Od září hledá pražský magistrát zhotovitele tramvajové trati do Malešic. Na 2,2 kilometrech Počernické tak kromě výstavby trati dojde i k rekonstrukci ulice a výstavbě parkoviště. Cyklistickou dopravu ale zlepšení nepotká.
Úsek dlouhý 2,2 kilometru povede Počernickou ulicí a zahrne šest nových tramvajových zastávek, napojujících se na současnou trať na Vinohradské ulici. Na jejím konci vznikne smyčka a nové rezidenční parkoviště pro 133 aut.
Z hlediska cyklodopravy se počítá pouze s přerušovanými vyhrazenými cyklopruhy vedenými mezi jedoucími a zaparkovanými auty. Jejich šířka se v souladu s normami bude pohybovat mezi 1,5 až 2 metry, částečně budou cyklisté muset jet i v pruhu pro autobusy.
Cyklopruh na Počernické ulici byl vyznačen už před rokem 2013, kdy došlo k rozšíření parkování na tuto ulici. Vede tudy páteřní cyklotrasa A24, po které se lidé směrem z centra dostanou až k Průmyslové ulici a do Dolních Počernic.
Projekt, jež má za cíl rekonstruovat vozovku i některé přilehlé chodníky, se změnou vedení cyklodopravy nepočítá. Některým místním se to nelíbí: „Mě nenapadlo, že uliční profil bude bez oddělené, a nebo alespoň souvislé infrastruktury pro lidi na kolech. No, holt to jsou ty gotické uličky,“ uvedl František Huber na síti X.
Zřízení oddělené cyklostezky v Počernické ulici přitom Praha chtěla již v roce 1987. Ústav dopravního inženýrství HMP v rámci svého dokumentu „Cyklistické stezky v Praze“ počítal v Malešické ulici s cyklopásem v úrovni chodníku. 1,5 metru široká cyklostezka měla vést mezi chodníkem a travnatým pásem. „Jde o typický příklad jednoduché stavební úpravy,“ uvádí dokument, jež redakce Městem na kole vypátrala v archivu.
Předsedkyně pražské cyklokomise Bára Soukupová (Piráti) pro Městem na kole uvedla, že projekt od počátku vznikal s myšlenkou zachovat uliční profil beze změn. „Nedochází k redesignu ulice, její šířkové poměry i využití zůstávají v naprosté většině její délky beze změny,“ vysvětlila.
Vliv na podobu projektu podle ní měla i městská část Praha 10, která požadovala zachování stávajícího počtu parkovacích míst a stromořadí. „Nebylo možné dosáhnout lepšího než současného řešení cyklistické infrastruktury,“ dodala. Nakonec poznamenala, že cyklopruhy v této podobě „určitě nelze považovat za finální stav,“ a že páteřní cyklotrasa A24 by měla být řešena odděleně od automobilové dopravy.
Dopravní podnik pro Městem na kole uvedl: „Novou tramvajovou trať Počernická DPP projektově připravuje na základě zadání Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) a usnesení Rady hl. m. Prahy (RHMP). Projekt k povolení záměru byl řádně kladně projednán se všemi dotčenými orgány a subjekty včetně institucí odpovědných za veřejný prostor i cyklistickou dopravu, městskou částí počínaje, IPR či Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK) konče. V současnosti běží veřejná zakázka na zhotovitele samotné stavby. Projekt má i zajištěno financování z dotací Evropské unie z Operačního programu Doprava 3. Změny v projektu tudíž v tuto chvíli už nejsou reálné.“
To, že projekty nových tramvajových tratí v Praze příliš nezlepšují podmínky pro jízdu na kole, není ojedinělá věc. Nedávné projekty jako tramvajová trať do sídliště Na Dědině či trať na Libuš přinesly spíše nouzová opatření pro cyklisty v podobě legalizovaných chodníků nebo úzkých cyklopruhů. Na Libuši kromě zúžení cyklopruhu došlo na dvou místech k jeho zrušení. Na širokých uličních profilech jsou tak lidé jedoucí na kole mícháni s automobily.
Projekt výsledné podoby ulice zároveň nesplňuje Standardy aktivní mobility, které schválila Rada hlavního města v roce 2022.
Ty určují požadovanou minimální podobu cykloopatření na základě významnosti cyklotrasy a charakteru ulice.
Shodou okolností právě Počernická posloužila jako ilustrační příklad v našem letním článku na téma, jak standardy fungují.
Vzhledem k přítomnosti páteřní cyklotrasy, standardy požadují ve většině Počernické ulice zajištění chráněné o průjezdu mimo motorovou dopravu.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 15. 11. 2024, 14:24
16
9
Holt posvátná parkovací místa. Dokavaď se jejich status nezmění, můžeme počítat další desítky let těchto opatření. Situace by tu šla zlepšit aspoň podbarvením cyklopruhů červeně v celé délce a snížení rychlosti na 30.
Martin Šnobr 15. 11. 2024, 14:42
10
3
Ondra – no v tomto případě nejde snad ani o parkovací místa, případná oddělená cyklostezka by za nimi a případné úbytky stejně kompenzuje nové parkoviště pro 133 aut, které bude vybudováno u smyčky.
Ondra 15. 11. 2024, 15:39
15
1
Martin - takže je to vlastně jen neochota udělat lepší design cyklo řešení ?
David 15. 11. 2024, 16:05
5
5
Zdá se, že na původně zvažovaném místě oddělených cyklopásů u chodníků za těch cirka 40 let vyrostly stromy, a parkovat se dneska prostě musí. Holt "Přejeď si cyklistu, zachráníš strom..."
Zbyněk 15. 11. 2024, 17:14
1
3
Nastesti tady mame garanta nezpecnosti a plynulosti provozu se zavaznym stanoviskem, normu 73 6110 a TP 179.
Tohle nemuze dopadnout jinak nez dobre.
Zbyněk 15. 11. 2024, 17:15
3
Oprava: garanta bezpecnosti a plynulosti silnicniho provozu.
tik 15. 11. 2024, 19:21
7
15
Ondra 15. 11. 2024, 14:24 Hele, pochopil jsem dobre, ze kvuli jednotkam az desitkam maji stovky az tisice zvolnit?
Pavel Mašek 15. 11. 2024, 21:50
10
2
Tohle mohl být typický příklad a v podstatě kopie toho, co dokázali v Petržalce. U nás to nejde, na Slovensku to jde.
Ondra 15. 11. 2024, 22:28
13
7
@tik - přesně tak, bezpečnost je důležitější, než přijet o 30 sekund dřív na další křižovatku
Jenda 15. 11. 2024, 23:16
14
4
tik: Jenom jestli jich nejsou ty jednotky až desítky právě kvůli tomu současnému stavu…
Robert 16. 11. 2024, 11:17
3
10
Místní o tramvaj zájem neměli,o tom rozhodl někdo jiný.Místní navrhovali v prostoru vedení tramvajové trati vybudovat parkoviště na zatravňovací dlažbě,tím by se uvolnila pravá strana kde se parkuje,a tím pádem by bylo dost místa pro ciklostezku.Všechno je o penězích,čím více se utratí tím více se stratí.
Štěpán 16. 11. 2024, 11:31
14
To je děsný ta konzervace nevhodnýho řešení na další desetiletí. Jestli by nebylo lepší příště ten článek udělat ve chvíli, kdy se s tim dá ještě něco dělat a zakončit ho pozvánkou na veřejné projednání nebo demonstraci za kvalitní řešení?
Vratislav Filler 18. 11. 2024, 07:59
1
1
Štěpán: Akorát že stroj času Městem na kole nevede. A které připravované projekty jsou v rozporu se Standardy aktivní mobility, myslím neví ani samo město.
Zdenek X 18. 11. 2024, 09:11
6
1
Rekl bych, ze hlavni krok k zaspuntovani stavu nenastal nyni, ale jiz pri vybudovani komunikace pred mnoha lety, kdy poradi pruhu "chodnik - cyklista - zeleny pas - vozovka - tramvaj" bylo zmeneno na "chodnik (v sirce puvodniho navrhu) - zeleny pas - ...". Ted je tam misty pekny zeleny pas se vzrostlymi stromy, na ktery si nikdo nevodoli (nastesti) sahnout a pripadne cyklo musi nejak sousedit s auty (at zaparkovanymi, nebo a/i jedoucimi). Ma-li byt protinavrh cyklistu to, ze cyklopruh ma byt mezi zeleni a zaparkovanymi auty, jsem rad, ze k tomu nedoslo (hromada nevyhod, pritom pochybuji, ze je to reseni, ktere by pritahlo treba detske cyklisty). Ano, bylo by to myslitelne (ale stale osobne preferuji pas u vozovky), kdyby tramvajove teleso bylo uzsi (navrhovanych 10 m sire je velkorysa hodnota, na Evropske si teleso vystaci s cca 7.5 m), a ten cyklopruh sevreny mezi zaparkovanymi auty a zelenym pasem by mohl mit pouzitelnou sirku (do 1.25 m z nezavazneho TP179 nepojedu).
Takze vlastne ano, navrh telesa trati do jiste miry konzervuje neuteseny stav, nechapu, proc je teleso tak siroke bez ohledu na cokoli, jakou vyhodu sirsi teleso trati prinasi (napada me jedine vice travniku)? To je chyba.
Honza 18. 11. 2024, 23:03
Je tam mapa s planem na CKO Nad Vodovodem, to se opravdu planuje nebo je to jen takova provokace? Imo by bylo lepsi nez skvele resena Pocernicka, protoze to navazuje na Izraelskou, ze ktere se uz lehce da dostat na Vinohradskou a dal.
Kuba 19. 11. 2024, 10:17
6
Vratislav Filler: myslim, ze kdyz vyjdeme z predpokladu, ze v rozporu se Stamdardy jsou vsechny aktualne pripravovane plany, nebudem daleko od reality...
Bohdan 19. 11. 2024, 19:59
8
Jak “vtipne”, ze i na tech vizualizacich najizdi auta do tech ochrannych cyklopruhu i kdyz tam svoji sirkou nemaji co delat. Krasne to ilustruje, jak si tady zijeme. :-)
komentář