Badeniho ulice po rekonstrukci

Publikováno: 07. října. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 07. října. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Martin Š.

Během léta proběhla rekonstrukce frekventované Badeniho ulice v Praze 6. Ulice je významnou spojkou Starého Města a Dejvic, navazuje na Chotkovu a Milady Horákové. Dle cyklogenerelu je v ní plánována propojovací cyklotrasa A159 Jak přestavba dopadla z hlediska jízdy na kole?

V rámci rekonstrukce byl prodloužen vyhrazený cyklopruh, který začíná v Chotkově ulici. Nyní pokračuje ve stoupání ulicí Badeniho a končí v jejím rovinatém úseku. Zde si člověk může vybrat, zda bude na kole pokračovat v nově vyasfaltovaném jízdním pruhu či pojede po dlážděném chodníku, který je nově legalizovaný pro jízdu na kole.

Ve směru z Dejvic žádná výraznější nová dopravní opatření pro cyklistickou dopravu nepřibyla. V rovném úseku chybí cyklopruh stejně jako ve směru z centra. Výhodou je opět nový hladký povrch a přesun tramvajové zastávky z vozovky k samostatnému ostrůvky. V klesání člověk nabere rychlost, což dělá soužití s automobilovou dopravou snesitelnější i bez cyklopruhu.

Dle pozorování redaktora Městem na kole na místě do nového cyklopruhu asi polovina řidičů zajíždí, i když dle zákona nesmí – pruh pro automobily je široký dost. Tento problém by vyřešilo stavební oddělení cyklopruhu, třeba mírným vyvýšením. Takové opatření by i v ulici Chotkova zlepšilo pohodlí při náročném stoupání.

V hlavní části ulice je ve směru z centra klasické pražské „duální řešení“: Jedete buď ve vozovce bez speciální ochrany, nebo po chodníku, což zahrnuje hrubší dlažbu a občasné vyhýbání se s chodci. Případné integrační opatření ve vozovce by ale kvůli úzké vozovce a stromořadí znamenalo „vyhnat“ auta na koleje. Pruh pro kola na chodníku by na druhou stranu zúžil prostor pro chodce. Jako kompromisní řešení mohl na chodníku vzniknout alespoň úzký hladký pás, který by zpříjemnil průjezd a neubíral by prostor chodcům. Se stromořadím totiž hýbat nelze.

Rekonstrukce ulice Badeniho zvýšila komfort snad všem druhům dopravy, lidé na kole ocení zejména hladší povrch a prodloužený cyklopruh. Mohlo to být ale i lepší. Co si myslíte Vy?

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Jenda 7. 10. 2023, 14:22
4
1

K tomu bylo video "Toto má takto fungovať?" https://twitter.com/joskokolobezka/status/1702804933676777483

Jako chodce nebo dokonce cestujícího MHD by mě asi štval ten nedostatek přechodů a nutnost použít předem algoritmus pro hledání nejkratší cesty, abych se nedostal do slepých míst kde nesmím přejít, protože je do 50m přechod (příchod z Mariánských hradeb po pravém chodníku - jak chodci na videu nelegálně přebíhají), a následně mezi zastávkami přes ostrůvek tam a zpátky. Podle mě výsledkem bude, že tam bude spousta chodců přecházet nelegálně.

Na kole oceňuji že už tam nejsou ty strašné kočičí hlavy, na kterých jsem vždycky drncal při cestě z Malé Strany do Dejvic.

(disclaimer: ještě jsem tam po dokončení nebyl, soudím dle fotek a videí)

Zdenek X 8. 10. 2023, 15:58
2
3

Badeniho nejezdim denne, ale pomerne casto. Vyasfaltovani je naprosta bomba, konecne projedu pohodlne na silnicnim kole, tento tyden 2x.

Nechapu rypani v clanku. V odstavci "V hlavní části ulice je ve směru z centra klasické pražské duální řešení...“ autor namita proti hrube dlazbe. Po chodniku nejezdim, nevybavuji si typ dlazby, rekl bych, ze to bude "prazska mozaika". To jeste neni dost hladke? A co pomuze 100 m zcela hladkeho pasu, kdyz u izraelskeho velvyslanectvi je chodnik opet uzky?

Take by me docela zajimalo, zdali aut zazil nejakou kritickou/neprijemnou situaci ve stoupani v Chotkove, ze tak vola po vyvysenem pruhu. Ja ne, nikdy (dolu je to horsi, mit v rychlosti 50 km/h metr za prdeli auto je neprijemne). Je to rychla, krasna vozovka, stoupa se tam krasne, nejake vyvysene pruhy a ruzna ochranna opatreni vetsinou pohodli/rychlost zhorsi (v jmenu casto neprokazatelneho zvyseni bezpecnostim) (a nemluve o cene, komplikovanosti, vyssich nakladech na udrzbu ... v oduvodnenych pripadech ano, ale tady?)

Za me super (ano, krizovatka je ve spicce komplikovana, je treba davat bacha za volantem v kabine tramvaje i na kole. Ale hrozny je navazujici Klarov, kdyz vim, ze tam pojedu, pumpuju plaste na maximum (i za maximum plaste), ta dlazba s mezerami se na 23 mm gumach neda skoro pojet bez procvaknuti. Doufam, ze se prazsky skanzen probudi a Klarov vyasfaltuje.

Martin Šnobr 8. 10. 2023, 17:09

@Zdenek X – jasný, pro mě je cyklopruh ve vozovce taky v pohodě. Ale pokud chce Praha dosáhnout svých modal-share cílů, měla by infrastrukturu budovat víc, než pro 2 %, co teď jezdí... S Klárovem velký souhlas, tam se už hrozně dlouho čeká na rekonstrukci dle IPR, mají tam být cyklopruhy z hladké dlažby podobně jako v Muzejní oáze.

Zdenek X 8. 10. 2023, 17:50

@M.Snobr: veta "Ale pokud chce Praha dosáhnout svých modal-share cílů ..." je tu mnohokrat opakovana (ruznymi prispevateli). Nevim, kde najit nejake ambiciozni cile Prahy, v dokumentu "Strategie aktivni mobility v Praze" schvalenem v roce 2022 Radou mesta, je na prvni strane stanoven cil do r.2030 na 3.5%. Cyklistika je pekna (pro me osobne), ale plany mesta bych se tedy neohanel, dosahuje-li ted modal-share 2%, ma mesto skoro hotovo (zalezi na uhlu pohledu, 2% je vlastne teprve polovina). Oficialni plany mesta jsou nijak zvlast cyklistku nepodporovat, jinak si cil "3.5% do r.2030" interpretovat nedokazu, a tomu odpovida reseni v Chotkove/Badeniho (citove nezabarvene konstatovani).

Brahma 13. 10. 2023, 09:38

Skvělé, konečně zmizely ty strašné kočičí hlavy navíc ještě zvlněné od aut. To byla jedna z nejhorších dlažeb v Praze. Za mně cyklopruh zcela stačí. Nepotřebuji další oddělování. Chotkovou se stoupá v cyklopruhu zcela komfortně. Dolů mne auta spíš zdržují. Tam jim stačím, další opatření nepotřebuji. Slabší jezdci to mohou vzít Pod Bruskou. Musíme si uvědomit, že to je opravdu velmi hlavní ulice vedoucí centrem a kdo se na ní necítí, ať to vezme v pohodě přes Letenské sady.

Kuba 14. 10. 2023, 16:22

Brahma: když odhlédnu od cyklodopravy (i když i pro ni by to byla velká pomoc), tak to, kolik aut si Praha žene kolem Strakovky, Chotkovou, Badeniho, Mariánskými hradbami, Jelení atd. kolem Hradu, Malý Strany, Pohořelce, historickýho jádra, podél řeky (levej břeh je pod Letnou v podstatě jen pro motorovou dopravu) je strašlivá kravina. Přitom to vůbec není nutný - je tam Patočkova, Milady Horákové, Letenskej tunel, Blanka, Strahovskej tunel, ... To by v každým normálním městě muselo IAD stačit s tím, že z těchto kapacitních komunikací do centra by jel autem jen ten, kdo by tam autem nutně potřeboval, projet skrz by nešlo. Ale Praha musí pro auta mermomocí dělat lákavou zkratku kolem sídel vlády a prezidenta. Kdy Strakovka sice moc turistů nezajímá, ale z vyhlídek na Letný dolů do centra jich pěšky chodí dost a o Hradu a jeho lákavosti pro turisty vůbec netřeba mluvit...

Nightrider 16. 10. 2023, 15:16

Za mě super. Asfalt znamená, že můžu jet normální rychlostí a věnovat pozornost provozu, místo abych koukal do země a hledal nejméně nesjízdnou trajektorii mezi dračími zuby. Tohle samo o sobě zlepšilo bezpečnost asi tak o 80 %. Jediný hrbatý zbytek je tedy přejezd kolejí při jízdě do centra; tam by neuškodilo aspoň přibrousit jeden hladší proužek.

Protože mezi asfaltovým a tramvajovým pruhem není žádný bumlík, auta mě můžou předjíždět třeba i s předpisovým odstupem (tramvaje tam souvislé kolony obvykle netvoří). Zároveň na kolejích nebudou chtít zůstávat moc dlouho, protože to tam drncá. Podobný efekt má ten dlážděný chodník: cyklisti, jestli chcete jet rychleji a pohodlněji, vemte to po asfaltu; tudy ať se kodrcají jenom ti, co si netroufnou do provozu. Docela pěkná ukázka povedeného designu: místo příkazů a zákazů je prostor zařízený tak, aby se v něm lidi sami chtěli pohybovat tak, jak se od nich očekává.

Přístup na zastávku je trochu kostrbatý, ale proti předchozímu stavu je to zlepšení a nenapadá mě, jak to udělat líp. Snad jenom ubrat nějaké zábradlí - nelegálně se bude přebíhat stejně, tak ať je aspoň možnost vybrat si k tomu nejvhodnější místo.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat