U stanice metra Opatov je městská kolárna, parkování je zdarma

Publikováno: 23. prosince. 2022, 8 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 23. prosince. 2022, 8 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

Lidé pohybující se po Praze na kole mohou již téměř dva týdny nově využívat kolárnu, kterou nechalo hlavní město umístit u stanice metra C Opatov. Zastřešený a uzavřený přístřešek s kapacitou 30 kol mohou lidé využít zdarma k uložení bicyklů při přestupu na metro.

Informovala o tom mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Brzy by podle dosluhujícího primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) měly v metropoli přibýt další dva podobné přístřešky.

„Kolárny nyní pořizujeme celkem tři. Tato je první, další by měla být u stanice metra Hůrka v Butovicích a další u tramvajové zastávky Holyně na Barrandově v rámci výstavby nové tramvajové trati,“ uvedl Scheinherr. Dodal, že instalace dalších dvou koláren je v plánu na jaře a v létě chce město vyhodnotit zkušební provoz přístřešků.

Město tímto pilotním provozem tak úspěšně završuje přes tři roky připravovaný systém vlastních chráněných koláren umožňujících snadný přestup z kola na hromadnou dopravu. Celý systém prošel poměrně komplikovaným vývojem, včetně i poměrně problematického hledání volných pozemků ve vytipovaných lokalitách. Ostatně samotná doba přípravy naznačuje značné bolesti, kterými si příprava městských koláren prošla.

Technologie kolárny

Praha nakonec upustila od tvorby vlastního modulárního systému, který město avizovalo na veletrhu ForBikes v roce 2019. Finální řešení tak je ve výsledku o něco méně variabilní, než slibovala původní vize, zároveň ale město získává již hotový systém, který nemusí složitě vyvíjet. Přístřešek s ocelovou konstrukcí na Opatově má půdorys asi pět krát pět metrů a k napájení elektrických prvků využívá fotovoltaické panely na střeše. „V neposlední řadě je třeba zmínit i ekologickou stránku projektu Kolárny, na které je osazena zelená střecha, aby nahradila zeleň na místě, kde se vybudovala,“ doplnil Richard Nagy ze slovenské firmy Ecoprogress, která kolárnu vyrobila.

Dodavatelem kolárny je slovenská společnost Ecoprogress s.r.o., která se zabývá prodejem systémů pro parkování kol, doposud podobné systémy dodávala především do slovenských měst. Jedna kolárna ve variantě se zelenou střechou dle smlouvy stojí přibližně 950 tisíc korun. Součástí ceny je i stavba, veškeré vybavení a obsluhující software, včetně kamerového dohledu, kterým je kolárna uvnitř vybavena.

Město má aktuálně uzavřenu smlouvu na nákup dvou koláren – k metru Opatov a Hůrka. Třetí plánovaná kolárna zatím zakoupena není, na Holyni se dle sdělení zástupců města stále řeší zajištění pozemků pro její výstavbu.

Cyklista, který chce kolárnu využít, si nejprve vyfotí QR kód, který je umístěný na konstrukci. Přes ten se dostane do webové aplikace (přístupná je i přímo na adrese cyklo.ecoprogress.eu), kde se s pomocí platební karty zaregistruje. Zkušební platbu jedna koruna dostane hned zpátky a poté mu aplikace vygeneruje číselný kód umožňující vstup do úschovny. Registrovat se stačí jednou, po opětovném přihlášení ke svému účtu získá uživatel kolárny nový kód, například pro následné vyzvednutí kola. Kód je vždy platný jen po krátký časový úsek a pravidelně se generuje nový. Prvotní registrace zabere přibližně 3 – 5 minut, registrovat se lze ale i předem z domova přes odkazované webové rozhraní. Samotné parkování je zdarma, platební karta slouží pouze pro autorizaci. Zevnitř kolárny je poté tlačítko, které uživateli umožní dostat se z kolárny ven.

Technologie pořízené kolárny umožňuje i zprovoznění přístupu přes RFID čipovou kartu nebo přes jakoukoliv jinou vlastní databázi provozovatele kolárny. Zástupci Prahy online magazínu Městem na kole potvrdili, že možnosti přístupu se budou odlaďovat a testovat, k tomu má sloužit aktuální zkušební provoz. V plánu je údajně záměr vyzkoušet, zda by se do kolárny mohlo vstupovat pomocí karty Lítačka. Jednotný systém přístupu by pak mohly získat i další městské kolárny, třeba ta na P+R Černý Most.

V tomto ohledu je tedy nutné počítat s tím, že se může celý systém dále vyvíjet.

Vybavení kolárny

Kolárna disponuje místy ve stojanech pro třicet kol. Z jedné strany jsou dvoupodlažní stojany vybavené hydraulickým systémem, díky kterému je i zandávání kola do vyššího patra poměrně lehké. Pouze na prvotní vysunutí stojanu pro jeho sundání dolů je potřeba více síly, uživatel se nesmí bát se stojanem více trhnout, aby ho zvládl vysunout dolů. Na druhé straně kolárny jsou pak stojany určené pro kolmé stání.

Výrobce udává, že stojany umožňují zamknutí kola o rám. U řady menších zámků to ale může být obtížnější, především u zámků typu podkova o menší délce/šířce. Oko pro provléknutí zámku je totiž poměrně nízko a umožňuje tak především uzamčení o rám dole u zadního kola. Zabezpečení kolárny (skrze kamerový systém a nutnost registrace platební kartou pro vstup) sice samo o sobě poskytuje zvýšenou míru zabezpečení, přesto řadě lidí nemusí vyhovovat, že musí volit mezi méně bezpečným stylem uzamčení kola, např. pouze za přední/zadní kolo, nebo si kupovat nový rozměrnější zámek.

To se sice dotkne asi jen malé části uživatelů se specifickými zámky, přesto by ale v tomto ohledu bylo vhodné, aby kolárna alespoň u části míst poskytovala podobný komfort jako běžné městské cyklostojany. Praha je v tomto ohledu již řadu let skrze schválený jednotný styl cyklostojanů velmi příkladná a bylo by vhodné, aby se lidé mohli spolehnout, že na všech městem budovaných místech pro odložení kola najdou obdobný komfort zamykání kola.

Výhody koláren

Obdobné kolárny jsou ve světě poměrně běžným řešením, jak zajistit bezpečnější parkování kol na veřejných místech. Ostatně méně sofistikované kolárny, často soukromé, jsou běžné i v Česku.

Kolárny jsou výrazně levnější na pořízení i provoz oproti konkurenčním cyklověžím. Také umožňují zaparkování více kol v jeden moment, a to stále při relativně dobrém zabezpečení. Oproti běžným stojanům je u kolárny potřeba výrazně větší úsilí, aby se případný zloděj ke kolu fyzicky dostal, a navíc je celý prostor monitorován kamerovým záznamem, což je pro zloděje další odrazující faktor.

Oproti cykloboxům jsou pak kolárny prostorově úsporné, obslouží větší počet zájemců a zároveň netrpí nedostatky, jako je zneužívání k ukládání jiných předmětů než jízdních kol. Zároveň se ale u kolárny stále jedná o veřejný prostor, cykloboxy a cyklověž tak poskytují výhodu možnosti neodstrojovat kolo, nebo kolo odložit i s brašnami.

Praha svou zkušenost s kolárnami vyhodnotí v létě 2023. Uvidíme, zda se kolárna může stát standardem bezpečnějšího parkování kol u významných dopravních uzlů.

Kolik stojí jednotlivé systémy parkování kol?

  • Cyklostojan (1 ks): přibližně 3 000 – 4 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 1 500 – 2 000 Kč
  • Cyklobox s běžným zámkem (1 ks): přibližně 40 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 20 000 – 40 000 Kč*
  • Cyklobox s elektronickým zámkem (1 ks): přibližně 50 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 25 000 – 50 000 Kč*
  • Kolárna s elektronickým zámkem (30 míst): přibližně 950 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 31 700 Kč
  • Cyklověž (118 míst): přibližně 14 – 18 000 000 Kč včetně instalace
    1 místo (kolo) = 118 000 – 152 000 Kč

*Cyklobox mívá základní kapacitu 2 kola, ale vzhledem ke svému fungování je často obsazen maximálně jedním kolem.

Jedná se o velmi zjednodušující odhady založené na rychlé rešerši veřejných zakázek z období posledních pěti let. Přehled je ilustračního charakteru, neklade si nároky být úplný a ani reprezentující veškeré nabídky na trhu.

Pro srovnání lze ještě uvést, že cena výstavby nedávno otevřeného pražského P+R Černý Most je udávána ve výši 507 000 000 Kč. Jedno parkovací místo pro automobily nebo kola (886 stání pro auta + 76 pro kola) tak vychází na přibližně 527 000 Kč.

Ondra 23. 12. 2022, 10:31

Jelikož tam není stanoven časový limit, nehrozí, že si tam lidé uskladní dlouhodobě svoje kola? Nebo i to má plnit účel, ne jen pro přestup na metro ?

Jiří Motýl 23. 12. 2022, 13:25

Ondra: Předpokládám, že i to bude součástí zkušebního provozu a jeho vyhodnocení.

Pokud by nadále chtělo město to nabízet zdarma, tak má již z minulosti ozkoušené nástroje na odstraňování dlouhodobě odložených cyklovraků. Zde to může být i snazší, jelikož může být nějaká maximální doba parkování, po které je kolo odstraněno, součástí podmínek použití.

Asi si lze v budoucnu představit i nějaké možnosti platby, třeba i dynamicky nastavené podle doby parkování.

Co jsem při přípravě článku pochopil, tak současný provoz je skutečně zkušební, začalo se tím, že se to prostě postavilo a spustilo a další provoz se bude ladit a vyhodnocovat.

David 24. 12. 2022, 01:53

Každá kolárna bude plusem. Na druhou stranu, odkud se dá na kole pohodlně přijet do Holyne? Z Prokopaku? 100 m převýšení a do Reporyjí tankodrom. Ze Slivence? Také slušný výškový rozdíl. Od Orecha? Silnice K Austisu je jen pro opravdu otrlé. Z Barrandova je to proto tramvaji nelogické a z Chuchle to nedává smysl. Asi by se dala najít logictejsi místa pro takovou investici. Hlavním nádražím počínaje a konečnými metra (ne) konče...

Zbyněk 24. 12. 2022, 13:14
2
2

Pánové, a teď si zkuste kolárnu představit ženě. Tady si kolo dáš do kolejničky, možná budeš muset použít horní, kolo si zamkneš zámkem, že se při tom nejspíš umažeš a helmu nebo brašnu budeš muset mít celý den ssebou, protože v kolárně ji nikam nedáš. Pro nadšence je kolárna skvělá, řešení pro masy to není.

Tabulka srovnání cen je pěkná. Opatov je krásným důkazem že cena není jediným parametrem. Za těch cca pět let co se kolárna připravovala je vyprojektován, povolen a vysoutěžen zhotovitel parkovacího domu. Kde jedno místo vyjde na krásných 1,1 milionu. Místo toho tady už cyklověž nebo baterie cykloboxů mohla pět let fungovat a změnšit tlak na stavbu PD. Za zlomek peněz.

Až to budeme myslet s celodenním cykloparkováním v Praze vážně, bez cyklověží nebo cykloboxů se neobejdeme. Zadarmo to nebude. Přesto nejlevnější a neefektivnější řešení široko daleko, jako jediné svou přívětivostí může konkurovat autům.

Zbyněk 24. 12. 2022, 13:14

https://zdopravy.cz/na-opatove-vyroste-parkovaci-dum-za-660-milionu-postavi-ho-bak-metrostav-a-geosan-131126/

Martin Šnobr 24. 12. 2022, 15:29

@Zbyněk – nebyl bych tak skeptický, vždyť stejné systémy parkování kol využívají běžně v Nizozemsku, Dánsku, Francii, viděl jsem to i v Rakousku. A tam to pro masy skutečně je, o cyklověžích tam ani neslyšeli.

Zbyněk 24. 12. 2022, 16:07
3
2

No právě proto, že to je v těchto zemích. Jaká je infra tam a jaká je třeba na trase Opatov - Šeberov. Pokud chceme na kolo někoho dostat, tak slabou, místy spíš vůbec žádnou, infra musíme nějak kompenzovat.
V NL se běžně jezdí bez helmy, u nás s helmou. To má své důvody. Helmu necháš kde? Nebo jí budeš tahat ssebou metrem do práce?

Zdenek X 24. 12. 2022, 16:42
3
3

Kolarna na Opatove je urcite hezky a chvalyhodny krok k tomu ucinit obyvatele spokojenejsi. A stoji to par facek. Dokazi si predstavit, ze se v okoli najdou lide (Ujezd, Kreslice, otrlejsi ze Seberova, ..., mozna i lide z blizsiho okoli, kteri maji moznost parkovat kolo doma tak, ze vytazenim/parkovanim kola neztraci prilis casu), kteri misto, aby k metru dorazili pomoci MHD, ted zvoli kolo. Totez Hurka, mohlo by to slouzit par lidem z Velke Ohrady ci Reporyj, kteri se prisouvaji v metru ted autobusem (davalo by vetsi smysl Luziny ci Luka, ale budiz). Ale priznejme si, ze na modal split to ma naprosto mizivy dopad (jestli je pocitam ferovym zpusobem), protoze zasadni dopravni vykon potom vykona metro. O tom, ze by baterie takovych kolaren "snizila tlak na stavbu PD", mam zatracene pochybnosti, budme realiste (kolik je vas osobni modal split ted v prosinci? Letos byly prvni dva tydny naprosto pohodove, pokud se nebezpeci plynouciho z pocasi, bylo to jak v lete.)

Aboslutne nechapu kopani do parkovaciho domu v CM (a planovaneho na Opatove). Nevim, jaka je obsazenost, vcera (patek 23.12.) byla obsazenost vedlejsiho parkoviste P2 na CM 50%. Parkovaci dum byl postaven pro lidi, lidi po tom volali a stale volaji, skutecne neprestanou do Prahy dojizdet za praci, recenze na webu jsou nadsene. Jo, stoji to penize, ale naprosto realne to snizuje pocet zbytecne se pohybujich plechovek po Praze, v lete i v zime. Dokazi si predstavit, ze parkovaci domy budou jeste pritazlivejsi, az se prejde na e-auta, protoze dodelat do parkovacich domu nabijeni asi nebude problem (jestli uz to tam neni). Myslim, ze se stavenim parkovacich domu lze vyhrat volby, u kolaren na pochybnosti. Stavi se to, co lide chteji, nikoli to, co chce par jedincu.

Jiří Motýl 24. 12. 2022, 16:47

Zbyněk: Tak já si ji třeba zamykám lankem ke kolu. Jak to řešíte u klasických stojanů?

Jiří Motýl 24. 12. 2022, 16:52
1
1

Zdeněk X: Nevím, s tím Vám neporadím, do parkovaciho domu v článku nijak nekopu.

Jan Fiala 24. 12. 2022, 22:22

O co je vlastně v té kolárně opřený rám kola? Nějak jsem to z fotky nevysledoval. Nebo je to drátolam? Pak předpokládám, že kolo opřu zevnitř o konstrukci mimo stojany.

Jenda 25. 12. 2022, 02:40
1
1

Zbyněk: Já nechávám helmu položenou v košíku na nosiči nebo pověšenou na řídítkách. Nenapadlo mě že by někdo mohl helmu krást - ani na ulici (osobně mi přijde použití cizí helmy nechutné a i po jejím umytí netušíš v jakém je stavu), natož pak v uzavřeném cykloparkování s kamerou a přístupem na platební kartu (a tedy efektivně na jméno).

Jenda 25. 12. 2022, 02:49

Zbyněk: K tomu umazání: a dá se vůbec na kole jet bez umazání, třeba v počasí jako bylo před týdnem? Nebo mám fakt tragické blatníky? (mám blatníky, ale uznávám že ne úplně absolutně vyladěné) Měl jsem slanou břečku s bahnem a posypovými kamínky úplně všude, z kalhot jsem po pár dnech vyždímal černou vodu. Možná kdybych jel tak 7 km/h, aby rychlost katapultování břečky byla tak nízká, že to nedoletí na nohy… Tím současně odpovídám Zdenek X jaký je můj prosincový modal split -- no jaký by byl, stejný jako jindy. A problém vůbec nebylo klouzání, kromě zapomenuté cesty hned před barákem bylo všechno dostatečně posolené a projeté, ale ten bordel všude. Chtělo by to "goretexovou" vrstvu přes kalhoty a boty, kterou v cíli stáhnu a umeju, a pokročilou myčku na kolo, kterou ho protáhnu.

Kuba 25. 12. 2022, 07:28

Jenda: blatniky na mestskych kolech chytnou opravdu hodne, z Nextbiku jsem mel od te brecky jen boty. A to jsem kolem Vypichu projizdel hodne silnou vrstvu. Bez umazani se jezdit da, opet jsou na to delana mestska kola, kryt na retez nebo dokonce remen, prevodovka v naboji, samozrejme blatniky, zakrytovani zadniho kola kvuli kabatum a suknim, atd., to vsechno na nich ma svuj ucel a duvod.

Kuba 25. 12. 2022, 07:59

Jenda: v pocasi jako tento tyden a s mizernou nebo nulovou zimni udrzbou cyklotras to ani na tom mestskem kole nebude uplne stoprocentni cistota, zejmena boty a/nebo spodek nohavic neco schyta, ale i v techto podminkach to zaspineni snizi hodne. A v tech beznych, pri slusne infrastrukture a dobrych povrsich opravdu neni duvod cekat nejake velke zaspineni jen proto, ze jedu na kole (na kole vhodnem pro jizdu v mestskem obleceni).

Jiří Motýl 25. 12. 2022, 20:17

Zdeněk X: Jinak se omlouvám, pokud jsem byl strohý, není mi v posledních dnech zdravotně úplně dobře. Jen jsem chtěl upozornit, že srovnání cen nebylo děláno za účelem jakéhokoliv hanění parkovacích domů.

Zdenek X 25. 12. 2022, 21:20

Vazeny pane Motyle, nebojte, nejsem citlivka :-). Preji brzke uzdraveni.

Zbyněk 26. 12. 2022, 00:19

Jenda: Vnímám rozdíl mezi občas budu mít boty a spodek nohavic když je mokro. A Umažu si rukáv nebo bundu při zamykání. Přecejenom lehkému zašpinění dole se nevyhnete ani pěšky.

ZdenekX: Názor na parkovací domy se bude hodně lišit vně a uvnitř Prahy. Vaše teze "naprosto realne to snizuje pocet zbytecne se pohybujich plechovek po Praze" se míjí s realitou.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat