Obrazem: Jak dopadla rekonstrukce ulice Na Florenci

Publikováno: 24. listopadu. 2023, 6 min. čtení
Publikováno: 24. listopadu. 2023, 6 min. čtení

Hlavní město tento týden zprůjezdnilo rekonstruovanou ulici Na Florenci. Ke kompletnímu dokončení dojde i s novou výsadbou na jaře, už nyní ale můžeme posoudit, jak (ne)funguje nový dopravní režim.

Rekonstrukce za 214 milionů korun probíhala více než rok. Ve dvacet metrů široké ulici je nově vyznačen souvislý nevyhrazený jízdní pruh pro cyklisty. Ten na 400 metrů dlouhé ulici z většiny vede podél zaparkovaných aut.

Z hlediska cyklodopravy slouží ulice jako významná spojka Karlína a Prahy 1, prochází zde hlavní cyklotrasa A252. V sezóně dle dat magistrátu na kole ulicí Na Florenci projíždělo před přestavbou asi 400 lidí denně.

Jak je vidět z fotografií, nový cyklopruh slouží jako místo pro parkování taxi a zásobování. Řidiči svým nelegálním chováním ohrožují nejen lidi na kole, ale i pěší, protože většinou parkují blízko přechodů a zabraňují tak výhledu.

V ulice jsou tři velká stanoviště pro zásobování. Řidiči dodávek, taxíků i osobních aut přesto stojí v cyklopruhu. Pod novým kancelářským komplexem Masaryčka je parkoviště pro 155 aut. Protější budova Florentina skýtá dalších 602 parkovacích míst. I to stojí za zvýšením intenzity automobilové dopravy v lokalitě.

Na kole je tak při průjezdu potřeba brát zřetel na možnost dooringu (otevření dveří do cyklopruhu), výjimkou nebude ani objíždění vozidel blokujících cyklopruh.

Magistrát rekonstrukcí porušil vlastní loni vydaný strategický dokument Standardy aktivní mobility. Ten napovídá, že v ulicích s nižší kategorií cyklotrasy je potřeba realizovat spolu s nevyhrazenými cyklopruhy omezení rychlosti na 30 km/h. To se ale nestalo. Požadavek na snížení rychlosti odmítla dopravní komise Prahy 1, ale i úřad Prahy 1 při vypořádání připomínek občanů.

Odbor dopravy Prahy 1 v připomínkách odmítl i zřízení více zásobovacích míst tak, aby řidiči nestáli v cyklopruzích. Odvolal se na kapacitní garáže, do kterých mohou vozy zásobovačů zajíždět.

V ulici bylo na třech stanovištích zřízeno celkem 18 stojanů pro jízdní kola. Oproti původnímu stavu tedy přibylo 9 stojanů.

Na druhou stranu ubyla řada bezstojanových stání pro kola a motorky, která se nacházela ve vozovce. Už dnes je tak zřejmé, že sdíleným kolům a koloběžkám prostor na chodníku v okolí stojanů nedostačuje.

Stojany byly rozmístěny jen u vstupů do Florentina a Masarykova nádraží, pouze na severní straně ulice. Na jižní straně ulice, ale i při Desfourském paláci nebo u Fakulty dopravní ČVUT parkování pro kola zcela chybí. Místa je přitom dost.

Kdo tak má cíl ve východním konci ulice Na Florenci a chce zaparkovat své kolo, místo (možná) najde před Florentinem. A pak musí ujít 160 metrů na konec ulice. Pro srovnání: když člověk přijede autem, modrá zóna se nachází v celé délce ulice.

Odbor dopravy Prahy 1 připomínky týkající se nedostatku stojanů pro kola odmítl. Uvedl, že jsou „rozprostřeny v celé délce ulice“ a „jsou vázány na zástavbu“.

Za pozitivum se dá požadovat alespoň správná orientace kanálových poklopů. Ty původně byly orientovány mezera i nebezpečně podélně po směru jízdy. Problému se po upozornění na sociálních sítí začal věnovat pražský radní Petr Hlaváček (STAN). Došlo k návrhu zcela nového poklopu, který prošel normovým schvalovacím procesem, s to i přes pražské památkáře. V budoucnu by měl být součástí všech podobných rekonstrukcí v historickém jádru města.

Zajímavostí je prostor nového náměstí před Masarykovým nádražím, kde je nevyhrazený cyklopruh odlišen světlejším odstínem dlažby.

V Česku se běžně barevně odlišuje cyklopruh vyhrazený, do kterého nesmí zajíždět ani rozměrnější vozidla. U nevyhrazených cyklopruhů se to běžně neděje, ač to normy nevylučují.

V tomto duchu byl řešen nápad barevně cyklopruh odlišit od ostatní vozovky i ve zbytku ulice. Taková úprava by zdůraznila cyklopruh a opticky zúžila, tedy zklidnila celou ulici.

Dopravní komise Prahy 1 tento návrh také zamítla.

Nyní se tak řeší, jak zmírnit problémy již realizované rekonstrukce. Radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO) přislíbil na začátku prosince jednání, kde se bude stav nové ulice řešit.

Vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital (nominant za SPOLU v magistrátní silniční komisi) uvedl, že městská policie zde bude dopravní přestupky pokutovat i přesto, že ještě nedošlo ke kolaudaci.

Dostavba oddělených cyklostezek či větší změny v uličním profilu minimálně v následujících deseti letech asi nepřijdou. Bude tak záležet na tom, jak řidiči budou respektovat značení a jak bude ilegální stání v cyklopruzích, u přechodů i na chodnících postihováno.

Hledání příčin realizace tohoto návrhu, který nefunguje již v prvních dnech po otevření, zřejmě ještě přijde. V poměrně starém projektu bylo každopádně tolik účastníků (magistrát, městská část Praha 1, Penta, Institut plánování hl. m. Prahy, památkáři, další aktéři…), že bude těžké najít jasnou odpověď.

Do budoucna tak zbývá doufat, že se další kompletní rekonstrukce ulic těchto chyb vyvarují, a že se dané instituce poučí. Město by mělo vytvářet veřejný prostor, který v co největší míře dopravním přestupkům a nebezpečným situacím předchází. Také by mělo respektovat vlastní strategické dokumenty a koncepce.

Poznámka redakce

Autor komentáře se z pozice občana aktivně účastnil připomínkování návrhu dopravního řešení ulice.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tomáš 24. 11. 2023, 16:24
16
4

Je potřeba, abychom asi pokaždé, když tam někdo budeme projíždět, vytočili číslo 156 a poslali tam městskou policiii. Trvá to asi 30 vteřin a hlídky dojíždí a vzhledem ke stavu ulice se nebojím, že by tam někoho nenachytali. Otázka teda je, zda současný stav není způsobem tím, že se tdo kanceláří nyní hromadně stěhují uživatelé a za měsíc se to neuklidní, ale moc nadějí nemám.

Co se týře 50 km/h, to na to ty auta snad ani nestihnou pořádně rozjet, ne? Zatáýčku v té ulici také padesátkou neprojedou, nemluvě o tom, že jelikož je to překážková dráha, stejně 50 jet nemohou.... (to je argument pro 30 km/h).

zangief 24. 11. 2023, 18:14

Myslím že jedna z mála cest jak to snadno zlepšit je na několika místech oddělit cyklopruhy pomocí sloupků - kolem přechodů a na pár dalších místech kde za cyklopruhy neni parkování. I za cenu mírného zúžení cyklopruhu. Podobný nápad jako níže street view z Nizozemska. Např z té druhé fotky by to odstranilo jak dodávku tak taxi. S double parkingem to nepomůže ale aspoň něco.
https://maps.app.goo.gl/zLjVKtLER4XVLY2h9?g_st=ic

Jenda 24. 11. 2023, 19:13
10

> V ulice jsou tři velká stanoviště pro zásobování. Řidiči dodávek, taxíků i osobních aut přesto stojí v cyklopruhu.

Ta místa pro zásobování jsou spojena s chodníkem a budovou pomocí vzdálených dlaždic vystupujících z bláta, připomínajících nějakou starou počítačovou hru se skákáním s žábou přes řeku. Naprosto nepoužitelné pro odvoz na rudlíku nebo i nošení něčeho většího.

Zásobování nebude jezdit do podzemního labyrintu (kam je prý potřeba předem povolení a pak kontaktovat ostrahu) když potřebuje skočit do vchodu.

Nedivím se zásobovačům, ten průšvih je v návrhu ulice.

Buď se to předělá, nebo se to předělá jen trochu a bude to všechny štvát několik desítek let. V obou případech je škoda v miliardách - předpokládám, že to po zodpovědných osobách už vymáhají, že?

Tomek 24. 11. 2023, 22:09
10
1

Na řidiče/provozovatele aspoň můžu zavolat 156 nebo zaslat podání na PČR, co s těma 10 popelnicemi co stáli ve čtvrtek v cyklopruhu ráno směr Karlín a 15 večer směr centrum...a budou tam každý týden. To je tak nádherný, jak je to zmršený :D

MaT 24. 11. 2023, 23:23

No jo, ale jak ti pražští řidiči mají vědět, že se na cyklopruhu stát nesmí, když může existovat takové místo, jako třeba Parléřova ulice na Praze 6, kde je po straně vyznačený cyklopruh (nebo co to tedy je - je to oddělené místy plnou čarou, místy přerušovanou od zbytku ulice, jsou v tom piktogramy kola a šipky, místy je to dokonce podbarvené červeně), zároveň je tam značka Zákaz zastavení, ale s doplňkovou tabulkou „Mimo návštěvníků MŠ vpravo od cyklopruhu max 10 min.“.

Já celkem nemám problém s tím, aby tam rodiče vezoucí děti do školky mohli na chvíli zastavit, ona ta ulice je celkem široká, ale kdo proboha schvaluje takové značení? Jak si pak mají řidiči pamatovat, že na cyklopruhu se prostě neparkuje? Stejně jako se neparkuje na přechodech, tam kde je žlutá čára, na šrafovaných plochách, méně než pět metrů od křižovatky a podobně... I když i to se nějak dost často děje. Postihy asi fakt nefungují...

Zdenek X 25. 11. 2023, 00:03

@Tomek: popelnice mohou stat na chodniku, ne? Vetsina namitek neni ani tak proti technickemu reseni, ale proti chovani lidi. Chovani lidi je klicem: jezdi 1% obyvatel a nelze cekat nic jineho, nez odpovidajici duraz na budovani cykloinfra (a odpovidajici respekt k existujici cykloinfra).

Ta ulice asi neni ideal, ale rozhodne to neni "show-stopper", ktery by mohl zabranit narustu cyklodopravy v centru na dalsi desetileti. Chybejici stojany: i v Amsterodamu znacna cast kol je privazana k lampe, zabradli, k zabradli na mostech, oprena o pruceli domu a nebo stoji jen tak na chodniku na vlastnim stojanku (osamocene i v "chumlech"). Nevim, co rika legislativa, ale kdyz jeste donedavna provozovatele/uzivatele sdilenych kol odhazovali kola kde se dalo, muzeme asi totez delat jako jednotlivci. Ze to prakticky nejde (protoze kola nekdo skopne, ocese, poskodi, ukradne, ... a nebo majitele nemovitosti oprena kole netoleruji) neni problem mesta, ale chovani/zvyklosti lidi.

Jinak teploty padaji pod nulu, vypada to na (moje) brzke ukonceni sezony a prechod na MHD: na "prazskem" kole natoceno 6200 km, letos bez padu a zraneni, co vic si prat.

David 25. 11. 2023, 00:26

Palec nahoru za kanál. Jinak řešení se nabízí samo. Zrušit cyklopruhy, doplnit parkování a tradá..

Jiří Motýl 25. 11. 2023, 00:33

MaT: Parléřova je sama o sobě pražský cyklistický pravěk.

Ale ta konkrétní značka, když se mrknete na StreetView historii, dřív byla v té ulici o pár metrů západněji a otočená na druhou stranu. Takže „Mimo návštěvníků MŠ vpravo od cyklopruhu max 10 min.“ logicky znamenalo, že se tam může zastavit, ale nemá se parkovat v cyklopruhu. Pak někoho napadlo, že má značka být o pár metrů přemístěna a směřovat na druhou stranu, ale nikoho už nenapadlo předělat "vpravo od cyklopruhu" na "vlevo od cyklopruhu". Takže teĎ ta dodatkovka v zásadě nedává smysl.

Jestli to působí potíže, tak navrhuji zaslat podnět jako evidentní chybu značení. Protože ta značka má naopak zdůrazňovat, že se v cyklopruhu parkovat nemá, i když tam na těch 10 minut zastavíte.

Bobek 25. 11. 2023, 00:58
10
1

Ta ulice je naprostým selháním architekta ulice, města, Penty i policie, která bohužel tento druh přestupku přehlíží, příp. řeší jen domluvou.

Tomek 25. 11. 2023, 06:57
7
1

@ZdenekX Jedna věc je popelnice u rodinnýho baráku, kde se můžeme dohadovat, jestli má být spíš na chodníku, nebo ve vozovce. Když ale systémové řešení pro odvoz odpadků z takového komplexu (plus Florentina na druhé straně) je, že vyskládáváte popelnice do vozovky...a hlavně chudáčka cyklopruhu.

Pěkný pražský nájezd! Já pokračuju, zima nezima :)

tik 25. 11. 2023, 07:06
1
17

Auta v parkujici v cyklopruhu: spatna
Kola privatizujici si verejny prostor na chodniku: "Už dnes je tak zřejmé, že sdíleným kolům a koloběžkám prostor na chodníku v okolí stojanů nedostačuje."

Ondra 25. 11. 2023, 10:09
10

Na to jak je ta ulice široká je tohle opravdu nepochopitelné řešení. Prostě o tom rozhodovali lidi co na kole nejezdí.

Kuba 25. 11. 2023, 13:19

Uměl by někdo hacknout projektory na IPR, aby jim při každé přednášce v náhodných intervalech promítaly videa z této ulice namísto toho jejich obvyklýho bikewashingu?

Martin P. 26. 11. 2023, 00:17

Kuba:"Uměl by někdo hacknout projektory na IPR, aby ..."
Už v článku se píše, viz citace na konci příspěvku, že viník je nejasný a nikdo se k tomu nepřizná. Ale hlavně hledat viníka asi nestačí, chtělo by to vymyslet, co s tím a jak to prosadit v už hotové realizaci. Já bych byl pro vymístění dodávek mimo cyklopruh. Ať si nelegálně stojí ve svém jízdním pruhu, když místa pro vykládku nejsou vyhovující. Jenže prosadit to z pozice minoritních cyklistů snadné nebude, to by tam muselo jezdit cyklistů několik tisíc denně a pak by stačilo, kdyby na tu 156 a výše intervenovalo i jen procento z nich.
Obdobnou zkušenost jsem měl u Prašné brány. Řidiči jsem vynadal a odpověď byla: "Dobře". Ale co tím bylo myšleno, nevím. Dobře, rozumím a příště tak parkovat nebudu? Nebo, dobře, jen si ulev, parkuju tak vždycky a příště zase?
Bez postihu se to nezlepší, ale ani jako svědek takového případu nemáte v praxi moc jednoduchou situaci. Jestli má někdo zkušenost a osvědčený postup vyřizování těchto přestupků ať už přes 156 nebo jinak, rád si to přečtu. Nejspíš by to bylo i na samostatný článek a právní rozbor.

"Hledání příčin realizace tohoto návrhu, který nefunguje již v prvních dnech po otevření, zřejmě ještě přijde. V poměrně starém projektu bylo každopádně tolik účastníků (magistrát, městská část Praha 1, Penta, Institut plánování hl. m. Prahy, památkáři, další aktéři…), že bude těžké najít jasnou odpověď."

Martin P. 26. 11. 2023, 00:31

Zdene X:" teploty padaji pod nulu"
To samo o sobě tolik nevadí, chce to především pořádně zabalit hlavu a další vrstvy na tělo. A moc nezastavovat. :-) Jet pořád stejně. Problematické jsou teploty kolem nuly se srážkami. Ale skutečně nesjízdných tak bylo za minulou zimu sotva pár dní. Škoda, že si nevedu deník, takhle to jsou jen vzpomínky a nemůžu to doložit písemně.

Kuba 26. 11. 2023, 08:32

Martin P.
V tomto s clankem nesouihlasim, ze hledani vinika je tezke. Podle me jsou vinni vsichni zucastneni, kteri se od toho jeste pred realizaci nedistancovali a verejne nevarovali, jakej prusvih se chysta...

Zdenek X 26. 11. 2023, 12:31
1
3

@Martin P.: nikomu jezdeni v zime nevymlouvam, mne se jednoduse v zime cca 2-8 tydnu jizda na kole do prace nevyplati, protoze je prilis riskantni a nevyhody prevazuji nad benefity. Je take rozdil, zdali jedete 5 km podel reky centrem mesta a nebo zacnete u reky v miste, kde uklizi, sypou a na silnici nezustava ujezdeny snih, a koncite o 20 km dal kousek za hranici Prahy, kde jsou podminky i teplota zcela jine (predevsim led a snih ujezdeny na kluziste v cele sirce vozovky). Uz mnohokrat jsem byl prekvapen, jak se lisi Bubenec/Dejvice a Petriny/Bila Hora. O Repich a silnicich hranici mesta ani nemluve. Jinak dnes ani vcera rano jsem si ranni nadilku snehu nemohl samozrejme nechat ujit a 2x20 km rozvicky po polnich/lesnich cestach na snehu probehlo.

Prusvih na Florenci: desitky ulic v Amsterodanmu maji horsi infra, nebo zadnou a maji vetsi provoz nez 400 lidi denne. Take tam potrebuji zasobovat, tam take na zaberech obcas vidite zaparkovane prekazejici dodavky, cyklisti se propletaji rychlosti < 10 km/h mezi chodci, v jednosmerkach se mijeji s protijedoucimi auty o decimetry (ano, a na mozna vetsine mist je naopak infra luxusni a je mozno jet rychle). Ja v diskutovane ulici zadny velky stavebni prusvih nevidim, projedu, dokonce projedu rychle. Vidim obrovsky rozdil v chovani lidi. Tam se dokazi na jednom prostoru nejak dohodnout.

František 27. 11. 2023, 08:56

Jo. Takže zásobovači si mají zajet do garáží, ale zbytek může parkovat venku? Wtf.

David 27. 11. 2023, 15:38

František: Ano, je to logický nonsens. Už proto, že podzemní garáže nemají zpravidla podjezdnou výšku pro dodávky, ale je také nelogické, aby zásobovač zajížděl někam do garáže a někdo, kdo potřebuje parkovat celý cen (týden, či měsíc) parkoval na ulici...

MaT 27. 11. 2023, 23:40

Tak kontejnery v cyklopruhu mě tam minulý týden překvapily také - to byly vpravo ve směru od Masny na Florenc. Ale dnes mě dokázaly překvapit znova - akorát tentokrát je někdo dal na protější stranu ulice. Tak tím to fakt vylepšili... Ale asi to byly ty samé, protože zrovna když jsem tam jel tak jeden ten kontejner někdo tahal směrem k té nové budově (Zaha Hadid), ne do Florentina...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat