Jaký bude nový Václavák pro kola?

Publikováno: 22. ledna. 2024, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Publikováno: 22. ledna. 2024, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024

V únoru začne rekonstrukce horní části Václavského náměstí, Dopravní podnik totiž podepsal smlouvu se zhotovitelem, firmou Eurovia. Co přinese přestavba tohoto významného náměstí pro jízdu na kole?

Rekonstrukcí projde 440 metrů dlouhá horní část náměstí mezi Jindřišskou ulicí a Národním muzeem. Potrvá 3 roky, dokončení tak lze předpokládat na jaře 2027. Doposud byla mezi lety 2020 až 2022 rekonstruována 250 metrů dlouhá dolní část náměstí, práce trvaly více než 2 roky. Náměstím prochází páteřní cyklotrasa A24 směrem na Vinohrady. V oblasti Muzea ho pak kříží plánované cyklotrasy A410 a A4.

Stejně jako v dolní části prostranství nyní dojde k významnému rozšíření chodníků, sjednocení povrchů a přidání druhého stromořadí. Navíc bude po obou stranách středu náměstí vedena tramvajová trať. Automobilová doprava bude zúžena do jednoho pruhu, bude omezeno její parkování na povrchu.

Z hlediska cyklistické dopravy přinese nový Václavák výrazné zlepšení. Po obou stranách náměstí vzniknou v úrovni chodníku 2 metry široké cyklokoridory, zlepšení přinese také řada nových cyklopřejezdů.

Dva metry široké pásy pro kola budou dle dokumentace Institutu plánování a rozvoje (IPR) po obou stranách náměstí obousměrné. V křižovatkách budou stejně jako pěší přechody vyvýšené a značeny jako cyklistické přejezdy. V úrovni mezi Krakovskou a Wilsonovou (magistrálou) budou pásy pro kola širší, poslouží jako účelová komunikace pro vjezdy do okolních budov.

U sochy sv. Václava koridor pro kola končí. Po pravé straně náměstí člověk směrem Vinohradskou vjede na kole do vozovky, použije cyklopřejezd a dál bude cyklokoridorem pokračovat před Národní muzeum. Kdo pojede do Čelakovského sadů zřejmě bude moci využít chodník a druhý přejezd pod Národním muzeem. Na druhé straně náměstí (u hotelu Wilson) směrem nahoru člověk použije sdílený předochodopřejezd, cestou dolů pojede podél tramvaje. Detailně všechny možností klesání i stoupání naznačujeme níže (i když je možné, že se před dokončením dopravní značení mírně změní):

V průběhu náměstí vedou cyklopásy stále mezi dvěma stromořadími a mobilářem čítajícím lavičky, koše a stojany na kola. V Opletalově ulici návrh počítá se zachováním a stavebním zdůrazněním dnešní cykloobousměrky. V dolní části náměstí člověk opustí cyklopásy vjezdem do pěší zóny.

Celé náměstí bude provedeno z tryskané řezané žulové dlažby, kterou již Pražané znají z Muzejní oázy či z cyklopásu na Smetanově nábřeží. Ta neklouže a při jízdě na kole nedrncá. Pás pro jízdu na kole bude stejně jako na Smetanově nábřeží označen minimalistickou dlažební kostkou se znakem cyklisty. Materiálově bude cyklopás odlišen pouze v horní části náměstí.

Co tomu vytknout?

Cyklopásy pro chodce? Kromě poměrně zmatečného řešení horního ukončení náměstí z hlediska cyklistických průjezdů visí několik otazníků také nad tím, jak bude zajištěno, aby cyklistické koridory byly skutečně průjezdné? Minimalistické značení je estetické. Zaručí ale, že si cyklopás chodci nebudou plést s chodníkem a řidiči s parkovacími místy? I do cyklopásu na Smetanově nábřeží občas zabloudí turisté, a to přesto, že přiléhá k vozovce a je výškově oddělen. Zde to nebude jiné, zvlášť když je chodník na Václavském náměstí nejfrekventovanější pěší trasou v Česku. Bude stačit cyklistický zvonek, a nebo bude pěších tolik, že bude v nejhorších časech cyklostezka nepoužitelná?

Cyklopásy plné dodávek? Pokud se za tři roky výrazně nezmění systém vymáhání správného parkování, lze předpokládat, že široké chodníky a cyklopásy částečně obsadí také dodávky zásobování – přestože návrh počítá se zásobovacími místy. Ani dnes není výjimkou, že zásobovací služby zastaví uprostřed chodníku. Možná by návrhu neuškodilo přidání antiparkovacích sloupků v několika klíčových místech.

Cykloobousměrka Štepánská. Do třetice, návrh bohužel nepočítá s budoucím zřízením cykloobousměrky ve Štěpánské. Ulicí obousměrně vede plánovaná cyklotrasa A412, která by byla poměrně příjemným spojením na Vinohrady. V budoucnu nebude problém vjezd do ní částečně upravit, ale bylo by sympatické, kdyby s cyklotrasou ukotvenou ve strategických dokumentech město počítalo už předem.

Umístění stojanů na kola. Dokumentace z roku 2022 v prostoru horní části náměstí počítá s 32 stojany pro kola, což je oproti nynějším 4 kusů výrazné zlepšení. Je škoda, že se s nimi nepočítá blíže výstupů stanic metra – tak, aby se co nejlépe dala kombinovat jízda na kole a kapacitní kolejová doprava. U výstupu z metra ve středu náměstí to bude k nejbližším stojanům 130 metrů, nahoře 100 metrů. Není to špatné, ale několik stojanů navíc by neuškodilo. Město je zároveň může využít jako antiparkovací prvky.

Přes všechny zmíněné výtky projekt přinese velké zlepšení pro bezmotorovou i hromadnou dopravu ve městě. Na rozdíl od jiných projektů dopravního podniku vytvoří oddělenou infrastrukturu pro jízdní kola v úrovni chodníku. Ta přinese klidnější propojku centra Prahy a Vinohrad.

Letní průjezd po hladké dlažbě oddělené cyklostezky pod korunami stromů bude oproti dnešnímu stavu balzám pro duši. Výsledek uvidíme přibližně v roce 2027.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Jan 24. 1. 2024, 15:14
6
1

Jo, klicovy bod je, jestli se aspon nejak pokusi zabranit parkovani na cyklopasech a chodnicich, jinak z nich budou parkoviste jako jinde v Praze.

jkjk 24. 1. 2024, 17:44

Ano, pokud budou cyklopásy používané jako parkování pro zásobování (a zásobovací místa na dlouhodobé parkování, jak je na Praze 1 zvykem), tak to bude to vyhýbání dost obtížné i s ohledem na to, že se počítá s obousměrným provozem pro kola v pásech (což by byla výhoda oproti současnému stavu).
Taky mi tam úplně chybí cyklospojení napříč náměstím (tj. třeba Smečky - Opletalova, Štěpánská - Opletalova nebo Opletalova - Krakovská.

Martin Šnobr 24. 1. 2024, 19:07

@jkjk – taky jsem po tom pátral, vypadá to, že přejet střed náměstí bude možné. Legální nevím, bude záležet na značení. Každopádně z cykloobousměrky Opletalova je přes náměstí naznačen i směr přímý.

Tomek 25. 1. 2024, 09:29

Ano, budou to "cyklokoridory", což je legislativně přesně co? Bude to legislativně co vím na celé ploše režim chodník s povoleným vjezdem kol, takže jak cyklisté, tak chodci se mohou pohybovat kdekoli a pouze vizuálně (nikoli legislativně!) bude určitá část z jiného povrchu a s dlaždičkami s cyklistou. Tzn. se nemůžete domáhat, aby vám někdo uhnul, nebo tam nechodil, musíte si vzájemně(!) vyhovět. Nehodnotím, jestli je to na náměstí tohoto typu dobře, nebo špatně, ale nebude to v režimu vyhrazený cyklopruh, jako slavná nová cestička u Národního divadla, nebo cyklostezka, jako je ta samá za křižovatkou ;-)

Tomek 25. 1. 2024, 09:31

Případně si to ještě ověřte. Jinak v článku není správně "...vytvoří oddělenou infrastrukturu pro jízdní kola v úrovni chodníku" ;-)

Martin Šnobr 25. 1. 2024, 23:18
5
1

Tomek – dopravní režim těch chodníků ještě není znám, ve hře je víc možností. Buď dělená stezka pro pěší a cyklisty (za mě nejlepší), nebo chodník s legalizovanou jízdou kol. Tedy chodci i kola můžou všude...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat