Tramvaj na Libuš: přestavba ulic zhoršila podmínky cyklodopravě

Publikováno: 25. srpna. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 29. srpna. 2023
Publikováno: 25. srpna. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 29. srpna. 2023

Praha na konci května 2023 dokončila tramvajovou trať na Libuš. Součástí byla i přestavba uličního profilu části ulice Novodvorská, Generála Šišky a Meteorologická. Jak to dopadlo z pohledu řešení cyklistické dopravy? Oproti původnímu stavu příliš zlepšení nepřišlo.

Snížený standard cyklopruhu

Ulicí Novodvorská cyklopruh vedl už před rekonstrukcí. Rekonstrukce ulice dříve vyhrazený cyklopruh ponížila na nevyhrazený, tzv. „ochranný“. Nově tak do něj smí vjíždět rozměrnější vozidla. Vyhrazený cyklopruh by se do většiny ulice Novodvorská vešel. Město tento režim přesto nezvolilo. Zejména kvůli tomu, že v obou směrech dochází k přerušení z důvodu zúžení kvůli přechodu přes tramvajovou trať. Zde cyklopruh přechází v pouhý piktokoridor a je nutné se řadit mezi auta.

Ve vypořádání připomínek veřejnosti město uvedlo: „V rámci projednání bylo rozhodnuto, že budou použity ochranné pruhy (mimo jiné proto, aby se uspořilo svislé dopravní značení), které s ohledem na celkovou šířku komunikace poskytují naprosto rovnocennou ochranu cyklistů jako vyhrazený jízdní pruh.“

Na podnět zvýraznit za zúžením cyklopruh plastickými prvky město odpovědělo: „Fyzické oddělení lze vložit, ovšem v Novodvorské ulici je provoz cyklistů veden v ochranných pruzích, nikoli ve vyhrazených pruzích, fyzické oddělení snižuje možnost využití ochranného pruhu pro jízdu v případě potřeby a výrazně snižuje možnosti údržby komunikace (odklízení sněhu).“

Nesouvislé a úzké cyklopruhy

Ve všech třech rekonstruovaných ulicích (Novodvorská, Generála Šišky a Meteorologická) jsou cyklopruhy určitou formou přerušeny. V ulici Novodvorská zúžením ostrůvku, v ulicích Meteorologická a Generála Šišky se částečně do profilu vůbec nevešly.

Při opouštění nové světlené křižovatky do ulice Meteorologická naopak cyklopruh je. Ale je tak úzký (1,3 m), že se u něj část řidičů běžných osobních automobilů bojí cyklisty předjíždět a jede pomalu za nimi, dokud nemůžou při předjetí vybočit do druhého pruhu. Tak sice mohou ochranné cyklopruhy z principu fungovat, ale v pražském kontextu nebývají v podobné filozofii běžně užívány a je s otazníkem, zda to bylo záměrem projektu.

Křížení cyklotrasy A214

Jediným místem, kde se podařilo zachovat původní standard, je v místě, kde Novodvorskou kříží cyklotrasa A214. Zůstalo zde původní oddělení pěších a cyklistů i cyklopřejezd. Na druhou stranu, dosud nebylo obnoveno vodorovné značení cyklostezky a došlo ke zhoršení povrchu, v rámci rekonstrukce vznikl zvlněný asfalt.

Ve vypořádání připomínek magistrát odmítl na konci nedodělané cyklostezky podél Novodvorské odstranit značku „cyklisto, sesedni z kola.“ Toto značení prý není součástí stavby a připomínka se bere na vědomí, ačkoliv s ní město nic dalšího dělat nehodlá.

Kde se stala chyba?

Šířkové profily ulic Novodvorská (42 m) i Generála Šišky (35 m) jsou velkolepé. V rámci přestavby ulic tak mohla vzniknout cyklo-infrastruktura plně oddělená od aut i pěších. Místo toho město automobilový a cyklistický provoz sloučilo ještě více, než tomu bylo před rekonstrukcí. A není to příjemné ani pro řidiče ani pro lidi na kole.

Proč? Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) špatné řešení cyklistické infrastruktury odůvodnil územním rozhodnutím z roku 2018, po němž se nedaly v profilu ulice dělat větší úpravy. „Libuš měla územní rozhodnutí už v roce 2018, kdy jsem teprve nastupoval do funkce primátora. Už do toho nešlo výrazněji zasáhnout. V nových projektech to chci dělat lépe,“ doplnil.

Kompletní přestavba částí tří ulic na jihu Prahy tak cyklistickou infrastrukturu spíše degradovala. Dá se pochválit hlavně zachování původního odděleného křížení cyklotrasou A214 nebo zvýraznění cyklopruhu podél autobusové zastávky Libuš. V ostatních případech se cyklodoprava v podstatě jen vměstnávala tam, „kde zbylo místo.“

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tik 25. 8. 2023, 11:52
7
1

Podle fotek jediný, co není na p*cu, jsou snad ty koleje.

Super.

Nikdo 25. 8. 2023, 13:28
6
15

Ciklopruhy zrušit úplně,jsou tam zbytečné,minimální využití.

David 25. 8. 2023, 14:58
7
2

No zmrvili tam co šlo. Ještě je dobrá ta dodávka co parkuje napůl v cyklopruhu a napůl na trávníku, div se neopírá o ten strom. Mám pocit, že skoro všade kde se něco v poslední době v Praze inovovalo to šlo na horší úroveň než původní stav. Příkladem může být i sloučení cyklopruhu před podolskou porodnicí. Tam byl dříve užší vyhrazený cyklopruh a širší pro chodce. Teď je sice širší (zbytečně) cyklopruh, ale kombinovaný i pro chodce, kteří mají pak ještě svůj vyhražený vedle. Ale myslím, že důvod k takovým úpravám není, aby se něco vylepšilo, ale aby spřátelené firmy dostaly práci a mohly ji dost předraženě vyúčtovat :-(.

Zbyněk 25. 8. 2023, 15:40
7
1

Zmrvili. Pritom k tomu nebyl jediny duvod. Mista je tu habadej. Hlavne, ze PCR pomaha a chrani.

Zdenek X 25. 8. 2023, 16:54
7
6

Mam z clanku a nekterych prispevku pocit, ze jezdeni bez "souvislych opatreni", "vyhrazenych pruhu" a "plastikovych prvku" (cituji z clanku) nejde. Tenhle tyden jsem pracovne stravil ve Svycarsku mezi mesty Heergrugg, Altstatten, Diepoldsau (Rakousko) -- takove placate dno udoli kolem horniho Ryna. Nejel jsem autem, ale busem+vlakem, a z duvodu dojizdeni do prace a vecernich projizdek jsem si vzal z domova silnicni kolo. Poznatky:
- na kole jezdi vyrazne vice lidi, vcetne deti
- o nejakych souvislych opatrenich nemuze byt ani rec. Ani na nadrazi se nedostanete po nejake souviske znacene stezce/pruhu v silnici.
- rozdil je v chodnicich. Nejsou oddeleny vyskove, pouze opticky (nevystupujici obrubnik, rada kostek apod.). Pravidla jsem nepochopil, cykliste tak nejak prejizdeji ze silnice na chodnik, podle toho jsou-li na chodniku prekazky, jak se jim to libi, jak je napadne,
- kdyz je nejaky pruh znacen, je to obycejna vybledla cara (zadne slozite/drahe cervene plochy s obrazkem cyklisty jako v Praze, maximalne vybledly obrazek cyklisty), a jsou dost uzke. Nekde je to asi 50 cm siroky pruh zlute barvy
- zasadni rozdil v ohleduplnost ridicu jsem nepostrehl
- rozdil jsou motorky a mopedy (pripadne v e-provedeni): parkrat me docela nekompromisne predjeli ("prasenim" bych to nenazval, nemusel jsem zmenit smer ani brzdit, ale lekl jsem se pekne)
- hodne e-kol a e-kolobezek, ty jezdi vsude, chodnik, silnice ... . Sdilene jsem zadne nevidel. Jezdi rychle.
- prilby zadne (pouze kdyz jsem se vydal z udoli na kopce v okoli)
- stojanu na kola je mnoho, ale nevidel jsem zadne "public" nekde v dopravnich stinech nebo na narozich, jako se ted dela v Praze. Jsou u obchodu, u bytovych domu a u podniku, odhaduji, ze na soukromych pozemcich. Samozrejme na nadrazi.
- ja a moji dalsi 3 kolegove z ruznych koncu sveta, kteri si kola/plecky pujcili, jsme parkovali kola uprostred hoteloveho lobby na koberci primo u recepce :-). Byl to levny hotel, ale i tak jsem se s tim v CR jeste nesetkal.

Osobne jsem necitil, ze by se mi jezdilo nejak vyrazne hure ci lepe nez v Praze. Asi bude dost rozdil v mentalite (to je mimochodem videt i v CR: Praha vs. vesnice, kde se jezdi i pro vypadovce bez opatreni). Fajn byla ta placka, ty 2 km jsem mohl i v tech vedrech (bylo tam pres 32 stupnu) dojet bez sprchy.

H32 25. 8. 2023, 16:57
10
6

Hlavne ze po obou stranach ulice jsou tri metry siroke chodniky. Nachapu proc proste nenamalovali ty pruhy na ty chodniky.

David 26. 8. 2023, 11:43
1
4

@Zdenek:
To důležité čeho jste si všiml je ta "mentalita". Řidiči a cyklisté si tam nedělají naschvály. Příklad, jedu třeba kolem Žofína, kde je vedena cyklotrasa pruhem společným s auty. Pravidla umožňují předjet zprava kolu STOJÍCÍ kolonu, pokud je místo. Většina řidičů je ohleduplných a cyklistů doufám také, ale pak se najde blb, který když mě vidí v zrcátku tak naschvál zajede co nejvíce doprava - když stojím já, budeš stát i ty. No a blbce spolucyklisty co to vezmou zleva po tramvajové koleji netřeba komentovat, to jsou blbci na druhou.
Takže pokud by se u nás nechovaly oba tábory (tři pokud přidám i chodce) jak hovada, tak ušetříme nemalé částky za speciální řešení.

Jenda 26. 8. 2023, 20:41
1
5

H32: Aby tím cyklisté získali de-facto povinnost jet po takové chodníkostezce, kde se motají a nebezpečně lezou chodci (ani stezka pro cyklisty nebo pro chodce a cyklisty dělené nepomůže, na to chodci kašlou), a nemohli již nadále jet normálně v silnici? (ano, u soudu by pak člověk možná neplatnost takového příkazu uhájil, ale k čemu mu to je když buď utratí na tom sporu desetitisíce a pak dostane náhradu nákladů řízení 512 Kč, nebo se bude jednat o aktivitu motoaktivistů - ostřikování, troubení, pořvávání, najíždění)

Jediné co možná trochu pomáhá v případě povinné-nepovinné chodníkostezky je současně mít vedle v silnici hodně hustě nakreslený piktokoridor.

looking4bucho 28. 8. 2023, 15:58
2
1

Jezdim tam na kole pravidelne 15let. Chapu ze se zmenila klasifikace, ale pocitove se nic nezmenilo (az na ten semafor). Druha otazka je, jestli se to teda opravdu nedalo oddelit uplne. To by bylo super, ale za me by to melo smysl pouze pokud by se to podarilo v cele delce Novodvorske coz je asi utopie. Pokud by se to udelalo pouze na techto 400m, tak by to zaroven znamenalo povinost cyklistu tento oddeleny pruh vyuzivat a tedy najizdet a sjizdet z chodniku pouze kvuli tomuto kratkemu useku.

XxT 31. 8. 2023, 12:38

Za mě směrem od školy nahoru(od zrušeného kruhového objezdu) je to jedna debilita za druhou...1)To zúžení u prvního přechodu vážně nešlo udělat lépe? Když vás na výjezdu z krizovatky začne předjíždět autobus(jezdí tu jen kloubové) tak to nestihne ani půlkou délky vozidla a nekompromisně vás skřípne (stalo se mi to už 6krát,proto o tom píšu) .Není tam totiž dostatečná vzdálenost na to aby to stihl. Když za sebou jedou čtyři auta, první a druhé vás objede, třetí "to stihnu" a čtvrté vás skřípne, protože přeci nebude brzdit...
2) druhý přechod - vzdálenost pro předjetí autobusem opět nedostačující, opět vás skřípne a pro jistotu při nájezdu do zastávky ještě vybrzdí (zažito 3krat) ,k tomu před tímto přechodem je navíc napojení od ulice Papirnikova,kde se ráno připojuje spousta aut a aby člověk neměl toho co musí sledovat zleva málo,tak pro jistotu ještě nějakého "inteligenta" napadlo fouknout před ten přechod buňku pro tramvajáky a to takovým stylem, že je asi metr od okraje vozovky a metr od přechodu,k tomu je tam ještě sloup osvětlení přechodu,takže cyklista jedoucí cyklopruhem u kraje,aby zbytečně nepřekážel autům, která tam mají taky zúžený pruh, má tak sekundu času na reakci, když mu tam vleze chodec... (Tohle ani nespočítám)
3)okružák u Eltoda (a obecně všechny s takto širokým pruhem s piktokoridorem) pokud je tam takováhle šířka pruhu a cyklista jede po symbolech,je naprosto běžné,že ho auta předjíždí a nikdo se nad tím nepozastaví,ale pokud předjíždí několik aut za sebou a "najednou" je tam okružák tak 1 řidič ze 100 nechá cyklistu bezpečně na něj vjet... Takže zbylých 99 vjíždí současně s cyklistou,ale místo mu tam nenechají... U Eltoda pro jistotu do toho jízdního pruhu nějaký inženýr navrhl ostrůvek s obrubami a značkou a to tak,že ho prostě sekl přímo do jízdního pruhu a asi 40 cm z něj ubral natvrdo... V tomhle místě mě autobus skřípl třikrát a z toho jednou takovým způsobem, že jsem to musel strhnout před ostrůvkem doprava a odbočit...
Takže za mě, buď ať nedělají žádné cykloupravy a budeme jezdit stejně jako mimo Prahu,nebo ať to promýšlí z pohledu všech zúčastněných...
Pro představu,jak často tam jezdím,tak cestou do práce za poslední 2roky tam mám 322průjezdu(strava) v celé délce a asi 80 kdy jsem se připojoval z různých bočních uliček...

Martin Šnobr 31. 8. 2023, 15:30

@XxT Také tam často jezdím, děkuji za shrnutí poznatků, snad si je přečtou ti, kteří to opatření projektovali a zadávali. Nové opatření bohužel vytvořilo mnoho kolizních míst která jsou zmatečná pro řidiče a schytávají to lidé na kole.

Okružák u Eltoda je také nešťastný, to je ještě starší projekt z roku cca 2014, dnes by se to snad dělalo alespoň o trochu lépe. Po zkušenostech, kdy mě na kruhovém objezdu předjíždělo auto (a málem srazilo) už jezdím defenzivně ve středu pruhu.

Nicméně určitě mi ta opatření přijdou lepší než nic, pamatuji si Novodvorskou ještě z dob bez cyklopruhů a bylo to horší.

Josef Chroustal 31. 8. 2023, 16:00

Jenom by me zajimalo, kde autor prisel na ten velkolepy sirkovy profil ulice Generala Sisky. Ten prostor za chodnikem totiz patri k tomu domu, tam se nic proste rozsirovat nemuze.

Zbyněk 2. 9. 2023, 08:42

XxT: Kulatáky a pikto v jejich okolí je extra zmršené. V minulosti se tomu věnoval tento článek https://mestemnakole.cz/2017/02/nehody-cyklistu-praze-za-poslednich-deset-let/

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat