Město Žatec na svém území zavede přes 2 kilometry dlouhou cyklistickou zónu. Na frekventované cyklotrase č. 6 podél řeky Ohře tak pomocí nového dopravního režimu i asfaltové vozovky zvýší pohodlí pro lidi na kole.
Úřad ve stanovení doplnil, že se jedná o trasu páteřní cyklotrasy Ústeckého kraje nadregionálního charakteru spojující Ústecký a Karlovarský kraj. Na území kraje začíná v obci Perštejn a dále pokračuje přes Kadaň, Žatec, Louny a končí v Litoměřicích, kde se napojuje na další páteřní cyklotrasu – Labskou stezku.
Na dotčené komunikaci nelze z důvodu nutnosti zachování vjezdu motorových vozidel pro obsluhu okolních nemovitostí dopravním značením zřídit cyklostezku. Proto je zde navržena cyklozóna, kde bude umožněn vjezd motorových vozidel.
Režim cyklistická zóna v českém zákoně figuruje teprve od roku 2016. Inspirací pro něj byly obdobné dopravní režimy v Nizozemsku či Německu. Na komunikacích určuje rychlost 30 km/h a dává přednost lidem na kole, kteří mohou jet vedle sebe a v celé šířce ulice. Další vozidla mohou do zóny vjet, pokud je jim ve spodní části značky cyklistické zóny povolen vjezd.
Lidé jedoucí na kole zároveň musí v cyklistické zóně umožnit motorovým vozidlům jízdu. Zóna je stejně jako například zóna 30 nebo pěší zóna vymezena značkami upozorňující na její konec a začátek.
Na celém území Česka fungují k dnešnímu dni zatím dvě cyklistické zóny, obě se nacházejí na jihu Ostravy. Jedna je dlouhá 800 metrů a vede ulicí Domovní, druhá vede parkovou cestou ulicí Antonína Brože. Obě byly zavedeny v roce 2016.
Další cyklistickou zónu plánovalo Uherské Hradiště, kde doprava na kole tvoří čtvrtinu všech cest. Pražský magistrát o uplatnění tohoto režimu také přemýšlel, nenašel pro něj však žádnou vhodnou ulici. O aplikování cyklistické zóny na všechny rezidenční ulice uvažovali v městské části Praha-Klánovice.
Jedním z důvodů, proč se jedná o tak zřídka zaváděný dopravní režim, může být i jistá nejistota ohledně důsledků „zónového“ režimu jako takového. Z podstaty věci, režim v „zóně“ platí ode zdi ke zdi. Redakce Městem na kole se tak setkala s obavami některých zainteresovaných osob, že by zřízení cyklistické zóny mohlo například zlegalizovat jízdu na kole po chodnících v dané oblasti. To je dáváno do kontrastu s tzv. „cyklistickou ulicí“, jejíž režim by se vztahoval ideálně jen na vozovku konkrétní ulice, pokud by tento režim český právní řád obsahoval. Na druhou stranu je argumentováno proti, že i v jiných „zónách“ (např. pěších nebo obytných) se vozidla mají pohybovat primárně ve vozovce a nikoliv např. po chodnících, tudíž že se jedná o dilema falešné.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tik 20. 1. 2023, 22:35
1
to info, ze v cyklisaticke zone auta nesmi predjizdet cyklisty se vzalo kde? 361/200 39a ne.
Takze mame jiny zdroj?
Jiří Motýl 21. 1. 2023, 00:27
Tik: Pardon, článek omylem vyšel předčasně před korekturami. Autor se patrně inspiroval v zahraniční úpravě. Opraveno, včetně několika dalších skutečností. Tímto se omlouvám za jeho předčasné vydání.