V centru Olomouce vznikne nová oddělená cyklostezka

Publikováno: 05. května. 2023, 4 min. čtení
Autor: Petr Daněk
Úvodní foto: Petr Daněk
Publikováno: 05. května. 2023, 4 min. čtení
Autor: Petr Daněk
Úvodní foto: Petr Daněk

V Olomouci na třídě 17. listopadu bude brzy postavena téměř půl kilometru dlouhá stezka pro chodce a cyklisty. Propojením s již stávajícím úsekem před budovou Přírodovědecké fakulty vznikne 700 metrů dlouhá trasa od třídy Kosmonautů po Šmeralovu ulici, po které mohou cyklisté jezdit bez rušení přilehlou motorovou dopravou.

Navržený typ stezky pro chodce a cyklisty, kde je oboustranný pruh pro cyklisty oddělen od pruhu pro chodce, je v Olomouci dlouhodobě ověřen. Téměř 30 let propojuje stejný typ cyklistické infrastruktury hlavní nádraží s centrem města po třídě Kosmonautů a je to jedna z nejvytíženějších tras, která je k cyklodopravě využívána. Cyklisté jsou odděleni od motorové dopravy a také od parkujících aut, která podélně přiléhají k vozovce. Současně je zajištěna bezpečnost chodců, protože cyklisté mají svůj dostatečně široký vymezený prostor.

tento typ infrastruktury uspokojí větší část uživatelů

V praxi se ukazuje, že tento typ infrastruktury uspokojí větší část uživatelů, než integrovaná opatření, kdy cyklisté musí jezdit ve vozovce společně s automobily. Stezka umožňuje bezpečnou a pohodlnou jízdu na kole rodičům s dětmi, seniorům nebo běžným dojíždějícím. Velkým benefitem je, že cyklisté jsou vystaveni mnohem nižším intenzitám hluku a emisí. Rychlí nebo závodní cyklisté si podle pravidel silničního provozu mohou vybrat mezi jízdou po stezce a jízdou ve vozovce.

Aby byla stezka atraktivní pro většinu cyklistů, je nutné, aby bylo její trasování co nejpřímější, bez zbytečných závleků nebo aby stezka nebyla přerušována sjezdy z nemovitostí a vedlejšími uličkami s nepohodlnými nájezdy. Na jedno zastavení a rozjetí je potřeba tolik úsilí jako pro jízdu v délce až 100 metrů. Tyto parametry jsou u nově navržené stezky z větší části splněny.

Dalším důležitým faktorem, který ovlivňuje bezpečnost a komfort jízdy na kole, je šířka. Oboustranný pruh pro cyklisty je sice navržen pouze v minimální šířce 2,5 m, nicméně po celé délce k němu přiléhá pruh pro chodce. V některých situacích tak bude možné pro vyhýbání využít větší šířku. To pouze za předpokladu, že hmatný pás, který pruh pro chodce a pruh pro cyklisty odděluje, bude s oběma pruhy v rovině.

Návrhu jde vytknout jen to, že protnutí stezky pro chodce a cyklisty s několika málo vedlejšími ulicemi s minimální intenzitou dopravy není řešeno formou chodníkového přejezdu. Tedy, že chodci i cyklisté mají trasu rovnou bez nájezdů a naopak automobily přejíždí stezku formou zpomalovacího prahu. Podobné stezky pak v Česku také obecně mírně trpí skutečností, že i když vedou souběžně s hlavní komunikací, z hlediska českých předpisů na kříženích vedlejších ulic cyklisté zpravidla ztrácí přednost.

Petr Daněk
Architekt, který se více než 10 let zabývá dopravou, udržitelným rozvojem a ochranou životního prostředí v Olomouci a Olomouckém kraji. Člen komise pro dopravu Olomouckého kraje.

Ivo Studený 5. 5. 2023, 07:48

A já se ptám k čemu je taková investice. Cyklostezky postrádají smysl od novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích kdy byla zrušena cyklistům povinnost stezku užívat. Od 1.1.2022 je taková investice absolutně neužitečná. Sám jsem cyklista a stezky využívám. Jsem ale i řidič a skřípou zuby třeba na ul Schweitzerova, když se cyklista motá na silnici hned vedle stezky.

Pavel 5. 5. 2023, 07:52

Dobrý den, zní to pěkně, ale zrovna na úvodní fotce a dále zmiňovaná fotka cyklostezky na ulici 17. Listopadu dle policie není cyklostezkou a odchytava zde cyklisty. Všimněte si, že na ni zmizelo i původně instalované značení cyklostezka. :/

Jiří Motýl 5. 5. 2023, 09:21

Pavel: V článku je psáno, že by se stávající úsek měl do připravovaného integrovat.

Jinak to je docela zajímavý případ, značení chybí, ale stavebně to vypadá zcela jasně jako určeno pro cyklisty. Rozhodně lze čistě vizuálně dovodit, že chodník je více vpravo. Docela by mě zajímalo zdůvodnění případné pokuty a zda by argumentace policie obstála i při případném odvolání.

mirek 6. 5. 2023, 14:12
1
1

"V praxi se ukazuje, že tento typ infrastruktury uspokojí větší část uživatelů, než integrovaná opatření, kdy cyklisté musí jezdit ve vozovce společně s automobily."

Tak snad si to přečtou i propagátoři cyklopruhů na tříproudkách v Praze...

Jenda 6. 5. 2023, 21:20

Ivo Studený: Máte to napsáno v článku, tento odstavec:

""V praxi se ukazuje, že tento typ infrastruktury uspokojí větší část uživatelů, než integrovaná opatření, kdy cyklisté musí jezdit ve vozovce společně s automobily. Stezka umožňuje bezpečnou a pohodlnou jízdu na kole rodičům s dětmi, seniorům nebo běžným dojíždějícím.""

Mám to převyprávět jinými slovy?

Mimochodem tyhle „cyklostezky“ jsou téměř vždy „stezka pro chodce a cyklisty“, nikoli „stezka pro cyklisty“, ty mají povinnost definovánu ve vyhlášce a ta 1.1.2022 ani nikdy jindy změněna nijak nebyla.

mirek: To se nevylučuje. Jednak je to pro jinou skupinu (lidi co se potřebují a dokážou dostat někam rychle a daleko), jednak v mnoha místech je oddělená cyklostezka zcela neprůchodná a tak buďme rádi alespoň za cyklopruh (nebo cyklo pikto koridor).

Kuba 7. 5. 2023, 20:39
1
1

Jenda: ovšem taky je bambilion míst, kde by se oddělená stezka v pohodě vešla (ulice široké 20+, leckdy 30+ metrů), a cykloopatření se odbydou kýblem barvy v dveřní zóně parkujících aut... V o chlup lepším případě "oblíbeným" duálem "cyklopruh jen pro procento nejodvážnějších a legalizovaný chodník bez předností, atd."

Kuba Kutílek 8. 5. 2023, 12:45
2
2

Už jen z výřezu z dokumentace je vidět, že to uspořádání je v rozporu s bezbariérovou vyhláškou: chybí vodicí linie pro osoby se zrakovým postižením, protože chodník je uprostřed mezi vozovkou a cyklopásem. Signální pás přechodu je naveden do hmatného pásu mezi pásem pro chodce a pásem pro cyklisty, který má ale varovnou, a ne vodicí funkci. Vodicí funkci nemůže plnit ani druhá hrana chodníku, která následně přiléhá přímo k vozovce.

A ta jen tak mimoděk zmíněná nevýhoda stezek spočívající ve ztrátě přednosti na všech křižovatkách je v městském prostředí dost zásadní.

Mimochodem, bude ta stezka na ul. 17. listopadu po obou stranách jako na tř. Kosmonautů, nebo jen po jedné? A jak budou případně obslouženy cíle na protější straně ulice?

Petr Daněk 9. 5. 2023, 09:45

Kuba Kutílek: Kubo, zbytečný hejt. Polohu chodníku blíže k vozovce než cyklostezka jsme v připomínkách zmiňovali. V původní verzi byly cyklostezka a stezka pro chodce prohozené, ale projektant nakonec zvolil toto řešení kvůli jiným souvislostem. Jsou tam také 2 zastávky autobusu a u nich by zase museli chodci k zastávce přes cyklostezku. Je potřeba znát souvislosti.
Strašně mě mrzí argument "ztráta přednosti na všech křižovatkách". Slýchám ho skoro 10 let, zejména od "Pražáků". Možná to má v jiných městech relevanci. Například v Olomouci ne. Podívej se třeba na jednu z nejstarších a nejvytíženějších stezek pro chodce a cyklisty na třídě Kosmonautů. Veškeré křižovatky jsou světelné, takže o nějaké ztrátě přednosti nemůže být řeč - je řízena světly. Když jsou světla vypnutá, je tak nízká intenzita dopravy, že už ztráta přednosti cestovní rychlost nijak nesnižuje. Navíc na trase dlouhé skoro 2 km jsou křižovatky jen tři. No a kdyby mě přece jen ztráta přednosti tak štvala, můžu přece jet ve vozovce. V kontextu Olomouce (ale možná i dalších středně velkých měst) je argument "ztráty přednosti" lichý prakticky všude.
To platí i o tomto projektu na třídě 17, listopadu. Je to necelých 3/4 kilometru a jsou tam jen 3 stykové křižovatky s naprosto nevýznamnými vedlejšími ulicemi, které vedou do areálu vysokoškolských kolejí. Ztráta přednosti je tak nevýznamná. A opět přece těch pár procent výkonnostních cyklistů může jet ve vozovce.

Petr Daněk 9. 5. 2023, 09:48

Jenda: "jednak v mnoha místech je oddělená cyklostezka zcela neprůchodná a tak buďme rádi alespoň za cyklopruh (nebo cyklo pikto koridor)."

O kterém městě mluvíte? Ještě se mi v Olomouci nebo v Brně nestalo, že by stezka byla neprůchodná. Naopak. Často je díky kolonám neprůjezdná vozovka, byť tam je ochranný pruh nebo cyklopiktogram a musím na chodník, abych se dostal ke křižovatce.

Jenda 9. 5. 2023, 12:44

Petr Daněk: Omlouvám se za špatné vyjádření. Myslel jsem politickou neprůchodnost, jako že není vůle ji tam vecpat, pokud to například znamená ubrat pár parkovacích míst nebo nedejbože jeden z více pruhů autům.

Jak je u těch „o nějaké ztrátě přednosti nemůže být řeč - je řízena světly“ vyřešeno když auta zleva za tebou odbočují doprava? A totéž v režimu bez světel, je nutno se dívat doleva za sebe a snažit se uhodnout, jestli někdo nebude odbočovat (zkoumat blinkr, pokud ho ovšem nezapomněl dát). Alespoň v Praze na cyklostezce přes Štvanici (východní chodník) to tak třeba mám.

Petr Daněk 9. 5. 2023, 13:08

Jenda: pokud světla fungují, tak řidiči odbočující vpravo dávají přednost, prakticky vždy tam jdou i chodci. Podle databáze nehod je jich na těch křižovatkách jednak velmi málo s ohledem na intenzity, jednak u žádné z nich není nedání přednosti ze strany cyklisty.

Kuba 9. 5. 2023, 17:38

Petr Daněk: odstrašující příklad k té ztrátě přednosti je bohužel např. Hradec Králové tady: https://mapy.cz/s/manevujate oproti stavu z Panoramy tam dneska myslím je dokonce oddělená stezka s jiným povrchem na tom chodníku. Ale i přes vyzvednutý přechody přes ty vedlejší jednosměrky, který tam ústěj, znamená přejezd každý povinnost sesednout. A i kdyby z těch přechodů udělali přechodopřejezdy, bude každej z nich znamenat čtyři zatáčky do pravýho úhlu na pár metrech. Což je proklatě otravný a zpomalující.

Zbyněk 10. 5. 2023, 07:23

Povinnost sesednout v HK není. Už se to řešilo všude možně, ale prechod se dá prejizdet všemi směry.

Kuba 10. 5. 2023, 09:31

Zbyněk: OK, furt jsou to i při tomto výkladu v tomto provedení čtyři zbytečný pravoúhlý zatočení na deseti metrech v úzkým prostoru sdíleným s chodci.

Zbyněk 10. 5. 2023, 09:49

O nešťastnem řešení s nepřímým průjezdem, kdy cyklista sleduje nejen provoz ale i zakrouceni stezky není sporu.

Petr Daněk 10. 5. 2023, 10:03

Kuba: https://mapy.cz/s/manevujate ... ano, to nejsou příjemná místa, ale je to dost odlišný případ od toho, co je v článku. Sice je tam značka C9, ale v podstatě to je pouze chodník, na kterém se dodatečně povolila jízda kol. Nechápu teď moc point. Byly tam jiné varianty k řešení? Cyklopruhy se tam nevejdou nebo ano? Čtyřpruh asi zrušit nejde ...

Jenda 10. 5. 2023, 13:03

Petr Daněk: „pokud světla fungují, tak řidiči odbočující vpravo dávají přednost, prakticky vždy tam jdou i chodci“ no řidič odbočující vpravo dává přednost chodci na přechodu, ale ne cyklistovi na cyklopřejezdu, ne? Resp. spoléháš se na to že s tebou jde chodec, kterému dá přednost?

Jiří Motýl 10. 5. 2023, 19:03

Jenda: Viz zákon 361/2000 Sb., §70 odstavec (c). Na světelných křižovatkách je přednost zakotvena.

Trochu ošemetné je to na křižovatkách se směrovým světelným signálem. Tam je letitý úzus, že to je tak taky (odstavec f). Dokonce se do toho odstavce dodával ten žlutý signál cyklisty, aby to platilo i na ně. Ale mě osobně teda není zřejmé, kde se z toho odstavce vyvozuje ta přednost. Nebo se na to aplikuje nějaké jiné ustanovení?

Ale nehodlám do toho šťourat. Mám pocit, že takových pasáží, kdy se léta všemi institucemi/lidmi aplikuje nějaké pravidlo, které vlastně v tom zákoně takto napsáno není, je tam vícero. Ale toto mi přijde zrovna jako veskrze logické, neškodné a správné.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat