Zastupitelstvo první městské části na svém zasedání z minulého týdne rozhodlo, že městská část má připravit takové kroky, aby byly sdílené elektrokoloběžky vykázány z Pražské památkové rezervace.
Pro usnesení hlasovala většina zastupitelů napříč politickými kluby. Zastupitelstvo se odvolává na nedávno zveřejněnou právní metodiku z dílny ministerstev vnitra a dopravy, popisující možnosti regulace bikesharingových systémů.
Ta mimo jiné navrhuje možnost regulace skrze tržní řády, což je nástroj živnostenského zákona, kterým mohou města regulovat prodej mimo kamenné prodejny (typicky například regulace tržišť). Tržní řád pro regulaci bikesharingových systémů využívá již například Brno, které skrze tržní řád stanovuje lokality, ve kterých smějí být sdílená kola půjčována a vracena.
Zastupitelstvo tak požaduje, aby městská část při přihlédnutí k této nové metodice udělala maximum pro zákaz nabízení pronájmu koloběžek s motorovým pohonem na pozemcích ve svěřené správě Prahy 1.
Nutno podotknout, že těchto pozemků je jen malé množství. Městská část se tak plánuje obrátit i na magistrát s požadavkem, aby magistrát podobný krok zvolil i na svých pozemcích. A to nejen v Praze 1, ale na celém území Pražské památkové rezervace.
Rozhodnutí zastupitelstva přichází jen krátce poté, co byl od 1. září dle nové neformální dohody spuštěn systém vracení kol a koloběžek všech společností do předem stanovených lokalit. Provozovatelé elektrokoloběžek se také zavázali mít na řídítkách viditelný nápis informující o zákazu jízdy po chodníku.
Radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO) si výsledky dohody v prvních dnech spíše pochvaloval, zároveň ale navrhoval po vzoru Paříže místní referendum pro získání obrázku veřejného mínění, jaká část obyvatel jedničky si přeje setrvání provozu sdílených elektrokol a elektrokoloběžek v centru města.
Samotní provozovatelé systémů sdílených elektrokoloběžek a kol pak volají především po srozumitelném systému parkování těchto dopravních prostředků, který by byl pokud možno intuitivní a jednotný v celé Praze.
Aktuální usnesení zastupitelstva první městské části se týká pouze koloběžek s motorovým pohonem, nikoliv elektrokol nebo klasických kol bez přípomoci elektromotoru. Dále by se regulace skrze tržní řád dotkla především způsobu jejich půjčování. Nejednalo by se o zákaz vjezdu nebo průjezdu elektrokoloběžek danou lokalitou.
Zajímavostí je, že dle aktuálně vydané metodiky z dílny ministerstev vnitra a dopravy zaujímá Ministerstva průmyslu a obchodu k regulaci bikesharingu skrze tržní řády odlišné právní stanovisko.
To se domnívá, že tržními řády nelze bikesharing regulovat, protože se z pohledu tohoto ministerstva tržní řád dá využít pouze pro regulaci situací, kdy službu poskytuje podnikatel fyzicky přímo na místě. Tedy kdyby byl u výpůjčky osobně přítomen. S tímto právním pohledem metodika nesouhlasí, ale zároveň podotýká, že tento rozpor může být do budoucna vyřešen jen skrze rozhodovací praxi správních soudů nebo soudu ústavního. Případně samozřejmě novelizací daných paragrafů.
Aktuální rozhodnutí zastupitelstva nepředstavuje okamžitou změnu současného stavu. Na základě schváleného usnesení bude Praha 1 činit další kroky, které by měly směřovat k zákazu nabízení sdílených elektrokoloběžek k pronájmu v ulicích centra Prahy.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Brahma 18. 9. 2023, 09:39
13
Elektrokoloběžky si tohle vyrobili vlastní cenovou politikou. Pokud je cena půjčovného srovnatelná s taxíkem, tak si jí budou půjčovat hlavně cizinci, na které se dá jen těžko působit a domlouvat jim, aby po sobě uklízeli. Je jim to zcela jedno. No a když jedou večer z hospody domů, tak na silnici nemohou ani pomyslet, poněvadž pod vlivem by to nejspíš ani nezvládli. Obyčejná kola si půjčují obyčejní obyvatelé města a záleží jem na tom, aby se jim ta půjčovací kola zachovala. Tak snad to úředníci a politici vyřeší tak, aby s vaničkou nevylili i dítě.
újezďák 18. 9. 2023, 20:52
3
1
Brahma , přesně :) V sobotu jsem v Revoluční viděl jet sdílené elektrokoloběžky ( spíš elektrokolostojky nikdo se neodráží) navíc osazené většinou po dvou v protisměru, od řeky směr Náměstí republiky vlevo od tramvajového tělesa. Když se proti nim objevilo auto, tak se snažili jedni uhnout na tramvajové těleso ( pád) a druzí na chodník, bez pádu ale mezi chodce. Klientela elektrokolostojek se zjevně cítí nepostižitelná. Bylo asi 14.40-45 čili žádná noční jízda. Za mě je zákaz správný...
Romana 19. 9. 2023, 01:08
4
1
Bydlíme v Klimentské, kde jsou 2 hotely a Ruska hospoda, naproti ním je parkoviště těchto "zlostrojů" ...klienti převážně z hotelů vyrazí klidně ve 2h ráno z hotelu, patřičně posilnění, nasdílí si "kolostojky" a s patřičným řevem vzbudí všechny okolo spící lidí, kteří jsou ráno do práce. Pak hulákaje buďto krouží kolem parkplatzu nebo projedou s huronskym křikem až do Revoluční. Toto se opakuje minimálně 2x týdně v různou dobu. Jenže než přijediu Měšťáci, většinou už jsou v trapu. Je to bohužel zlo, které je zřejmě v některých patrech magistrátu nebo ÚMČ dobře pomazané.... jinak mi to zdravý rozum nebere.
Mirek 19. 9. 2023, 08:34
2
3
Začněme to pojmenovávat pravými jmény.Žádna "sdílení elektrokoloběžek" ,ale pronájem elektroskůtrú ve veřejném prostoru. Koloběžka vyžaduje kolo na kterém bežíte ,což je patrné z názvu.Jak k tomu namontujete motor je to skůtr. Čeština oproti angličtině to dokáže lehce rozlišovat.
Kuba 19. 9. 2023, 09:34
2
1
Mirek: děkujeme za hodnotný jazykozpytný příspěvek, máváme nosočistoplenou a možná vám někdo za odměnu i zahraje na klapkobřinkostroj.
Označení sdílené koloběžky je pro tyhle prostředky už prostě zažité a i když třeba není úplně přesné, těžko s tím něco uděláte. Rozhodně ne navrhováním toporných a složitých konstrukcí. Pokud přijdete s něčím chytlavým a snadno vyslovitelným, možná tam bude nějaká šance, ale s tímhle ji IMO opravdu nemáte. Slovy jiného češtinářského "klasika": "Se s tim smiř".
Brahma 19. 9. 2023, 09:53
6
Add Kuba
jako majitel obyčejné odrážecí koloběžky, se kterou jezdím po Praze, bych rád upozornil na dramatický a propastný rozdíl mezi tou elektrokoloběžkou a klasickou koloběžkou. Ta elektrická je totiž tak těžká a má tak vysoko stupátko, že se na ní už odrážet nedá. Opravdu je to skůtr na kterém se za jízdy stojí. S tím se odvíjí i jízdní vlastnosti. Ta elektrická jede rovně, plynule a rychle. To jí určitě směřuje mezi auta, kde bez potíží rychlostně obstojí. Jen patrně brzdí stejně blbě jako ta koloběžka ubyčejná, což je docela problém. Na obyčejné koloběžce s její rychlostí a vlnivým držením směru se mezi auta opravdu nedá. Jsou to zcela rozdílné dopravní prostředky a ty obyčejné koloběžky nyní doplácí na nevraživost na ty elektrické. Takže kdyby se to rozlišilo i pojmenováním, tak by to skuteční koloběžkáři jistě uvítali.
Romana 19. 9. 2023, 09:57
1
5
Obávám se, že panu Jakubovi naše komentáře moc nevoní. Myslím, že by pochopil, kdyby se ubytoval někde, kde je takový problém. Garantuju mu, že kdyby byl třetí noc po sobě několikrát během spánku vzbuzen řevem a ráno se ploužil do práce jak mátoha, tak pochopí.... Cizinci totiž v koloběžkách nevidí až tak dopravní prostředek, ale bohužel způsob zábavy a povyražení. A podle toho s chovají. Vůbec je nezajímají lidé kolem nebo nějaká pravidla napsaná na koloběžce. Hlavně kravit a řvát, ve dne v noci. Je zvláštní, že cyklisti to tak nemají, ti opravdu jedou, kam potřebují. Tam je jediný problém, že občas z lenosti zaparkují mimo vyhrazeny prostor, ideálně uprostřed chodníku nebo těsně vedle auta a ještě kolo nakloněné směrem k autu, kde je reálné nebezpečí, že kolo někdo povalí nebo povalí vítr a kolo (nebo koloběžka) auto poškodí. A pak je ještě jeden nešvar, že jednotlivé půjčovny se předhánějí, která na vyhrazeny kus na parkování nacpe co nejvíc svých miláčků a ve finále je to tak, že zabírají ještě vedlejší parkovací místo pro auta....u nás na rohu Klimentské a U nemocenské pojišťovny je to zcela běžné. Když v té oblasti je permanentní nedostatek parkovacích míst, mají místní akorát vztek a oprávněný.
Jiří Motýl 19. 9. 2023, 10:29
3
Brahma: Tak tématu klasických koloběžek, i těch dalších vozidel s motorem jsme se tu svého času věnovali velmi obsáhle.
Úplně si tedy nemyslím, že by ty "elektrokoloběžky" rychlostně obstály s auty. Má to také svoje specifika, ale jinak docela souhlas.
Pro mě bohužel tu úplně momentum, že by s těmi definicemi plánoval kdokoliv něco dělat a třeba je více diverzifikovat, nevidím. Naopak to současné chápání před dvěma lety posvětil BESIP s PČR v této kampani: https://www.liberec.cz/mestska-policie/hlaseni/bezpecne-elektrobezce.html#&gid=1&pid=1
Od té doby mi přijde, že je to trochu házení hrachu na zeď, se snažit argumentovat o něčem jiném.
Ono se třeba stačí podívat, jak sporadicky a nekonzistentně jsou v různých předpisech okomentovány takové mopedy, které tu máme už desítky let. Nebo to zajímavé ustanovení o kolu s přídavným motorem, které zneužívá kdekdo právě u těch elektrokoloběžek.
Teď aspoň bude implementovaná ta nová evropská směrnice, která ze všech koloběžek nad 25 kg vytvoří motorová vozidla s povinnou registrací, takže minimálně ty nejtěžší věci to snad už vyřeší.
Ony tedy často ty obří koloběžky mají sedačku, takže podle předpisů měly být registrovány už dávno, ale právo v této oblasti asi nikdo nevymáhá. Tak snad jednoduchý váhový údaj bude pro policii nějak snáze mentálně dostupný, než rozhodování, zda má stroj sedačku či ne. To bylo asi pod rozlišovací schopnost kohokoliv.
Plus bych tedy na ty stroje jen nenadával, třeba ty soukromé vídám občas v rámci své práce, jak pomáhají k pohybu různým lidem se zdravotními obtížemi, kteří se ještě nepohybují natolik, aby došli celou cestu sami. Ale zároveň ještě natolik dobře, že třeba invalidní vozík by byl pro ně příliš imobilizující. Ten elektro stroj jim poskytuje docela užitečnou oporu při chůzi a v případě potřeby můžou nastoupit a popojet.
Nehledě na to, že to soukromě má docela dost lidí pro vlastní pohyb. I třeba zcela zdravých.
Pak samozřejmě tyto půjčované jsou zase něco jiného, třeba už jen vahou, aby byly na ulici co nejodolnější. A pak třeba i tím, na jaké uživatele cílí.
Snažil bych se oddělovat potíže overturismu a alkoturismu od charakteru dopravního prostředku. Obojí ale přináší své potíže.
Kuba 19. 9. 2023, 12:29
1
1
Brahma, Romana: já to všechno vím, je mi jasný, že se na tom (narozdíl třeba od e-kol) jako na obyčejný "akustický" koloběžce jezdit v podstatě nedá, uvědomuju si ten problém s klientelou, kterou to přitahuje a který je jedno, jaký bordel nadělá, atd. I když se to někdy může hodit i na rozumný, okolí neobtěžující využití, chápu, že zneužívání turisty je problém, který je potřeba řešit.
Šlo mi opravdu jen o tu donkichotskou snaho zbavit se už zavedeného označení sdílená koloběžka...
újezďák 19. 9. 2023, 13:24
1
Kuba proč donkichostská , třeba pro elektrokolo je na západ od nás už docela běžný výraz pedelec ( novotvar vzniklý z pedal electric cycle někdy kolem roku 1990 ) navzdory logice ebike . Speed pedelec pak označuje kategorii s přípomocí do 45 km/hod . Máme doma 4 koloběžky a na všech je nutné se odrážet. Na té elektrické se v zásadě tupě stojí ( někde i sedí) , tak proč jim neříkat kolostojka ?
Kuba 19. 9. 2023, 13:52
1
újezďák: lepší výraz pro e-koloběžku je možná ještě možnej. Ale bude to muset být něco, co se chytí. Jazyk se občas vyvíjí trochu jinak, než by velela přísná logika a slova, který by se daly považovat za vlastně nešikovný, kdybychom je neměli už tak zajetý, že si to neuvědomujeme, není málo.
Sdílení je IMO pro tento typ půjčoven už tak zajetý, že snahu o nahrazení , tím spíš tak krkolomnou konstrukcí jako "půjčování ve veřejném prostoru" nedokážu vidět jinak, než jako donkichotskou.
újezďák 19. 9. 2023, 15:13
tak ony se některé výrazy chytí, některé zaniknou a některé úplně změní význam i když slovo je pořád stejné, v tom je jazyk kouzelný. Výborné čtení v této souvislosti nabízí již více než stoletý časopis Naše řeč :) Vždyť už přejímání anglicismů, jehož jste příkladem:), hodně záleží na tom, kdo co a jak používá a kdo co a jak vnímá, kupříkladu když vidím v prostém textu IMO tak já to automaticky čtu jako meningitida ( invazivní meningokokové onemocnění) i když povědomě tuším, že to ve vašem podání má jiný význam :)
klon 19. 9. 2023, 15:19
1
Escooter je podle postoje surikata. Tím se odliší od koloběžek.
K6 19. 9. 2023, 17:52
4
Myslím, že dítě už se s vaničkou vylilo právě tím zákazem. Aneb kolektivní vina, místo postihování jedinců se zakáže tento druh mikromobilit všem. Přitom právě mikromobilita je to, co by se mělo maximálně podporovat jakožto řádově efektivnější a ekologičtější doprava na krátké vzdálenosti oproti motorové dopravě...
Označení e-koloběžka patrně vzniklo díky vzhledové podobě s klasickou skládací koloběžkou a těžko se to bude přejmenovávat, když je to zažité. Podobně jako pomazánkové máslo, které není máslem, tohle nemá s koloběžkou nic společného a je chybou na tohle a podobná vozítka naroubovat zákony z roku krále klacka a prohlásit to za kolo. Stejně tak normální skládací koloběžka do určitého průměru kol by neměla být považována za kolo, ale za vozítko jako segway a tím pádem za chodce. Na silnici se s těmi pidi koloběžkami totiž nedá vůbec jet, jsou extrémně nestabilní, na nějaká znamení o změně směru můžeme zapomenout, jinak padáme na hubu, to samé při přejetí sebemenšího kamínku nebo klacíku. TLDR problém je v tom, že se nedokážeme přizpůsobit vývoji a trendům, ale dál tu hnijeme na zákonech z dob našich prababiček stvořených pro něco úplně jiného, než co existuje dneska.
Zdenek X 20. 9. 2023, 08:25
2
@K6: nastesti nejsem ten, ktery pravidla navrhuje. S temi segway je to tak, ze pravidlo rika, ze se maji po chodniku pohybovat rychlosti nejvyse srovnatelnou s rychlosti chuze. A s temi malymi kolobezkami (jestlize by se presunuly na chodnik, jak pozadujete) by to asi bylo stejne tak. Ale to je potom "efektivita mikrodopravy" pryc, to je uplne jedno, zdali pujdu pesky nebo stejne rychle na kolobezce (ale i tak to muze byt prinosne pro osoby s nejakym handicapem, myslim, ze nikdo neprska proti invalidnimu e-voziku, protoze jejich uzivatele se chovaji velmi zpusobne a rychlost chuze dodrzuji). A opravdu nevim, zdali je rozumne v zakone povolit, ze na segway a kolobezkach lze na chodniku jezdit rychleji. Mozna ano, mozna by stacila formulace, ze jezdec na kolobezce nesmi ohrozit chodce. Opet si nejsem jist: kdyz "bezpecne" zezadu mine jezdec na kolobezce duchodce nebo maminku s neposednymi malymi detmi relativni rychlosti 20 km/h, je to ohrozeni ci nikoli? Citi se potom chodec na chodniku komfortne?
Tedy problem nevidim pouze v zakonech, ktere jsou jiste nepruzne, ale i v podstate veci: jak chcete nacpat ruzne dopravni zpusoby (chuze vs. efektivnejsi/rychlejsi dopravni prostedek) na spolecny chodnik?
Ano, treti prostor pro dopravu (pro auta, pro chodce, pro kola+segway+kolobezky, ...) by velmi pomohl. Dle meho nazoru v Praze v podstate neresitelny, to by musela Praha lehnout popelem a vystavet znovu s souladu s novymi potrebami vsech skupin obyvatel. V tuto chvili jednoduse nelze pouzivat efektivne libovolny dopravni prostredek, ktery vas (nekoho) napadne. Takovy je stav a neni dan pouze zakony.
Kubajsu 21. 9. 2023, 11:50
1
Běžci se po chodníku také pohybují normálně, tak by nemusela být rychlost chůze, ale běhu (10 km/h).
A klidně pro všechny dopravní prostředky do nějaké šířky a byl by klid...
Zdenek X 22. 9. 2023, 08:05
@Kubajsu: muj komentar neni proti kolobezkam ci jinym vozitkum, pouze si myslim, ze to neni tak jasne, jak se muze zdat: beh podle zakonodarcu jiz v soucastnosti spada do kategorie "srovnatelna rychlost", a kdyz bezim, kolobezky me predjizdeji. Kdyz jsem "skutecne" behal/trenoval v ramci atletickeho oddilu (ted uz je to po bohuzel pouze parodie na beh), smysluplny kvalitni vybeh mimo drahu zacinal na tempu bylo okolo 5:00/km (a rychleji podle typu treninku), coz rozhodne neslo provozovat na chodniku s chodci. Kdyby touto rychlosti behali chodci v centru Prahy, problemy by byly uz ted i bez kolobezek apod. (a to se bavime o behu, kdy bezec nema zadny pevny/tvrdy vehikl a dokaze rychle menit smer a zastavit), vami zminovany "klid" by nebyl ani ted.
Takze se opakuji, myslim si, ze je tezke vse popsat zakony a vyhlaskami (a take je tezke nacpat vsechny myslitelne rezimy do dopravy do mesta). A problem vyhrezne, kdyz volnych pravidel pocitajici s ohleduplnosti vyuzije nekdo k podnikani a zavali ulice kolobezkami (e-skutry), pritahne nezodpovedne zakazniky, odpovednost je ze zakazniku do jiste miry sejmuta .... .
Mimochodem totez je se sdilenymi koly. Desitky let jezdim a parkuji kola u klandru, lamp, ... . Nikdy jsem nejakou legalnost neresil a neresim, Myslim si, ze tohle muze klidne fungovat nadale, kdyz takto 1-5% lidi bude jezdit na vlastnim kole (v realite pri pravidelnem jezdeni si parkovani vyresite lepsim zpusobem, nez je klandr pred kancelari/domovem). Ale ted do toho vstupuji firmy pujcujici kola, objevuji se pozadavky, aby stani bylo po 150 metrech (tj. "vylezu ze dveri, rozhlednu se, do 150 m najdu pripravene kolo, nasednu a jedu, na konci ho zase odhodim, easy ..., mozna ho dokonce nekdo pres noc vyveze zpatky do kopce"), typ uzivatelu kol se meni. A razem ten "klid" je pryc, razem je parkovani kol velke tema. Me se to tedy netyka, protoze nebydlim a ani nepracuji v casti Prahy, kde bych problem se sdilenymi koly pocitoval (jenom je vidam casto pohazene po travnicich v Dejvicich a Orechovce, to mohu ignorovat, to neprekazi), ale mozna jinde je to uz jinak (nebo to vidi jinak majitel vilky, pred kterou ty pohozene kola a kolobezky lezi, pred kterou je vyznacene stani na kola/kolobezky), nevim.