Zbourat pražský železniční most pod Vyšehradem a nahradit ho jiným je z pohledu památkové péče neakceptovatelný. Snaha Správy železnic (SŽ) zbourat památkově chráněný most zadělává na mezinárodní ostudu. V otevřeném dopise ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS) to uvedl prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa. Z Kupkovy iniciativy se dnes a v úterý v Praze koná technické kolokvium k novému mostu pod Vyšehradem.
O dalším osudu mostu se v metropoli diskutuje dlouhou dobu, státní Správa železnic na další postup vypsala soutěžní dialog, ve které loni uspěl návrh studia 2T engineering počítající se zachováním pouze pilířů mostu a nahrazením nynější nosné konstrukce novostavbou. Autoři návrhu také uvedli, že konstrukce by se mohla přesunout mezi nový železniční most a Palackého most a sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty.
S nahrazením současného mostu, který je kulturní památkou, novou stavbou, nesouhlasí nejen památkáři, ale vystupoval proti ní třeba i bývalý náměstek pro dopravu pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Argumentují tím, že most je možné opravit. Za zachování stávající podoby mostu se postavila také radnice Prahy 5 a vznikla pro ni petice, kterou k dnešku na internetu podpořilo přes 11.000 lidí. Podle dřívějších vyjádření SŽ je most nicméně kvůli špatnému stavu neopravitelný, nebo by oprava byla neúměrně komplikovaná.
„Představa Správy železnic, že ponechá z památkově chráněného mostu jen jeho podstavec a tím bude památka zachována, je naprosto scestná a je nepochopením smyslu ochrany kulturních památek i principu ochrany pražské památkové rezervace, památky světového dědictví UNESCO,“ uvedl v dopise Kupkovi Girsa.
Připomíná, že podle zákona je vlastník kulturní památky povinen pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před poškozením a znehodnocením. To se v případě železničního mostu pod Vyšehradem 19 let nedělo. SŽ tedy podle něj porušuje zákon o státní památkové péči. ICOMOS argumentuje i názory mezinárodních expertů na opravy ocelových nýtovaných konstrukcí, podle nichž je most opravitelný.
Podle komitétu je nutné hledat řešení u mezinárodních odborníků, kteří mohou doporučit k převzetí normy, a stejně tak poradit, jak nejlépe certifikovat v ČR pevnou jízdní dráhu systému edilon sedra. To je prvek, který by umožnil na Vyšehradském mostě plné zatížení soudobým železničním provozem s výrazným snížením hluku. Švýcarský expert na historické mostní konstrukce Eugen Brühwiler bude v úterý v Praze přednášet na pozvání iniciativy Nebourat.cz, která na zachování mostu apeluje.
Železniční most je významný i z pohledu cyklistické dopravy. Jedná se o jedno z mála možných klidových propojení obou břehů Vltavy v této části města bez kontaktu s intenzivní motorovou dopravou. Po mostě je také plánováno vedení páteřní cyklotrasy A3, kterou je plánováno vést po připravované vršovické drážní promenádě a dále přes Železniční most až do nové čtvrti na protilehlém Smíchově. Navíc po obou březích Vltavy jsou trasovány nejvýznamnější pražské cyklotrasy A1 a A2. Jedná se tak o velmi významnou „cyklistickou“ křižovatku v centru města.
V podstatě všechny návrhy na rekonstrukci nebo výstavbu nového mostu se vedení cyklistické dopravy věnují. Navržené vedení cyklistické dopravy ze dvou návrhů z prvních míst proběhlého soutěžního dialogu jsme představili v listopadovém článku. Poslední příspěvek na toto téma zveřejnil v únoru pražský spolek AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.), který představil požadavky na řešení cyklistické dopravy v okolí Železničního mostu a Výtoně (ať již bude most nový nebo rekonstruovaný), včetně příkladů řešení, které spolek považuje za nevhodné.
28. března 2023 v 19:00 v CAMPu (Vyšehradská 51, Praha 2) je naplánováno veřejné představení vítězného návrhu nového mostu spojené s veřejnou diskuzí o budoucnosti mostu i přilehlé železniční zastávky. Na akci Praha zítra? Výtoňský most je možné si rezervovat vstupenky (zdarma) zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Nightrider 21. 2. 2023, 18:22
5
3
Některé věci fakt nechápu. Někdo si něco na vlastní náklady postaví, naplánuje tomu nějaké využití a nějakou životnost, stará nebo nestará se o to jak uzná za vhodné, a najednou přijde památkář a řekne: odteďka je to památka, musíš to udržovat navěky, nic na tom nesmíš měnit, a je mi úplně jedno, co si o tom myslí lidi, kteří tam bydlí/chodí/jezdí. Spoustu zdánlivě neřešitelných problémů by vyřešila novela zákona o památkách (mj. pražské kočičí hlavy).
Michael 21. 2. 2023, 20:05
3
Já bych tu mezinárodní ostudu snesl :D