Žatec zavede podél Ohře cyklistickou zónu

Publikováno: 20. ledna. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 09. dubna. 2023
Úvodní foto: Mapy.cz – Ostrava
Publikováno: 20. ledna. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 09. dubna. 2023
Úvodní foto: Mapy.cz – Ostrava

Město Žatec na svém území zavede přes 2 kilometry dlouhou cyklistickou zónu. Na frekventované cyklotrase č. 6 podél řeky Ohře tak pomocí nového dopravního režimu i asfaltové vozovky zvýší pohodlí pro lidi na kole.

Úřad ve stanovení doplnil, že se jedná o trasu páteřní cyklotrasy Ústeckého kraje nadregionálního charakteru spojující Ústecký a Karlovarský kraj. Na území kraje začíná v obci Perštejn a dále pokračuje přes Kadaň, Žatec, Louny a končí v Litoměřicích, kde se napojuje na další páteřní cyklotrasu – Labskou stezku.

Na dotčené komunikaci nelze z důvodu nutnosti zachování vjezdu motorových vozidel pro obsluhu okolních nemovitostí dopravním značením zřídit cyklostezku. Proto je zde navržena cyklozóna, kde bude umožněn vjezd motorových vozidel.

Jak funguje cyklozóna

Režim cyklistická zóna v českém zákoně figuruje teprve od roku 2016. Inspirací pro něj byly obdobné dopravní režimy v Nizozemsku či Německu. Na komunikacích určuje rychlost 30 km/h a dává přednost lidem na kole, kteří mohou jet vedle sebe a v celé šířce ulice. Další vozidla mohou do zóny vjet, pokud je jim ve spodní části značky cyklistické zóny povolen vjezd.

Lidé jedoucí na kole zároveň musí v cyklistické zóně umožnit motorovým vozidlům jízdu. Zóna je stejně jako například zóna 30 nebo pěší zóna vymezena značkami upozorňující na její konec a začátek.

Teprve třetí v Česku

Na celém území Česka fungují k dnešnímu dni zatím dvě cyklistické zóny, obě se nacházejí na jihu Ostravy. Jedna je dlouhá 800 metrů a vede ulicí Domovní, druhá vede parkovou cestou ulicí Antonína Brože. Obě byly zavedeny v roce 2016. 

Další cyklistickou zónu plánovalo Uherské Hradiště, kde doprava na kole tvoří čtvrtinu všech cest. Pražský magistrát o uplatnění tohoto režimu také přemýšlel, nenašel pro něj však žádnou vhodnou ulici. O aplikování cyklistické zóny na všechny rezidenční ulice uvažovali v městské části Praha-Klánovice.

Jedním z důvodů, proč se jedná o tak zřídka zaváděný dopravní režim, může být i jistá nejistota ohledně důsledků „zónového“ režimu jako takového. Z podstaty věci, režim v „zóně“ platí ode zdi ke zdi. Redakce Městem na kole se tak setkala s obavami některých zainteresovaných osob, že by zřízení cyklistické zóny mohlo například zlegalizovat jízdu na kole po chodnících v dané oblasti. To je dáváno do kontrastu s tzv. „cyklistickou ulicí“, jejíž režim by se vztahoval ideálně jen na vozovku konkrétní ulice, pokud by tento režim český právní řád obsahoval. Na druhou stranu je argumentováno proti, že i v jiných „zónách“ (např. pěších nebo obytných) se vozidla mají pohybovat primárně ve vozovce a nikoliv např. po chodnících, tudíž že se jedná o dilema falešné.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tik 20. 1. 2023, 22:35

to info, ze v cyklisaticke zone auta nesmi predjizdet cyklisty se vzalo kde? 361/200 39a ne.
Takze mame jiny zdroj?

Jiří Motýl 21. 1. 2023, 00:27

Tik: Pardon, článek omylem vyšel předčasně před korekturami. Autor se patrně inspiroval v zahraniční úpravě. Opraveno, včetně několika dalších skutečností. Tímto se omlouvám za jeho předčasné vydání.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat