Loni Praha 1 ve svých ulicích vyznačila celkem 13 stání pro kola a koloběžky, dohromady jich je zde přibližně 50. Stání pro kola většinou vznikají na místech, kde nesmí parkovat auta. Jde o dopravní stíny, křižovatky, nebo místa před přechody, kde se dle zákona parkovat automobily nesmí. Radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO) uvedl, že chce po vytvoření dostatečné sítě parkování tato cyklostání zpoplatnit. „Smlouvu na placení parkovného připravuje TSK.“
Virtuální parkoviště kol a koloběžek podle Ryvoly nefungují, plošně je mají nahradit značená stání: „Virtuální parkingy nefungují dobře kvůli velkému rozptylu GPS. Kde je nakresleno, tak to funguje. Já tedy kontroluji každý den a zlepšení je viditelné všude. Když se najde nějaká parta méně inteligentních uživatelů, tak se to musí v dostatečné době uklidit.“
Nová značená místa by ještě letos mohla vzniknout na následujících lokalitách. Úředník Prahy 1 jich projektuje zhruba pět týdně.
Na některých místech, kde je stání značeno pouze vodorovně, Praha 1 plánuje doplnění cyklostojanů. Například na Václavském náměstí stojany požadoval občan, městská část jeho připomínce vyhověla: „Odborem dopravy MČ Prahy 1 bude následně vydáno samostatné stanovení k instalaci stojanů pro jízdní kola v prostoru budoucího vyhrazeného parkoviště pro stání jízdních kol. Stanovení těchto stojanů bude zasláno k samostatné realizaci správci místních komunikací, kterým je Technická správa hl. m. Prahy. Připomínce se vyhovuje,“ uvedl Odbor dopravy v dokumentu na úřední desce.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tik 21. 10. 2023, 19:44
2
9
V pořádku.
Když chtějí privatizovat veřejný prostor, ať si za to zaplatí komerční cenu.
Nebo si koupí garáž.
Tonda 21. 10. 2023, 20:40
14
2
Tik, jistě. A auta taky.
jkjk 21. 10. 2023, 21:45
15
Bydlím na Praze 1 a sdílená kola někdy používám. Bohužel v souvislosti s posledními změnami mám teď nejbližší stání 500 metrů (po cestě tak 150 parkovacích místo pro auta), dál než nejbližší tramvajová zastávka. Bližší stání bylo zrušeno, parkovací zóna Rekol taky. Na "last mile" už to přestává být použitelné.
Martin Šnobr 21. 10. 2023, 21:49
5
@jkjk – V jaké oblasti bydlíte? Zkuste napsat podnět panu radnímu, třeba nechá vyznačit další stanoviště.
MaT 22. 10. 2023, 13:54
5
No já bych ty Nextbiky či rekola taky používal, ale my zase na Vinohradech máme trochu jiný problém, parkovacích stání je tu už vyznačeno až až. Bydlím v té poslední části Šumavské, před Slovenskou, nejbližší stanoviště bylo na rohu Francouzské a Budečské, to bylo úplně v pohodě, stačilo obejít blok. Tak sice někdy vloni přibyla místa ještě blíž - na konci Slovenské a nebo roh Lužické a Šumavské. Problém ale je, že kol se nedostává. Když se někdy podívám do aplikace, že bych nějaké kolo využil, tak na celých Vinohradech nikde nic, nejbližší kola někde dole v Nuslích nebo až v Karlíně. Hlavně že koloběžek je všude pořád plno - nepsalo se někde před časem, že jejich celkový počet v Praze bude nějak omezen a že prý snad na polovinu tehdejšího počtu? Zatím to tak nevypadá...
Chápu, že dost lidí si koloběžku na kopci půjčí a sjede s ní dolů, takže Karlín a Holešovice jsou kol plné a tady chybí. Ale třeba v Paříži s těmi jejich půjčovacími koly Vélib už snad před 15 lety měli systém, kdy pokud si někdo půjčil kolo někde v "nížinách" (což je skoro většina Paříže) a vyjel s ním třeba na Montmartre (což docela kopec je), měl pak k další výpůjčce bonus 10 nebo 15 minut zdarma. Proč něco takového už u Nextbiku či Rekol dávno neimplementovali?
Ano, Nextbike má dvě dodávky, která kola svážejí z míst kde se hromadí do míst kde nejsou, ale přijde mi, že v poslední době buď nestíhají, nebo na to nějak rezignovali. Z mého pohledu (ale přiznávám, nesleduji to úplně každý den) to vypadá, jak kdyby jednou za pár dní dovezli 10-15 kol k Mahlerovým sadům (ani ne na ten Jiřák, kde by to ocenilo ještě víc lidí, ale asi že na té křižovatce Ondříčkova×Milešovská se lépe ta dodávka zaparkuje) a tím to hasne. Dřív třeba na té křižovatce Budečská×Francouzská jak kdyby tam navezly nějaká kola tak co dva dny. Nejřív jsem si myslel, jestli tím jak se ta oblast rozšiřuje, těch kol není málo, ale když právě se člověk podívá do té aplikace třeba na ten Karlín nebo Holešovice, tak to vypadá, jak když jsou všechna kola tam...
Jana 23. 10. 2023, 00:33
8
1
Parkovací karta pro auto vyjde v Praze na cca 3 Kč denně. Kolo zabere 10krát méně místa, tak předpokládám, že cena by mohla být cca 0,30 Kč denně.
Jenda 23. 10. 2023, 20:18
4
Jana: Kupodivu ne - resp. jenom pro soukromé auto pro rezidenta. Pro firmy je to překvapivě drahé, zejm. každé další auto - prý 7k první a 36k další. To je stovka denně, takže za kolo tak 10 Kč.
MaT: Rekola mají při odložení na stanovišti na kopci 30 minut zdarma. Kupodivu ne jenom za akt vyjetí, ale třeba když jedeš z Pankráce na Budějovickou, tak je to taky zdarma. Trochu to pomohlo, ale ne moc.
jkjk 23. 10. 2023, 21:17
1
@MaT To je bohužel opravdu tím kopcem. U Rekol jsou "bonusová stanoviště", na která je 30 min jízdy zdarma, bohužel jsou až za Jiřákem dále.
komentář