Na prvním letošním zasedání Rady města Brandýs nad Labem – Stará Boleslav byla 5. 1. 2023 všemi sedmi členy odsouhlasena objednávka cyklokoncepce v hodnotě 484 tisíc korun.
Cyklogenerel navrhne Ing. arch. Tomáš Cach. Cyklistická doprava jako jediná, na rozdíl od pěší a automobilové, nebyla ve městě koncepčně řešena. Jedná se po loňských volbách o relativně rychlou změnu strategického charakteru, která není v souvislosti s cyklistickou dopravou na české politické scéně obvyklá.
„Rada schválila pořízení tzv. cyklogenerelu, který navrhne jak cyklotrasy pro užití v rámci města, tak pro turistiku s návazností na okolí. Součástí cyklogenerelu bude také návrh na sjednocení mobiliáře (stojanů), podpora cyklodopravy na městských akcích. Především ale zprovoznění cyklotras k jednotlivým školám, aby se i malí školáci snadno dostali na kole či pěšky do školy,“ píše se na facebookové stránce města.
Na území téměř dvacetitisícového města nedaleko od Prahy doposud vede pouze cyklostezka podél Labe. Jinou infrastrukturu pro cyklistickou dopravu zde příliš nenajdeme, i když jde o město s ideálními podmínkami.
Město má po podzimních volbách nové vedení, 19 tisícové město vede koalice složená z ODS, KDU-ČSL, STAN, TOP 09, Pirátů a hnutí Za Zdraví. Jedna z koaličních priorit v oblasti dopravy zní „Bezpečná prostupnost města pro pěší a cyklisty jako alternativní forma dopravy, bezpečný přejezd Labe pro cyklisty.“
Ing. arch. Tomáš Cach, autor budoucího cyklogenerelu, je známý zejména ze svého působení v Praze. Zde byl autorem například generelu bezmotorové dopravy Prahy 6, je ideovým tvůrcem karlínské zóny 30 s plošnými cykloobousměrkami, v současnosti se podílí i na přípravě Vršovické drážní promenády. V nedávné době navrhoval kruhový objezd před Prašnou branou. V posledních letech se zaměřuje také na spolupráci s menšími městy, jako například Lanškroun nebo Chotěboř. Mimo to je zpracovatelem technických podmínek Ministerstva dopravy TP 179 – Navrhování komunikací pro cyklisty, jeden ze zásadních koncepčních materiálů sloužících projektantům při navrhování cyklistické infrastruktury.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tik 27. 1. 2023, 13:51
2
8
Jeden by rekl, ze po epickem pruseru s kruhacem u Prasne brany Cachovi nesveri nic sloziteho.
No, tak se holt po Praze musi spalit Brandys. Hodne stesti.
Kuba 27. 1. 2023, 13:58
4
No jestli jim tam udělá takovej paskvil jako na P6, tak to moc nevyhráli. Nemluvě o tom kruháči pod Prašnou bránou, to je extrémní úlet.
Kuba 27. 1. 2023, 14:47
2
Pro ty, kdo to tu neznaj, celej "cyklogenerel" Prahy 6 je v podstatě pár tras, jak se dostat z Prahy 7 na okraj města. Celé je to v podstatě pouze pro rekreační účely. Věci jako plošná prostupnost nebo cyklodoprava mezi jednotlivými částmi P6 jsou tu považovány za sporsté slovo. Využití pro cyklodopravu je místy čistě náhodou možné, ale rozhodně tu není snaha ho nějak podporovat.
Jiří Motýl 27. 1. 2023, 21:38
1
2
Kuba: Jen tak ze zájmu, to Vaše hodnocení se vztahuje skutečně k tomuto generelu (psal jsem o něm zde: https://mestemnakole.cz/2016/11/generel-bezmotorove-dopravy-prahy-6/) ?? Nebo k nějakému jinému dokumentu? Nebo jen k následné práci s tím dokumentem?
Váš komentář se tak diametrálně rozchází s tím, jak jsem ten dokument viděl já, že se chci ujistit, že se bavíme o tom stejném dokumentu.
Kuba 27. 1. 2023, 22:32
3
K tomuto dokumentu a k tomu, jak se projevuje v praxi (nedokážu to úplně oddělit). Třeba ty zklidněné oblasti (modré v cykločásti generelu) jsou sice na první pohled hezké, dokud člověk nezjistí, že generel v nich nepožaduje (nebo to městská část absolutně nedodržela) cykloobousměrky, takže reálně jsou buď úplně neprůjezdné (jsou tam jednosměrky dělané na zamezení průjezdu aut skrz nebo na maximalizaci parkování pro auta), nebo je průjezd vykoupen spoustou kličkování, pro neznalého často i bloudění, ztracených spádů nebo aspoň zbytečně prudkých stoupání a sjezdů, kde o kus vedle by to v případě cykloobousměrky šlo daleko mírněji. Zelené části, které by, pokud to dobře chápu, měly být v podstatě nejpohodlnější trasy pro kola, jsou buď sci-fi z daleké budoucnosti (Kladenská trať, atd.) nebo obsahují části, kde je průjezd na kole nelegální a buď se tam má kolo vést, nebo jet v šíleném provozu. To v diskusi pod odkazovaným článkem probírané a z mého pohledu naprosto šílené řešení překonání Malovanky mi přijde pro ten dokument symptomatické - v jednoduchým místech hezké (kdyby byly ty cykloobousměrky a podobná triviální opatření), ale v obtížných místech nastoupí místo řešení alibismus a jen červené čáry na mapě. Podobně je na tom třeba oblast Prašného mostu, což je obří špunt, který silně degraduje spojení oblasti Ořechovky (a tím pádem za ní ležících částí, které by průjezd klidnou vilovou čtvrtí jinak mohly skvěle využívat - Břevnov, Petřiny a Střešovice, i horní část Evropské kolem Bořislavky) s jedním z center MČ kolem Hradčanské (nemluvě o navazujícím spojení přes Letenské sady na P7 a do centra).
Jiří Motýl 28. 1. 2023, 22:26
3
Kuba: Aniž bych chtěl jakkoliv polemizovat o situaci na Praze 6 nebo hodnotit, do jaké míry je kvalitní její generel bezmotorové dopravy, tak bych jen obecně chtěl říct, že podle mě je nutné to rozlišovat. Generel a práce s ním není totéž.
Cyklogenerel Pardubic z roku 1990 by mohl vyprávět... 1. etapa cykloopatření byla navržena na třídě 17. listopadu. Nyní máme o 33 let později a bavíme se o tom, zda na třídě 17. listopadu v Pardubicích mají být cyklopruhy.
Protože můžete mít skvělý generel, který obec nerespektuje a má ho někde v šuplíku. Tak pak ho připomínáte zástupcům obce a ptáte se, proč ho nerespektují.
A nebo je ten generel špatně, tak pak chcete, aby obec měla generel jiný a lepší a ptáte se, proč vyhodila peníze za zmetek.
Nebo samozřejmě je možná i různá jiná kombinace (skvělý generel + skvělá práce s ním; špatný generel + špatná práce s ním).
Kuba 28. 1. 2023, 23:18
2
Jiří Motýl: mě tady na šestce přijde špatné obojí. Generel by podle mě měl být vize nějakého kvalitního cílového stavu a ten šestkový mi přijde spíš jen jako popis aktuálního stavu, doplněný pár relativně jednoduchými nebo bez ohledu na generel už dřív plánovanými vylepšeními. Přičemž největší problémy místní infrastruktury pro cyklodopravu v podstatě ignoruje, respektive je fixuje v aktuálním, velmi neuspokojivém stavu. Přijde mi odfláknutý, rutinní. Dělaný na objem, aby to vypadalo, že je obsáhlý, ale s co nejmenší námahou. Šestka má pro cyklodopravu poměrně složitý terén a strukturu, o to víc by s ní potřebovala pracovat promyšleně.
bob 29. 1. 2023, 21:43
2
Labská cyklostezka v okolí Brandýsa je něco tak hrozného, že by se to jako cyklostezka nemělo vůbec označovat. Je to ten nejhorší úsek mezi Pardubicemi a Německem.
Jan Fiala 30. 1. 2023, 08:33
1
bob: Nejhorší úsek Labské cyklostezky je Tuhaň - Kostelec n L., místy téměř nesjízdný. Brandejs bych dal až na pěkné 2. místo.
Jan Fiala 30. 1. 2023, 08:56
3
V Brandýse jsem například nepochopil toto: https://mapy.cz/s/borazogapa
Proč mám sesednout z kola a jít vozovkou pěšky?
A v tomto místě ostré stoupání od řeky je řešené nesmyslně, bez ohledu na cyklisty. "Vyřešeno" sesednutím. Přitom je to postavené relativně nedávno (cca 15 let).
Petr 30. 1. 2023, 16:16
Měl jsem za to, že to sesednutí se týká pěší serpentiny a následného přechodu z chodníku do ulice, nikoliv ulice jako takové.
Ostatně, kdo z vás na té pěší serpentině už někdy zkusil zatočit kolo s vozíkem, tak víte svoje. Sesednout nebo nesesednout, to je jedno; ta serpentina je geometricky neřešitelná. Alternativa je pokračování Jiskrovy a U Přívozu.