Karlovo náměstí v novém kabátu. Praha 2 připomínky zamítla

Publikováno: 12. července. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 12. července. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl

Rekonstrukcí prošla jedna z posledních částí obvodu Karlova náměstí, tentokrát jižní cíp u Všeobecné fakultní nemocnice. Vozovka prošla dietou, nyní má bezpečnější přechody, přibyl dříve nepřítomný cyklopruh i cyklostojany.

Návrh rekonstrukce proběhl na základě architektonické studie náměstí, kterou vypracoval architektonický ateliér Rehwaldt Landscape Architects spolu s BY architects a Projekcí dopravní Filip. Dopravní řešení obvodu náměstí pak řešil Institut plánování hl. m. Prahy (IPR), projektovala je firma DIPRO.

Studie versus realizace

V konečném rozvržení ulice lze najít poměrně výrazné rozdíly oproti původní studii i stavebnímu povolení. Ty ve stoupání počítaly s delším vyhrazeným cyklopruhem podél podélně zaparkovaných aut. Nakonec jde pouze o pruh „ochranný“, parkovací místa jsou kolmo a zasahují až na chodník. Ten je přitom stavebně připraven na podélné parkování. Příčná stání zde pomocí značení na chodníkové mozaice zachovala městská část Praha 2. Pro chodce tak směrem k nemocnici zůstává užší chodník než bylo původně v představené studii plánováno.

Připomínky zamítnuty

K návrhu opatření obecné povahy (OOP), které bylo vyvěšené na úřední desce, vznesly připomínku spolky AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) a Pěšky městem. Oba spolky nesouhlasily s parkováním na chodníku, žádaly o větší ochranu chodců. Spolek AutoMat požadoval také lepší ukončení cyklopruhu a doplnění míst pro parkování kol.

Všechny obdržené připomínky silničně-správní úřad Prahy 2 zamítl. Jedinou změnou oproti původnímu plánu jsou doplněné cyklostojany, které se objevily na volných chodníkových plochách. Praha 2 uvedla, že v budoucnu prověří vybudování zarážek proti autům, která zajíždí na chodník.

Požadavek na ukončení cyklopruhu pomocí cyklopiktokoridorů silničně-správní úřad Prahy 2 zamítl s tím, že řešení schválila Policie ČR a není tak potřeba nic měnit. Argumenty spolku AutoMat ohledně umísťování aut na chodník v památkové rezervaci pak odmítl argumentem, že se památkový zákon vztahuje pouze na regulaci stavební činnosti, ne na silniční úřady. Místa na chodníku úřad zdůvodnil také tím, že v oblasti je nedostatek míst pro parkování. Úřad uvedl, že 1,5 metru široký cyklopruh podél zaparkovaných aut odpovídá normám, šíře od něj k hraně parkování je totiž 0,5 metru.

Celé opatření obecné povahy (OOP) najdete zde.

Předchozí fáze rekonstrukce

V předešlých fázích rekonstrukce bylo patrně nejvýraznější změnou zřízení protisměrného cyklopásu v Žitné, který umožňuje bezpečnější průjezd ze Spálené/Myslíkovy směrem k oblasti fakultní polikliniky VFN. Umožňuje tak vyhnutí se nepříjemnému křížení jízdních pruhů u křižovatky s Resslovou.

Zároveň se jedná také o možnou přípravu na spojení směrem k I. P. Pavlova a náměstí Míru. Zde je budoucnost chráněnějšího spojení zatím nejistá. Pražský magistrát doposud vždy preferoval spíše další vedení cyklistů v protisměru dále Žitnou až k náměstí Míru, naopak Praha 2 se zatím přikláněla k dalšímu pokračování cyklotrasy stoupáním Ječnou. V této variantě je ale velkým oříškem případný průjezd cyklistů k náměstí Míru přes rušný uzel MHD I. P. Pavlova.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře zbudované v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

David 12. 7. 2023, 08:55
8
1

To parkování na chodníku vypadá luxusně...

mirek 12. 7. 2023, 12:00
20
2

Jak je možné, že se udělá studie a projekt dostane stavební povolení, ale nakonec se to postaví jinak? A Praha 2 si to stanoví podle sebe a odvolání je možné zase jen k Praze 2, která samozřejmě všechny výhrady zamítne, protože chce.

Vůbec ta situace, že jedna radnice nemá ráda cyklisty (nebo třeba tramvaje, koloběžky, cokoli dalšího), tak jim může házet klacky pod nohy, je v kompaktním městě naprosté zlo. Tohle by se mělo řešit výhradně na úrovni magistrátu, stejně jako celá koncepce dopravy.

MaT 13. 7. 2023, 09:25
2
3

Kde je jaký protisměrný pruh v Žitné? Já se vždycky natěším, že se v Žitné konečně něco děje, ale pak se podívám pořádně a on je to tenhle kousek na Karláku... A jezdím po centru hodně, ale ještě jsem fakt neobjevil nějakou rozumnou trasu, při které bych tenhle kousek využil... Dá se od něj asi opravdu vjet jedině ze Spálené, i když taky asi nelegálně, protože při výjezdu z této ulice je tam přikázaný směr rovně a vpravo a vlevo se tedy asi odbočit nesmí. Za křižovatkou (to oblíbené nepřímé odbočení) to asi taky nejde, tak asi jedině je to myšlené najet ještě před křižovatkou na chodník a pak z něj přes ten přechodopřejezd - ale pak ten kousek protisměrného pruhu stejně pořád bude na druhé straně ulice, takže doufat, že na to přejetí bude na přechodu pořád ještě zelená... Proč tam nejde odbočit "normálně" nechápu...

Možná to ještě někdy zkusím, zatím jsem tam jel párkrát a právě jsem nějak nepochopil, jak se na tenhle úsek mám dostat... A hlavně kam se pak tímto způsobem dostanu. To má smysl asi opravdu jedině k té poliklinice. Já když většinou potřebuji nahoru na Vinohrady, tak kolem Faustova domu a ulicí U Nemocnice je to pro mě lepší a přes tuhle "jedinou cykloobousměrku na Praze 2" mi to prostě nedává smysl...

MartinP 13. 7. 2023, 16:23
8
2

Opravdu otřesné. Je chybou, že o dopravě rozhodují městské části. Městské části blokují jak dopravu, tak smysluplný rozvoj města, pokud nedojde k úpravě jejich kompetencí, tak bude Praha pomalu zdechat a bude se z ní stávat ještě větší skanzen, než jakým je dnes.

jkjk 13. 7. 2023, 16:57

MaT: O protisměrný pruh v Žitné bohužel opravdu zatím nejde (ale třeba se ho taky někdy dočkáme), jen ten kousek na Karláku. Legálně se tam dá najet přes přechody (tj. ne moc pohodlně čekání na dvou semaforech). Bez pokračování do Žitné je použitelnost omezená, já ho občas používám s následnou zkratkou přes Malou Štěpánskou nebo s následným pokračováním po východní straně náměstí k ulici U Nemocnice (tj. alternativa k průjezdu západní stranou s nutností křížení dvou pruhů u zastávky tramvaje, pokud chce člověk jet ze severu na jih).

Jiří Kadlec 15. 7. 2023, 11:44
2
1

Docela složité je pro mě dostat se na Karlovo náměstí od Vltavy např. ze Smíchova nebo z Podolí. Chybí cyklostezka podél tramvaje v ulici Na Moráni (od Palackého náměstí) - přitom myslím že by se tam vešla.
Resslovou (od Jiráskova mostu) se bojím, jsou jsou tam buď rychle jedoucí auta nebo neprostupné kolony.
Jediné celkem použitelné spojení je Myslíkova, ale když jedu do jižní části Karláku, je to oklika.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské
Praha,

Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské

10. července. 2024, 1min. čtení3