Záchytný parkovací dům Nové Butovice zahrnuje i kolárnu

Publikováno: 23. srpna. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 23. srpna. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl

Praha nedávno otevřela nový parkovací dům na Nových Butovicích v Praze 13. Slouží jako P+R pro dojíždějící, část parkovacích míst je vyhrazena místním. Nezapomnělo se ani na parkování kol.

V objektu se nachází celkem 20 stojanů typu obrácené „U“ s kapacitou parkování pro 40 jízdních kol. Do kolárny se vchází skrz vstup pro pěší, který je umístěn na severovýchodní straně parkovacího domu. Pokud přijíždíte k parkovacímu domu na kole po silnici, přístup není z ulice dobře označen.

Dvacet stojanů pro 40 kol pod dozorem

Vstup do kolárny se nachází na severovýchodním cípu parkingu u chodníku mezi ulicemi Nušlova a Petržílkova. Pro vstup s kolem je tak třeba dům mírně obejít. Vstup samotný je již ale označen velmi dobře, včetně detailních instrukcí, jak kolo zaparkovat. U vchodu ke kolárně je třeba zazvonit na vrátnici, která následně otevře dveře.

Stojany na kola jsou umístěny v prostoru mezi zaparkovanými auty. Kolo si zamykáte klasicky svým vlastním zámkem. Z parkovacího domu se pak člověk během 3 minut chůze dostane na stanici metra nebo zastávku autobusů.

Příjezd ke vstupu

Pokud k parkovacímu domu přijíždíte poprvé, příjezd ke kolárně není z žádné strany výrazněji označen. Zároveň nebyl přístupový chodník ke kolárně legalizován pro jízdu na kole, ani nebyl vytvořen na něj rozpoznatelný nájezd z provozu. Hlavním vchodem do parkovacího domu, kudy by teoreticky bylo možné dojet k cyklostojanům bez sesednutí, je vjezd cyklistů zakázán.

Přístup ke kolárně je jen po chodníku

Trochu kuriózně přitom městský cyklogenerel navrhuje přímo po přístupovém chodníku ke kolárně výhledové vedení hlavní cyklotrasy A138. Je však nutné dodat, že cyklogenerel s touto trasou operuje teprve od aktualizace z let 2021-2022, zatímco parkovací dům byl připravován mnohem delší dobu.

Ačkoliv tak nebylo patrně možné daný úsek plánované trasy A138 předpřipravit již přímo se stavbou parkovacího domu, zajímalo nás, zda pražský magistrát jakožto investor zvažoval možnost legalizace jízdy po přístupovém chodníku ke kolárně a z jakého důvodu tato legalizace nebyla možná.

Tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman na dotaz poskytl redakci Městem na kole pouze vyhýbavou odpověď: „Obecně jsme se v okolí parkovacího domu snažili maximalizovat zelené plochy. Kolem P+R Nové Butovice nevede žádná cyklostezka, proto předpokládáme, že cyklisté zde pojedou po silnici. Cyklisté vjedou do parkovacího domu přes vstup, kde jim obsluha velínu vydá speciální lístek. Cyklista si následně umístí kolo do stojanu a zamkne jej vlastním zámkem.“ 

Není tak zřejmé, z jakého důvodu nebyl přístupový chodník ke kolárně legalizován pro jízdu na kole.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

David 23. 8. 2023, 08:34
17
1

Cyklisté vjedou vjezdem, kterým mají vjezd zakázán, nebo po chodníku, kam vjíždět nesmí ani na něj nemají nájezd, a pokud by náhodou chtěli jet legálně, tak ať si to objedou. Není tam cyklotrasa, tak hybaj do lesa, nebo na Jeremiášovu/Radlickou.
To jsou přesně "detaily", které ukazují, že s cyklisty to Praha opravdu nemyslí vážně.
Myslím, že ta kolárna byly zbytečně vyhozené peníze. Než se tlačit s kolem někam kam nepotřebuji, tak ho raději nechám u metra. Je pravda, že situace se stojany je na P13 tristní, vím tady jen o tom drátolamu u Saydlerovy, ale na to už jsou lidí zvyklí. Za peníze co stála kolárna v tomto parkovacím domě by nejspíš mohly být stojany na každém nároží po celých Butovicích a Stodůlkách. Ale to by pak třeba na Ohradě rapidně ubylo parkovacích míst pro auta (byť většinou těch, kde auta podle zákona stát ani nesmí).
A myslím, že parkovací dům sloužící jako P+R by měl stát mnohem dál od centra. U Poncarovy (metro Stodůlky), na Zličíně (metro Zličín), v Řepích (u tramvaje) - vždy na vjezdu do Prahy. Ne po dalších x km jízdy směr centrum.

újezďák 23. 8. 2023, 12:29

me tyhle kolárny " na kopci" přijdou s odpuštěním jako úplná investiční pitomost v poměru cena/výkon , když se už doplácám na kole na Černý most, tak mě až do centra čeká sešup a na kole který sice nekonkuruje metru, ale na druhou stranu přesun do stanice a ze stanice také vezme nějaký čas , nemluvě o tom , že naložit kolo do metra ( zejména v opačném směru) zatím nikdy nebyl problém. Na Butovicich to moc cyklo neznám, ale předpokládám +- stejný nezájem jako na Čerňáku...

David 23. 8. 2023, 13:04

Újezďák: Protože k nám jezdí BUS podle plotu, tak třeba přístřešek pro kola na P+R na Zličíně je pro mě v zimě lákavá varianta. Bohužel bývá dost často obsazený. Jinak po Na Radosti a po Plzeňské jsme v centru o pár minut dřív než metrem (čistý čas jízdy cca. 20 - 25 min). Z centra je metro asi o 1/3 až o 1/2 rychlejší. V zimně se čas dojezdu na kole poněkud zhoršuje. Takže za nesmysl bych to nepovažoval. Ale i od přístřešku na Zličíně to je slovy pár minut, než dojdu k metru. Kdyby byl přístřešek blíž k metru, rozhodně bych si nestěžoval.

Jenda 23. 8. 2023, 13:08

Mohli byste prosím psát nadpisy trochu méně „idealizované“? Mate to když si někdo přečte jenom nadpis/úvod a ne detailně text článku. Špatně to tak vykresluje absurdní drama, kterým je velká část infrastruktury budované v posledních letech. Příklady:

„Záchytný parkovací dům Nové Butovice zahrnuje i kolárnu“ → v článku: nejde tam dojet a musí se zazvonit na člověka protože proč ne!

„Nová škola jižně od Prahy: zastřešené cyklostojany i napojení na cyklostezku“ → v článku: na 1.3km dlouhé cyklostezce je 4x cyklisto sesedni z kola a cyklisté nově získali de-facto povinnost ji použít

„Top 5 nových cyklotras na Praze 666“ → v článku: cyklisty čeká polygon s retardéry, smykovou deskou, umělým sněhem a na konci je tygr přivázaný na vodítku dlouhém přesně tak, že stačí jet po levém obrubníku a nesežere vás, ale jen když předtím nepršelo, protože jinak se provaz namočením natáhne.

Jinak upřímně tady nevím, jestli bych si toho kolečka se zákazovou značkou natištěného na horním panelu nad vjezdem pro auta všiml.

Nightrider 23. 8. 2023, 19:21

Pro mě osobně by největším přínosem bylo, kdyby ten parkovací dům pobral auta, která teď parkují halabala ve druhé řadě v celé Nušlově.

Martin Šnobr 24. 8. 2023, 01:27

@Jenda – díky za poznámku, občas je těžké to všechno skloubit dohromady. Budu se snažit myslet na to, aby to neznělo pře-idealizovaně :-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat