Správa železnic u vstupu do podchodu, který již rok propojuje Hlavní nádraží a Žižkov, vybudovala nové stojany pro kola a koloběžky. Po čtyřech letech se tak u nejfrekventovanějšího nádraží v Česku objevilo oficiální místo pro parkování kol.
Jde o 10 robustních stojanů, které umožňují bezpečné uzamknutí kola o rám. Byla pro ně vybudována nová dlážděná platforma a zaparkovaná kola tak nebudou překážet kolemjdoucím. Výhodou je jejich umístění přímo u eskalátorů, schodiště a výtahu vedoucí do podchodu nádraží.
Na druhé straně nádraží ve Vrchlického sadech už několik let stojí provizorní stojany firmy Rekola. S bezpečnějším a kapacitnějším parkováním kol se počítá v rámci akce „Nový Hlavák“, kdy dojde k zavedení tramvajové dopravy a zásadním úpravám veřejného prostoru v přednádražním prostoru.
Oficiální cyklostojany se na Hlavním nádraží nacházely naposledy v roce 2018 a měly kapacitu asi 10 kol. Byly přímo v hale u jižního podchodu. Správa železnic je odstranila z důvodu nevyhovující polohy i probíhající rekonstrukce.
Stojany na pražském hlavním nádraží byly dlouhou dobu poptávány cyklistickou veřejností po městě i po jednotlivých subjektech působících na nádraží. Až v roce 2016 ale lidem dojíždějícím na nádraží na kole vyšel vstříc tehdejší nájemce budovy, Grandi Stazioni, a nainstaloval stojany v jižním podchodu na nástupiště naproti úschovně zavazadel.
Tyto stojany ale nechala Správa železnic v roce 2018 odstranit. Odstranění odůvodnila jejich nepříliš vhodným umístěním a na jejich místo nainstalovala reklamní poutač. Jednalo se o jediné kryté stojany na pražském hlavním nádraží, které mohly uvnitř budovy sloužit pro běžné zaparkování jízdního kola. Od té doby jsou lidé na kolech odkázáni na parkování „na ulici“ v okolí nádraží, nebo na dražší možnosti úschoven vhodných spíše pro krátkodobé jednorázové uložení kola.
V mezidobí alespoň díky bikesharingu přibyly nové cyklostojany ve Vrchlického sadech před nádražní budovou. Kryté a zabezpečenější stání B+R cenově dostupné pro běžný přestup kolo – vlak ale na nádraží zatím chybí. Na příjezd kol k nádraží a na možnosti jejich odložení nebylo jakkoliv myšleno ani při otevření nového východu z nádraží směrem na Žižkov v září 2021. Nové oficiální stojany byly k podchodu doplněny až na konci roku 2022.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tomek 5. 12. 2022, 15:07
7
Nebudu se pitvat v suboptimálnosti tohoto řešení na hlavním nádraží hlavního města, ocením že vůbec vznikly a dokonce formou zapuštěných U-stojanů. Zajímalo by mě akorát co nebylo zmíněno v článku, jestli jsou takto bokem alespoň pod nějakým kamerovým dosahem (ne že by ten byl spásný, víme). Jinak je to ze strany SŽ fakt dost "odškrtneme si" řešení. Nikdo asi neočekává, že tam bude moc s klidem duše moct nechat něco kvalitnějšího, ale tady bych bez výše uvedeného snad nechtěl mít ani plečku na dojezd k nádraží :-) Jasně, ani v zahraničí nebo u více cykloměst než Praha nejsou všude kolárny, cyklověže apod. ale snad všem srozumitelná zásada je za A) to dát co nejvíc k provozu lidí (nějakej blbec co zavolá poldy se snad najde) a/nebo B) to mít aspoň pro forma pod kamerou (ať ji někdo reálně sleduje, nebo ne).
Brahma 6. 12. 2022, 10:14
2
Od doby, kdy mi nějakej bezďák totálně oholil uzamčené kolo na Andělu uprostřed lidí před Albertem během nákupu 4 housek, se na nějaké zavolání policie nespoléhám. Na nákupy jezdím na Rekole. Rychle se zamyká a neukradnou ho.
Ondra 6. 12. 2022, 11:02
6
Ano, je to spíš nové stanoviště pro sdílené kola
Piškvor 6. 12. 2022, 13:49
1
1
...pro sdílená kola, totiž někdy v teoretické budoucnosti. Prý je třeba získávat povolení, a tak prý snad někdy :(
Ondra 6. 12. 2022, 15:18
3
@Piškvor - Rekola tam už svoji zónu ode dneška mají ?
Jan 7. 12. 2022, 00:33
2
Nextbike tam již také zřídil stanoviště, dokonce (oproti Rekolám) udělali stanoviště i na nedávno doplněných stojanech na žel.zastávce Zahradní Město.