V průběhu července byl v okolí Cepákovy cyklostezky v Českých Budějovicích otevřen nový volnočasový areál Vltava, jehož středem cyklostezka v podstatě prochází. Přeložení cyklostezky na okraj areálu je sice plánováno, ale nebylo dokončeno společně s areálem. Nyní město na cyklostezce skrze areál zakázalo jízdu kol, upozornil spolek Cyklo Budějovice.
Spolek tento krok města kritizuje, považuje ho za až nejzazší řešení, kterému by měla předcházet například výzva k vzájemné ohleduplnosti, nebo třeba možnost místo cyklostezky vyznačit stezku pro pěší s povolenou jízdou kol, kde by byla ochrana pěších více zdůrazněna, ale zároveň by bylo možné zachovat cyklistický průjezd.
Cyklostezka Josefa Cepáka vedoucí po západním břehu Vltavy z Českých Budějovic na sever je velmi vytíženým úsekem. Po stezce je značena cyklotrasa č. 11 a cyklotrasa GreenWay Rožmberského dědictví. Původně měla být stezka spolu se stavbou areálu přeložena do nové trasy a volnočasový areál obcházet. Novou stezku se ale zatím nepodařilo realizovat a město tak zareagovalo zrušením cyklostezky a příkazem k vedení kola skrze areál.
S kritikou spolku nesouhlasí náměstek primátorky Petr Maroš (ODS). Pro server Budějovická drbna uvádí, že stezka byla zpočátku osazena značkami upozorňujícími na zvýšený pohyb chodců. „Pokud by je lidé respektovali, tak bychom k takovému řešení samozřejmě nepřistoupili. To se ale nedělo,“ reagoval pro Budějovickou drbnu.
Spolek Cyklo Budějovice ale v reakci na toto tvrzení upozorňuje, že návrh současného omezení byl dle úřední desky podán již 13. července, tedy ještě před samotným otevřením areálu 21. července. Tudíž dle spolku záměr města nebyl již od začátku jiný, než průjezd omezit.
„Ze současného omezení je zjevné, že jeho autoři neberou ohled na kontext této trasy v systému stezek města a regionu, a jde tak spíše o rychlé lepení problémů spojených se zpožděním výstavby objížďky celého areálu. Nemělo se vše rychle budovat za cenu přerušení cyklostezky,“ naznačuje spolek, zda možným řešením nemohlo být i odložení otevření areálu na dobu po výstavbě objízdné cyklostezky.
K plánovanému přeložení cyklostezky by mělo dojít pravděpodobně v dubnu nebo květnu příštího roku. Dříve to není možné z důvodu potřeby žádat o stavební povolení. Město zároveň nechtělo zbytečně odkládat otevření populárního volnočasové areálu, vysvětlil pro server Budějovická drbna náměstek Maroš.
„O tom, že soužití uživatelů Sport areálu Vltava a cyklistů na stávající cyklostezce bude v prvním roce komplikované a bude třeba být k sobě vzájemně ohleduplní, jsme věděli a říkali to dokola před otevřením, při otevření i po otevření areálu. Oblíbenost areálu během prvního měsíce jasně ukázala, že bylo správné ho otevřít i za cenu bezprostřední blízkosti cyklistů. Obávám se, že ti, co z toho dneska dělají ‚kauzu‘, naši prosbu o ohleduplnost vůbec nepochopili. Přeložení cyklostezky je společně s vybudováním parkoviště naší největší prioritou pro rozvoj areálu v nejbližších měsících,“ dodává k celé záležitosti Petr Maroš ještě na svém facebookovém profilu.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
ScoutX 20. 8. 2023, 20:42
1
25
Už jenom fakt, že cyklisté potřebují oficiálně vyzývat k ohleduplnosti dokazuje jak arogantní a nepřizpůsobivá skupina lidí to je. Ani značku pro sesednutí většina cyklistů nerespektuje, tak co řeší? Ani dav lidí je nezastaví a snaží se jím prokličkovat, místo aby se zachovali ohleduplně a sesedli. Je výsměch z úst cyklistů slyšet výzvy k ohleduplnosti, když sami ohrožují všechny kolem sebe a ještě se tváří jako oběti.
David 20. 8. 2023, 23:16
10
Přesně! Skoro každý rok zabijí cyklisté skoro stovku chodců a 50 lidí na kole. Jen při tom zrovna sedí v autě...
Kuba 21. 8. 2023, 13:29
8
Jasně, radnice nezvládla zkoordinovat stavby tak, aby potřebná objížďka vznikla současně s areálem, ale můžou za to lidi na kolech... Tak určitě.
Pavel Mašek 14. 9. 2023, 13:01
#tojematerial
Martin P. 19. 10. 2023, 08:50
1
ScoutX:"Už jenom fakt, že cyklisté potřebují oficiálně vyzývat k ohleduplnosti dokazuje jak arogantní a nepřizpůsobivá skupina lidí to je. "
Důkaz kruhem a úporným tvrzením. Presumpce kolektivní viny.
Často předjíždějící auta nerespektují bezpečný odstup. Většinou i zbytečně, z neznalosti, že přejetí plné čáry je při tomto manévru v souladu s pravidly. Je to důkaz toho, že "celá tato skupina lidí je arogantní a bezohledná"?
Situace v rezidenčních částech Prahy a na většině silnic, pomalu, ale jistě měněných především ve stále ucpanější parkoviště (tím nemyslím dopravní zácpy) už de fakto dávno ospravedlňuje snížení rychlosti. Proč je tedy taková averze proti "plošné 30". Nejspíš proto, že pocitově dělá řidičům přesně to, co tak vášnivě ohajujete proti cyklistům. Říká jim: "Nejste schopni dodržovat ohledy na slabší dobrovolně, tak vám to nařídíme."
Někteří lidé bohužel potřebují připomínat zásady slušnosti a ohleduplnosti a nezmění je to, jestli jsou za řidítky, za volantem nebo jdou po svých. Smutné je, že jejich sebestřednost a arogance obvykle každou výtku odpruží a někdy dost sprostě. Není ale vhodné tomu uhýbat a tiše to tolerovat.
Pokaždé ale jde o konkrétní případy, jen jsou nejvíc vidět. Rozhodně si to ale neusnadňujte paušalizováním a rychlými odsudky od stolu.