Ve dvou sousedních městských částích na jihu Prahy vznikly během posledních týdnů tři nové cykloobousměrky. Ulehčují průjezd bočními ulicemi. Lidé na kole tak nemusí rezidenčními čtvrtěmi kličkovat či vyjíždět na frekventované hlavní komunikace.
V pražském Šeberově vznikly dvě nové cykloobousměrky v ulicích Na Babách a K Rozkoši. Obě komunikace jsou obytnými zónami, kde má být podle norem obousměrnost pro cyklisty zřizována plošně – bez nutnosti vodorovného značení. Městská část opatření realizovala na podnět občana, v opatření obecné povahy akci odůvodnila „realizací nové cyklostezky“. Není jasné, zda úřad Prahy 11 novou cyklostezkou myslel rekonstruovanou stezku podél ulice K Hrnčířům či plánovanou stezku v ose ulice K Rozkoši – ta je dnes polní cestou.
V Šeberově doposud existovala jediná cykloobousměrka, a to v ulici Musilova na cyklotrase A22.
Městská část Praha–Kunratice novou cykloobousměrku vyznačila v ulici Za Valem. Jednosměrka zde byla původně navržena tak, aby automobilům zabránila objíždění kolon na Vídeňské ulici, což omezovalo cyklodopravu. Pokud se člověk na kole chtěl dostat do ulice K Zelené louce, čekala ho objížďka po frekventované Vídeňské (+230 m) nebo ulicí V Zeleném údolí (+430 m). Obousměrka tak výrazně zkrátila průjezd čtvrtí a je částečnou alternativou jízdy po Vídeňské.
V Kunraticích doposud existovala jediná cykloobousměrka, a to v ulici Golčova.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
David 2. 10. 2023, 11:13
5
Ale no tak - dát první a poslední fotku jak autí parkuje na zákazu. A ještě k tomu stejné auto. To je přece unfair!
Pavel Mašek 3. 10. 2023, 14:35
1
Cykloobousměrky jsou silný nástroj
Zdenek X 4. 10. 2023, 08:48
1
6
To je asi nejaka soutez o priblbly prispevek, tak ja take jeden pridam.
V ulici Za Valem a v okoli neni na mapy.cz ani na google-maps videt ani jedno kolo (oprava, viz nize), ani jeden stojan na kolo, ani jedno kolo uzamcene k zabradli (jasne, nejdrive musim za verejne penize vybudovat stojany na kazdem rohu, protoze jenom tak parkovani kole legalni, tim zjistit zajem, a potom je treba po letech zase zrusit, protoze zarustaji býlím a zajem je minimalni). Zato aut hromady (vcetne zmineneho nelegalne zaparkovaneho, fuj, treba nechal auto na 10 minut na chodniku (nesviti na jedne fotografii jeste brzdova svetla?), na diskutovam miste mi to zily netrha, uprostred Staromaku by to bylo jine). Tolik k potrebam lidi.
Jo, jednoho cyklistu jsem na panorame v danem miste nasel, jede si pekne po chodniku: https://en.mapy.cz/s/lenoludebu . Takze si cykliste s ridici mohou pekne podat ruce.
Legalizace jednosmerek je urcite dobre, proc ne, jenom si myslim, ze tahle nemeni vubec nic. Normalni clovek (dobre, mozna ne "normalni", ale "meho ražení"), jestlize jel na kole, tech 150 metru z kopce stejne protismerne davno projizdel. Dnes je na vsechno potreba cedule a kus papiru. Nazyvat ulici "Na Valech" alternativou k Videnske je skutecne blbost.
Seberov: v podobne jednosmerne ulici bydlel muj otec (a obcas i ja), a ted bracha, dokonce nedaleko, fakt nikdo neresil a neresi, zdali je to jednosmerka ci nikoli. Ano, nechapu, proc znacka "Obytna zona" neznamena, ze tam mohu ocekavat cyklistu v protismeru, kdyz si v obytne zone na komunikaci normalne hraji haranti, vcetne mych, to by byla zasadni zmena vyrazne zjednodusujici mnoho dalsich pripadu. Obcanovi v Seberove dekuji predevsim za doplnkovou ceduli "mimo kola" k ceduli "slepa ulice", bez toho bych nevedel, zdali mohu po navazujici polni ceste pokracovat. Cim vice ceduli, tim lepe se mame.
David 4. 10. 2023, 09:07
5
0
ZdeněkX: Gratuluji, vyhrál jste.
Věta "(Seberov: v podobne jednosmerne ulici bydlel muj otec (a obcas i ja), a ted bracha, dokonce nedaleko, fakt nikdo neresil a neresi, zdali je to jednosmerka ci nikoli. " vyhrává zlatého bludišťáka. Přesně popisuje, jak úřady nerespektují potřeby lidí (je logické, že místní nebudou při každé cestě na kole objíždět jeden či dva bloky navíc), a současně že pak lidé na ignoraci úřadů reagují ignorací předpisů, což se pak projevuje v obdobných diskusích jako je tato jak z pohledu "cyklistů", tak "motoristů", byť to jsou fyzicky často stejní "lidé".
Zdenek X 4. 10. 2023, 10:07
1
5
@David: super, snazil jsem se. Ale nebylo tak tezke, narky nad kazdou fotkou poruseni pravidel jsou zoufale ohranna slabota (a nahoda tomu chtela, ze kontra bylo jednoduche). Boj o jednotlive ulicky, jako v Seberove, necham na mistnich. Obcan udelal dobre, treba tam bydli a ma osobni zajem, ale ulicka v nejake "dire" z hlediska Prahy naprosto marginalni. Treba se najde jiny obcan, kteremu budou kola v protismeru vadit. Tezko rici, co lide chteji, a urady to nemaji vzdy snadne. Konkretni priklad: muj (dalsi) bratr bojoval aktivne proti vyznaceni cyklostezky v ulicich Ve Vejtrži a Na zahradkach v Hlasne Trebani, coz pozadovala jina skupina (chteli znaceny objezd alespon kousku hlavni silnice na Karlstejn). Odpurci agrumentovali hrajicimi si detmi a prilisnym provozem kol, bylo o tom i par clanku v obecnim obcasniku. Pokud je mi znamo, stezka se nerealizovala. Jo, zajmy lidi jsou ruzne a ty se v tom, urade, vyznej. (Ja v tom neparticipoval, nebydlim tam, pouze jsem to z povzdali sledoval s nechapave pozdvizenym obocim.) Neverim, ze lze dosahnout toho, ze veskere chovani, kazda malickost, je naprosto legalni (nebo by to bylo prilis narocne, urad by reagoval na kazdou potrebu menici se v case). Klidne mi za tuhle vetu dejte dalsiho bludistaka. A provoz v ulici podel pole v Seberove je malickost (alespon z pohledu magazinu o doprave po Praze).
"... urady nerespektuji potreby lidi". Jiste, ale ona je take "potreba" a "potreba". Typicky: jednosmerku pred barakem chci, jinak by mi tady jezdila auta/kola/kdovicojeste. Ale kdyz "ja" si z baraku vyjedu protismerem (protoze jsem treba krajni dum a mam to na zacatek jednosmerky par metru), nic se prece nedeje. No co, par metru vycouvam, svet se nezbori, no ne? Tohle chovani neznate?