvajové trati z Malovanky na Strahov. Stavba o délce zhruba 1,5 kilometru povede z Bělohorské celou Vaníčkovou ulicí. Její součástí bude i zcela nový, oddělený „dánský“ cyklopás – po Smetanově nábřeží teprve druhý svého druhu v Praze.
Tramvajová trať, která má nahradit dosavadní autobusové linky, povede od Malovanky ke Strahovskému stadionu. Výstavba má podle aktuálních plánů začít v roce 2026 a dokončení se očekává na podzim 2027. Předpokládaná cena činí přibližně jednu miliardu korun.
Na přibližně 470 metrů dlouhém stoupání směrem na Strahov vznikne vyhrazený cyklopás o šířce 1,75 metru, který bude výškově oddělen od vozovky a zároveň oddělen od chodníku obrubníkem. Povrch cyklopásu bude z jemně zrněného asfaltobetonu. Ten bude na povrchu probarvený válcovaným posypem s červeným pigmentem – čímž Praha poprvé použije řešení, které odpovídá standardům západoevropských měst.
Tento úsek nahradí současné vodorovné značení: ve Vaníčkově ulici dnes existuje ve stoupání vyhrazený cyklopruh. Nové stavební řešení ale přinese výrazně vyšší úroveň bezpečnosti i komfortu. V klesání zde bude možnost jet ve vozovce či po legalizovaném chodníku s minimální frekvencí chodců (s max. rychlostí 20 km/h.)
Ve zbytku ulice bude ulice řešena duálním řešením. Ve vozovce budou cyklopruhy podobně jako dnes, nové chodníky budou legalizovány pro jízdu na kole. Lidé tak budou mít na výběr – buď rychle s auty ve vozovce, nebo po dlážděných chodnících, s rychlostí do 20 km/h a respektem k pěším.
Projekt se částečně dotýká i Bělohorské ulice, kde vytváří novou zastávku Malovanka. V úseku podél zastávky je v obou směrech cyklistická doprava vedena pouze pomocí piktokoridorů smíšeně s auty – uprostřed pruhu. Z kopce to může být bez problému, směrem do kopce to bude znamenat, že cyklista bude tvořit „zpomalovací prvek“ pro auta. Podobně to předpokládala i studie od Institutu plánování hl. m. Prahy z roku 2017.
V křižovatce Vaníčkova x Bělohorská budou nově přechody na všech třech ramenech, stávající přechody budou nově sloužit i jako přejezdy pro cyklisty. Díky nim se na Vaníčkovu ulici dostanou i lidé jedoucí od Malovanky, a to bez nutnosti jízdy po Bělohorské ulici. V opačném směru bude umožněno cyklistům nepřímé levé odbočení, o které se postará krátký cyklopás na chodníku a dva přejezdy. Přilehlé chodníky budou legalizovány pro jízdu na kole.
Ulicí Vaníčkova povede po dokončení cyklotrasa A142, která propojí Malovanku, Strahov a Prahu 5. Tato trasa zatím není vyznačena, ale v rámci rekonstrukce komunikace a výstavby tramvaje by se s ní mělo počítat. Nové uspořádání tak vytvoří kvalitní spojku přes strahovský kopec, která zlepší průjezdnost této části Prahy na kole.
Dosud platilo, že pražské tramvajové projekty podmínky pro cyklistickou dopravu spíše zhoršovaly. Příkladem je přerušený cyklopruh podél tramvajové trati v Libuši, řešení cyklistické dopravy na Dědině, chybějící infrastruktura v Bělehradské, Nuselské nebo projekt tramvajové trati z Prahy do Sedlce, či v Malešicích, kde se místo oddělené cyklostezky budou pouze konzervovat cyklopruhy.
Je tak tramvajová trať na Strahov zlomem, nebo pouhým ostrůvkem „pozitivní deviace“ v budování pražské cyklistické infrastruktury? Ukáže čas.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 9. 10. 2025, 20:33
12
Cyklopás ve stoupání je super! Jen mohl být ještě delší, směrem nahoru totiž tramvaje jedou část cesty společně v pruhy s auty. Kdyby se do své stopy vracely o 100 metrů dál, mohl cyklopás vést minimálně až k ulici Olympijská. Pak už je totiž zase místo u chodníku dostatečně široké. Škoda
mirek 9. 10. 2025, 20:52
19
"Rychle s auty nebo drncat po dlažbě mezi chodci", to je fakt jedno lepší než druhé. Jezdím 15-20 km/h, což je pro auta moc pomalu, ale pro chodce moc rychle.
Proč prostě není v celé délce oddělená cyklostezka? Když je místa dost a předělává se to komplet, měl by to být automatický standard. Tolik rekonstrukcí a pořád to je k pláči, viz nově zpackaná Peroutkova.
Zdenek X 9. 10. 2025, 23:19
1
8
Myslim, ze to docela ukazuje, ze casto zminovany boj DPP a projektantu trati proti cyklistum je pouze paranoidni domenka. Kdyz to jde (tzn. nejenom sirka, ale i s uvazenim dopravni zateze a rizika zdrzovani MHD automobilovou dopravou), tak cyklo vznikne. Tady usoudili, ze to jde, v Jecne (napriklad) asi ne. Domnivam se, ze duvody pro zvolena reseni jsou v naproste vetsine technicke (zadna ideologie).
Uprimne receno je prekvapujici, ze pristoupili na soubeh tram + auta smerem nahoru, aby vzniklo misto pro dansky pas. Ja fakt, ze timto smerem zadne zacpy aut nevznikaji. A je videt dalsi vyznam soucasnych proklinanych cyklopruhu: pri rekonstrukci nuti projektanty se hloubeji zamyslet, co by se dalo pro cyklisty udelat, misto toho, aby je drsne zrusili :-).
Jan Fiala 9. 10. 2025, 23:26
4
Takový cyklopás, oddělený obrubníky a výškově od vozovky i od chodníku býval na Lahovickém mostě. Zanikl při jeho rekonstrukci.
Zdenek X 10. 10. 2025, 08:03
3
6
... vlastne by me zajimalo, co v takovem miste nuti projektanty navrhovat chodnik po obou stranach. Vzdyt po prave strane (pri smeru do kopce) zadny provoz chodcu neni, neni tam zadna budova, navic je pesi cesta o neco vys podel haly. Zrusenim by se naslo misto bud pro lepsi oddeleni tram/auto, nebo pro cyklopruh i dolu. Nebo pro nenavidene parkovani (jsem prost ideologie, lide parkovat chteji a v tehle ulici vzdy parkovali, v kazdem pripade ale reseni elegantnejsi nez soucasny prehnany a neusporadany stav v teto ulici). Mozna je vyhodne mit oboustranne chodnik jako prostor pro podzemni vedeni, osvetleni apod. (?).
Kuba 10. 10. 2025, 09:08
6
Mám z toho smíšené pocity. Skorodánskej pás aspoň směrem do kopce je jednoznačně dobře. Ale podobně jako na Smetaňáku, když návaznosti vypadaj jak vypadaj (duál kolem stadionu, prakticky nic v Bělohorský), hodně to ten krok vpřed sráží.
Clovek 10. 10. 2025, 09:10
7
Ve stejny moment je rozkopana Zelivskeho nebo Ondrickova kudy vedou paterni cyklotrasy, a zadne (jakoze ani piktogram) opatreni pro cyklisty se neplanuje. Zde se to proste veslo a tak se to hodi jako drobek od stolu, aby mel Hrib co zminovat - podobne jako uz dva roky zminuje 170 metru dlouhou propojku v Libusi. Vic bych v tom nehledal.
David 10. 10. 2025, 09:48
2
1
Opatření pěkné. Ale proč tam, kde nikdo reálně na kole nemá potřebu jezdit. Když tudy potřebuji jet, zpravidla jedu z centra na západ. Nepotřebuji se vracet nahoru před Strahov, jedu Diskařskou nebo Chodeckou, Maratónskou a Běžeckou. A ani těch pár studentů na kolejích to nezachrání - jinudy (Strahovskou) to mají blíž a v klidu.
Kdyby to vzniklo "za rohem" v Atletické, bylo by to cool, ale tady bude výsledkem "udělali jsme pro cyklo velkou investici, a zase tam nikdo nejezdí". A v Atletické, kde jezdí o řád víc cyklistů, vzniknou asi zase jen cyklopruhy, a navíc jen v části... (i za ně ale díky, nechci být nevděčný!).
Kuba 10. 10. 2025, 14:31
1
David: Strahovská je klidná, ale opravdu to tudy není blíž, je to z většiny areálu kolejí zajížďka. Navíc v sezóně není úplně příjemnej průjezd mezi množstvím turistů kolem hvězdárny.
To, že nebude pořádný řešení v Atletické je velká škoda, s tím souhlasím. Stejně jako je škoda, že bude zase jen duál kolem stadionu. Jak jsem psal výš, dost to asi srazí i využitelnost té dobré části.
Kuba 10. 10. 2025, 14:47
6
David: plus ta Strahovská je vlastně pěknej příklad toho, proč je problém, že v Praze neděláme dobrou infra na hlavních. Klidně se vsadím, že existuje nemalá část obyvatel Strahovských kolejí, která ji vůbec nezná.
Nic proti příjemným trasám vedlejšíma, jsou fajn, používám je často, klidně si i zajedu, hlavním se vyhýbám. Ale ty hlavní jsou daleko, daleko jednodušší orientačně. A v tak složitým městě jako Praha je to o to důležitější. Že se dá najít pěkná, byť neintuitivní trasa, když člověk někam jezdí pravidelně, má fůru pokusů, může dělat iterace, občas má čas zkoumat alternativy je pěkný. Nebo když si dopředu sedne nad mapu, streetvew, panoramu, atd. a udělá si plán. Ale to je furt jen pro nadšence. Město skutečně dobrý pro cyklodopravu potřebuje i tu intuitivnost, potřebuje, aby průjezd na první dobrou trasou, která se nejvíc nabízí, byl aspoň OK. Nemusí být nejlepší, to asi není nikde a nejspíš to ani nejde, ale měla by být OK.
Zdenek X 10. 10. 2025, 15:39
1
@Kuba, David: nevim, pres kopec Strahova jsem ze strany Plzenske jezdil do dejvickeho campusu denne 10 let (pouze pozdeji jako zamestnanec, jako student nikoli, kolo se k memu rozlitanemu studentskemu zivotu nehodilo) a projizdel jsem mezi kolejemi (ulici Jezdeckou) a nasledne Strahovskou (tj. stejne jako pripadni studenti). Nikdy me nenapadlo jet Vanickovou -- je to mozna kratsi, ale urcite mnohem pomalejsi, nebot z krizovatky Belohorska/Vanickova lze pokracovat bud uplne blbe Myslbekovou (skrz dno udoli, pritom cyklostezky v parku M.Stoela jsou bezcenne, motanice kolem vozovny), a nebo pres Pohorelec (a uzit si kostky), ale to potom neni zadna vyhoda proti Strahovske. Vanickovou jsem za 35 let zivota kousek pod vrcholem Strahova jel na kole asi 10x (a vybavuji si jizdu jenom smerem dolu).
Ale souhlasim s tim, ze mesto nema koncepci, nejradeji by ve Vanickove opet nakreslilo vyhrazene pruhy (na drsne zruseni cykloupravy nema nastesti koule), ale bylo jim jasne, ze pri soubehu tram+auto by 90% aut podvedome uhnulo z koleji a jeli tim vyhrazenym cyklopruhem. Takze bylo potreba pruh fyzicky oddelit, tj. dansky pruh. Zadna koncepce, zadna zmena kurzu, mestu nezbyvalo nez to udelat, proto je to vykrik uprostred niceho bez navaznosti. Ale pozitivni je, ze se ukazuje, ze pristup DPP neni rigidni a dokaze ustoupit od "sobeckeho" reseni pouze pro MHD.
David 10. 10. 2025, 17:26
1
Mám to podobně jako Zdeněk X. I když Vaníčkovou jsem už párkrát jel, v podstatě to bylo jen abych si prohlédl tehdy nová cykloopatření a jak na Ladronku, tak na hvězdárnu (a tedy i do areálu kolejí) jezdím jinudy. S průjezdností Vaníčkové pro kola přitom problém nemám. Neodvažuji si soudit, proč se DPP rozhodl tentokrát realizovat "plnotučná" opatření pro cyklo. Je to samozřejmě dobře. Ale moc bych si přál, aby takováto realizace nastala i v místech, kde to cyklisté skutečně ocení. Třeba hned za rohem, na Atletické... :) (Kde se to, bohužel, pokud vím zatím nechystá).
Kuba 10. 10. 2025, 18:31
3
Mě ta Vaníčkova dává smysl z Břevnova kolem Pyramidy a Kajetánky, jak na koleje, tak pokud by člověk mířil přes ten Petřín na Újezd. Jet pak Myslbekovou až dolů a stoupat na Vozovnu smysl opravdu nedává, tam kdyžtak Vaníčkova-Myslbekova (Na Malovance)-Parléřova jako cesta do Keplerovy vyhýbající se kočičím hlavám od Strahovský přes Pohořelec. Plus má teda Vaníčkova IMO citelně lepší sklonovej profil, než Strahovská (rovnoměrnější, menší maximum). To je za mě např. i argument proč nepoužít z Malovanky spíš Chodeckou, která je naprosto bez provozu, ale ten sklon je hodně drsnej. Jasně, v současný podobě taky pojedu buď Strahovskou nebo tou Chodeckou, ale po té přestavbě už možná Vaníčkově přednost směrem nahoru dám. Uvidíme, jak (ne)použitelnej pak bude ten duál nahoře.
Ale hlavně jak jsem psal, něco jinýho jsme my, kdo to tam známe, dobře se tam orientujeme a klidně můžem zkoušet alternativy a vybírat nejlepší.
Město s dobrou infrastrukturou funguje i pro člověka, kterej je tam novej, nebo na návštěvě, půjčí si kolo nebo e-kolo a vyjede tudy, kudy je mu to povědomý a kde ví, že to není slepý, neskončí to dlouhým schodištěm, atd. - což bude ta Vaníčkova, kterou jezdí busem/tramvají/autem, atd. A až časem třeba začne objevovat alternativy. Ne každej má super orientační smysl, natož ve městě, kde je krátce nebo jen na návštěvě. A Praha je navigačně kvůli terénu dost složitá sama o sobě, netřeba to dělat ještě horší tím, že ty navigačně nejsnazší hlavní ulice totálně vyřadíme. Stačí se podívat kousek dál, jak "jednoduchý" je najít na kole použitelnou alternativu k Bucharově a Kukulově...
Miroslav Kopřiva 10. 10. 2025, 19:04
2
5
Zase nic nového, amatérismus, žádný selský rozum, nedomyšlené projekty od stolu. Jenom utratit dotace.
Jen 11. 10. 2025, 08:09
11
3
Uz dost tech dualu, to je fakt strasna blbost a vsechny, krom par projektantu a lidi v cyklokomisi to jenom sere. Muzu si vybrat... mezi konfliktem s auty nebo konfliktem s chodci. Diky.
Par set metru danskyho pasu nic nemeni, kdyz je to projektu, kde je pak nekolik dalsich km toho nejhloupejsiho reseni kdyz by se tam plnohodnotny vsude veslo.
David 13. 10. 2025, 08:45
4
Miroslav Kopřiva: Jaké dotace na cyklo? Něco mi uniklo?
komentář