Praha: nový cyklopruh na Černokostelecké nahradil původní piktokoridor

Publikováno: 26. června. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 27. června. 2023
Úvodní foto: Ondřej Suroviak
Publikováno: 26. června. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 27. června. 2023
Úvodní foto: Ondřej Suroviak

Na 1,3 kilometru dlouhém úseku ulice Černokostelecká v Praze 10 nahradil cyklo-piktokoridor nový jízdní pruh pro cyklisty.

Akce v režii magistrátu byla v plánu již několik let. „Ochranný“ cyklopruh nahradil dřívější piktokoridor. Ten byl v ulici vyznačen v době, kdy ještě nebylo možné značit ochranné cyklopruhy.

Co znamená nové opatření pro lidi na kole? Větší pocit bezpečí a vyhrazený koridor pro jízdu, do kterého při přítomnosti člověka na kole ani rozměrnější auta nesmí zasahovat. Co naopak zůstává, je poměrně těsné předjíždění. Opatření totiž nemělo vliv na režim parkování ani šířku ulice.

Náš čtenář Ondřej k realizaci dodal: „Fajn snaha, ovšem klasicky nedotažena v místech, kde by to chtělo trochu myslet – případně lehce stavebně upravit. Pokud je to rychlá akce na zlepšení tragického stavu ok, pokud krok 2 z cyklopiktogramu, tak nic moc.“

Návaznosti

Směrem od centra cyklopruh začíná na křižovatce Na Palouku x Černokostelecká. Zde byl cyklopruh zřízen v rámci obnovy semaforů už předminulý rok. Od této křižovatky pokračuje cyklopruh téměř souvisle až po křižovatku Černokostelecká x Limuzská.

Při jízdě z centra pak následuje kilometr dlouhý úsek bez cyklopruhu (Limuzská–Sazečská). Po něm následuje dvoukilometrový úsek s cyklo-buspruhem ve směru z centra a ochranný cyklopruh směrem do centra. Toto opatření vzniklo již minulý rok a člověka dovede až ke Štěrboholům.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Tik 26. 6. 2023, 07:06
6
6

doleva, doprava, sem tam zmizi.... hele, fakt je to cykloopatreni nebo spis trolling cyklistu?

OFI 26. 6. 2023, 08:12

Doporučuji příště titulek lépe promyslet. Než jsem otevřel článek, pochopil jsem to přesně naopak ;-)

Tomáš 26. 6. 2023, 09:17
17

Až do prvního odstavce jsme tapal, co nahradilo co - zde se nabízí využití trpneho rodu nebo něčeho podobneho, aby to bylo jasnější. V Praze jeden nikdy neví.

Ondra 26. 6. 2023, 09:31
5
1

@Tik - může se to zdát ale spíš to je prostě v rámci norem to jediné, co tohle město dokáže pro cyklisty udělat.

Osamělý Vlk 26. 6. 2023, 20:23
3
2

Bych nebyl tak jemný. Bohužel, je dobrý mít buď vyhrazený cyklopruh, nebo pikťáky takové, aby říkaly, jak správně místem projet, což je v Praze skoro utopie. (Naprostá většina pikťáků říká jen to, že podle zákona máte jet v pravo, ale ignoruje místa, třeba zastávkové ostrůvky, kde to není bezpečné.) 'Ochranný' cyklopruh bych v ČR zrušil, protože nemá tu ochrannou funkci.

rastr 27. 6. 2023, 09:18

V ČR s velkou slávou a pocitem jak jsme pokrokoví budujeme to co v Holandsku vnímají jako zastaralou infrastrukturu z osmdesátek a devadesátek a nahrazují to lepšími řešeními.

Truck Daškam 27. 6. 2023, 09:32
1
6

Hrozný nesmysl tyhlety ochranné pruhy.
Nákladní auto/autobus do nich prostě zasahují, protože se tam jinak nevejdou.

Tomas 28. 6. 2023, 07:52
5
1

Naprostý nesmysl, tady by se vešla oddělená cyklostezka na jednu stranu chodníku.

Mirek 28. 6. 2023, 16:38

Truck Daškam: Do nich zasahovat normálně můžou, když tam nejede cyklista. A pokud tam jede, tak se stejně spolu nevejdou, ať už tam pruh je, nebo není. To ke hlavní rozdíl oproti vyhrazenému pruhu.

David 28. 6. 2023, 17:03
2
1

Rastr: Zkušenosti jsou nepřenositelné. Navíc i v Holandsku to tehdy bylo opatření přiměřené době ve smyslu počet cyklistů, stav infrastruktury, společenská přijatelnost... Jak malování cyklopruhů, tak následná náhrada něčím lepším. Kdyby se lidé rodili rovnou dospělí, také by to mělo řadu výhod.

Kuba 29. 6. 2023, 13:07

David: jiný města ty zkušenosti z Nizozemí, Kodaně a vůbec všech míst, který jsou napřed, v klidu využívaj a zkracujou si tak cestu k funkční infrastruktuře o mnoho (desítek) let. To jen my trváme na tom, že si všechny slepý uličky chcem prošlapat sami.

A jo, jsou to vesměs opatření odpovídající počtu lidí na kolech. Ale počtu potom, co ty opatření přišly, ne počtům předtím. Města se staví a plánují na modal split, kterej chtějí, ne na ten, co mají. Protože ta výsledná podoba infrastruktury ten modal split určuje, ne naopak... Ani v tom Nizozemí neměli lidi na kolech vždycky. v době, kdy stavěli především pro auta, včetně dálnic centry měst, měli hlavně auta. Aˇž když jim došla trpělivost s počty dětí zraněných a zemřelých při dopravních nehodách a vynutili si na svých úřadech začátek zklidňování dopravy, začaly jim počty lidí na kolech znovu stoupat.

David 29. 6. 2023, 13:43

Kuba: aby Praha mohla stavět opatření na množství cyklistů, která mají přijít, musí to jednak chtít, a jednak moci.
Chce to Praha?
Jak vysoké jsou počty cyklistů, které Praha chce mít ve svých koncepčních dokumentech? ("první úsměv") A co je v současném programovém prohlášení koalice? ("druhý úsměv")...
Současné programové prohlášení je podmínkou nutnou, nikoliv však postačující k úspěchu. Hovoří jen o cyklistice (tedy sportu, nikoliv dopravě na kole po městě - už to o něčem vypovídá). Z konkrétních věcí? Vybudují cyklostezku u Ledáren v Braníku (fajn), v Kunratickém lese a u Košíkovského rybníka (wow). Zřídí parkovací místa (asi pro bike sharring) a budou něco projektovat a psát strategie. Ve spolupráci s MČ se budu snažit o cykloobousměrky tam, kde je to účelné (čti: co MČ dovolí, to se možná udělá, když bude čas a peníze,ale s druhým "Karlínem" nepočítejte). V připravovaných pak zahájí budování drážní promenády, budou zlepšovat podmínky na A1 - A9, malovat cyklopruhy (hlavně ty s barvičkama) a sem tam něco smažou. A když budou něco stavět, pokusí se nezapomenout na cyklo. Nu, slibem nezarmoutíš.
Druhá otázka je, co MHMP může. Může stavět tam, kde má pozemky. Nemůže stavět tam, kde nemá pozemky. Nemůže stanovit něco, kde není silničním správním úřadem. Kdyby chtěl udělat cykloobousměrku třeba v ul. Ke Karlovu, tak nemůže, ani kdyby se na hlavu stavěl. Není silničním správním úřadem. V Berlínu, pokud se Land Berlin rozhodne, může převzít pravomoci Stadt Berlin a postavit či stanovit to, co si naplánuje. V Praze to tak není. A protože na Magistrátu sedí v zastupitelstvu stejní lidé, kteří jsou v radách a zastupitelstvech jednotlivých městských částí, tak výhled, že by změnili statut Magistrátu a posílili jeho pravomoci v neprospěch městských částí je, eufemisticky řečeno, naivní. V posledních letech (a tradičně) se děje spíše opak.
Proto bych očekával max. to, co se můžeme dočíst v programovém prohlášení koalice, a osobně jsem vděčný za každý pruh barvy, který se někde objeví a pomůže mi projet tím úsekem se zdravou kůží.

David 29. 6. 2023, 13:45

Programové prohlášení:
https://www.praha.eu/file/3600941/Programove_prohlaseni.pdf

Kuba 30. 6. 2023, 16:08

AFAIK má město ve schválených dokumentech jako cíl 7 % podíl lidí na kolech v modal splitu. Což je IMO s infrastrukturou, kterou město reálně "staví" nebo spíš maluje, nedosažitelný. A myslím, že je dobře to říkat.

Město Praha v oblasti cykloinfrastruktury jedná v příkrém rozporu se svými schválenými a platnými cíli.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat