Průzkum: Většina mladých motoristů vnímá vztah cyklistů a motoristů negativně

Publikováno: 02. června. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. června. 2023
Autor: ČTK
Úvodní foto: Tomáš Cach
Publikováno: 02. června. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. června. 2023
Autor: ČTK
Úvodní foto: Tomáš Cach

Přes 60 procent mladých motoristů vnímá vztah cyklistů a řidičů jako nepřátelský. Nižší je toto číslo u motoristů, kteří sami jezdí na kole. Více než třetina všech automobilistů nezná pravidlo odstupu 1,5 metru při předjíždění cyklisty. Vyplývá to z průzkumu Kantar CZ, který agentura zpracovala pro projekt Dám respekt. Respondenti se shodují v tom, že lepší cyklistická infrastruktura, vzájemný respekt a větší znalost předpisů silničního provozu by přispěly ke zlepšení vztahů mezi cyklisty a šoféry.

Na kole alespoň příležitostně jezdí asi 64 procent motoristů. Značná část z nich však vnímá vztah mezi motoristy a cyklisty jako nepřátelský, u mladých motoristů mezi 18 a 30 lety je to 62 procent, za přátelský ho označilo 23 procent. U řidičů, kteří jezdí z pracovních důvodů alespoň jednou měsíčně, vnímá negativní vztah 45 procent.

„Jsme přesvědčení, že klíčem ke zlepšení situace je především respekt a důsledná osvěta. Vždyť přes 60 procent lidí o sobě tvrdí, že jsou zároveň cyklisté i řidiči. Jsme stále stejní lidé, jednou za volantem, jindy v sedle,“ řekl Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy Dám respekt a desetinásobný účastník Tour de France.

Podle průzkumu téměř 80 procent respondentů uvedlo, že by ke zlepšení vedla lepší znalost dopravních předpisů jak u motoristů, tak u cyklistů. Podle Vedoucího Besipu Tomáše Neřolda však musí každý začít u sebe. Průzkum totiž také ukázal nedostatečné znalosti základních předpisů. Zhruba 43 procent mladých motoristů nevědělo o povinném odstupu 1,5 metru od cyklisty při předjíždění. U automobilistů, kteří jezdí z pracovních důvodů, to bylo 33 procent.

Pokud jde o prohřešky motoristů vůči cyklistům, nejčastěji zmiňovanými jsou vysoká rychlost, nedostatečný boční odstup při předjíždění cyklisty a nedostatečná pozornost věnovaná řízení. Mezi nejčastější prohřešky cyklistů patří podle motoristů jízda vedle sebe na silnici, jízda po chodnících nebo nepoužívání cyklistické přilby.

Podle Neřolda jsou preventivní kampaně potřeba. Uvedl, že od začátku letošního roku do konce dubna bylo přes 700 nehod s účastí cyklistů a 18 usmrcených cyklistů. Tato čísla jsou podle Neřolda z dlouhodobého pohledu negativní. Průměrně zemře 40 cyklistů ročně, takže před začátkem hlavní cyklistické sezony je číslo už téměř na polovině.

Výzkum provedený společností Kantar CZ se uskutečnil letos v dubnu ve dvou cílových skupinách. U mladých motoristů ve věku 18 až 30 let a u motoristů referentů, tedy lidí, kteří používají motorové vozidlo k pracovním účelům alespoň jednou za měsíc.

Iniciativa Dám respekt vznikla v roce 2019 a klade si za cíl snížit nehodovost na českých silnicích a více ochránit zranitelné účastníky provozu. Spolupracuje například s Vizí Nula, Autoklubem ČR či Policií ČR. Také uvedla nový videoklip, který nabádá řidiče k použití takzvaného holandského chvatu, tedy bezpečného otevření dveří do silnice, aby nedošlo k ohrožení cyklisty.

Průzkum ke stažení

Celý realizovaný průzkum si lze stáhnout a prostudovat zde.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Komentáře k článku

Tik 2. 6. 2023, 08:25
4
9

dobra prace, cykloativisti. Jen tak dal

David 2. 6. 2023, 08:52
6
2

Nepotřebuji, aby mě řidiči považovali za sobě rovného a vykazovali mi nějakou úctu. Alespoň tak vnímám respekt. Zažitý je "respekt k soupeři". Soupeře "nemusím mít a nemám rád", ale je dobrého ho respektovat. Před zápasem aby mi nedal na budku, a po zápase, protože mi dal na budku, a nebo protože do mrtvol se nekope. Mě by úplně stačila ta ohleduplnost. Nikdy se nebudeme na kole autům rovnat rychlostí, hmotností, provozní nákladností či "sociálním statutem", ale úplně by mi stačilo, kdyby řidiči k nám byli ohleduplní a dodržovali své zákonné povinnosti. Alespoň tak se snažím chovat já. Dodržovat že neohrozím, neomezím, a věci o kterých vím že řidiče štvou (byť jsou třeba legální jako předjíždění stojící kolony - a je jedno, jestli zleva, zprava nebo prostředkem), dělat, jen když to má smysl.
Mám pocit, že tahle kampaň to celé ladí do soupeření a závodění. Cesta napůl do hrobu. Je to škoda, osvěta je potřeba.
Jinak z toho průzkumu, když jím listuji, padají opravdu otřesné věci. Včetně informací o tom, jak byl zadán a dotazy formulovány.

David 2. 6. 2023, 09:03

P.S.: Kritika je samozřejmě snadná. Nejpozitivnější je, že poletech nečinnosti a volání po přilbách se MD rozhoupalo k něčemu na poli osvěty a prevence. To je samozřejmě skvělá změna. Jen bych nerad, abych si musel na silnicích teď vybojovávat respekt v souboji s automobily. Já se s nimi snažím nebojovat, ale dostat se z místa A do místa B.
Jestli musí v kampani vysvětlovat i proč si zvolili takový název, nechci vidět ty složitější otázky.

David 2. 6. 2023, 10:37
5
1

Vlastně je to postavené celkem zábavně .
V hlavních zjištěních výzkum tvrdí, že většina cyklistů jezdí na kole, aby něco udělali pro své zdraví, zlepšili si kondici a odreagovali se. Tuto odpověď jim ale poskytli řidiči vozidel, kterým tuto otázku položili ( str. 15), z nichž 1/4 na kolo v životě nesedla a nesedne, a dalších 59 % na něj sedne "občas v létě" (str. 12). "Bázi" tedy tvoří cca. 300 + 300 řidičů, kteří řekli, že někdy jezdí na kole.
Když budu mít skupinu lidí, která vyjede na kole 20 x za rok a nejede pokaždé 50 km a skupinu lidí, která vyjede na kole 200 x za rok a pokaždé najede 15 km (za celý ten den, co vytáhnou kolo). Prvních je 37 %, druhých je 20 %. Která skupina toho najede po silnici víc - a je tedy typickým cyklistou, kterého na silnici potkám? Zde ještě upozorňuji, že ten, kdo používá kolo jako dopravní prostředek, může současně uvést "Rozhodně ano" či "Spíše ano" na všechny položené otázky. Zda jezdí pro zdraví, dělají jízdou na kole něco prospěšného pro sebe a životní prostředí a je to pro ně zábava.
Takže podstatnější ve finále bude, že na otázku, zda využívají kolo jako dopravní prostředek 61 - 67 % lidí (dle věkové kategorie, se stářím to stoupá) odpovědělo rozhodně ano či spíše ano. Obráceně odpovědělo jen 33 - 39 % lidí. Výzkumníci se ale zeptali, zda cyklisty ježdění také baví a něco jim přináší. Ono je to jak baví, tak jim to něco přináší a na základě toho výzkumníci usoudili, že lidé jezdí na kole protože je to zdravé a zábavné, protože tahle odpověď se objevila u dojíždějících do práce, sportovců i těch, co rehabilitují a rekonvalescentují. Wow. Skvělá interpretace.
Jaké odpovědi můžeme očekávat od těmito lidmi stejně/obdobně položených otázek na to, kde cyklisté jezdí nejčastěji a jak se chovají?
Ještě že to neplatím ze svých daní.
Ale to video k otevírání dveří je dobré. To se musí nechat.

David 2. 6. 2023, 11:18

Hezká informace:
90 % řidičů vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe, a 80 % řidičů vadí, že cyklisté jezdí za sebou (ve větších skupinách).
Skoro 60 % řidičů vadí, když se cyklista objeví na první třídě. Str. 24
70 % řidičů potkává motorová vozidla jezdící na červenou (Str. 27).
Otázky na přilbu předchází otázkám na povinnou výbavu. Takže nemusíte mít funkční brzdy a v noci světlo - důležité je dát si na hlavu kus polystyrenu, vše bude OK (prioritizace - kap. 9 a 11).
Důvody nepoužívání světla za snížené viditelnosti - za snížené viditelnosti nejezdím. Neměla se tato odpověď náhodou vyřadit? (Str. 40)
Otázky k cyklopruhu mírně zavádějící (str. 42 a násl.). Zarážející jsou odpovědi k piktokoridoru. Záměna? Nepochopení?

Jenda 2. 6. 2023, 14:47
2
2

Tik: to je někde v tom PDF, že za to můžou "cykloativisti"?

újezďák 2. 6. 2023, 21:57
1
1

Ono je to někdy až legrační co všechno se dá " vyprozkoumat", ale shrnul bych to celé tím, že zejména mladým účastníkům ( muži ženy bez rozdílu) provoz chybí dvě věci , trpělivost a tolerance vůči ostatním účastníkům, nejenom cyklistům. V naší zemi prostě zatím chybí , sice již přicházející, řidičák na zkoušku, dražší povinné ručení pro prvořidiče a všeobecná vyšší přísnost na " zelenáče" v provozu. V Rakousku to funguje znamenitě. Ještě bych si dovolil poznámku k zmíněné silnici první třídy, my přece v Česku skoro žádné takové nemáme. Valná většina vznikla přejmenováním silnic druhé třídy , pořádnou krajnici nemají ( ať už šířkou nebo kvalitou povrchu) a často mají čáru namalovanou přímo v trávě krásný příklad je mezinárodní silnice I/3 u Nažidel ) ... nadávat by se mělo především silničářům.

rastr 2. 6. 2023, 23:19
1
1

Stěžejní příčinou je především velmi špatná nebo žádná cyklo infrastruktura, všechno ostatní jsou bláboly. Dokud nebude kvalitní fyzicky oddělená cyklostezka u každé! více frekventované silnice první třídy na venkově, popř. hlavním tahu ve městě, kde to platí zejména na křižovatkách, tak se věci k lepšímu jen tak nezmění. Ale toto je bohužel v ČR utopie. Tady jásáme, když někdo někde namaluje na silnici pár desítek metrů dlouhej cyklopruh a přitom se jedná o typ cykloinfrastruktury od které se v takovém Holandsku upouští pro její nebezpečnost a zastaralost.

Zdenek X 3. 6. 2023, 12:12
1
1

@Ujezdak: mohu se mylit, ale mam pocit, ze povinne ruceni je pro prvoridice drazsi, nebot nemaji bolus (pravda: ani malus). Toho dojmu jsem nabyl loni, kdyz jsme prihlasovali poprve auto na moji manzelku (ktera je ridic cca 30 let :-)), trochu se mi protocily panenky. Mozna v Rakousku je to jeste drsnejsi, ale jak to resi, kdyz prvoridic jezdi cizim autem (napr. rodicu)?

A proc nadavat na silnicare? Jak budou siroke silnice si volime sami prostrednicvim vlady, vedeni kraju, obci, to zadava ukoly. Asi bylo mozne udelat silnice sirsi, take mam pocit, ze jsme misto investovani penize "prozrali", ale nevim, zdali by se preliti par miliard do silnic zrovna tady potkalo se souhlasem :-). Vina rozhodne neni na silnicarich, urcite ne vetsina.

Zdenek X 3. 6. 2023, 15:44

Oprava: ctu to po sebe a koukam, ze uz jsem uplne pitomej: "bonus a malus", samozrejme, "bolus" je davka inzulinu u diabetiku.

MaT 4. 6. 2023, 16:25

Zdenek X: Trochu OT: No nejen inzulinu a nejen u diabetiků. Obecně větší jednorázová dávka něčeho, co pak může působit déle. Původně latinsky to taky znamená sousto.

Ale k tomu povinnému ručení - to že řídíte cizí auto se u nás právě neřeší vůbec. Pojištění je na vozidlo, ne na řidiče. Byť by se to třeba někomu, kdo má víc aut, možná i líbilo, že by se platil povinné ručení jen jedno (sám asi víc aut najednou řídit nebude). S tím ale, že by ten jeden majitel ta další auta mohl někomu půjčit (pojedou s tím děti, manželka), by to ale asi bylo složitější.

Pokud je někdo jako "nový řidič", tak si ale myslím, že by ta cena neměla být zase tak moc vysoká, to by se pak těm pojišťovnám v různých srovnávačích sobě navzájem blbě konkurovalo... Ale když u nich budete déle a budete mít bezškodní průběh, tak Vám to díky nějakým bonusům mohou začít zlevňovat, ale myslím, že to zase takové rozdíly nebudou (desítky procent?). No a obráceně, když někdo nějakou škodu udělá jednou (nebo nedej bože opakovaně), tak asi je rizikovější a vyšší pojistné je jednou z cest, jak to řešit (taky by ho nemuseli pojistit vůbec). Jen by to asi ty informace o té historii chtělo nějak mezi pojišťovnami sdílet, snad něco takového i probíhá, i když dneska v době GDPR to asi ani pro ty pojišťovny nemusí být úplně jednoduché (pokud si to nějak neprolobbovaly do legislativy)...

újezďák 5. 6. 2023, 12:03
1
1

Zdeněk . Bonus nebo malus není určitě nárokový :) . Add silničáři , za řídítky i za volantem si neustále uvědomuji, jaký je to rozdíl po přejetí hranic ČR zejména do Německa a Rakouska. Silnice, tedy vozovka okamžitě přestane být zdrojem setrvalého stresu , jeden nemusí pořád sledovat jedním okem povrch a přemýšlet kde se objeví výtluk, záplata nebo rigol, může se věnovat řízení . Před 14 dny jsme vyšlapali na Ještěd ( převážně mimo silnice) a pak jsme sjeli po úplně nové asfaltce směr Jablonné v Podještědí. Úplně nová asfaltka se tam vyznačuje tím, že na krajnici je již místy roleta a protože to asfaltovali ve dvou pruzích, tak mezi pruhy v místě budoucí dělící čáry je asi 2-3 cm široký a různě hluboký žlábek , čili když v přehlednějším místě chcete střihnout na plynulý průjezd zatáčkou , tak to hrozí pádem. Většina oprav silnic okolí mého bydliště a na každodenní cestě do práce končí tím, že záplaty nejsou slícované, některé jsou dokonce pozitivní a delší záplaty nikdo neválcuje čili cyklo krajnice je otřesný prostor . Silničáři dokonce už v Česku klesli tak hluboko, že když při instalaci zpomalovacího plastového čtverce s radarem , namalují silnici několik výstražných pruhů, že tyto pruhy malují přímo do výtluků, tedy na jejich dno...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat